LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Coronavirus - algemeen topic
Re: Coronavirus - algemeen topic
Ik las net dat je na straks gevaccineerd te zijn, eerst een kwartiertje moet wachten om te kijken of er een reactie optreedt. Daarna mag je pas naar huis.
Ik schat dat de meeste huisartsen daar helemaal geen ruimte voor hebben. Waar laat je al die mensen? Bij de griepprik vorige maand stonden ze al in de rij op de stoep. Dokter had met krijt keurig streepjes gezet op 1,5 meter afstand. Door de voordeur naar binnen, halverwege de gang stond een tafeltje waar geprikt werd en dan via de keuken door de achterdeur weer naar huis. Op die manier had je geen kruisend verkeer.
Ik schat dat de meeste huisartsen daar helemaal geen ruimte voor hebben. Waar laat je al die mensen? Bij de griepprik vorige maand stonden ze al in de rij op de stoep. Dokter had met krijt keurig streepjes gezet op 1,5 meter afstand. Door de voordeur naar binnen, halverwege de gang stond een tafeltje waar geprikt werd en dan via de keuken door de achterdeur weer naar huis. Op die manier had je geen kruisend verkeer.
Dat is dus precies de reden dat de strategie van het vaccineren opnieuw bekeken moet worden. Als iedereen moet “nablijven” kan het niet bij de huisarts gebeuren.grun schreef: ↑20 dec 2020 19:22Ik las net dat je na straks gevaccineerd te zijn, eerst een kwartiertje moet wachten om te kijken of er een reactie optreedt. Daarna mag je pas naar huis.
sjohie
vindt dit leuk
Dat heeft te maken met eventuele allergische reacties op de hulpstoffen in het vaccin. Kwartier komt op mij krap over; een uur is realistischer.
Mensen onnodig angst aanjagen.
Ja, logisch dat in jouw omgeving mensen afwachtend worden. De berichten zijn tegenstrijdig en ik denk, dat jouw omgeving onwetend met een been in de fabeltjesfuik staat.Jose2501 schreef: ↑20 dec 2020 20:11Als die nieuwe variant van het virus zo snel zich verspreidt is het de vraag of een vaccin nog wel nodig is straks begin 2021. Misschien is er wel sneller groepsimmuniteit. En er wordt nu wel geroepen dat de goedgekeurde vaccins ook werkzaam zijn tegen die nieuwe variant maar is nog niets aan bewijs daarvoor geleverd. Nog een reden voor veel mensen om het eerst maar eens aan te zien. Als je niet te oud bent en gezond kun je beter besmet raken dan een vaccin in je lichaam spuiten waarvan niet zeker is dat het 100 procent veilig is op langere termijn. En misschien maar beperkte immuniteit geeft. Zoals virologe Koopmans uitlegt, ik dacht op NOS.nl, dat het griepvaccin ook elk jaar moet worden bijgesteld. In mijn omgeving hoor ik steeds meer dat mensen het vaccineren eerst maar eens het effect afwachten bij anderen.
Het is dodelijk simpel uit te leggen.
Een Corona-virus is als een duiveltje, opgetuigd met een soort weerhaken, waardoor het lichaamscellen makkelijk kan veroveren. Tenzij je afweersysteem op scherp staat en de weerhaken herkent, ontdoet van de tentakels en wat dan overblijft, is een duiveltje zonder armen en benen, het spartelt nog wat na, maar eindigt uiteindelijk als afval. Of bij keizer Nero op het bord.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
De mRNA-vaccins van o.a. Biontech/Pfizer* bevatten een opgevouwen opdracht voor je immuunsysteem: herken de weerhaken en vermoord alleen de duiveltjes met rechtsdraaiende haakjes. Na toediening wordt eerst de opdracht uitgevouwen en dan verwerkt door je immuunsysteem, duurt een paar weken.
Het vaccin van AstraZeneca*, dat vertraging oploopt, omdat het Fase3 onderzoek opnieuw moet worden gedaan, bevat wel inactief virus, maar dit soort vaccins is snel aan te passen op de actuele variant van het virus. Tenminste, als het zover muteert, dat het Sars-Cov-3 wordt genoemd. En van dit type vaccin heeft mevr. Koopmans meer verstand.
