LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik lees toch nu dat er vorige week 4300 mensen zijn overleden, terwijl dat er normaal zo.n 2800 zijn.
Deze toename zie je maar deels terug in de coronacijfers van het RIVM.
Vlg het RIVM overleden er vorige week 713 aan Corona, maar in werkelijkheid overleden er 1450 mensen meer dan normaal en met name dus in de verpleeghuizen.
Dat is dus een gat van honderden doden.
De ouderen die in verpleeghuizen of thuis sterven worden bijna niet getest op Corona.
Er zijn dus relatief veel onzichtbare Coronadoden. Een huisarts zegt ook :" het grote sterven " gebeurt buiten de ziekenhuizen en dat gaat razendsnel , dat kan zomaar binnen een paar dagen zijn.
Hij zegt ook dat dit de onderkant vd ijsberg is dat een enorm beroep doet op de thuiszorg en de huisartsen.
Het gaat buitengewoon snel en is erg verraderlijk en krijgt minder aandacht dan de ziekenhuizen en de IC.s.

Dit zal het geval zijn in alle verpleeghuizen. Frankrijk trekt ook al aan de bel hierover.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

moederslink schreef:
05 apr 2020 00:00
Vlg het RIVM overleden er vorige week 713 aan Corona, maar in werkelijkheid overleden er 1450 mensen meer dan normaal
Angel1978 zal het wel afdoen als Cherrypicking, want hoeveel mensen in de verpleeghuizen zijn er weer opgeknapt, of nog beter, niet ziek geworden ?

moederslink

Dat weet ik niet, wél las ik dat er dus wekelijks zoveel méér mensen overlijden in die verpleeghuizen én thuis, méér dan anders en ze worden niet genoemd in de grafieken van het RIVM als zijnde Corona doden. Maar de doodsoorzaak is wel het Corona virus ook , dus afgezien van onderliggende medische problemen.

En dan te bedenken dat lang niet alle thuiszorgmedewerkers en verzorgers in die verpleeghuizen niet eens afdoende of voldoende beschermingsmiddelen hebben.
De aandacht gaat, waarschijnlijk of niet , terecht naar de trieste IC.s , maar ook hier moet méér aandacht voor komen.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Theotrucker schreef:
04 apr 2020 21:22
Maar die beelden maken me bang. Ben ik de enigste?
Zeker niet, genoeg schrikreacties gezien.

Wij hebben een iets meer filosofische benadering. De dood begeleidt ons door het leven. Eerder proberen we zo te leven, dat als het onverwacht af zou lopen, we tevreden terug kijken. Tijdens de hele voorbije maand hebben we geen seconde getwijfeld: we gaan het redden en we nemen iedereen op sleeptouw.
Wel passen we een dieet toe: twee keer per dag een ronde nieuws, verder alleen muziek of concerten op de achtergrond. Met onze jongen nemen we de tijd om elk bericht of beeld in perspectief te zetten, zodat hij het beter begrijpt.

In het algemeen denk ik, dat het een groot verschil maakt, hoeveel ziekenhuiservaring je hebt. Als je al een paar keer dierbaren op de ic hebt gehad, dan weet je iets beter, hoe het daar eraan toegaat en schrik je minder van de beelden.

Jablan
Contacteer:

BL2 schreef:
05 apr 2020 00:21
want hoeveel mensen in de verpleeghuizen zijn er weer opgeknapt, of nog beter, niet ziek geworden ?
Hangt helemaal van het huis af. Zodra het virus binnen is, gaat het snel. Toch is mijn indruk, dat het overgrote deel van de woonzorgcentra de dans ontspringt, geholpen door het bezoekverbod.

Voor exacte getallen is het zoeken naar informatie. Hoeveel van die huizen zijn er, hoeveel locaties, hoeveel bewoners zijn er normaal.

moederslink

Jablan, het is niet zozeer de IC die mij doet schrikken, het zijn alle toeters en bellen daaromheen en de ingepakte verpleging en artsen met dit enorm besmettelijke virus. Het is toch anders nu.
Je bent in een comateuze toestand, je slaapt, je zit aan die kl*** beademing , pijnlijk en je bent gewoon zo.n 3 weken (!) vd wereld. Je wordt wakker en ik lees dan dat mensen totaal in verwarring zijn, hallucineren en heel lang daarna zullen moeten revalideren.
Je kunt je afvragen of dit niet té lang is misschien??
Normaliter lig je ' gemiddeld ' zo.n dag of 5-6-7 op een IC en met toeters en bellen.

Je kunt je voorstellen wat dit voor aanslag op je lichaam is.

