LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Action verkoopt ultrasone muggenverjagers

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
gezondheid

Re: Action verkoopt ultrasone muggenverjagers

Ongelezen bericht door gezondheid »

puma73 schreef:werken uitstekend om die muggen weg te houden. Niks mis met ultrasoon geluid.

Heeft u hiervoor wetenschappelijk bewijs dat ultrasoon geluid muggen weghoudt? Hoe kunt u verklaren dat de muggen hierop zitten en dat de heer Knols hiervoor waarschuwt? Weet u wat het gehoor is van muggen?

Er gelden normen op producten, maar er geldt geen norm op het geluidsniveau van het product. U kunt immers een autoradio zodanig hard afstellen dat uw gehoor beschadigd wordt. Het Europees Parlement heeft een brief van mij in behandeling en stelt hierover vooronderzoek in. Overigens hoeft geluid niet hard te zijn om bijvoorbeeld nachtrust te verstoren zie http://www.nu.nl/binnenland/3644247/ver ... mmers.html

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef: Er gelden normen op producten, maar er geldt geen norm op het geluidsniveau van het product. U kunt immers een autoradio zodanig hard afstellen dat uw gehoor beschadigd wordt. Het Europees Parlement heeft een brief van mij in behandeling en stelt hierover vooronderzoek in. Overigens hoeft geluid niet hard te zijn om bijvoorbeeld nachtrust te verstoren zie http://www.nu.nl/binnenland/3644247/ver ... mmers.html
Uit de link die u zelf eerder aanhaalde, het antwoord van de Belgische minister:
"Hinder is dus mogelijk, maar uit de resultaten verwachten we geen risico op gehoorschade. Geen enkele van de gemeten toestellen bereikt echter zulke grote geluidsdrukken als gemeten in de Japanse studie die u vermeldt, zelfs niet op een afstand van één meter."

Leest u uw eigen links eigenlijk wel?

gezondheid

U destilleert er gegevens uit met betrekking tot gehoorschade. Maar de hinder die men ondervind van het geluid laat u achterwege?

Puma_73 wil graag een Nederlandse onderzoek zien. De GGD werkgroep geluid heeft het in behandeling op dit moment. Voor dit document verwijs ik u door naar:

https://besluitvorming.oostzaan.nl/Orga ... 6-juni.pdf vanaf pagina 3.

Het toestel zou voldoen aan de normen toch kwamen hieruit klachten voort:

http://groningen.sp.nl/sites/groningen. ... eptoon.jpg

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:U destilleert er gegevens uit met betrekking tot gehoorschade. Maar de hinder die men ondervind van het geluid laat u achterwege?

Puma_73 wil graag een Nederlandse onderzoek zien. De GGD werkgroep geluid heeft het in behandeling op dit moment. Voor dit document verwijs ik u door naar:

-Meldpunt-hoge-tonen-mail-6-juni.pdf vanaf pagina 3.

Het toestel zou voldoen aan de normen toch kwamen hieruit klachten voort:
Je wijkt weer van het onderwerp af, we hebben het over ultrasone muggenverjagers en niet over mosquitos en kattenverjager. Bovendien betreft het geen (wetenschappelijk) onderzoek, maar besluitvorming.

Graag ontopic blijven s.v.p.

Zodra je iets te melden hebt over de ultrasone muggenverjagers van de betreffende winkel zie ik dat graag tegemoet.

gezondheid

Puma73 u geeft aan dat de muggenverjager prima werkt. Ik vroeg u waaruit dat blijkt met wetenschappelijk onderzoek. Daarop zou ik nog graag een antwoord van u ontvangen. De door mij aangehaalde toestellen hebben vrijwel dezelfde werking. De muggenverdrijver werkt vanaf 20.000 hertz tot en met 45.000 hertz.

Waarop baseert u de conclusie dat de muggenverdrijver goed zijn werk doet?

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef:U destilleert er gegevens uit met betrekking tot gehoorschade. Maar de hinder die men ondervind van het geluid laat u achterwege?
Mag ik er aan herinneren met welke tekst u de discussie opende?

" Destijds heb ik kamerleden in België aangeschreven over het gevaar van ultrasone dieren/insecten verdrijvers."

Mag ik dan ook concluderen dat u zo' n beetje met de windrichting mee zwalkt tusen gevaar en hinder? Wat wilt u nu eigenlijk echt, behalve zeuren?

puma73

gezondheid schreef:Puma73 u geeft aan dat de muggenverjager prima werkt. Ik vroeg u waaruit dat blijkt met wetenschappelijk onderzoek. Daarop zou ik nog graag een antwoord van u ontvangen. De door mij aangehaalde toestellen hebben vrijwel dezelfde werking. De muggenverdrijver werkt vanaf 20.000 hertz tot en met 45.000 hertz.

Waarop baseert u de conclusie dat de muggenverdrijver goed zijn werk doet?
Waarom schrijft u als Nederlander de Belgische Tweede Kamer aan, U lunt toch ook hier in Nederland de boel aanhangig maken, lijkt me wel zo zinvol. Wij hebben namenlijk niks met Belgische wetgeving te maken, alleen met de Nederlandse wetgeving of Europese richtlijnen.

