Brief verzoek tot contact CJIB

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
16again

Re: Brief verzoek tot contact CJIB

Ongelezen bericht door 16again »

riddert schreef:
11 jul 2024 21:41
U draaft een beetje door, wa, 80 op een 100 weg rijden is beslist niet gevaarlijk. Vrachtwagens, auto's met aanhangwagens of caravans rijden niet veel sneller.
Vrachtauto mag ook niet sneller dan 80. En de aanhanger 80 of 90 , afhankelijk van gewicht.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

riddert schreef:
witte angora schreef:
11 jul 2024 19:20

Feit is en blijft dat mensen het verkeer niet nodeloos in gevaar mogen brengen. En door 80 te rijden waar je 100 mag breng je het verkeer in gevaar, exact om de reden die je zelf aangeeft. Dus ja, diegene doet inderdaad iets verkeerd. Nog even en er rijdt er een met 40 of 50 waar je 100 mag, kom op...
U draaft een beetje door, wa, 80 op een 100 weg rijden is beslist niet gevaarlijk. Vrachtwagens, auto's met aanhangwagens of caravans rijden niet veel sneller.
En toch leveren de bestuurders die jij noemt een andere situatie op en roepen ze andere emoties op.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

En voor het klimaat en onze portemonnee gaan we maar niet meer harder dan 70 rijden. Dan sparen we zoveel stikstof dioxide dat we weer woningen kunnen bouwen en koeien in de wei laten.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

riddert schreef:
witte angora schreef:

Feit is en blijft dat mensen het verkeer niet nodeloos in gevaar mogen brengen. En door 80 te rijden waar je 100 mag breng je het verkeer in gevaar, exact om de reden die je zelf aangeeft. Dus ja, diegene doet inderdaad iets verkeerd. Nog even en er rijdt er een met 40 of 50 waar je 100 mag, kom op...
Nope. Wat er gebeurt is dat mensen in gaan halen op plekken waar dat niet kan en mag. Vrachtwagens rijden overigens wel een stukje harder als 80. Auto's met aanhanger en caravan ook.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
12 jul 2024 01:36
riddert schreef:
witte angora schreef:

Nope. Wat er gebeurt is dat mensen in gaan halen op plekken waar dat niet kan en mag.
Maar dan zijn dat de mensen die iets fout doen, niet degenen die gewoon rustig rijden.

Al herken ik de irritatie, zeker als ik aan het werk ben is een "zondagsrijder" niet bepaald relax. Wij hebben hier in de buurt heel wat 80-wegen, waar een ventweg naast ligt die 60 km/u als max kent. Hele volksstammen gaan dan vervolgens op de 80-weg ook 60 rijden.

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

hier wordt het elk jaar vanaf Pasen overspoeld met duitse toeristen. die rijden regelmatig 60 waar je 80 of zelfs 100 mag, maar goed dat de verkeerspolitie hier onderbemand is.

rvjapio

Ongelezen bericht door rvjapio »

Zo te lezen krijgt u een strafbeschikking, dwz een aantekening op uw strafblad. Onder of boven de 45 km krijgt u 400-750 euro boete.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:
Feit is en blijft dat mensen het verkeer niet nodeloos in gevaar mogen brengen. En door 80 te rijden waar je 100 mag breng je het verkeer in gevaar, exact om de reden die je zelf aangeeft.
Dat is geen gevaarlijk gedrag. Op de snelweg geldt een minimumsnelheid die de helft is van de maximumsnelheid en op de andere wegen geldt geen minimumsnelheid.
Nijogeth schreef:
11 jul 2024 21:43
Het is ook niet preken voor eigen parochie. De enige boete die ik in de afgelopen 2 jaar heb gekregen, die bedroeg 4 kilometer te hard. Het is gewoon een feit dat de overheid dit als melkkoe gebruikt.
https://nos.nl/artikel/2508705-kamer-wi ... ng-dichten
Ik denk dat het een mix is van als melkkoe gebruiken en een veiligere situatie creëren. Welke van de twee de overhand krijgt hangt af van de (politieke) omstandigheden.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ben van mening dat men wat meer moet focussen op gevaarlijk rijgedrag en minder op puur te hard rijden. Dat is namelijk niet altijd gevaarlijk rijgedrag. Het is echter wel makkelijk te beboeten, dus wordt het het meest toegepast.

kuklos

alfatrion schreef:
12 jul 2024 15:51
witte angora schreef:
Feit is en blijft dat mensen het verkeer niet nodeloos in gevaar mogen brengen. En door 80 te rijden waar je 100 mag breng je het verkeer in gevaar, exact om de reden die je zelf aangeeft.
Dat is geen gevaarlijk gedrag. Op de snelweg geldt een minimumsnelheid die de helft is van de maximumsnelheid en op de andere wegen geldt geen minimumsnelheid.
Misschien is dat in jouw theoriewereld niet gevaarlijk, in de praktijk is dat wel degelijk gevaarlijk.

witte angora

Het gaat overigens niet alleen om 'in gevaar brengen', maar ook om 'hinderen'. Iemand die zonder reden 80 rijdt op een weg waar je 100 mag, hindert het verkeer zeker, en kan daar een boete voor krijgen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en%20boete.