Morgen neem ik weer een nieuwsvrije dag ..het is mij gisteren goed bevallen.👍
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 apr 2020 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien hebben we er voordeel bij dat de mensen door de overheid gedwongen zijn om langer thuis te blijven wonen.
Ik heb zelf al genoeg met de IC en de dood te maken gehad, zowel van ouders, schoonouders, kinderen als tijdelijk in een bepaald beroep. Maar het komt nu door die bescherming tegen virussen en die enorme aantallen waar je van schrikt.

moederslink

Dan heb je óók veel meegemaakt, Theo.
Het zijn beslist grotere aantallen en wereldwijd en het gaat in een rap tempo!
In Italië ook weer meer doden nu.

Dus meer dan een " normale " griep en niet met zoveel extreme klachten dat je aan de beademing moet met zovelen.

Voor nu : lekker slapen en gezond blijven 👋.

BL2

Jablan schreef:
05 apr 2020 00:47
geholpen door het bezoekverbod
Prima natuurlijk zo'n bezoekverbod, maar wat helpt het als de bejaarde bewoners, "slim als ze zijn" via de achterdeur gewoon naar buiten lopen voor een wandelingetje in het park, waar ook vele andere mensen lopen ?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
05 apr 2020 00:21
moederslink schreef:
05 apr 2020 00:00
Vlg het RIVM overleden er vorige week 713 aan Corona, maar in werkelijkheid overleden er 1450 mensen meer dan normaal
Angel1978 zal het wel afdoen als Cherrypicking, want hoeveel mensen in de verpleeghuizen zijn er weer opgeknapt, of nog beter, niet ziek geworden ?
Cijfer waar je naar vraagt zegt hooguit iets over overlevingskans. Maar van die groep van 1450 haal je daarmee niemand terug.

Jablan
Contacteer:

Beetje willekeurig, zonder iedereen te citeren. Nieuwsvrije dagen zijn altijd een goed idee :!:

Het ontwaken met hallucinaties of in verwarring, is een gevolg van de ruime inzet van de sedatieven op een IC.

Slecht voorbeeld, maar ik heb niets beters: onze tandarts is dol op verdoving. Bij de normale dosis word ik misselijk en ben ik een dag of drie suf tot verward. In de ogen van de tandarts extreem en voor mij normaal, want de hele familie reageert net zo. We zijn nu zover, dat ze mij 40% van de normale dosis geven en alleen als het echt niet anders kan. Zo gaat het goed.

Als een ziekenhuis iemand binnenkrijgt, die nauwelijks meer reageert, dan ontbreekt de tijd om goed na te vragen en krijg je de overdosering van dit soort middelen. Voor een deel ook uit angst, dat het middel niet goed werkt en de patiënt toch meer merkt dan gewenst.

Het klopt: De aanslag op je lichaam is groot en het revalideren duurt lang, erg lang. Ook zonder ziekenhuis.

Bewoners van woonzorgcentra komen zelf ook niet meer buiten. Lijkt mij sterk, dat ze zo fit zijn, dat ze ongemerkt naar buiten kunnen voor een ommetje - met rollator, scootmobiel.

Sommige verpleeghuizen zijn hard op weg om de helft van de bewoners kwijt te raken. Camera buiten, je ziet een gebouw met duidelijk onderhoudsachterstand in quarantaine en ik vraag mij echt af of er binnen nog meer factoren zijn, die een virus zo snel laten rondgaan. Ventilatie? Groepsactiviteiten? Slechte schoonmaak? Gebrek aan beschermingsmiddelen of onderontwikkelde persoonlijke hygiëne onder het personeel?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ventilatie zou inderdaad een reden kunnen zijn. Net als het samen koffie drinken beneden, of bij elkaar op visite gaan. En je weet: het kan dagenlang duren tussen besmetting en het moment dat mensen merken dat ze ziek worden.

En wat die hygiëne betreft: heb je al eens gezien hoe bij supermarkten karretjes 'ontsmet' worden? Gewoon natspuiten met 'iets', doekje eroverheen (wel steeds een nieuwe) en dat is het? Bij één zelfs 'vochtig toiletpapier'... Moeten mensen het karretje zelf schoonmaken? Pakken ze allemaal dezelfde spuit. Dat soort dingen. In verpleeghuizen zal het niet veel beter zijn.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Sommige verpleeghuizen zijn hard op weg om de helft van de bewoners kwijt te raken. Camera buiten, je ziet een gebouw met duidelijk onderhoudsachterstand in quarantaine en ik vraag mij echt af of er binnen nog meer factoren zijn, die een virus zo snel laten rondgaan. Ventilatie? Groepsactiviteiten? Slechte schoonmaak? Gebrek aan beschermingsmiddelen of onderontwikkelde persoonlijke hygiëne onder het personeel?”