De huidige nieuwe variant uit Zuidoost-Engeland heeft alleen een kleine mutatie in de weerhaken, ze zijn net iets spitser en strakker, zodat de tegenstander nog sneller onder de voet wordt gelopen. Maar ze zijn nog steeds goed herkenbaar als weerhaken, worden opgemerkt door je immuunsysteem.
Beperkte immuniteit lijkt mij sterk. Zeker het vaccin van Pfizer/Biontech is zo ingenieus, dat het mij niet eens zou verbazen, als het werkt tegen meerdere virusstammen uit de Corona-groep. Om precies te zijn: de virae met een vergelijkbare verpakking als Sars-CoV2 heeft.
Groepsimmuniteit is onmogelijk te bereiken. Daarvoor leven we teveel langs elkaar heen in de maatschappij van nu, eerder in verschillende werelden.
* De derde fabrikant schiet mij niet te binnen op dit moment en daardoor twijfel ik over de andere twee.
Moneyman
en moederslink
vinden dit leuk
Of je leest niet, of je begrijpt het niet. Zolang je mijn reactie probeert te weerleggen met sterftecijfers dan mis je het punt overduidelijk volledig.
Crisisberaad binnen de EU. De Jonge die extra maatregelen niet uitsluit vanwege de nieuwe variant.
Ben benieuwd wat ze dan nog meer gaan bedenken. Heel Europa drie maanden thuis op water en brood?
Maar goed, opnieuw lopen ze achter de feiten aan. Nieuwe variant is al sinds september bekend, nu ineens paniekvoetbal. Het roept herinneringen op aan een Van Dissel die in februari zei: de kans is heel klein dat het virus hier komt. Maar toen was het hier al een tijdje, alleen had men dat niet gemerkt.
Ik weet dat het een nieuw virus is, maar we zijn inmiddels negen maanden verder. Een jaar bijna, als je denkt aan de eerste berichten in januari. Ik begin me steeds vaker af te vragen wat het advies door deskundigen toevoegt, wanneer de deskundigen eigenlijk ook geen idee hebben hoe en wat.
Ben benieuwd wat ze dan nog meer gaan bedenken. Heel Europa drie maanden thuis op water en brood?
Maar goed, opnieuw lopen ze achter de feiten aan. Nieuwe variant is al sinds september bekend, nu ineens paniekvoetbal. Het roept herinneringen op aan een Van Dissel die in februari zei: de kans is heel klein dat het virus hier komt. Maar toen was het hier al een tijdje, alleen had men dat niet gemerkt.
Ik weet dat het een nieuw virus is, maar we zijn inmiddels negen maanden verder. Een jaar bijna, als je denkt aan de eerste berichten in januari. Ik begin me steeds vaker af te vragen wat het advies door deskundigen toevoegt, wanneer de deskundigen eigenlijk ook geen idee hebben hoe en wat.
Jablan
, moederslink
en scharrelschipper
vinden dit leuk
En dat kan alleen, omdat je al Covid19-light achter de rug hebt.
Dat is het wel. Dankzij de sluiting van de scholen en kinderopvang, heeft de groep 70+ deze weken extra veel contact met de kleinkinderen, om maar een voorbeeld te noemen.
Het virus maakt geen onderscheid, het is er en treft iedereen. Dan is een gedifferentieerd beleid naar doelgroepen een open uitnodiging voor het virus om nog veel heftiger toe te slaan.
Ik had er eerst overheen gelezen. Jij zou graag willen, dat de jeugd met een IC-arts zou gaan praten, om ze te overtuigen van nut en noodzaak van alle beperkingen? Dat was je punt?
