conimus schreef:De wet Koop op afstand zegt wel dat de verkoper verantwoordelijk blijft voor een juiste bezorging totdat de koper het pakketje in ontvangst heeft genomen.
De verkoper is verantwoordelijk,
behalve als er een individuele afspraak is gemaakt dat het het risico van verzending bij de consument komt te liggen. De verkoper kan deze dus bijvoorbeeld keuze aanbieden tussen A) gratis verzending met risico voor de consument of B) acht euro verzendkosten betalen met risico voor de verkoper. Wat niet mag om de consument in alle gevallen het risico te laten dragen, want dan is het geen individuele afspraak meer. Dit staat overigens niet in de wet koop op afstand, maar is van toepassingen op alle kopen. Het geld dus ook als je in de winkel iets koopt en dat laat bezorgen.
Winterman schreef:Je kan wel steeds komen met de wet koop op afstand, maar dan moet je het wel goed doen. Volgens Post.nl is het pakketje afgeleverd en verkoper mag daarvan uit gaan. Hij heeft dus aan zijn verplichting voldaan.
Als je kritiek uit dan moet je het wel goed doen. De verplichting van de verkoper is om er voor te zorgen dat het pakketje bij de klant is bezorgt. Als de verkoper een handtekening heeft van de klant dan kan hij bewijzen dat deze het pakketje heeft ontvangen.
Winterman schreef:Is dat de verantwoording van de verkoper????
Het is toch ook de verantwoordelijkheid van de koper dat het bedrag op de juiste rekening wordt overgeboekt?
Dit kun je het beste langs de lijnen van de overeenkomsten zien. De verkoper is jegens de koper aansprakelijk. En de Post.nl is jegens de verkoper aansprakelijk. De eindverantwoordelijkheid ligt dus niet bij de verkoper, maar dat maakt tussen de verkoper en koper niet uit.