In dit artikel wordt aangegeven dat te langzaam rijden ook gevaarlijk kan zijn. Boete: 55 euro. https://boetecalculator.be/nl/verkeersn ... umsnelheid.

Maar buiten deze twee zijn er nog wel meer artikelen die aangeven dat iemand die zonder reden te langzaam rijdt gevaarlijk bezig is en/of een boete kan verwachten.

Iemand die het eng vindt om te rijden kan beter thuis blijven, die opmerking ben ik ook tegen gekomen. En ik sta daar eigenlijk wel achter.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij is het in België zelfs zo dat men de boetes voor onnodig links rijden gelijk heeft gemaakt met rechts inhalen. Dat omdat men tot de conclusie kwam dat je beter de oorzaak kan aanpakken in plaats van het gevolg.
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20190213_ ... =nopaywall

Ik meen me ergens te herinneren dat er ook instructies gegeven werden om in het geval je iemand rechts zag inhalen bij iemand die onnodig links reed, om dan de laatste aan te houden en niet de persoon die rechts inhaalt.

Moneyman

kuklos schreef:
12 jul 2024 16:15
alfatrion schreef:
12 jul 2024 15:51
witte angora schreef:
Misschien is dat in jouw theoriewereld niet gevaarlijk, in de praktijk is dat wel degelijk gevaarlijk.
Dat is gewoon niet waar. Iemand die 80 rijdt (op een plek waar dat gewoon mag!) veroorzaakt geen gevaar. Degene die onveilig zou gaan inhalen wél.
witte angora schreef:
12 jul 2024 17:56
Het gaat overigens niet alleen om 'in gevaar brengen', maar ook om 'hinderen'. Iemand die zonder reden 80 rijdt op een weg waar je 100 mag, hindert het verkeer zeker, en kan daar een boete voor krijgen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en%20boete.
Ook dit is onjuist. Voor 80 rijden op een 100 weg (of 60 op een 80 weg) kan je geen boete krijgen. De door jou genoemde hinder is voor de situaties waarin je ónder de minimale snelheid zou rijden (let op: er staat "te langzaam", niet "langzaam"). Daarvan is in de hier besproken situaties geen sprake. Er moet echt sprake zijn van gevaarzetting.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 12 jul 2024 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Nijogeth schreef:
12 jul 2024 18:40
Volgens mij is het in België zelfs zo dat men de boetes voor onnodig links rijden gelijk heeft gemaakt met rechts inhalen. Dat omdat men tot de conclusie kwam dat je beter de oorzaak kan aanpakken in plaats van het gevolg.
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20190213_ ... =nopaywall
Dat vind ik een zeer welkome ontwikkeling. Beginnen bij de oorzaak is altijd goed.

(zou ook zomaar over de moderatie alhier kunnen gaan, maar dat terzijde) :mrgreen:

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Veel zwaar beladen voertuigen rijden vaak niet harder dan dat en sommige anderen kunnen niet eens de maximale snelheid ter plekke rijden ( wel de minimale snelheid die ze moeten kunnen rijden om daar te mogen komen ) en die vormen allemaal ook geen gevaar.

Moneyman

Ook de heren agenten zijn het er over eens dat 60 rijden op een 80-weg heel irritant is, maar niet strafbaar. Een mening die ik op beide fronten deel :wink:

witte angora

Moneyman schreef:
12 jul 2024 19:05
Ook de heren agenten zijn het er over eens dat 60 rijden op een 80-weg heel irritant is, maar niet strafbaar. Een mening die ik op beide fronten deel :wink:
Dit gaat over het ruim van tevoren uitrollen voor een stoplicht, niet over continue die snelheid aanhouden... :wink:

Moneyman

witte angora schreef:
12 jul 2024 19:37
Moneyman schreef:
Dit gaat over het ruim van tevoren uitrollen voor een stoplicht, niet over continue die snelheid aanhouden... :wink:
Dat verandert niets aan de strafbaarheid.

Ik ben het helemaal met je eens dat het irritant is, maar het is niet strafbaar. Maar als een agent ziet dat je het bijvoorbeeld zou doen alleen om een ander te hinderen, dan kan het weer wél strafbaar zijn.

witte angora

Toch vreemd dat juist de Rijksoverheid aangeeft dat mensen een boete kunnen krijgen bij te langzaam rijden. Niet dat 'te langzaam' gespecificeerd wordt, maar ik mag toch aannemen dat juist de Rijksoverheid weet wanneer iets wel of niet strafbaar is, is het niet?

Voeg daarbij die 650 boetes uit de andere link die ik je gaf, maar liefst 2 per dag...

kuklos

Moneyman schreef:
Nu zeg je dus zelf dat het wel gevaarlijk is omdat het irritatie opwekt.

Bij een aanhanger verwacht je het, bij een gewone auto zonder aanhanger niet. De verwachting die je hebt met een gewone auto is dat deze wel degelijk de snelheidslimiet rijdt en daarmee is trager rijden dus gevaarlijk.

Plaats reactie