Ouderen hebben sowieso een slechtere weerstand, zeker als ze allemaal bij elkaar op een kluitje zitten. Kijk maar eens wat er gebeurt als het norovirus daar uitbreekt.
In de verzorgingstehuizen waar ik ben geweest, was het bloedheet, werd absoluut weinig tot niet geventileerd en ja, de hygiene van de bewoners liet ook wel te wensen over. Niet van het personeel hoor.
Groepsactiviteiten doen ze nu al weken niet meer, maar de verpleging loopt toch langs alle mensen en kan gemakkelijk dat virus overdragen.
Volgens mij toch allemaal factoren die er voor zorgen dat een virus heel snel van de een op de ander over gaat.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

In de Verenigde Staten gaat het hard, nu al 312.000 geregistreerde gevallen. Die zitten eind van de maand nog tegen het miljoen, als dit zo doorgaat...

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
05 apr 2020 09:23
In de Verenigde Staten gaat het hard, nu al 312.000 geregistreerde gevallen. Die zitten eind van de maand nog tegen het miljoen, als dit zo doorgaat...
Hier is een reden voor :
“De gigantische sprong in de VS heeft mede te maken met stijgingen van de aantallen tests. Meten is weten en je kunt geen nieuwe gevallen melden zonder te testen.

De testcapaciteit in de VS neemt na wekenlange vertragingen en fouten eindelijk merkbaar toe.”

Jablan
Contacteer:

witte angora schreef:
05 apr 2020 09:18
En wat die hygiëne betreft: heb je al eens gezien hoe bij supermarkten karretjes 'ontsmet' worden?
Ik geloof je direct, maar nee, we zien dat soort dingen niet. :wink:
Auto staat ongeveer honderd meter verderop. Gisteren naar dat ding gewandeld en dat was te ver. Kwartier nodig om bij te komen en terug hetzelfde. Ik moet er niet aan denken om een grotere winkel in te lopen, de afstanden daar binnen zijn (nog) te groot.
Lowieze schreef:
05 apr 2020 09:19
In de verzorgingstehuizen waar ik ben geweest, was het bloedheet, werd absoluut weinig tot niet geventileerd
De ideale omstandigheden voor bacteriën en virussen om zich te vermenigvuldigen?

BL2

Jablan schreef:
05 apr 2020 09:09
Bewoners van woonzorgcentra komen zelf ook niet meer buiten. Lijkt mij sterk, dat ze zo fit zijn, dat ze ongemerkt naar buiten kunnen voor een ommetje - met rollator, scootmobiel.
Altijd "grappig" dat mensen zaken ontkennen welke anderen vanuit hun achtertuin gewoon met eigen ogen waarnemen.
Geeft wel aan hoe betrouwbaar forumberichten gemiddeld zijn.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

BL2 schreef:
05 apr 2020 09:51
Jablan schreef:
05 apr 2020 09:09
Altijd "grappig" dat mensen zaken ontkennen welke anderen vanuit hun achtertuin gewoon met eigen ogen waarnemen.
Geeft wel aan hoe betrouwbaar forumberichten gemiddeld zijn.
Altijd grappig om te zien dat mensen denken alles waar te nemen. We hebben vanuit de politie bijvoorbeeld ook zulke goede ervaringen met waarnemingen van mensen. Die zijn echt ALTIJD betrouwbaar.. Net alsof je alles hebt gezien en precies weet hoe het zit als je iemand vanuit je achtertuin naar buiten ziet lopen... :roll:
In een verzorgingstehuis is ook echt 0 controle en alle ouderen gebruiken nooit de voordeur, die zit er voor de sier.. Alles loopt ongemerkt uit de achterdeur.. Je weet ook precies wat er wel en niet binnen is afgesproken en of er wel of niet toestemming is gegeven om even de deur uit te gaan :roll:

Jablan
Contacteer:

BL2 schreef:
Altijd "grappig" dat mensen zaken ontkennen welke anderen vanuit hun achtertuin gewoon met eigen ogen waarnemen. Geeft wel aan hoe betrouwbaar forumberichten gemiddeld zijn.
Deze reactie vertelt veel meer over jezelf dan over anderen. Last van algemeen wantrouwen in anderen? Niets willen aannemen? Denken, dat wat jij ziet, overal zo is?
Waar kijkt jouw achtertuin op uit? Naam van de instelling graag!

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
05 apr 2020 10:03
BL2 schreef:
Altijd "grappig" dat mensen zaken ontkennen welke anderen vanuit hun achtertuin gewoon met eigen ogen waarnemen. Geeft wel aan hoe betrouwbaar forumberichten gemiddeld zijn.
Deze reactie vertelt veel meer over jezelf dan over anderen. Last van algemeen wantrouwen in anderen? Niets willen aannemen? Denken, dat wat jij ziet, overal zo is?
Waar kijkt jouw achtertuin op uit? Naam van de instelling graag!
En als je de naam van de instelling kent, weet je dan exact wat er binnen gebeurt? Puur op basis van je achtertuin? Daarvoor hoef je niet eens binnen te zijn geweest ( wat niet mag op dit moment )?

Gesloten