LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vodafone Phishing per post??

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Vandaag kreeg ik op 16 juli een hele rare brief van "Vodafone". Ik kreeg een herinneringsbrief dat ik nog
€ 21.39 moest betalen. Deed ik dat niet binnen 14 dagen (dagtekening 3 juli) dan komt daar nog 40 euro bij. Nu klopt de dag dus al niet, maar ik heb al 4 maanden geen contract meer met Vodafone. Daarvoor liep alles via mijn machtigingen.

Is deze brief vals? Ik bel 043-3514524 en wacht 40 minuten. Geen contact. Daarna probeer ik het nogmaals 20 minuten. Geen contact.

Ook gek, aankondiging staat met Best Meneer xxx met mijn naam. Bedragen en data staan in zwart gedrukt

Is hier sprake van een phishing via de post?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door Julie4444 »

PJ 66 schreef:Vandaag kreeg ik op 16 juli een hele rare brief van "Vodafone". Ik kreeg een herinneringsbrief dat ik nog
€ 21.39 moest betalen. Deed ik dat niet binnen 14 dagen (dagtekening 3 juli) dan komt daar nog 40 euro bij. Nu klopt de dag dus al niet, maar ik heb al 4 maanden geen contract meer met Vodafone. Daarvoor liep alles via mijn machtigingen.

Is deze brief vals? Ik bel 043-3514524 en wacht 40 minuten. Geen contact. Daarna probeer ik het nogmaals 20 minuten. Geen contact.

Ook gek, aankondiging staat met Best Meneer xxx met mijn naam. Bedragen en data staan in zwart gedrukt

Is hier sprake van een phishing via de post?
Klinkt wel een beetje als een nepfactuur. Ik ben in het verleden klant geweest bij Vodafone en betaalde ook via automatische incasso. Bij mijn laatste afrekening kreeg ik wat geld terug, wat ze netjes hebben gestort toendertijd. Lijkt me dat als er betaald moet worden dit gewoon afgeschreven zou worden?

Sowieso moet er eerst een factuur zijn en daarna pas een betalingsherinnering met een waarschuwing voor incassokosten.

Is er geen poging tot incasso gedaan volgens de brief? Is het verschuldigde geld volgens de facturen allemaal gewoon betaald? Als je dat controleerd en het antwoord op beide vragen is "JA", kun je die brief negeren.

PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Alles verliep via incasso. Volgens Consuwijzer zou het laatste restant evt. ook via de incasso moeten verlopen en niet via een aparte brief en al helemaal geen 4 maanden later. De brief is getekend op 3 juli kreeg hem vandaag. Dat betekent gelijk een boete van 40 euro extra. Uiteraard betaal ik niks. Vodafone is op het telefoonnummer compleet onbereikbaar.

Mucha

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Post hier ook even het IBAN nummer waar naar overgeboekt moet worden. Het is duidelijk een nepvordering want het telefoonnummer klopt niet eens.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bob Schurkjens schreef:Post hier ook even het IBAN nummer waar naar overgeboekt moet worden. Het is duidelijk een nepvordering want het telefoonnummer klopt niet eens.
Het genoemde telefoonnummer zit wel in de Vodafone reeks. Het kan een direct nummer naar de juiste persoon of afdeling zijn (dus niet het standaard klantenservicenummer).

PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Inmiddels is duidelijk dat Vodafone een paar MEGA blunders heeft gemaakt. Iedereen die een contractwijziging heeft gehad in april krijgt ineens een herinneringsbrief die nooit gestuurd had mogen worden. Volgens Vodafone omdat ze over zijn gegaan naar een nieuw automatiseringssysteem. Zodoende zijn er honderden wellicht nog meer foutieve brieven verstuurd met gekke leestekens en vet gedrukte letters die niet gecontroleerd waren.

Ook de eindbedragen waren incorrect. Natuurlijk 1000 x excuses van Vodafone.

Wel gevraagd om een bevestigingsmail of app. Deze is nu gestuurd. Hopelijk nu einde verhaal Vodafone pffffffff.

ps gevolg was overbelasting telefoon!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Gelukkig maar. :)

Mucha

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door Har06 »

PJ 66 schreef:Inmiddels is duidelijk dat Vodafone een paar MEGA blunders heeft gemaakt. Iedereen die een contractwijziging heeft gehad in april krijgt ineens een herinneringsbrief die nooit gestuurd had mogen worden. Volgens Vodafone omdat ze over zijn gegaan naar een nieuw automatiseringssysteem. Zodoende zijn er honderden wellicht nog meer foutieve brieven verstuurd met gekke leestekens en vet gedrukte letters die niet gecontroleerd waren.

Ook de eindbedragen waren incorrect. Natuurlijk 1000 x excuses van Vodafone.

Wel gevraagd om een bevestigingsmail of app. Deze is nu gestuurd. Hopelijk nu einde verhaal Vodafone pffffffff.

ps gevolg was overbelasting telefoon!

van Vodafone ?

PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Nou dit bericht heb ik op de Vodafone van facebook gelezen. Maar werd bevestigd ook door de telefoon een dag later.

Johanna1950
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2015 09:21

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door Johanna1950 »

Ik ontving 18 juli een brief van Vodafone gedateerd 22 juni 2015 om voor 9 juli een bedrag over te maken anders inschakeling incassobureau. Ik heb al een half jaar geen contract meer met Vodafone.
Net geprobeerd Vodafone te bellen maar ze zijn erg druk, geen contact mogelijk.
Ik ga vandaag een brief sturen
Laatst gewijzigd door Radar op 20 jul 2015 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Adresgegevens verwijderd

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door Willemzelf »

De brief begint met Best Meneer.
Dat zijn om te beginnen al 2 taalfouten.
Het is : Beste meneer, meneer wordt niet met een hoofdletter geschreven.
Dat is al een reden om te twijfelen.
Wat wel vreemd is : men schrijft meneer, dus men weet kennelijk dat de ontvanger een man is.
Want Vodafone heeft ook veel vrouwen als klant.
Vraag aan de vrager : waarom stelt u de vraag hier, en niet bij Vodafone ?

