LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:
06 jun 2020 23:50
Daar komen de argumenten die mogelijk wel hout snijden...
alfatrion schreef:
06 jun 2020 22:17
tttlocke schreef:
06 jun 2020 16:11
Nog geen fatsoenlijke onderbouwing gezien waaruit blijkt dat De Efteling haar verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt.
Ik heb nog geen fatsoenlijke onderbouwing gezien waarom we het verkorten van de openingstijden niet mogen zien als een tekortkoming.
Ik ook niet.
Maar wie stelt, bewijst. Da's wel belangrijk als je als consument ook gelijk wilt krijgen.
De consument stelt dat hij kaarten heb gekocht voor datum x en dat het park op het moment van bestellen open zou zijn van 9h tot 20h. De Efteling betwist dat vervolgens niet gemotiveerd en komt met een verhaal over Corona. Welk bewijs zou er nu geleverd moeten worden?
tttlocke schreef:
06 jun 2020 23:50
Wat zijn dan de verplichtingen en waaruit blijkt dat dan?
Op datum x TS de toegang verstrekken vam 9h tot 22h. Dit blijkt uit het kaartje en de eerder gepubliceerde openingstijden.
tttlocke schreef:
06 jun 2020 23:50
Het lijkt er juist verdacht veel op 'gemotiveerd betwisten' precies datgene is wat De Efteling tot nu toe doet.
Hoe luid hun betwisting?
Laatst gewijzigd door alfatrion op 07 jun 2020 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.


tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
07 jun 2020 00:29
De consument stelt dat hij kaarten heb gekocht voor datum x en dat het park op het moment van bestellen open zou zijn van 9h tot 20h. De Efteling betwist dat vervolgens niet gemotiveerd en komt met een verhaal over Corona. Welk bewijs zou er nu geleverd moeten worden?
De consument stelt helemaal niet dat hij kaarten heeft gekocht. Dat heeft hij ook niet. Waar de tijden '9h tot 20 h' vandaan komen, begrijp ik niet. Ik ben de consument die dat claimt hier niet tegengekomen. Waarom de openingstijden van het park die gelden op het moment van de bestelling relevant zijn, ontgaat mij.
De consument stelt dat hij als verblijfsgast een overeenkomst heeft met de De Efteling die hem recht geeft op 'onbeperkte toegang'.
alfatrion schreef:
07 jun 2020 00:29
tttlocke schreef:
06 jun 2020 23:50
Wat zijn dan de verplichtingen en waaruit blijkt dat dan?
Op datum x TS de toegang verstrekken vam 9h tot 22h. Dit blijkt uit het kaartje en de eerder gepubliceerde openingstijden.
Welk kaartje? Welke gepubliceerde openingstijden?
alfatrion schreef:
07 jun 2020 00:29
tttlocke schreef:
06 jun 2020 23:50
Het lijkt er juist verdacht veel op 'gemotiveerd betwisten' precies datgene is wat De Efteling tot nu toe doet.
Hoe luid hun betwisting?
De informatie, zoals in dit topic gedeeld, o.a. door te linken naar enkele artikelen, laat zien dat het standpunt van De Efteling is dat verblijfsgast weliswaar recht heeft op 'onbeperkte toegang', maar dat dat gezien moet worden in de context van de 'reguliere openingstijden' in de maanden juli en augustus 2020. Deze zijn vastgesteld op 'van 9.00 tot 18.00 uur'. Dat betekent dat je geen toegang hebt tot de extra ingestelde, nieuwe, avondopenstelling van juli en augustus (net zo min als dat je kunt claimen dat je tussen middernacht en 3 uur 's ochtends het park in wil). Er is geen sprake van dat is overeengekomen dat de klant zich om, pak 'm beet, 19,00 uur of 21.00 uur in het park zou mogen bevinden.

Is het zo dat de klant bepaalde verwachtingen koestert ten aanzien van zijn verblijf op basis van de situatie zoals die was ten tijde van de boeking, die nu niet bewaarheid worden? Jazeker.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Hoe moet ik dit lezen?
Is dit informatie zoals die door De Efteling in oktober 2019 gepubliceerd is? Waarom oktober 2019?
Informatie over te verwachten drukte op de dagen van juni t/m augustus 2020, waarbij en passant per de dag de openingsuren vermeld worden?
Kijk nog eens goed naar de maanden juli en augustus en de tijden die er bij staan.
Hoe gaat dit de klagende consument verder helpen?

