LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

ZeerPrivé
Berichten: 6136
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

ZeerPrivé schreef:
16 aug 2020 14:41
witte angora schreef:
16 aug 2020 14:37
Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe een trauma je karakter sterkt, maar ok. ;) Maar in dit land is er toch wel een groep die een beetje de andere kant is doorgeslagen.

Weet niet voor wie die opmerking bestemd is, maar ik heb het zeker niet over een trauma.

Geen respons, dus sloeg blijkbaar op mijn reactie. Als jij tegenslagen leest als trauma, is dat jouw pakkie an.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik was/ben even met andere dingen bezig, daarom reageerde ik niet direct. Het ging met name om deze reactie:
mh73 schreef:
16 aug 2020 13:46
Tuurlijk, een paar jaar oorlog: voor iedere generatie aan te bevelen :roll:

Wat mij betreft gaat het hier een beetje de verkeerde kant op.
Er was alleen een pagina met twee berichten bijgekomen die ik nog niet gezien had. Daarom kwam het een beetje apart over.

Nijogeth
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Uiteraard zou dat een standaard opvoeding moeten zijn. Op je 18e een jaartje naar oorlogsgebied. Zijn er mensen die dit nu serieus menen, dat die generaties geen problemen hebben gehad? PTSS werd pas erkend na de oorlogen in Vietnam, maar velen hebben dat ervoor ook al gehad na de tweede wereldoorlog.

Het verschil is denk ik wel dat mensen tegenwoordig veel meer hun eigen leven leiden en minder hun leven laten leiden (zoals dat vroeger door het geloof werd gedaan). Dan is zoiets als corona niet meer een tegenslag, maar meteen een aanslag op de levenswijze en de persoonlijke vrijheid. Dat hakt er een stuk harder in.

Wat dat betreft vind ik de zienswijze van Zeerprive erg goed. Waarom ervan uitgaan dat iedereen jou maar beschermt, terwijl het het makkelijkst is om dat gewoon zelf te doen. Dan heb je de touwtjes zelf in handen.

Het leven is er de afgelopen maanden niet leuker op geworden en er is nog steeds geen idee wanneer we gewoon weer ons zelf kunnen gaan zijn.

In mijn ogen zijn er 3 scenario's:
1. Er komt op zeer korte termijn een vaccin op de markt dat corona doet vergeten. Zoals de Russen claimen te gaan inzetten vanaf oktober.
2. Er komt misschien wel een vaccin, maar dat laat corona niet verdwijnen en we zullen er mee moeten leren gaan leven.
3. Er komt helemaal geen vaccin of het komt veel later dan voor het einde van het jaar.

Het wordt toch eens tijd dat de overheid (niet alleen in Nederland overigens) een plan gaat maken voor deze 3 scenario's en dit naar buiten gaat communiceren. Men doet nu maar wat en kijkt geen moment verder dan de komende 2 weken.

Overigens is er ook een 4e scenario, maar dat zie ik niet echt als optie, want dat had de overheid dit al lang gedaan. Dit 4e scenario is namelijk dat we alle maatregelen opheffen en in plaats daarvan vervangen door niet-bindende adviezen aan het volk en het volk zelf voor zijn eigen veiligheid verantwoordelijk maken. Eigenlijk zoals Zeerprive al doet, als je weet dat je in de risicogroep valt, zoveel mogelijk jezelf tegen de anderen in bescherming nemen.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
16 aug 2020 16:30
Wat dat betreft vind ik de zienswijze van Zeerprive erg goed. Waarom ervan uitgaan dat iedereen jou maar beschermt, terwijl het het makkelijkst is om dat gewoon zelf te doen. Dan heb je de touwtjes zelf in handen.
Deels ja, deels nee. Je kunt de touwtjes inderdaad zelf in handen nemen door er zelf voor te kiezen om, als je mogelijk besmet bent, niet de risico-groep op te zoeken. En de risico-groep mag daarin ook wat zelfstandiger zijn. Pas dan kun je met elkaar het virus redelijk onder controle houden. En dat werkt ook het fijnste.

