Willen we echt meer belasting betalen ?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Consumenneke

Re: Willen we echt meer belasting betalen ?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

angel1978 schreef:
08 jul 2026 17:39
Deze groep is zeker niet simpelweg te klein.
Er zijn veel studies in het wetenschappelijk en beroepsonderwijs waarbij statistiek een verplicht vak is, maar desondanks hebben een boel mensen weinig kaas gegeten van kansberekening. Kritiek op panelsamenstelling en soms ook vraagstelling kan ik wel volgen, maar steekproefgrootte? Bovendien betreft dit een simpele vraag: voor of tegen?

Zou de toelichting wel eens willen lezen. :lol:

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Consumenneke schreef:
08 jul 2026 17:57
angel1978 schreef:
08 jul 2026 17:39
Deze groep is zeker niet simpelweg te klein.
Er zijn veel studies in het wetenschappelijk en beroepsonderwijs waarbij statistiek een verplicht vak is, maar desondanks hebben een boel mensen weinig kaas gegeten van kansberekening. Kritiek op panelsamenstelling en soms ook vraagstelling kan ik wel volgen, maar steekproefgrootte? Bovendien betreft dit een simpele vraag: voor of tegen?

Kunt u aangeven wat een kansberekening hier mee te maken heeft? Kansberekening is de wiskundige methode om te bepalen hoe waarschijnlijk het is dat een specifieke gebeurtenis plaatsvindt. Als een meerderheid ergens voor is wilt dat nog niet zeggen of iets wel of niet gebeurt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
Kritiek op panelsamenstelling en soms ook vraagstelling kan ik wel volgen, maar steekproefgrootte? Bovendien betreft dit een simpele vraag: voor of tegen?
Ik ben inderdaad eerder benieuwd naar de panelsamenstelling, want qua aantal respondenten is er geen probleem.
Consumenneke schreef:
Welke toelichting zoek je precies?

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
08 jul 2026 18:14
Consumenneke schreef:
Kritiek op panelsamenstelling en soms ook vraagstelling kan ik wel volgen, maar steekproefgrootte? Bovendien betreft dit een simpele vraag: voor of tegen?
Ik ben inderdaad eerder benieuwd naar de panelsamenstelling, want qua aantal respondenten is er geen probleem.
Ik heb nog even gekeken in het rapport. Wellicht geeft dat meer inzicht.

"Bij de interpretatie van de resultaten passen enkele kanttekeningen. Zo is niet vast te stellen in hoeverre
respondenten op de hoogte zijn van de werkelijke belastingtarieven, en is onduidelijk of zij in hun antwoord
rekening houden met de vrijstellingen die in de erfbelasting gelden."

"Evenmin weten we hoe mensen aankijken tegen relatieafhankelijke vormgeving, zo kunnen lagere
tarieven voor kinderen als gewenst of juist als ongewenste uitzondering worden gezien. Tot slot abstraheert de
vraag van kenmerken die relevant kunnen zijn voor voorkeuren, zoals de samenstelling van de erfenis. Voor
dit soort kenmerken putten we uit de literatuur."

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Consumenneke schreef:
08 jul 2026 17:13
Kokka1 schreef:
08 jul 2026 14:35
het zou zo moeten zijn dat het in Nederland toegejuicht wordt als je hard werkt, dat zou beloond moeten worden. Nee laten we mensen die harder werken straffen. laten we het maar nog onaantrekkelijker maken.
Veel voorstanders van hogere erfbelasting pleiten ervoor om inkomen uit werk minder te belasten. Daar bent u het dus eigenlijk mee eens.

U voelt zich echter bij voorbaat al postuum dubbel genaaid omdat u keihard gewerkt hebt (en belasting betaald) en vervolgens het geld dat u gespaard hebt in uw huis nog eens belast wordt.

Daar stellen we tegenover dat de waardestijging van uw huis (markt) veel hoger is dan de lening die u afgelost hebt. Dus dat heeft u al cadeau gehad van de samenleving. Niks voor hoeven doen.

Bovendien heeft u als zeevarende en offshore-werkende kunnen genieten van enorme belastingvoordelen. Als dat zo is, heeft u eigenlijk de kosten van de opleiding van uw kinderen afgewenteld op anderen.

Een beetje erfbelasting kunnen ze vast wel hebben - zie ook mijn rekenvoorbeeld.
Wat een merkwaardige ,sterk VVD riekende, reactie. Ik heb altijd bij Nederlandse rederijen en bedrijven gewerkt, Nederland heeft als enige land geen belastingvoordelen voor zeevarenden. Het is ook een bijzonder argument dat als iemand belastingvoordeel zou hebben dat hij daarmee de opleiding van zijn kinderen op andere afwenteld. En ja, mijn koophuis is net als alle andere nederlanders die een koophuis hebben in waarde gestegen.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Kokka1 schreef:
08 jul 2026 14:35
hoe is het eerlijk dat iemand die heel zijn leven rustig aan heeft gedaan, geleefd op allerlei subsidies en toeslagen, mee mag genieten van wat ik op heb kunnen bouwen omdat er een groter deel van mijn nalatenschap de staatskas in vloeit?
We weten al dat uw kinderen een groot voordeel hebben van de waardestijging van uw huis, een voordeel dat de kinderen van hardwerkende huurders niet hebben. We weten ook dat de hypotheek die u netjes heeft afgelost veel lager is dan de huidige waarde van uw huis. Al met al is uw bijdrage lang zo groot niet als u denkt.

Waarom maakt u zich zo druk over mensen die toeslagen krijgen?

Plaats reactie