Link voert naar een fragment van Human, NPO2.
Voorbeeld-mevrouw (werkzaam in de zorg) is in december 2020 besmet geraakt. Een half jaar later is ze ingestort.
Actuele symptomen: verharde spieren in armen en benen, verzuurd; vermoeidheid; overdag rusten; ook tussen activiteiten; ruisend geluid in het oor; verstrooid; slechter zien; minder oogvocht; migraine (voorheen niet); eerdere darmklachten zijn meer geworden.
Rob Wüst (bewegingswetenschapper) geeft aan, dat zij net als vele anderen veel sportten en een druk sociaal leven hadden en gaat daarna in op 'van beweging ziek worden'. Dat is nadat de term PEM is langsgekomen. Hij onderzoekt waarom bij mensen met Long Covid bewegen niet helpt. Wat is de trigger, dat extra inspanning extra klachten oplevert? Het onderzoek is fysiek. Spierbiopsie; bloedonderzoek; zowel voor als na een inspanning.
Volgende 'theorieën' worden onderzocht: microstollingen in het bloed; virusresten.
Voorbeeld-mevrouw wil een gezicht aan de klachten geven; de onderzoeker pleit voor meer geld.
*
Mijn leken/ervaringsdeskundige-commentaar:
Ik mis cruciale informatie: Hoe ziek is mevrouw geweest direct na de besmetting en hoe snel is zij weer aan het werk gegaan? Hoe was haar leven voor Corona?
In december 2020 was de Alpha-variant (B.1.1.7) net dominant geworden en die was 50% besmettelijker, tegelijk niet minder gevaarlijk dan de voorgangers. Ook deze variant vond de weg naar de longen.
De klachten van mevrouw wijzen in twee richtingen: onderverzorging met zuurstof van allerlei organen èn de hartfunctie is minder goed dan voorheen. Hardere spieren of kramp betekent vochttekort; snelle verzuring betekent dat de spieren meer zuurstof vragen dan geleverd wordt; vermoeidheid is niets anders, dan dat het lichaam om rust vraagt en die niet krijgt; de klachten rond ogen en oren wijzen op variaties in de bloeddruk en het virus is bij haar net in dat deel van de hersenen terecht gekomen, waar deze zintuigen worden aangestuurd.
Met haar klachten mis ik onderzoek naar de transportcapaciteit van zuurstof door de bloedlichamen. Dat vraagt speciale apparatuur, ik weet niet of het UMC daarover beschikt.
Pleiten voor meer geld is niet alles. Het gaat ook om het soort onderzoek en dit van het UMC is niet veel meer dan een herhalingsoefening, van wat er in het buitenland gebeurt. Wel goed, want per land zijn er grote verschillen in de eet- en bewegingscultuur. Daar komen nog de verschillen bij in wat mensen als klacht of ziekte zelf waarnemen. Gooi al die onderzoeken op een hoop en de culture component verdwijnt uit de conclusies.
Dit onderzoek richt zich op fysisch bewijs achter de klachten. Ik hoop, dat in het bloedonderzoek ook wordt gemeten hoe actief het immuunsysteem is, zodat hierna de vraag aan bod komt, hoe overreacties van het immuunsysteem kunnen worden gestopt of voorkomen. Die overreactie veroorzaakt een deel van de klachten, is daarmee deel van de verklaring.
*
Volgende vaccinronde.
I&O Research heeft hier vandaag een nieuwsitem aan gewijd. Percentages liggen in lijn met de andere landen in Noordwest-Europa, daar is dezelfde trend te zien.
Nu.nl doet aan vraag-en-antwoord.