De makkelijke variant daarvan is het programma Frontberichten. Wordt op school van zoon gebruikt als lesmateriaal, vooral in de lagere klassen. En heel eerlijk: het werkt. Ik moest van de week al een brok wegslikken bij de follow-up van EenVandaag, waar een Covid19-patiënt vertelde over de periode na de IC. (En ik ben blij, dat wij alleen de medium-dry-versie gehad hebben in plaats van de 'shaken, not stirred' uit de reportage)
Laatst gewijzigd door Jablan op 20 dec 2020 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
moederslink
en Lady1234
vinden dit leuk
-
Na Engeland nu ook een nieuwe variant in Zuid Afrika.
En die is heeel erg besmettelijk.
Als we nu niet in een echte complete Lockdown gaan is het leed niet meer te overzien.
De situatie nu zou wel eens het begin van een veel ergere periode kunnen zijn voor iedereen (behalve voor Jose2501 natuurlijk)
Als we nu niet in een echte complete Lockdown gaan is het leed niet meer te overzien.
De situatie nu zou wel eens het begin van een veel ergere periode kunnen zijn voor iedereen (behalve voor Jose2501 natuurlijk)
-
Zeker werkte dat, zeer confronterend ! Maar dat was vooral in het begin van de enorme uitbraken.Jablan schreef: ↑20 dec 2020 21:20(...)
het programma Frontberichten. (...)
En heel eerlijk: het werkt.
Het lijkt er op dat mensen nu minder bang zijn dan toen of denken het zal mijn deur wel voorbij gaan mits ik mij goed aan de maatregelen houd.
Mensen ' vergeten ' graag nare beelden en berichten, dat wordt weer snel verdrongen , zeg maar.
Met deze mutant nu , minder dodelijk misschien , maar zeker besmettelijker.
Ook in Zuid-Afrika opgedoken.
Zijn de vaccins hier ook wel voldoende op afgestemd? Op deze variant?
Ik moet zeggen , ik weet het niet .....wéér extra noodmaatregelen? Méér lock down?
Hoe valt dit nog te sturen allemaal, en wereldwijd ?
-
Het einde der tijden?Brahms schreef: ↑20 dec 2020 21:50Na Engeland nu ook een nieuwe variant in Zuid Afrika.
Het punt is met name dat de COVID-gevolgen niet af te meten zijn in kale sterftecijfers, maar ook (en heel goed) zichtbaar worden juist bij degenen die het wél overleven. Ook onder de jeugd, ook onder mensen van middelbare leeftijd, en dus zéker niet alleen...Jablan schreef: ↑20 dec 2020 21:20Ik had er eerst overheen gelezen. Jij zou graag willen, dat de jeugd met een IC-arts zou gaan praten, om ze te overtuigen van nut en noodzaak van alle beperkingen? Dat was je punt?
De makkelijke variant daarvan is het programma Frontberichten. Wordt op school van zoon gebruikt als lesmateriaal, vooral in de lagere klassen. En heel eerlijk: het werkt. Ik moest van de week al een brok wegslikken bij de follow-up van EenVandaag, waar een Covid19-patiënt vertelde over de periode na de IC. (En ik ben blij, dat wij alleen de medium-dry-versie gehad hebben in plaats van de 'shaken, not stirred' uit de reportage)
Jablan
vindt dit leuk
Met "ga met een IC arts praten" maak je ook geen punt. Je zou kunnen toelichten wat (volgens jou) de conclusie van dat gesprek zou zijn.Moneyman schreef: ↑20 dec 2020 20:50Of je leest niet, of je begrijpt het niet. Zolang je mijn reactie probeert te weerleggen met sterftecijfers dan mis je het punt overduidelijk volledig.
Je zou een punt hebben als ik niet een tekst gequote zou hebben - wat ik echter wél deed en waardoor mijn opmerking desgewenst context had.
Geen idee welke gequote tekst je bedoelt. Het zojuist gequote stuk van Jablan gaat over de toestand van patienten NADAT ze de IC hebben verlaten, dat ligt juist buiten de horizon van IC arts.
-
Paniek in de tent. Eerst werden vliegtuigen vanuit de UK al met onmiddellijke ingang verboden, nu kun je ook niet meer met de ferry en de trein Nederland binnenkomen, althans de eerste dagen niet. (Over zwemmen is nog niks gezegd.