Ik zag op een ander forum dat iemand een reactie van De Efteling deelde waarin o.a. werd gewezen op de mogelijkheid een officiële klacht in te dienen:
Wanneer je een klacht in wil dienen over deze beslissing, dan vragen we je het Contactformulier op https://bit.ly/3cayxEI in te vullen. Zo wordt jouw klacht geregistreerd en kunnen onze collega's van de afdeling Guest Relations deze in behandeling nemen.
Dat lijkt me de juiste, eerste, stap. Ik schat zo in dat de animo hiervoor voor de verblijfsgasten die het aangaat, groot is. Het is niet onrealistisch te verwachten dat De Efteling nog gaat bewegen. Dus beginnen met de officiële klacht.

NeoDutchio
Berichten: 12411
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
06 jun 2020 22:17
NeoDutchio schreef:
06 jun 2020 12:29
U krijgt onbeperkte toegang binnen de reguliere openingsuren. En helaas door corona sluit het park om 18:00. Als extra compensatie gaan ze extra open om 19:00u. Maar dit valt buiten de reguliere openingsuren.
Voorheen was de Efteling in de zomer open tot 22:00u, maar sinds dit seizoen niet meer.

U hebt geen tickets gekregen om onbeperkt naar binnen te gaan, maar onbeperkt binnen de regulieren openingstijden.
Volgens je eigen schrijven heeft TS tickets om tot 22h het park te bezoeken. Dit inkorten is juridisch gezien te kwalificeren als tekortschieten. De extra kosten mogen dus niet in rekening gebracht worden. Dat wordt niet anders door je gezochte verschil tussen reguliere en compensatie- en openingstijden, waarbij de eerste wordt gecreerd door de laatste in korten.
Volgens mijn schrijven heeft TS de mogelijkheid om binnen de reguliere openingstijden onbeperkt naar binnen te gaan. En die openingstijden zijn nu anders ten opzichte van vorig jaar. Maar dat ze vorig jaar later open gingen en later dicht gingen geeft geen garantie dat deze uren altijd zo zijn. Er is geen overeenkomst waarin staat tussen welke uren.

Toevallig heb ik zelf ook geboekt voor de Efteling deze zomer. En wat staat er in mijn overeenkomst:
4 nachten inclusief onbeperkt entree
Er staat niet bij tot hoe laat ik in en uit kan lopen. En iedereen weet dat je naar binnen kan binnen de reguliere openingsuren. Stel dat ze 's avonds een besloten personeelsfeest hebben, denkt u dan echt dat ik als gast dan ook naar binnen kan?
De openingstijden die op dit moment gelden staan op hun site. Maar dit is niet in de overeenkomst gecommuniceerd. Hoe denkt u die tijden wel in de overeenkomst te krijgen?

alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:
07 jun 2020 01:48
De consument stelt helemaal niet dat hij kaarten heeft gekocht. Dat heeft hij ook niet. Waar de tijden '9h tot 20 h' vandaan komen, begrijp ik niet. Ik ben de consument die dat claimt hier niet tegengekomen. Waarom de openingstijden van het park die gelden op het moment van de bestelling relevant zijn, ontgaat mij.
De consument stelt dat hij als verblijfsgast een overeenkomst heeft met de De Efteling die hem recht geeft op 'onbeperkte toegang'.
Wat onbeperkte toegang betekend kun je verder uitwerken met de eerder gepubliceerde openingstijden. Ik heb uiteraard niet de papieren waar TS over beschikt of kon beschikken. (De consument verwijst niet per se naar TS maar naar wat een consument zou kunnen aandragen.)
tttlocke schreef:
07 jun 2020 01:48
alfatrion schreef:
07 jun 2020 00:29
Hoe luid hun betwisting?
De informatie, zoals in dit topic gedeeld, o.a. door te linken naar enkele artikelen, laat zien dat het standpunt van De Efteling is dat verblijfsgast weliswaar recht heeft op 'onbeperkte toegang', maar dat dat gezien moet worden in de context van de 'reguliere openingstijden' in de maanden juli en augustus 2020. Deze zijn vastgesteld op 'van 9.00 tot 18.00 uur'. Dat betekent dat je geen toegang hebt tot de extra ingestelde, nieuwe, avondopenstelling van juli en augustus (net zo min als dat je kunt claimen dat je tussen middernacht en 3 uur 's ochtends het park in wil). Er is geen sprake van dat is overeengekomen dat de klant zich om, pak 'm beet, 19,00 uur of 21.00 uur in het park zou mogen bevinden.

