Pagina 3 van 7

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 06 okt 2022 15:21
door ClaimConcept
Op 4 oktober 2022 heeft de Tweede Kamer gestemd over verbeteringen bij Klachteninstituut Financiële Dienstverlening:
Kifid als MKB-loket, het verkorten van de doorlooptijden én een onderzoek naar Kifid als publiekrechtelijke organisatie met meer controle.

Aangehouden is de motie-Leijten, over het mogelijk maken van groepsgewijze afhandeling van geschillen door het Kifid. De vraag is wat de consument daarmee opschiet. In de eerste plaats wordt er achter de schermen door Kifid al bemiddeld over collectieve klachten, met teleurstellend resultaat bij woekerpolis Allianz DINPlan. Maar dan? Als de bemiddeling niet slaagt? Zou de Geschillencommissie Kifid dan een bindende uitspraak kunnen doen met de mogelijkheid van beroep bij de Commissie van Beroep Kifid? Ik kan het oordeel nu al uittekenen:
ClaimConcept schreef:
12 mar 2022 15:55
De richtlijn voor individuele beoordeling van jouw specifieke SprintPlan is overigens al op 22 december 2004 bij GeSp uiteengezet, letterlijk gevolgd bij VCG (ro 4.62) en in 2020 bevestigd door gerechtshof Den Haag bij PAL/ConsumentenClaim. Een algemene verklaring voor recht dat Aegon de zorgplicht heeft geschonden, maar:
54. De meer specifiek op de omstandigheden van het geval toegespitste vraag of de tussenpersoon en/of cliëntenremisier in strijd met artikel 7 Wte (oud) adviseerde aan de deelnemers en/of orders doorgaf en/of bemiddelde zonder vergunning ex artikel 7 Wte (oud) is afhankelijk van ter zake dienende omstandigheden en leent zich niet voor een collectieve actie

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 06 okt 2022 21:25
door Albert1955
J. Deltoer schreef:
25 jan 2022 23:16
marcellamaria schreef:
25 jan 2022 16:23
Zijn alle rechters corrupt in Nederland? Het deugt voor geen meter.
Bijna alle rechters zijn lid van een en dezelfde politieke partij. Om te voorkomen dat ik gebanned wordt van dit forum zeg ik even niet welke.
Kijk maar uit dat je niet door een rechter gedagvaard wordt! Het ambt van rechter wil niet zeggen dat je helemaal niets mag en jezelf buiten de maatschappij moet plaatsen. Integendeel, je hoort juist midden in de maatschappij te staan. Maar wel de zaak "van een afstand" te beoordelen.

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 06 okt 2022 23:32
door Moneyman
Albert1955 schreef:
06 okt 2022 21:25
Kijk maar uit dat je niet door een rechter gedagvaard wordt!
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Een rechter zal nooit iemand dagvaarden - dat doe ik wel :wink:

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 07 okt 2022 08:26
door J. Deltoer
Waarom zou ik moeten uitkijken om niet gedagvaard te worden?

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 07 okt 2022 20:13
door ClaimConcept
Moneyman schreef:
06 okt 2022 23:32
Albert1955 schreef:
06 okt 2022 21:25
Kijk maar uit dat je niet door een rechter gedagvaard wordt!
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Een rechter zal nooit iemand dagvaarden - dat doe ik wel :wink:
Kunnen we ook kwantumkorting krijgen? 8)

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 07 okt 2022 22:05
door Moneyman
ClaimConcept schreef:
07 okt 2022 20:13
Moneyman schreef:
06 okt 2022 23:32
Albert1955 schreef:
06 okt 2022 21:25
Kijk maar uit dat je niet door een rechter gedagvaard wordt!
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Een rechter zal nooit iemand dagvaarden - dat doe ik wel :wink:
Kunnen we ook kwantumkorting krijgen? 8)
Haha! De schuldeisers mag ik korting geven, de schuldenaren niet.

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 08 okt 2022 09:51
door ClaimConcept
Moneyman schreef:
07 okt 2022 22:05
Haha! De schuldeisers mag ik korting geven, de schuldenaren niet.
Schuldeisers genoeg bij SprintPlan
ClaimConcept schreef:
02 nov 2021 09:05
Albert1955 schreef:
27 okt 2021 23:23
Stef Smit van CC heeft ook geprobeerd uit te leggen waar de crux bij het Sprintplan zit. Afgesloten via een tussenpersoon die niet bevoegd is, is niet automatisch 100% schade terug. In de rechtspraak geldt nog steeds: wie stelt bewijst.