). Inmiddels worden er Europabreed maatregelen getroffen dan wel voorbereid.
Je zal maar net een weekendje naar Londen zijn geweest, zie maar dat je het redt met onderdak en dergelijke. Er wordt wel naar een oplossing gekeken, maar die oplossing is toch zo moeilijk niet?
Wel zie je nu de consequenties van de waarschuwing van afgelopen zomer: als je naar het buitenland gaat neem je een bepaald risico, en je zult, in tegenstelling met de eerste golf, zelf maar moeten zien hoe je het doet.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Je zal maar net een weekendje naar Londen zijn geweest, zie maar dat je het redt met onderdak en dergelijke. Er wordt wel naar een oplossing gekeken, maar die oplossing is toch zo moeilijk niet?
Wel zie je nu de consequenties van de waarschuwing van afgelopen zomer: als je naar het buitenland gaat neem je een bepaald risico, en je zult, in tegenstelling met de eerste golf, zelf maar moeten zien hoe je het doet.
Ik lees dat sommige mensen vinden dat alleen de supermarkten open mogen. Ik respecteer iedereen de mening, maar ik ben er niet mee eens.
Nu alleen de supermarkten open zijn (en enkele andere winkels) stond ik vrijdag een kwartier te wachten voor de ingang van de supermarkt. Ook in de winkel was het heel druk. Ik wil niet weten hoe het zaterdag was.
HEMA, Action en Bruna wilde open om etenswaar te verkopen. Nu dit niet mag ben ik verplicht om ook voor brood, taart, wc papier en mondkapje bij de supermarkt te kopen. Action had de overige producten afgeschermd met plastic en gangpaden afgesloten dat je nergens bij kwam, tevens een digitale kassa blokkade ingesteld. Ook waren ze bezig om veel producten terug te sturen naar de distributiecentrum.
Bruna, Read shop en Primira zijn open als Post NL paket service. Maar als ik een doosje sigaretten, een tijdschrift of postzegels wil dan sta ik bij AH weer in de lange rij.
Mijn voorstel is dat elke winkel toe te laten staan om cruciale producten te laten verkopen (etenswaren en dat de regering een lijst maakt wat er verkocht mag worden). Dit met de voorwaarden dat niet cruciale producten uit de winkels zijn. Dan krijg je rare situaties, dat je in de kroeg een luxe doos met kerst etenswaren kunt kopen, in de lokale kledingwinkel blik spruitjes en toilet papier en dat een restaurant wordt verhuurd aan boeren uit de omgeving met een soort hellofresh box van eigen land (noem maar iets geks op). Hierdoor hoeven minder mensen naar de supermarkt toe waar het veel ste druk is.
Nu zijn de supermarkten 1 grote ontmoetingscentrum en dus 1 grote feest voor virus.
Waar ik mij enorm aan stoor is dat bij de Dirk sokken, Aldi en Budget Food vuurwerk (cat 1), Lidl stofzuiger en DVD'S kunt kopen. Dit is toegestaan, maar oneerlijk tegenover de concurrent die dicht moet.
Nu alleen de supermarkten open zijn (en enkele andere winkels) stond ik vrijdag een kwartier te wachten voor de ingang van de supermarkt. Ook in de winkel was het heel druk. Ik wil niet weten hoe het zaterdag was.
HEMA, Action en Bruna wilde open om etenswaar te verkopen. Nu dit niet mag ben ik verplicht om ook voor brood, taart, wc papier en mondkapje bij de supermarkt te kopen. Action had de overige producten afgeschermd met plastic en gangpaden afgesloten dat je nergens bij kwam, tevens een digitale kassa blokkade ingesteld. Ook waren ze bezig om veel producten terug te sturen naar de distributiecentrum.
Bruna, Read shop en Primira zijn open als Post NL paket service. Maar als ik een doosje sigaretten, een tijdschrift of postzegels wil dan sta ik bij AH weer in de lange rij.