Is het zo dat de klant bepaalde verwachtingen koestert ten aanzien van zijn verblijf op basis van de situatie zoals die was ten tijde van de boeking, die nu niet bewaarheid worden? Jazeker.
Dit is geen gemotiveerde betwisting maar een verweer. Het verweer komt er op neer dat de Efteling meen de vrijheid te hebben om de reguliere openingstijden aan te passen en op die manier ruimte te kunnen creëren om meer omzet te kunnen maken. Dit is een verliezend verweer. De bestellende klant rechten kan ontlenen aan de eerder gepubliceerde openingstijden.
NeoDutchio schreef:
07 jun 2020 08:08
En wat staat er in mijn overeenkomst:
Hier ga je al de fout in. Je denkt dat 'de overeenkomst' een geschreven stuk is tussen twee partijen.

NeoDutchio
Berichten: 12411
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
07 jun 2020 08:17
NeoDutchio schreef:
07 jun 2020 08:08
En wat staat er in mijn overeenkomst:
Hier ga je al de fout in. Je denkt dat 'de overeenkomst' een geschreven stuk is tussen twee partijen.
In de overeenkomst staan de verplichtingen over en weer. Ik betaal bedrag x en krijg dat het volgende voor terug. In mijn geval 4 overnachtingen in een bepaald type accommodatie, een aparte ingang voor het park en onbeperkt toegang. Ook staat er een verwijzing naar de algemene voorwaarden.
En nergens staat beschreven dat ik tot 22:00u het park in zou mogen. Dus nogmaals mijn vraag, hoe denkt u de openingstijden van 2019 te kunnen gebruiken in een verblijf in 2020?

witte angora
Berichten: 31188
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar de avonduren zijn toch ook gewoon reguliere openingstijden? Ze zijn niet voor een besloten groep of zo. Mensen kunnen gewoon het park in, alleen moeten ze ineens extra betalen. En juist dat extra betalen voor tijden dat het park gewoon open is, is niet de afspraak. Er is afgesproken: onbeperkt toegang op tijden dat het park open is. En het park is open, ook 's avonds.

alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
07 jun 2020 08:24
Dus nogmaals mijn vraag, hoe denkt u de openingstijden van 2019 te kunnen gebruiken in een verblijf in 2020?
Volgens mij is dit de eerste keer dat je deze vraag stelt. Je maakt hier de foute aanname dat ik uit ga van de openingstijden van 2019. Dat doe ik niet, lees maar terug.

Cro
Berichten: 2118
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Cro »

Als ik die screenshots van Alfa bekijk zie ik eigenlijk niet waarom TS meent dat de efteling dagelijks tot 22:00 open zou zijn. De langste dag daar is van 10:00 tot 20:00 en veel dagen van 10:00 tot 18:00

TS mag nu dagen maken van 09:00 tot 18:00, in het ergste geval dus maximaal een uurtje korter, en mogelijk op bepaalde dagen zelfs een uurtje langer als de schermafbeeldingen van Alfa kloppen.

Lijkt wel een storm in een glas water ervan uitgaande dat de screenshots kloppen.

alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:
07 jun 2020 02:42
Is dit informatie zoals die door De Efteling in oktober 2019 gepubliceerd is? Waarom oktober 2019?
Er worden maar een beperkt aantal snapshots gemaakt. Op de telefoon duurt dit lang, dus ik heb niet lang gezocht. Het is verder gewoon bruikbaar als bewijs.

JozJan
Berichten: 1027
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door JozJan »

Deze maar even omhooghalen dan

alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Misschien goed om hier te vermelden dat we een uitstapje over dit onderwerp hier hebben gemaakt:
viewtopic.php?t=194115

Nijogeth
Berichten: 10189
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En eigenlijk weten we nog steeds niet wat er nu precies in de overeenkomst staat. Als er reguliere openingstijden staat, dan houdt dat normaal gesproken 10-18 in. De extra zomeropening tot 20 is namelijk een seizoensgebonden uitzondering, daar kunnen dan geen extra rechten aan worden ontleend. En dan kunnen mensen ook niet afdwingen ineens van 19-22 binnen te mogen.