Dat betekent dat je onderbouwd en gesteund door onderliggende stukken, zult moeten bewijzen dat je GEADVISEERD bent om dit Sprintplan af te sluiten. DAAR zit het probleem. Want als je dat NIET kunt bewijzen wordt je hele claim met de grond gelijk gemaakt.

Je moet wel zélf in actie komen, maar ConsumentenClaim heeft sinds juli 2016 ook niemand persoonlijk verteld welke documenten van belang zijn en wat zoal nog ontbreekt in individuele dossiers.

Dat begint met het inschrijfformulier, wat per definitie bij Aegon ligt en wat met een AVG-inzageverzoek binnen vier weken kan/moet worden aangeleverd! Daarna is het weliswaar tijdrovend, maar toch relatief eenvoudig om het dossier verder in chronologische volgorde opnieuw op te bouwen en anno 2021 de toenmalige adviseur te raadplegen. Met onderliggende stukken die velen gewoon nog paraat hebben, maar je ziet het pas als je het doorhebt :o

DAAR zit een deel van het probleem, want ik zie tientallen dossiers waar bewijs op een presenteerblaadje is aangereikt. Uitermate geschikt voor een paar richtinggevende individuele uitspraken :twisted:
ClaimConcept schreef:
22 apr 2022 12:35
Het jaarverslag 2021 van Knab/Aegon Bank NV, met nadere details over de massaschikking met Leaseproces/ConsumentenClaim/PAL over SprintPlan (+ Vliegwiel)
op pagina 18, Aegon schreef:Hoewel de verkoop van effectenleaseproducten meer dan tien jaar geleden is beëindigd, zijn rechtszaken met betrekking tot deze producten weer opgelaaid. In december 2020 heeft Aegon Bank N.V. een principeakkoord bereikt over een schikking met Leaseproces B.V. voor vorderingen met betrekking tot door Leaseproces vertegenwoordigde klanten van “Vliegwiel” en “Sprintplan”. Op 4 juni 2021 maakten Aegon Bank N.V. en Leaseproces B.V. bekend dat zij een overeenkomst om deze vorderingen af te wikkelen tot stand hadden gebracht. Op 13 september 2021 maakten de partijen bekend dat meer dan 90% van de klanten akkoord was gegaan met de schikking, waarmee de laatst overgebleven drempel werd gehaald. De meeste claims werden betaald in het vierde kwartaal van 2021, met een klein bedrag aan het einde van het jaar. Aan het einde van de reactie-periode had 99,7% van de Vliegwiel-klanten en 94,5% van de Sprintplan-klanten ingestemd met de voorgestelde schikking. De volledige uitvoering van de overeenkomst wordt verwacht in het tweede kwartaal van 2022.

Alleen Leaseproces wordt nog genoemd, terwijl de schikking over Spaarbeleg SprintPlan toch echt via ConsumentenClaim aan hun 12.000 klanten is aangeboden en afgewikkeld. 94.5% is dus akkoord gegaan ofwel ruim 11.000 klanten. De schikking kostte Aegon daarmee slechts € 11 miljoen, de in 2020 opgenomen extra voorziening van maar liefst 44,9 miljoen op last van toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) is als sneeuw voor de zon verdwenen.

Blijven er naar schatting minstens 1.000 slachtoffers over met een gemiddelde vordering van € 10.000, is daar dan opeens geen voorziening meer voor nodig?

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 14 nov 2022 17:18
door juwita
Consumentenclaim alias Leaseproces had dus -zo blijkt uit jaarverslag AEGON-in december 2020 al een principe overeenkomst gesloten met Aegon. Van de Vereniging Consument & Geldzaken begreep ik dat deze overeenkomst pas begin 2021 aan VC&G is voorgelegd.. ConsumentenClaim wilde dat ook bestuur van VC&G zijn zegen gaf aan dit akkoord. Akkoord tussen Aegon en CC/LP was dus al geheel en al bekokstoofd in december 2020 Ver. Consument & Geldzaken is niet akkoord gegaan met deze principe overeenkomst, met name niet omdat deze geen redelijke vergoeding inhield voor degene die aantoonbaar geadviseerd waren door een (vrijwel altijd onbevoegde) tussenpersoon.