Het probleem is alleen dat er te veel zijn die de touwtjes niet in handen nemen en die zich nergens wat van aantrekken. 'Ik weet wat ik doe'. En vervolgens gaat het hopeloos mis. Juist omdat ze het niet wisten, maar enkel met zichzelf en hun pleziertjes bezig zijn.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Scenario 4 lijkt me wel handig, dan kunnen de vrachtwagens die de mensen naar de in te halen feestjes brengen, meteen de lijken mee terugnemen naar de crematoria. :mrgreen: :cry:

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Lowieze schreef:
16 aug 2020 14:54
Een trauma gaat veel verder dan wat tegenslagen krijgen in je leven. Leren omgaan met tegenslagen is ook iets wat bij de opvoeding hoort.

Dat ben ik op zich wel met jullie eens. Tegenwoordig mag een kind geen straf krijgen op school, moet alles leuk en gezellig zijn en bestaat de vakantie uit een eindeloze rij uitjes, want stel je toch eens voor dat Basje zich verveelt (even grof gezegd).

Ik heb elders volgens mij al eens voorgesteld om een soort van sociale dienstplicht in te voeren om de zorg wat te ontlasten. Dat vonden jullie om andere redenen niet ideaal, maar ik ben helemaal niet tegen een periode van een soort van dienstplicht. Maar persoonlijk heb ik niet het idee dat we voor het aanleren van normen en waarden en het met twee benen op de grond staan een oorlog nodig hebben.

Lowieze
Berichten: 6883
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

mh73 schreef:
16 aug 2020 17:06

(....)
Maar persoonlijk heb ik niet het idee dat we voor het aanleren van normen en waarden en het met twee benen op de grond staan een oorlog nodig hebben.
Daar ben ik het helemaal mee eens, lijkt me ook waanzin.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik weet ook niet of ik jou als kind of kleinkind zou willen... ;)

16again
Berichten: 16412
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Jose2501 schreef:
16 aug 2020 17:41
Wat een beeld hebben de meesten hier van jongeren. WO II wordt er bijgehaald in een onderwerp algemeen coronavirus.
Andere argumenten om gedrag aan anderen op te leggen zijn blijkbaar op.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Jose2501 schreef:
16 aug 2020 17:41
Wat een beeld hebben de meesten hier van jongeren. WO II wordt er bijgehaald in een onderwerp algemeen coronavirus.

Ben blij dat jullie niet mijn ouders of oma en opa zijn.
Sommige jongeren hebben blijkbaar nooit goed meegekregen dat keuzes gevolgen hebben, en dat als je een keuze maakt, je onvermijdelijk ook met de gevolgen ervan zal moeten kunnen of willen leven. Best wat ouders hebben dat laatste, niet de aandacht gegeven in de opvoeding die het verdient, of de kinderen uit de wind gehouden, en presto, je hebt een groep kinderen die op latere leeftijd, compleet tegen een muur aanlopen als ze ineens wel die gevolgen moeten dragen.

Een voorbeeld van een kennis van me, werkzaam in de BSO. Een ventje van vier klimt op een tafel, blijkbaar nooit verteld dat dat niet hoort door papa en mama, en dreigt er af te vallen, op een paar stoelen, maw kans op serieus letsel. Ze pakt hem bij de arm, en voorkomt de val. Keurig vermeld in documentatie etc. Wat denk je? Waren de ouders dankbaar dat ze erger had voorkomen, en gingen ze eens wat opvoedkundig werk maken van dat ergerlijke geklim op tafels van dat ventje? Welnee, een advocaat belde namens de ouders, dat die even meekwam voor een gesprek, om de geplande aangifte wegens kindermishandeling te voorkomen. BSO bestuur kiest eieren voor geld, kruipt in kont papa en mama, en alle medewerkers moesten een dag lang op training.

Ik prijs me gelukkig dat de neefjes en nichtjes, waarvan de oudsten inmiddels lekker puberen, dit soort dingen wel snappen en hebben meegekregen, en dus lang niet zo klem kwamen te zitten de laatste tijd, als sommige vrienden/vriendinnen van ze.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jose2501 schreef:
17 aug 2020 12:04
Sorry hoor maar als bij elk onderwerp individuele ervaringen leidraad worden dan weet ik er ook nog wel een paar uit eigen ervaring. Wat heeft opvoeding nou te maken met het coronavirus? Er zijn net zoveel ouderen als jongeren die dwarsliggen bij het volgen van de maatregelen.
En in een discussie over een virus ervaringen uit een Wereldoorlog erbij halen? Als voorbeeld wat een opvoeding kan doen?

