LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Erthanax

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zojuist even wat leeswerk ingehaald.
Bob Schurkjens schreef:
01 nov 2020 17:11
Erthanax had daar zo'n interessante bijdrage over. Dat op enig moment in elke internetdiscussie WO II er weer bij wordt gehaald. Om daarmee de discussie plat te kunnen slaan. Gebeurt hier nu ook weer. Wie was die wetenschapper ook al weer die deze wetmatigheid in beeld heeft gebracht?
Dat is de Wet van Godwin, geformuleerd in 1990.
Verzet tegen coronamaatregelen vergelijken met het verzet in de Tweede Wereldoorlog vind ik volstrekt, maar dan ook volstrekt ongepast.

Wat de u/jij-kwestie betreft: Ik ben ermee opgegroeid dat vousvoyeren de norm is en tutoyeren alleen is toegestaan van
- familie en vrienden,
- kinderen,
- lieden van mindere stand.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

moederslink schreef:
01 nov 2020 22:33
scharrelschipper schreef:
01 nov 2020 20:38
scharrelschipper schreef:
01 nov 2020 21:19
Ja. wel volwassen kinderen,maar geen volgende generatie :)
Wat ik wel zeker weet is dat als we zo doorgaan er steeds meer protest komt en dat men steeds meer aan de complot theorieen gaat geloven.
Hoe gaan jullie kinderen hier dan mee om? Die zullen ook zo.n 30 + zijn, toch?
Zijn die aan het feesten?
Ja,die zijn i.d.d. 30+.
En,nee die feesten niet,er valt niet veel te feesten toch?
Ze werken gewoon,zoals zo velen vanuit huis.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

App: onder druk van de EU wordt gewerkt aan een 'koppeling' tussen de apps van verschillende landen. Duitse app is al zover, die pakt ook de signalen van de andere apps op. Toch zal het ding minder belangrijk blijven dan sommige technojunks hopen, simpelweg omdat de ontwikkelaars vergeten zijn op een ouder besturingssysteem te ontwerpen en de app daarmee voor een veel grotere groep gebruikers toegankelijk te maken.

Jeugd en feesten: hier zit ook selectieve waarneming vanuit politie en media bij. In principe gaat het om escapisme, even de boel de boel laten. Wie dat niet zo goed onder de radar weet te houden, valt op.

Mondmaskers en besmettingen: Het gaat overal hard met de besmettingen. Zonder mondmaskers, hygiëne en afstand houden zouden de cijfers nog veel sneller oplopen, omdat inmiddels vaststaat, dat Sars-CoV2 is gemuteerd naar iets besmettelijker, iets minder dodelijk.

Hoe lang nog? Viroloog Drosten houdt het op 'tot volgende zomer', voordat het leven iets normaler zal worden. Deze viroloog heeft de ontwikkelingen sinds maart scherp ingeschat en deze uitspraak lijkt mij een goede, gecalculeerde beoordeling van de situatie.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar alles leuk en aardig, we hebben in dit land inmiddels zo'n 360.000 geregistreerde besmettingen, plus een onbekend aantal van mensen die het virus wel hadden maar nooit getest zijn. Uitgaande van die 360.000 is zo'n 1 op de 50 besmet. Dat zou in werkelijkheid ongeveer 1 op de 30 kunnen zijn. Langzamerhand moet het gaan verbazen als je nog niet besmet bent geweest. Dat begint een unicum te worden.

Vanwege de druk op de zorg kun je het niet 'losgooien', maar ergens begin ik me toch af te vragen wat het allemaal nog voor nut heeft. En al helemaal: hoe voorkom je ooit nog dat je besmet raakt?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
02 nov 2020 08:32
Zonder mondmaskers, hygiëne en afstand houden zouden de cijfers nog veel sneller oplopen, omdat inmiddels vaststaat, dat Sars-CoV2 is gemuteerd naar iets besmettelijker, iets minder dodelijk.
Hier wordt weer iets als vaststaand feit gepresenteerd, wellicht de bedoeling dat iedereeen dan ja knikt. Onderbouwing?

Jablan
Contacteer:

16again schreef:
02 nov 2020 08:38
Onderbouwing?
Voor jou: Volkskrant afgelopen vrijdag bijvoorbeeld. Voor mij: Aflevering 60 van de NDR-Podcast.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Jablan
“Mondmaskers en besmettingen: Het gaat overal hard met de besmettingen. Zonder mondmaskers, hygiëne en afstand houden zouden de cijfers nog veel sneller oplopen, omdat inmiddels vaststaat, dat Sars-CoV2 is gemuteerd naar iets besmettelijker, iets minder dodelijk.”

Nee, dat klopt niet. We hebben hier in Europa juist met een agressievere variant van het virus te maken dan het virus wat in Wuhan heerste.
Dit is iets wat begin dit jaar al bekend was. Wetenschappers vermoeden dat het daarom in China sneller gelukt is het daar heersende virus onder controle te krijgen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
Mondmaskers en besmettingen: Het gaat overal hard met de besmettingen. Zonder mondmaskers, hygiëne en afstand houden zouden de cijfers nog veel sneller oplopen, omdat inmiddels vaststaat, dat Sars-CoV2 is gemuteerd naar iets besmettelijker, iets minder dodelijk.
Ik las in het artikel op de NOS iets anders dan wat jij schrijft over het "minder dodelijk". Hier wordt juist geschreven dat er geen verschil gevonden is qua "ziekmakend karakter":
De wetenschappers vonden geen verschil in ziekmakend karakter tussen de Wuhan-variant van het coronavirus en de D614G-variant. Het gemuteerde virus leidt volgens de Britse wetenschappers ook niet tot een hogere sterfte, meer ziekenhuisopnames of meer IC-opnames.
Ik kan het artikel in de Volkskrant niet lezen (ga er geen abonnement voor afsluiten :D) en ik heb de podcast niet geluisterd. Maar -er vanuit gaande dat de conclusie van @Jablan daadwerkelijk bevestigt wordt door de aangehaalde bronnen) komen de weergaven in het nieuws dus niet overheen.