Las zojuist dat er inmiddels een Facebook groep actief is over Sprintplan. Bijdragen op dat Facebook forum zijn vaak de bekende herhaling van zetten die al uittentreure in de ruim vijftien jaar geduurd hebbende rechtszaken aan de rechter zijn voorgelegd. En die vervolgens zeer grotendeels door rechtsmanipulatie door de (tegenstribbelende) rechtspraak van tafel zijn geveegd. Rechtspraak had geen zin het risico te lopen vele duizenden zaken individueel te moeten afwikkelen !!!!!!
Wat resteert zijn slechts 3 kleine groepen:
1- degene die minderjarig (17 jaar of jonger) was ten tijde van de start van hun Sprintplan; Hiervan heeft VC&G er -blijkens bericht in hun ledenblad omstreeks 2012 al circa 280 dossiers van afgewikkeld d.m.v.. volledige schadeloosstelling (incl. wettelijke rente)
2- degene die aantoonbaar leefde van een minimuminkomen bij de start (zorgplichtschending);
3- degene die kan aantonen dat hij/zij voorafgaande aan deelneming aan Sprintplan werd geadviseerd door (onbevoegde) tussenpersoon Deze laatste categorie is wellicht nog meest kansrijk omdat Aegon/Spaarbeleg zelf z'n tussenpersonen aanduidde als ADVISEUR.

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 14 nov 2022 19:29
door juwita
juwita schreef:
14 nov 2022 17:18
Consumentenclaim alias Leaseproces had dus -zo blijkt uit jaarverslag AEGON-in december 2020 al een principe overeenkomst gesloten met Aegon. Van de Vereniging Consument & Geldzaken begreep ik dat deze overeenkomst pas begin 2021 aan VC&G is voorgelegd.. ConsumentenClaim wilde dat ook bestuur van VC&G zijn zegen gaf aan dit akkoord. Akkoord tussen Aegon en CC/LP was dus al geheel en al bekokstoofd in december 2020 Ver. Consument & Geldzaken is niet akkoord gegaan met deze principe overeenkomst, met name niet omdat deze geen redelijke vergoeding inhield voor degene die aantoonbaar geadviseerd waren door een (vrijwel altijd onbevoegde) tussenpersoon.

Las zojuist dat er inmiddels een Facebook groep actief is over Sprintplan. Bijdragen op dat Facebook forum zijn vaak de bekende herhaling van zetten die al uittentreure in de ruim vijftien jaar geduurd hebbende rechtszaken aan de rechter zijn voorgelegd. En die vervolgens zeer grotendeels door rechtsmanipulatie door de (tegenstribbelende) rechtspraak van tafel zijn geveegd. De Nederlandse Rechtspraak had geen zin het risico te lopen vele duizenden zaken individueel te moeten afwikkelen !!!!!!
Wat resteert zijn slechts 3 kleine groepen:
1- degene die minderjarig (17 jaar of jonger) was ten tijde van de start van hun Sprintplan; Hiervan heeft VC&G er -blijkens bericht in hun ledenblad omstreeks 2012 al circa 280 dossiers van afgewikkeld d.m.v.. volledige schadeloosstelling (incl. wettelijke rente)
2- degene die aantoonbaar leefde van een minimuminkomen bij de start (zorgplichtschending);
3- degene die kan aantonen dat hij/zij voorafgaande aan deelneming aan Sprintplan werd geadviseerd door (onbevoegde) tussenpersoon Deze laatste categorie is wellicht nog meest kansrijk en het grootst omdat Aegon/Spaarbeleg zelf z'n tussenpersonen aanduidde als ADVISEUR.
Aanvulling Spaarbeleg (Aegon) verwees in veel van zijn brieven aan z'n Sprintplan klanten naar de betrokken tussenpersoon. die tussenppersoon werd in deze brieven en andere documenten aangeduid als ADVISEUR.
Wat doet een adviseur ? Wel, die adviseert de klant (in casu om een Sprintplan te nemen en daarna provisie te ontvangen). Daarmee lijkt mij in dit soort gevallen in beginsel aannemelijk gemaakt dat deze tussenpersoon de desbetreffende Sprintplan-gedupeerde geadviseerd heeft (zonder vergunning want die had 99% van hen niet !).