Moneyman
Berichten: 30433
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
17 jun 2020 16:17
En eigenlijk weten we nog steeds niet wat er nu precies in de overeenkomst staat. Als er reguliere openingstijden staat, dan houdt dat normaal gesproken 10-18 in. De extra zomeropening tot 20 is namelijk een seizoensgebonden uitzondering, daar kunnen dan geen extra rechten aan worden ontleend. En dan kunnen mensen ook niet afdwingen ineens van 19-22 binnen te mogen.
Regulier = wat gebruikelijk is. Gebruikelijk is dat de zomeropeningstijden langer zijn. Je redenering hierboven snijdt dus geen hout.

Cro
Berichten: 2118
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
17 jun 2020 16:25
Nijogeth schreef:
17 jun 2020 16:17
En eigenlijk weten we nog steeds niet wat er nu precies in de overeenkomst staat. Als er reguliere openingstijden staat, dan houdt dat normaal gesproken 10-18 in. De extra zomeropening tot 20 is namelijk een seizoensgebonden uitzondering, daar kunnen dan geen extra rechten aan worden ontleend. En dan kunnen mensen ook niet afdwingen ineens van 19-22 binnen te mogen.
Regulier = wat gebruikelijk is. Gebruikelijk is dat de zomeropeningstijden langer zijn. Je redenering hierboven snijdt dus geen hout.
Als je kijkt naar de screenshots van Alfa is denk ik van 10:00 tot 18:00 het meest voorkomend er is zelfs een periode 11-18.
Maar ook enkele dagen met inderdaad langere openingstijden. Ik denk dat het toch zeer belangrijk is te weten welke dagen er exact geboekt zijn om te kunnen bekijken of van 09:00 tot 18:00 nu echt zoveel korter is dan overeengekomen.

Nijogeth
Berichten: 10189
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar, normaal gesproken is er geen extra opening tussen 19 en 22. Dan zou het raar zijn om te verwachten daar nu ineens extra kaartjes voor te krijgen.

alfatrion
Berichten: 21956
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je zoekt gewoon jouw dag op en dan kijken naar de openingstijden die in de screenshot zijn. Die tijden zijn de reguliere openingstijden en daarbinnen mag je onbeperkt naar binnen. Al wil je dat 1000 keer, het mag.

Nijogeth
Berichten: 10189
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou het graag in de rechtbank zien. Denk dat de Efteling gelijk gaat krijgen.

NeoDutchio
Berichten: 12411
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag en kan de Efteling dit zomaar doen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
17 jun 2020 16:17
En eigenlijk weten we nog steeds niet wat er nu precies in de overeenkomst staat. Als er reguliere openingstijden staat, dan houdt dat normaal gesproken 10-18 in. De extra zomeropening tot 20 is namelijk een seizoensgebonden uitzondering, daar kunnen dan geen extra rechten aan worden ontleend. En dan kunnen mensen ook niet afdwingen ineens van 19-22 binnen te mogen.
In de overeenkomst staan geen tijden vermeld. Er staat vermeld wat je geboekt hebt, namelijk de overnachting met daarbij onbeperkt toegang tot het park. Ik heb zelf ook geboekt voor aankomende zomer en nergens worden tijdstippen vermeld.
Dan zou je hooguit de discussie krijgen wat onbeperkt is en wat je daarbij kan verwachten. Onbeperkt in deze context is duidelijk binnen de reguliere openingsuren. Waarom? Omdat het niet realistisch is om te eisen dat je om 2:00u ‘s nachts naar binnen wil. Mag je dan verwachten dat de Efteling in de avond open is? Er zijn momenten dat de Efteling gesloten is voor reguliere bezoekers. Denk aan speciale dagen, voor bepaalde groepen, of als het hele park afgehuurd is. Dan hoort dat dus niet bij de reguliere openingstijden aangezien je met een gekochte entreekaart of abonnement niet naar binnen mag. In dit geval gaat de Efteling in de avond extra open voor vooraf aangemelde personen. Niet iedereen is welkom op dat moment. Dan hoort dat ook niet bij de reguliere openingstijden. Dat dit vorig jaar in de zomer anders was wil niet zeggen dat dit nu ook geldt. In de begin jaren was het park nog minder vaak open, die tijden kan je ook niet meenemen.

Maar nogmaals, in de overeenkomst wordt niet gesproken over tijdstippen.

Gesloten