Mijn voorstel is dat elke winkel toe te laten staan om cruciale producten te laten verkopen (etenswaren en dat de regering een lijst maakt wat er verkocht mag worden). Dit met de voorwaarden dat niet cruciale producten uit de winkels zijn. Dan krijg je rare situaties, dat je in de kroeg een luxe doos met kerst etenswaren kunt kopen, in de lokale kledingwinkel blik spruitjes en toilet papier en dat een restaurant wordt verhuurd aan boeren uit de omgeving met een soort hellofresh box van eigen land (noem maar iets geks op). Hierdoor hoeven minder mensen naar de supermarkt toe waar het veel ste druk is.
Nu zijn de supermarkten 1 grote ontmoetingscentrum en dus 1 grote feest voor virus.
Waar ik mij enorm aan stoor is dat bij de Dirk sokken, Aldi en Budget Food vuurwerk (cat 1), Lidl stofzuiger en DVD'S kunt kopen. Dit is toegestaan, maar oneerlijk tegenover de concurrent die dicht moet.
Ik denk niet dat een Bruna de hele winkel leeg wil halen om een paar weken voor een paar centen pakketpunt te zijn. Om maar niet te spreken van een Action. Waar moeten ze de zooi laten? Niet realistisch.
Voor het type allergische reactie waar dit om gaat, is 15m plenty. De 2 gezondheidszorgmedewerkers in het VK die een heftige reactie hadden, droegen allebeide al een adrenalinespuit bij zich. Dat doen niet veel mensen, alleen met bijvoorbeeld een serieuze pinda-allergie waardoor ze in shock kunnen raken. Dat kaliber allergie moet je in deze context dus aan denken. Dit wordt overigens ook in de bijsluiter van het vaccin gemeld. Het is dus niet een onverwachte bijwerking ofzo, het is bekend, en met de aantallen vaccinaties die gepland zijn, zullen dit soort gevallen ook hier in Nederland plaats gaan vinden.
De directeur van het Lareb, het Nederlandse instituut wat bijwerkingen registreert en analyseert, zei eerder al niet voor niks, dat er geen enkel medicijn of vaccin 100% bijwerkingsvrij is. En niet elke bijwerking is negatief. Zo kwamen er we tientallen jaren later achter, dat een positieve bijwerking van aspirine, het voorkomen van schade na een herseninfarct of hartinfarct is, in een veel lagere dosis dan dat jij en ik nemen als we hoofdpijn hebben.
Jablan
vindt dit leuk
-
Het idee is sympathiek, maar gaat in de praktijk niet werken denk ik. Een aantal van die pakketpunten overweegt juist sluiting vanwege het voortdurende gedoe met klanten die denken dat ze een uitzondering kunnen zijn.Seinhuis schreef: ↑21 dec 2020 01:21Mijn voorstel is dat elke winkel toe te laten staan om cruciale producten te laten verkopen (etenswaren en dat de regering een lijst maakt wat er verkocht mag worden). Dit met de voorwaarden dat niet cruciale producten uit de winkels zijn. Dan krijg je rare situaties, dat je in de kroeg een luxe doos met kerst etenswaren kunt kopen, in de lokale kledingwinkel blik spruitjes en toilet papier en dat een restaurant wordt verhuurd aan boeren uit de omgeving met een soort hellofresh box van eigen land (noem maar iets geks op). Hierdoor hoeven minder mensen naar de supermarkt toe waar het veel ste druk is.
Hier in de omgeving is het bij de supermarkten trouwens niet drukker als anders. Kennelijk verschilt dat per locatie? De drukte wordt eigenlijk veroorzaakt door de groep die voor Corona eigenlijk ook al drukte veroorzaakte: mensen die niet weten wat ze willen eten of, hoewel dat nu een stuk minder is, wat ze er nu eigenlijk te doen hebben. Ik denk dat het nog wat kan schelen als meer mensen van tevoren een boodschappenlijstje zouden samenstellen, en dan in één keer langs de kortste route alles pakken wat ze nodig hebben. Mits je natuurlijk weet waar alles staat. De drukte in de winkels zie ik althans niet bij de kassa's terug, dus daar is misschien nog wat winst te behalen.