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 15 nov 2022 17:19
door ClaimConcept
juwita schreef:
14 nov 2022 19:29
Aanvulling Spaarbeleg (Aegon) verwees in veel van zijn brieven aan z'n Sprintplan klanten naar de betrokken tussenpersoon. die tussenpersoon werd in deze brieven en andere documenten aangeduid als ADVISEUR.
Wat doet een adviseur ? Wel, die adviseert de klant (in casu om een Sprintplan te nemen en daarna provisie te ontvangen). Daarmee lijkt mij in dit soort gevallen in beginsel aannemelijk gemaakt dat deze tussenpersoon de desbetreffende Sprintplan-gedupeerde geadviseerd heeft (zonder vergunning want die had 99% van hen niet !
Helaas te kort door de bocht: Gerechtshof Den Haag 20 september 2022, ECLI:NL:GHDHA:2022 :1765
4.3 In dezelfde uitspraak heeft de Hoge Raad aanwijzingen gegeven ter beantwoording van de vraag wanneer een tussenpersoon een vergunningplichtig financieel advies heeft verstrekt aan de afnemer en daarmee als cliëntenremisier buiten de hem destijds toegekende vrijstelling is getreden. De Hoge Raad oordeelt dat er sprake is van een financieel advies als de tussenpersoon aan de afnemer een gepersonaliseerde aanbeveling tot het aangaan van een specifieke effectenleaseovereenkomst heeft gedaan, dat wil zeggen een aanbeveling die voorgesteld is als geschikt voor deze afnemer of berust op een afweging van de persoonlijke omstandigheden van de afnemer.

Voor de vraag of de aanbeveling berust op een afweging van persoonlijke omstandigheden heeft de Hoge Raad de navolgende omstandigheden van belang geacht:

- de omstandigheid dat de tussenpersoon al dan niet heeft geïnformeerd naar de financiële omstandigheden en financiële doelen van de afnemer;
- de omstandigheid dat de tussenpersoon al dan niet ook andere mogelijke effectenleaseproducten heeft genoemd en besproken dan het uiteindelijk afgenomen product;
- de omstandigheid dat de tussenpersoon al dan niet, naast of in samenhang met het afgenomen effectenleaseproduct, een ander financieel product, zoals een hypothecaire lening, heeft geadviseerd.

4.4 Het hof zal [appellante] en Dexia, te beginnen met [appellante] , de gelegenheid geven om zich uit te laten over de invloed van deze in rov. 4.3 geciteerde beslissingen van de Hoge Raad op hun geschil met betrekking tot:
a) de vraag of [appellante] door PMA Consultancy is geadviseerd (rov. 7.5 van het eerste tussenarrest)
b) de vraag of Dexia daarvan op de hoogte was of behoorde te zijn (rov. 7.7 van het eerste tussenarrest)
>> Gerechtshof Den Haag 7 augustus 2018, ECLI:NL:GHDHA:2018 :1864 >>

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 15 nov 2022 17:25
door ClaimConcept
<< Gerechtshof Den Haag 7 augustus 2018, ECLI:NL:GHDHA:2018 :1864
7.5 Als advies wordt in dit geval aangemerkt het (beroeps- of bedrijfsmatig) aanbevelen aan een bepaalde persoon om een specifiek effectenleaseproduct aan te schaffen, overeenkomstig de beleidsbrief van 5 februari 2002 van de Stichting Toezicht Effectenverkeer (hierna: STE) en art. 1:1 van de op 1 januari 2007 in werking getreden Wet op het financieel toezicht. In de stellingen van [appellante] liggen zowel een beleggingsadvies, het aanschaffen van Triple Effect, als een aanbeveling daartoe besloten, zodat bij geleverd bewijs van haar stellingen door [appellante] zowel aan de hiervoor gegeven omschrijving daarvan als aan de door Dexia gegeven invulling van het “advies” is voldaan.

