In mijn ogen paniek, het is net alsof de groep beslissers nog in shockmodus zit.Nijogeth schreef: ↑21 jul 2020 14:43Volgens Aura Timen, infectieziekte directeur bij het RIVM, verliezen we de strijd van het virus als we ons niet strenger aan de maatregelen houden. Persoonlijk vind ik dat een redelijk lompe uitspraak. In mijn ogen verliezen we de strijd ook als we zo lang ons leven moeten aanpassen aan het virus.
Neem het bericht, dat Nederland Kroatië op oranje zet. De aanleiding zal dit zijn: https://www.koronavirus.hr/en
Als je de NL-reisadviezen vergelijkt met die van België, Frankrijk of Duitsland, dan valt op, dat Nederland heel snel is om een compleet land op oranje of rood te zetten, terwijl de andere landen hooguit voor een paar regio's waarschuwen. Welke mindset daar achter zit? Geen idee.
Overigens had Kroatië heel weinig gevallen, het lijkt op een uitgestelde eerste golf in Zuidoost-Europa, want de maatregelen in maart-april waren erg streng.
Ik ben het in zoverre met je eens, dat de capaciteit in de zorg fors hoger moet, juist om meer mogelijk te maken dan nu mag en de economische schade - het gaat keihard richting de min 20 procent in sommige Europese landen - te verkleinen. Jij wilt door, iedereen wil door.Nijogeth schreef: ↑21 jul 2020 14:43Voor een tweede golf moeten we misschien veel minder snel en veel minder ver afschalen en gewoon nu al gaan opschalen op de IC's (en dan kun je ook mensen een spoedcursus geven om coronapatienten te verzorgen, waardoor het zorgpersoneel veel breder inzetbaar kan blijven), meer gaan testen op antistoffen en die mensen vrijheden gaan geven, maar vooral niet meer hele bedrijfstakken plat leggen. Het heeft naar mijn mening allemaal al te veel gekost, we staan al op zo'n achterstand, dat de enige manier om de wedstrijd nog te winnen niet is om conservatief te zijn en daardoor nog verder op achterstand te komen, maar lef te tonen en proberen een inhaalslag te maken.
Over een aparte status voor mensen met antistoffen twijfel ik. Het zou o.a. betekenen, dat dit gezondheidsaspect publiek bekend zou moeten zijn. Doe je het via een papiertje (bij controle te tonen), wordt zoiets vervalst door mensen, die zich nergens meer aan willen houden, maar nog geen besmetting hebben doorgemaakt. Voorlopig: Nee, dankjewel, want meer nadelen dan voordelen.
Omdat Nederlanders gewend zijn dicht bij elkaar te zijn en veel mensen na het vier maanden behoorlijk zat zijn.
Ik ga voor een Hillegomse Mondkapjesplicht. Kan alles open blijven en daarna is het een kwestie van dagen voordat andere veiligheidsregio's het overnemen.witte angora schreef: ↑21 jul 2020 18:29Het zat er al aan te komen: er dreigt een regionale lock-down aan te komen voor de streek rond Hillegom. Maar hoe ze dat willen doen? Horeca dicht, zoals geopperd? Dan gaan 'we' toch 'gewoon' naar elders? Kunnen 'we' daar verder gaan met mensen besmetten. Ik zie het allemaal nog niet zo voor me.