En kritiek op een "vrije opvoeding" ? Kijk eens wat een religie doet met mensen. Van Christelijk tot Islam. Een coronavirus maakt geen onderscheid gelukkig.
Jose, kennelijk heb je niet goed begrepen dat het Radarforum geen documentatie is, geen feitenrelaas, geen blik met cijfers, niks van dat al. Het Radarforum is bedoelt voor consumenten om over zaken te discussiëren. Waarom zouden individuele ervaringen volgens jou dan niet in de discussie mee mogen worden genomen?

Sterker nog, de eerste maanden liep dit topic steevast een dag of vijf op publicaties in de media vooruit - juist omdat mensen vanuit hun waarnemingen schreven.

Overigens ga je niet inhoudelijk in op het betoog van sjohie, een betoog waar ik volledig achter sta.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Wel grappig dat de individuele ervaring van Jose zelf dat zij, zelf het virus doorgemaakt hebbend, het allemaal wel mee vond vallen, onder de tafel geschoven werd als zijnde alleen maar haar individuele ervaring.

Niet met twee maten meten WA :wink:

Moneyman
Berichten: 31256
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is toch niet wat WA hier schrijft?

ZeerPrivé
Berichten: 6136
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

fonsflons schreef:
17 aug 2020 12:30
Om eerlijk te zijn vind ik ook dat het niet de jongeren maar juist de ouderen die aan het klagen zijn. Is het niet over de beperkingen, dan is het wel over de jongere generatie.

Persoonlijk vind ik dat de jongere generatie er prima mee omgaat en laat zien flexibel te zijn. En uiteraard zijn er uitzonderingen, maar als je naar het strand kijkt zijn het net zo goed de ouderen die daar naartoe trekken, en in de supermarkt (bij mij althans) zijn het steevast de ouderen die je omver lopen en het gangpad blokkeren om te ouwehoeren.

Wat ik zie is dat de kwetsbare groep die het huis niet meer uit durft het de minder kwetsbare groep kwalijk neemt enigszins risico te nemen. En het is juist die groep die de economie nog enigszins draaiend houdt door ondanks de beperkingen toch een gezellig avondje in een restaurant te hebben, wat te drinken op het terras, een binnenlandse vakantie boekt. Zou iedereen zichzelf opsluiten dan gaat echt alles kapot

Ho ho, niet iedereen op 1 hoop gooien, daarmee doe je hetzelfde als anderen die jongeren of ouderen op 1 hoop gooien.
Ik zit als niet-oudere (hoewel ook niet meer behorend tot jong) in een risicogroep, ik neem niemand iets kwalijk die lekker zijn of haar eigen ding wil doen. Sterker nog, ik gun het ze van harte. En kijk eens naar Anouk, zij is bewust ergens anders gaan wonen om haar kinderen alle vrijheid in doen en laten te geven. En er zullen ongetwijfeld meer mensen vallend in een risicogroep zijn die er hetzelfde over denken.

Lowieze
Berichten: 6883
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

fonsflons schreef:
17 aug 2020 12:48
Natuurlijk is het niet zwart wit en was mijn statement ook meer een reactie op wat hier geschreven werd.

Het komische is dat ik gisteren naar een moreel verplichte bijeenkomst moest waarvan ik wist dat er veel ouderen waren. Ongeveer 90 man. Ik ben vrij snel naar huis gegaan omdat ik mij daar niet gemakkelijk voelde. Jongeren liepen met mondkapjes maar de grootste groep (het was een herdenking) bestond uit ouderen waarvan er letterlijk geeneens een mondkapje had of zich aan de afstand hield. Dit is uiteraard geen weerspiegeling van het gemiddelde, maar ik grond dan wel mijn wenkbrauwen als de oudere generatie die jongere generatie verwend te zijn en niet met tegenslagen om te kunnen gaan.
Ik snap niet wat het niet houden aan de regels van ouderen nu te maken heeft met jongeren die niet geleerd zijn met tegenslagen om te gaan.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

mh73 schreef:
17 aug 2020 12:26
Wel grappig dat de individuele ervaring van Jose zelf dat zij, zelf het virus doorgemaakt hebbend, het allemaal wel mee vond vallen, onder de tafel geschoven werd als zijnde alleen maar haar individuele ervaring.