Het bewijs van haar stellingen heeft [appellante] nog niet geleverd. De overgelegde producties bieden weliswaar steun voor de stelling dat zij de lening bij de Postbank van € 6.000,- (productie 14 bij de pleitnotitie in eerste aanleg) in 2001 heeft beëindigd (het eindsaldo van 2001 is 0) en daarvoor in de plaats in 2001 een lening van € 16.000,- heeft afgesloten (productie 1 bij cva; hier is het beginsaldo in 2001 0), maar dat is op zichzelf nog niet voldoende om aan te kunnen nemen dat PMA Consultancy haar als belegger heeft geadviseerd. [appellante] heeft nader getuigenbewijs van haar stellingen aangeboden. Zij zal tot het leveren van dat bewijs worden toegelaten.

7.6 [appellante] moet ook stellen en bij betwisting bewijzen dat Dexia wist of behoorde te weten dat PMA Consultancy haar als belegger heeft geadviseerd.

7.7 [appellante] stelt primair dat zij het bewijs heeft geleverd. Het door haar aangedragen bewijsmateriaal betreft stukken waaruit volgens [appellante] blijkt dat Dexia wist dat Spaar Select adviseerde, waaruit dan volgens haar weer volgt dat Dexia wist of behoorde te weten dat PMA Consultancy adviseerde. [appellante] heeft echter onvoldoende gesteld, waarom de gestelde kennis bij Dexia omtrent advies door de ene cliëntenremisier tot gevolg zou hebben dat zij ook kennis had met betrekking tot adviezen door een andere tussenpersoon. Enige connectie tussen Spaar Select en PMA Consultancy, laat staan een verhouding die tot gevolg zou moeten hebben dat beide moeten worden gelijkgesteld, is door [appellante] niet gesteld.

Daarnaast zijn stukken overgelegd waaruit blijkt dat Labouchere (de rechtsvoorgangster van Dexia) haar producten bestemd achtte voor particulieren die op basis van hun financiële situatie deskundig advies van gespecialiseerde onafhankelijke financiële adviseurs wensen. Ook die algemene, niet op PMA Consultancy toegesneden, stukken zijn onvoldoende om het specifieke bewijs te leveren dat Dexia wist of behoorde te weten dat PMA Consultancy [appellante] als belegger heeft geadviseerd.

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 24 nov 2022 11:41
door juwita
Ik blijf van oordeel dat de bewijslevering van verstrekt advies bij Sprintplan vaak eenvoudiger te leveren moet zijn (dan in het geval van de opgeworpen hobbels bij Dexia). Veel Sprintplancontracten kwamen tot stand via Aegons eigen franchiseorganisatie De Spaarbelegger. Zo net nog even in oude documenten gekeken die ik in de jaren 2008-2018 ter inzage kreeg van juridische ledenservice VC&G. Daarin zitten bijvoorbeeld ook opzegbrieven van Spaarbelegger franchisenemer die letterlijk aan de klant schrijven. 'Bij deze wil ik u mededelen dat ik met ingang van ......2001 niet meer werkzaam ben als Spaarbelegger. Ik zal dan ook niet langer in de gelegenheid zijn om ALS UW ADVISEUR op te treden''

Dit is een standaardtekst die in veel van die opzegbrieven is gebruikt.

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 18 apr 2023 15:01
door ClaimConcept
gatenkaas schreef:
27 sep 2021 19:56
Ook ik heb een sprintplan afgesloten met tussenkomst van een tussenpersoon. Van Koesveld. We zouden minimaal ons ingelegde geld terug ontvangen. de rest is geschiedenis.....in 2020 eindelijk goed nieuws. Volledige schadevergoeding bij overeenkomsten afgesloten op advies van een tussenpersoon. en dan lees je dit jaar het teleurstellende voorstel van vele gedupeerden.....
@gatenkaas, nog nieuws aan het front?