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Willem, heb je al gezien dat het probleem al bekend en opgelost is?

PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Het ergste vind ik dat er best mensen zijn die gewoon betalen wat Vodafone weer lekker op hun bankrekening schrijven.

PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Willemzelf schreef:De brief begint met Best Meneer.
Dat zijn om te beginnen al 2 taalfouten.
Het is : Beste meneer, meneer wordt niet met een hoofdletter geschreven.
Dat is al een reden om te twijfelen.
Wat wel vreemd is : men schrijft meneer, dus men weet kennelijk dat de ontvanger een man is.
Want Vodafone heeft ook veel vrouwen als klant.
Vraag aan de vrager : waarom stelt u de vraag hier, en niet bij Vodafone ?
Omdat Vodafone moet weten dat hier honderden mensen op het verkeerde been wordt gezet. Schandalige manier van handelen. Die honderden brieven zijn nog geen eens gecheckt en dat mag HEEL Nederland weten. Ook dat je een uur aan de lijn zit zonder dat ze je helpen. ZEER slechte service! Met deze ballentent ga ik nooit meer in zee. Flink uithalen en je ziet dat Vodafone gelijk gaat reageren ook op Facebook. Zoveel fouten in een brief dat kan er bij mij niet bij.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door Har06 »

PJ 66 schreef:
Willemzelf schreef:De brief begint met Best Meneer.
Dat zijn om te beginnen al 2 taalfouten.
Het is : Beste meneer, meneer wordt niet met een hoofdletter geschreven.
Dat is al een reden om te twijfelen.
Wat wel vreemd is : men schrijft meneer, dus men weet kennelijk dat de ontvanger een man is.
Want Vodafone heeft ook veel vrouwen als klant.
Vraag aan de vrager : waarom stelt u de vraag hier, en niet bij Vodafone ?
Omdat Vodafone moet weten dat hier honderden mensen op het verkeerde been wordt gezet. Schandalige manier van handelen. Die honderden brieven zijn nog geen eens gecheckt en dat mag HEEL Nederland weten. Ook dat je een uur aan de lijn zit zonder dat ze je helpen. ZEER slechte service! Met deze ballentent ga ik nooit meer in zee. Flink uithalen en je ziet dat Vodafone gelijk gaat reageren ook op Facebook. Zoveel fouten in een brief dat kan er bij mij niet bij.
Ts heeft een vreemde gedachte gang, natuurlijk gaat een commercieel bedrijf niet elk pishing verhaaltje achterna, elke klant is daar verantwoordelijk voor :mrgreen:

PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Har06 schreef:
PJ 66 schreef:
Willemzelf schreef:De brief begint met Best Meneer.
Dat zijn om te beginnen al 2 taalfouten.
Het is : Beste meneer, meneer wordt niet met een hoofdletter geschreven.
Dat is al een reden om te twijfelen.
Wat wel vreemd is : men schrijft meneer, dus men weet kennelijk dat de ontvanger een man is.
Want Vodafone heeft ook veel vrouwen als klant.
Vraag aan de vrager : waarom stelt u de vraag hier, en niet bij Vodafone ?
Omdat Vodafone moet weten dat hier honderden mensen op het verkeerde been wordt gezet. Schandalige manier van handelen. Die honderden brieven zijn nog geen eens gecheckt en dat mag HEEL Nederland weten. Ook dat je een uur aan de lijn zit zonder dat ze je helpen. ZEER slechte service! Met deze ballentent ga ik nooit meer in zee. Flink uithalen en je ziet dat Vodafone gelijk gaat reageren ook op Facebook. Zoveel fouten in een brief dat kan er bij mij niet bij.
Ts heeft een vreemde gedachte gang, natuurlijk gaat een commercieel bedrijf niet elk pishing verhaaltje achterna, elke klant is daar verantwoordelijk voor :mrgreen:
Het ging hier inmiddels niet meer op een lijkende phishing brief, maar Vodafone heeft honderden klanten foute brieven gestuurd met foute bedragen en teksten niet niet klopte. Zeer kwalijk dat er totaal geen controle is geweest.

Han van Nes
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2015 08:34

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door Han van Nes »

Ik kreeg op 8 september op briefpapier van Vodafone een nepnota, waar ik bijna was ingetuind. Er werd melding gemaakt van een betalingsachterstand van € 41,59 i.v.m. een beëindigde overeenkomst. Nu was inderdaad de overeenkomst beëindigd m.b.t. de telefoon van mijn vorig jaar overleden vrouw (de brief was aan haar gericht). In eerste instantie dacht ik alleen "wat vreemd, er stond toch niets open ?""en "relatief laag bedrag dus morgen maar even overmaken". Maar de volgende dag zag ik dat er geen telefoonnummer vermeld was en dat op de achterzijde van de brief twee keer een spatie tussen twee woorden ontbrak. Het was dus duidelijk geen brief van Vodafone maar van flessentrekkers.
Ik heb het zojuist ook maar even aan de recherche doorgegeven.
Mensen die even niet opletten tuinen er gewoon in, onder meer omdat het geen huizenhoog bedrag betreft. Gelukkig zaten er twee taalfouten in de brief. Het blijft steeds meer opletten geblazen !

Hartelijke groet uit Hilversum.
Han

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Vodafone Phishing per post??

Ongelezen bericht door Har06 »

vodafone kun je bereiken onder 1200 of 1201

Gesloten