Niet met twee maten meten WA :wink:
Eerlijk gezegd kan ik er nauwelijks een touw aan vast knopen wat je zegt, maar volgens mij heb ik het relaas van Jose niet onder tafel geschoven. Waar ik het minder mee eens ben is het idee dat Jose overbrengt dat het met het virus allemaal wel meevalt omdat ze zelf weinig gevolgen heeft ondervonden. Dat heeft niks te maken met het meten met twee maten.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:
17 aug 2020 12:30
als je naar het strand kijkt zijn het net zo goed de ouderen die daar naartoe trekken, en in de supermarkt (bij mij althans) zijn het steevast de ouderen die je omver lopen en het gangpad blokkeren om te ouwehoeren.
Klopt, en als je mijn berichten in de afgelopen maanden hebt gevolgd, dan is dat exact wat ik zelf zo heb meegemaakt. Daar heb ik inmiddels ruim voldoende over gezegd. Opvallend: nu de beperkingen min of meer opgeheven zijn, kom je hier in de omgeving haast geen wandelaars en fietsers meer tegen, zeker de ouderen niet. Ook in de winkels kom ik ze eigenlijk nauwelijks nog tegen. Zelfs in het zwembad wordt het rustiger.
Wat ik zie is dat de kwetsbare groep die het huis niet meer uit durft het de minder kwetsbare groep kwalijk neemt enigszins risico te nemen. En het is juist die groep die de economie nog enigszins draaiend houdt door ondanks de beperkingen toch een gezellig avondje in een restaurant te hebben, wat te drinken op het terras, een binnenlandse vakantie boekt. Zou iedereen zichzelf opsluiten dan gaat echt alles kapot
Gevoelsmatig is er een grote groep ouderen die nooit iets van hun leven hebben kunnen maken. Man en vrouw hielden elkaar in de gaten dat ze vooral niet uit de band sprongen, buren letten op elkaar, en noem alles maar op. Dat heet dan 'sociale samenhang', maar het is eigenlijk een ongebreidelde bemoeizucht met andermans leven. Het opgeheven vingertje. Waar ik dus op een gegeven moment ook mee te maken kreeg, toen ik tijdens de beperkingen de auto pakte en de rust opzocht om een eind te wandelen.

Ik denk dat hier een beetje het probleem ligt wat je schetst. Mensen zij bang om risico's te nemen, nog niet eens zozeer omdat er werkelijk gevaar is, maar omdat ze het nooit gedurfd of geleerd hebben, omdat ze niet geleerd hebben te leven. Want de opgeheven vingertjes zorgden er wel voor dat iedereen keurig aan de leiband bleef lopen.

Lowieze
Berichten: 6883
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

@fonsflons, het is duidelijk dat u een ander idee heeft over tegenslagen krijgen in je leven dan de anderen die hier reageren.
Een tegenslag in je jonge leven kan zijn: niet kunnen krijgen wat je graag wilt, niet de baan krijgen waarop je gehoopt had, een jaar over moeten doen op je middelbare school, graag een scooter willen maar je ouders zeggen dat je daar zelf maar voor moet werken, geen dure iPhone krijgen etc.
Met zulke “eenvoudige” tegenslagen hebben veel jongeren al moeite.
Het gaat hier niet om een oorlog meemaken of per se een coronacrisis meemaken.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Exact. In mijn jeugd kon lang niet alles. Materieel had ik het zeker niet slecht; alles wat ik nodig had, was er. En toch moest ik voortdurend keuzes maken, kon ik lang niet alles doen wat ik wilde. Met drie gulden zakgeld per week waarvan je op school ook de koffie en thee moest kopen was daar gewoon geen geld voor.

Over mijn 'opvoeding' zal ik het verder maar niet hebben, maar ik realiseer me dat er heden ten dage absoluut een grote groep jongeren is die een vergelijkbare 'opvoeding' krijgt. Maar wat wel waar is: de prinsjes en prinsesjes van tegenwoordig had je toch echt niet in de tijd dat ik jong was.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het wordt steeds komischer met dat opbieden tegen elkaar wie het beter hebben en hadden en wie slechter.

Mijns inziens waren er vijftig/zestig jaar geleden mensen en dus ook jongeren die het slecht hadden, en die heb je nu nog. En toen had je mensen die het goed hadden en die heb je nu ook.

Gesloten