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 19 apr 2023 10:03
door ClaimConcept
juwita schreef:
24 nov 2022 11:41
Ik blijf van oordeel dat de bewijslevering van verstrekt advies bij Sprintplan vaak eenvoudiger te leveren moet zijn (dan in het geval van de opgeworpen hobbels bij Dexia). Veel Sprintplancontracten kwamen tot stand via Aegons eigen franchiseorganisatie De Spaarbelegger. Zo net nog even in oude documenten gekeken die ik in de jaren 2008-2018 ter inzage kreeg van juridische ledenservice VC&G. Daarin zitten bijvoorbeeld ook opzegbrieven van Spaarbelegger franchisenemer die letterlijk aan de klant schrijven. 'Bij deze wil ik u mededelen dat ik met ingang van ......2001 niet meer werkzaam ben als Spaarbelegger. Ik zal dan ook niet langer in de gelegenheid zijn om ALS UW ADVISEUR op te treden''

Dit is een standaardtekst die in veel van die opzegbrieven is gebruikt.
Aegon zélf over SprintPlan op advies van De Spaarbelegger
Aegon Spaarbeleg schreef:Spaarbeleg biedt haar producten rechtstreeks aan bij haar klanten, maar kan ook samenwerken met tussenpersonen. Deze tussenpersonen zijn van Spaarbeleg onafhankelijke, zelfstandige adviseurs. Spaarbeleg heeft geen opdracht gegeven om SprintPlan via tussenpersonen aan (bepaalde) klanten te verkopen. Spaarbeleg heeft SprintPlan uiteraard wel onder de aandacht van deze tussenpersonen gebracht. De tussenpersoon bepaalde vervolgens zelf of en aan wie hij SprintPlan ging aanbieden. (De relatie tussen de klant en de tussenpersoon en de totstandkoming hiervan is geen zaak van Spaarbeleg.) Spaarbeleg zorgde ervoor dat de tussenpersonen in staat waren klanten goed voor te lichten door hen volledig te informeren over SprintPlan. Het aanbieden van SprintPlan door de tussenpersoon geschiedde volledig onder diens eigen verantwoordelijkheid.

Het voorgaande geldt ook voor tussenpersonen die zijn aangesloten bij De Spaarbelegger B.V. Dat is een franchiseorganisatie waarbij zelfstandige tussenpersonen zich aansluiten teneinde zich specifiek te richten op de verkoop van Spaarbelegproducten. De Spaarbelegger B.V. sluit franchiseovereenkomsten met zelfstandige ondernemers, die vervolgens gebruik kunnen maken van de middelen en expertise van De Spaarbelegger B.V. om zo de producten van Spaarbeleg optimaal aan te kunnen bieden. Deze franchisenemers, die werkten onder de naam 'Spaarbelegger', zijn door De Spaarbelegger B.V. intensief voorgelicht en begeleid zodat ze goed op de hoogte zijn van de productkenmerken van SprintPlan. Het blijven echter zelfstandige ondernemers die ook als zodanig bij de Kamer van Koophandel zijn ingeschreven.

Ook de heer [adviseur] is een dergelijke zelfstandige tussenpersoon die ervoor gekozen heeft (onder andere) producten van Spaarbeleg, waaronder SprintPlan, onder de aandacht te brengen bij zijn (potentiële) klantenkring. Wij kunnen ons niet voorstellen dat de heer [adviseur] u een voorstelling van zaken gegeven heeft die in strijd is met het voorgaande. Wij gaan er dan ook van uit dat de door de heer [adviseur] gegeven informatie omtrent SprintPlan te allen tijde correct was. Indien u desondanks klachten hebt over de voorlichting door uw tussenpersoon, dient u zich rechtstreeks tot hem of haar te richten. De tussenpersoon is voor de door hem gegeven voorlichting zelf verantwoordelijk, Spaarbeleg kan hiervoor niet aansprakelijk gehouden worden.

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 22 apr 2023 15:57
door jeneverbes
Radar schreef:
27 sep 2021 15:23
Een veelbesproken onderwerp op ons forum: het SprintPlan van Aegon en de schikking die ConsumentenClaim met Aegon trof. Veel gedupeerden zijn diep teleurgesteld in de uitkomst van deze schikking en vinden dat het totaal geen recht doet aan de persoonlijke omstandigheden van dit geval. Is dit herkenbaar voor jou?

In de uitzending van 27 september werd dit onderwerp behandeld. Je kunt de uitzending hier terugkijken: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... printplan/
dank voor de tip

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 22 apr 2023 16:54
door Lady1234
@jeneverbes

“Dank voor de tip”. Een uitzending van 27-09-2021?