Jablan
Contacteer:

'Agressief' in het jargon van de betreffende wetenschappers is hetzelfde als 'iets besmettelijker' in omgangstaal. Agressiever wil zeggen, dat het makkelijker door de menselijke weerstand heen breekt, het virus bij meer mensen een goede voedingsbodem vindt.
Podcast hoef je niet te luisteren: de link gaat naar de transcriptie en die kun je lezen, eventueel vertalen. Keurige uitleg wat de D614G-variant nu inhoudt. Plus een observatie: deze agressievere, besmettelijker variant blijft beter hangen in neus en keel, maar heeft meer moeite om zich in de longen te nestelen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat het besmettelijker is, is volgens mij geen onderwerp van discussie. De vraag gaat juist over het al dan niet ziekmakender zijn.

16again

Het volkskrant artikel linkt overigens door naar eerder , 4 maanden oud verhaal uit diezelfde krant:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/on ... ~ba4e64fa/
Het lijkt erop dat deze mutant, die in februari voor het eerst werd waargenomen in Italië, op allerlei plekken het origineel verdringt.
Mutatie had dus al plaats gevonden, voor we hier ook maar de eerste besmetting hadden

Jablan
Contacteer:

Sorry, verkeerde conclusie. Hier hebben wij het origineel gehad, niet de mutatie.

16again

Hoezo verkeerde conclusie? Verkeerd lezen! Enige wat ik zeg is:
Voordat we hier de 1e besmetting hadden (met de oude variant), bestond de nieuwe al.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

verkeerd lezen
geen onderbouwing
te stellig meningen als feiten presenteren

Het gaat gewoon weer op de oude voet verder

Jablan
Contacteer:

16again schreef:
02 nov 2020 10:02
Hoezo verkeerde conclusie? Verkeerd lezen! Enige wat ik zeg is:
Voordat we hier de 1e besmetting hadden (met de oude variant), bestond de nieuwe al.
Sorry, zoals je het had neergezet, kon je het op verschillende manieren opvatten. Nu duidelijker.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
02 nov 2020 09:36
Ik kan het artikel in de Volkskrant niet lezen (ga er geen abonnement voor afsluiten :D) en ik heb de podcast niet geluisterd. Maar -er vanuit gaande dat de conclusie van @Jablan daadwerkelijk bevestigt wordt door de aangehaalde bronnen) komen de weergaven in het nieuws dus niet overheen.
Eerlijk gezegd is het nieuws niet altijd even nauwkeurig. Maar dat is geen nieuws. :wink:

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
02 nov 2020 09:21
16again schreef:
02 nov 2020 08:38
Onderbouwing?
Voor jou: Volkskrant afgelopen vrijdag bijvoorbeeld. Voor mij: Aflevering 60 van de NDR-Podcast.
Als u beide bronnen kent, wat is dan de achtergrond van de verdeling in bronnen "voor jou" en "voor mij"?

omega19

Ongelezen bericht door omega19 »

Hier wordt in ieder geval niet echt een verschil aangetoond :
https://www.nu.nl/nucheckt/6082449/nuch ... maakt.html
En hier een beetje :
https://nos.nl/artikel/2354520-nieuwe-c ... ender.html
Laatst gewijzigd door omega19 op 02 nov 2020 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Jablan schreef:
App: onder druk van de EU wordt gewerkt aan een 'koppeling' tussen de apps van verschillende landen. Duitse app is al zover, die pakt ook de signalen van de andere apps op. Toch zal het ding minder belangrijk blijven dan sommige technojunks hopen, simpelweg omdat de ontwikkelaars vergeten zijn op een ouder besturingssysteem te ontwerpen en de app daarmee voor een veel grotere groep gebruikers toegankelijk te maken.

Jeugd en feesten: hier zit ook selectieve waarneming vanuit politie en media bij. In principe gaat het om escapisme, even de boel de boel laten. Wie dat niet zo goed onder de radar weet te houden, valt op.

Hoe lang nog? Viroloog Drosten houdt het op 'tot volgende zomer', voordat het leven iets normaler zal worden. Deze viroloog heeft de ontwikkelingen sinds maart scherp ingeschat en deze uitspraak lijkt mij een goede, gecalculeerde beoordeling van de situatie.
Als gebruiker van zowel de Nederlandse als Duitse app (op android), kan ik je zeggen dat de onderliggende API slechts gebruik van één app toestaat, maw als je als Nederlander naar Duitsland gaat, moet je de Nederlandse de-installeren, waardoor je de unieke anonieme zesletter sleutel kwijt raakt, om de Duitse te kunnen gebruiken. Zo raak je dus de hele historie qua contacten kwijt. Er is dus wel een valide usercase te maken voor het koppelen, zodat grensoverschrijdend verkeer niét betekent dat dit het bron- en contactonderzoek frustreert.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Kwestie van extra telefoon aanschaffen...ook goed voor de bedrijven en mijn pensioenbeleggingen... :mrgreen:

Gesloten