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 02 aug 2023 11:57
door ClaimConcept
Radar schreef:
27 sep 2021 15:23
Een veelbesproken onderwerp op ons forum: het SprintPlan van Aegon en de schikking die ConsumentenClaim met Aegon trof. Veel gedupeerden zijn diep teleurgesteld in de uitkomst van deze schikking en vinden dat het totaal geen recht doet aan de persoonlijke omstandigheden van dit geval. Is dit herkenbaar voor jou?

In de uitzending van 27 september werd dit onderwerp behandeld. Je kunt de uitzending hier terugkijken: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... printplan/
Vallen, opstaan en weer doorgaan
Vijftien jaar na de Duisenberg-Regeling heeft Dexia vorig jaar geprobeerd eenzelfde schikking te treffen als Aegon met ConsumentenClaim, voor een fooi van hooguit € 500. Ik ben daar niet op ingegaan, waarna Dexia een aantal proefprocedures is gestart om het boek zonder vergoeding te kunnen sluiten. Met de huidige richtlijnen van de Hoge Raad, krijgt Dexia echter het deksel op de neus en moet alsnog de volledige netto inleg vergoeden!

Met alleen het aanvraagformulier, de overeenkomst en het relaas van de klant, vond eerder al gerechtshof Arnhem op 20 december 2022 in ECLI:NL:GHARL: 2022:10949 dat advisering door SpaarAdvies daarmee voldoende was bewezen. En SpaarAdvies adviseerde ook Spaarbeleg SprintPlan met gekoppelde RenteRekening!

In mijn verst gevorderde zaak tegen Aegon hebben we vooralsnog aan het kortste eind getrokken, over een SprintPlan op advies van tussenpersoon VKB Barneveld. Na eerst tevergeefs pogingen bij Kifid om de klacht tegen Aegon inhoudelijk behandeld te krijgen, oordeelde gerechtshof Leeuwarden op 10 januari 2023 in ECLI:NL:GHARL: 2023:267 dat - ondanks het gefaxte aanvraagformulier, reclame, brieven, website en het relaas van de klant - onvoldoende bewijs was geleverd voor de advisering (zie rechtsoverweging rov. 3.15). Lichtpuntje: geen verjaring!

Wat betekent dit verder voor Aegon Spaarbeleg SprintPlan?
Is het allemaal voor SprintPlan kommer en kwel? Absoluut niet, alleen kwamen de uitspraken van ’s-Hertogenbosch en Arnhem-Leeuwarden over SpaarSelect, SpaarAdvies en vele anderen pas na onze hoorzitting, waardoor we ze niet net als bij Dexia hebben kunnen benutten voor pleidooi. De gehele rechtsgang heeft ons vele uren en ca. € 6.000 gekost, wat gelukkig in twee rondes via donaties van zo’n 60 gedupeerden voor een deel kon worden gefinancierd. Met de kanttekening dat bijvoorbeeld de Facebookgroep ‘Sprintplandeelnemers gaan door’ inmiddels uit maar liefst 235 leden bestaat…

De kost gaat voor de baat uit. Ook een verloren individuele zaak is een leermoment en geeft altijd weer nieuwe aanknopingspunten hoe we beter kunnen/moeten procederen. De vele jurisprudentie over Dexia in 2023 heeft mij ertoe gezet om toch in cassatie te gaan bij de Hoge Raad, op eigen kosten. Gelukkig met dezelfde voortreffelijke cassatieadvocaat als tegen Dexia, zijn we inmiddels wel weer bijna € 10.000 verder. Aangezien deze proefprocedure pas eind 2023 een vervolg krijgt met op z’n vroegst een uitspraak in 2024, heb ik ondertussen toch bij Aegon/ASR met enkele (redelijk) complete dossiers alvast een aantal nieuwe claims ingediend in lijn met de Hoge Raad.

Hoop doet leven: onlangs moest ‘ons’ gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 18 juli 2023 in ECLI:NL:GHARL: 2023:6107 over Dexia terugkomen op een bindende eindbeslissing uit 2021 dat evenals bij ons SprintPlan onvoldoende bewijs zou zijn geleverd voor advisering. Het hof moet nu toch oordelen dat op basis van de nieuwe richtlijnen van de Hoge Raad er toch wél voldoende bewijs is. Met alleen het aanvraagformulier, de overeenkomst en het relaas van de klant.
2.3. Het hof stelt voorop dat slechts in uitzonderlijke gevallen teruggekomen kan worden van een bindende eindbeslissing; de rechter die in een tussenuitspraak een of meer geschilpunten uitdrukkelijk en zonder voorbehoud heeft beslist, is hieraan in beginsel gebonden in het verdere verloop van de procedure. Deze regel geldt echter niet onverkort. De eisen van een goede procesorde brengen mee dat de rechter aan wie is gebleken dat een eerdere door hem gegeven, maar niet in een einduitspraak vervatte eindbeslissing berust op een onjuiste juridische of feitelijke grondslag, bevoegd is om, nadat partijen de gelegenheid hebben gekregen zich daarover uit te laten, over te gaan tot heroverweging van die eindbeslissing, om te voorkomen dat hij op een ondeugdelijke grondslag een einduitspraak zou doen.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald! Nu SprintPlan nog...

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 04 okt 2023 17:26
door ClaimConcept
Radar: Nationale-Nederlanden verliest belangrijke woekerpoliszaak. Met halverwege vergelijkbaar nieuws over Aegon Spaarbeleg FundPlan, KoersPlan en VermogensPlan
UPDATE 27 sep 2023, 14:26 uur
Ook Aegon/ASR haalt bakzeil bij het Hof

Het Hof in Den Haag heeft ook geoordeeld dat Aegon/ASR de klanten onvoldoende heeft geïnformeerd over de kosten. Er is daarom volgens het Hof geen ‘wilsovereenkomst’ bereikt met de klant over inhouding van kosten door verzekeraar en tussenpersoon. De uitspraak gaat over de beleggingspolis Aegon Fundplan.

Aegon is onlangs overgenomen door verzekeraar ASR. Naar schatting is ASR nu met 2,4 miljoen beleggingspolissen de grootste woekerpolisverzekeraar. Radar volgde ook de zaak rondom de woekerpolissen van Aegon/ASR jarenlang op de voet.
In de uitzending van 2 oktober 2023 geen woord over Aegon, wél een opvallende stelling van Stef Smit van ConsumentenClaim: "Wij hebben collectief de verjaring gestuit".
Zie ook: ConsumentenClaim over woekerpolissen van Aegon. Heeft op zich niets met Aegon Spaarbeleg SprintPlan te maken, maar het is wel een opsteker dat rechters grootmachten als Aegon wel degelijk aan durven pakken!

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 10 okt 2023 23:53
door 1992RHDDV
@ClaimConcept

Ik ben in het bezit van een sprintplan uit '99. Deze is afgesloten met tussenkomst van een bemiddelaar. Dit staat ook zo bevestigd in de correspondentie van Spaarbeleg. In afschriften wordt ook verwezen naar de "adviseur".

Is dit een casus die bij Aegon, of met tussenkomst kifid/geschillencommissie kans maakt?

Re: Schikking ConsumentenClaim met Aegon over Sprintplan-gedupeerden

Geplaatst: 11 okt 2023 19:56
door ClaimConcept
1992RHDDV schreef:
10 okt 2023 23:53
@ClaimConcept

Ik ben in het bezit van een sprintplan uit '99. Deze is afgesloten met tussenkomst van een bemiddelaar. Dit staat ook zo bevestigd in de correspondentie van Spaarbeleg. In afschriften wordt ook verwezen naar de "adviseur".

Is dit een casus die bij Aegon, of met tussenkomst kifid/geschillencommissie kans maakt?
Aegon reageert helemaal nergens meer op, die wacht op mijn zaak bij de Hoge Raad. De Geschillencommissie Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid behandelt klachten tegen Aegon over SprintPlan allang niet meer, met de drogreden dat er al collectieve gerechtelijke uitspraken liggen.

Alleen een brief of afschrift van Spaarbeleg met verwijzing naar de tussenpersoon is nog onvoldoende bewijs voor daadwerkelijke persoonlijke advisering van het SprintPlan, waarmee Aegon dan ook nog aantoonbaar bekend moet zijn geweest. Heb je meer, dan maak je kans bij de rechter. Kun je ook nog putten uit dossiers van de vele lotgenoten, dan heb je nog alle kans. Meer dan ooit...

De aanhouder wint!
Jelle Terpstra (Het ClaimConcept ® sinds 2011)