U mag, dat heb ik al eerder gezegd, het bewijs aanleveren, u stelt iets, dan mag u de waarheid van uw stellingen met wetenschappelijk onderzoek onderbouwen.

Omdat ik geen last meer heb van muggen in zowel de woon en slaapkamer, daarom doet dat ding het uitstekend.

gezondheid

Dit terwijl wetenschapper de heer Knols aangeeft dat het niet werkt. En de muggen zelfs op het toestel gaan zitten?

Ik ben nog opzoek naar wetenschappelijk artikel waaruit blijkt dat onze hersenen onhoorbare geluiden wel 'registreren' en er hersen activiteit plaats vind in het audiotieve gedeelte.

Voor wat betreft de gehele lage tonen geldt het volgende volgens laagfrequentgeluid.nl:
Neurobioloog, professor A.N. Salt van de Washington University in de Verenigde Staten, heeft wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de biofysische waarneembaarheid van LFg. De oorzaak van LF-HYPERACUSIS ligt volgens zijn onderzoek aan de continue blootstelling aan (onhoorbaar) LFg. Dat veroorzaakt bij mensen een zwelling in de middelste buis van het slakkenhuis, drukt het helicotrema dicht en geeft kracht op nabijgelegen trilhaarcellen. Nabij deze helicotrema liggen de trilhaarcellen voor lage frequenties, die dan extra sterke signalen naar de hersenen sturen. Deze extra versterking maakt onhoorbare lage frequenties hoorbaar. Overigens verschilt de mate van de extra versterking per persoon: sommigen horen een irritante "mug" (die niet weg te slaan is), anderen het gedaver van een straaljager.
Ik kan me voorstellen dat ultrasoon geluid ook al hoor je het niet effecten heeft op de mens. Puma 73 verlangt naar Nederlandse onderzoeken die er vrijwel niet zijn. Dus moet je uitwijken naar buitenlandse onderzoeken die net zo goed kundig kunnen zijn.

Enige Nederlandstalige wat beschikbaar is uit Kijk Magazine:

http://www.kijkmagazine.nl/nieuws/kun-j ... ar-geluid/
Een uitzondering treedt op wanneer er ‘verstoringsproducten’ van een lagere frequentie ontstaan die bij hoge volumes toch weer schadelijk kunnen zijn. Zulke verstoringsproducten zijn een vorm van foto-akoestische emissie. De wetenschap begrijpt nog niet helemaal hoe dat werkt, maar het komt erop neer dat je oor zelf geluid produceert in reactie op geluiden van buiten (of zelfs bij stilte). Bij het aanbieden van twee verschillende toonhoogten maakt je oor frequenties aan die lager klinken dan het geluid van buitenaf. Als die verstoringsfrequenties wél hoorbaar zijn, dan kunnen ze in principe het gehoor ook beschadigen.
Bij Puma 73 jij zet wél de Tuinwachter uit als er kinderen bij zijn?

Ik gebruik zelf horren tegen de muggen. Ik wil liever geen gezondheidsrisico lopen door de ultrasone verdrijvers.
Laatst gewijzigd door gezondheid op 10 aug 2015 22:52, 2 keer totaal gewijzigd.

puma73

gezondheid schreef:Dit terwijl wetenschapper de heer Knols aangeeft dat het niet werkt. En de muggen zelfs op het toestel gaan zitten?

Ik ben nog opzoek naar wetenschappelijk artikel waaruit blijkt dat onze hersenen onhoorbare geluiden wel 'registreren' en er hersen activiteit plaats vind in het audiotieve gedeelte.

Voor wat betreft de gehele lage tonen geldt het volgende volgens laagfrequentgeluid.nl:
Neurobioloog, professor A.N. Salt van de Washington University in de Verenigde Staten, heeft wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de biofysische waarneembaarheid van LFg. De oorzaak van LF-HYPERACUSIS ligt volgens zijn onderzoek aan de continue blootstelling aan (onhoorbaar) LFg. Dat veroorzaakt bij mensen een zwelling in de middelste buis van het slakkenhuis, drukt het helicotrema dicht en geeft kracht op nabijgelegen trilhaarcellen. Nabij deze helicotrema liggen de trilhaarcellen voor lage frequenties, die dan extra sterke signalen naar de hersenen sturen. Deze extra versterking maakt onhoorbare lage frequenties hoorbaar. Overigens verschilt de mate van de extra versterking per persoon: sommigen horen een irritante "mug" (die niet weg te slaan is), anderen het gedaver van een straaljager.
Ik kan me voorstellen dat ultrasoon geluid ook al hoor je het niet effecten heeft op de mens. Puma 73 verlangt naar Nederlandse onderzoeken die er vrijwel niet zijn. Dus moet je uitwijken naar buitenlandse onderzoeken die net zo goed kundig kunnen zijn.
Je haalt er weer zaken bij die er niet bij horen. Gewoon een (wetenschappelijk) onderzoek dat aantoont dat ultrasone muggenverjagers van die betreffende winkel schadelijk zijn.

gezondheid

U gebruikt Puma 73 een ultrasone muggenverjager? Hoelang gebruikt u dat piepkastje al? En zo ja, hoelang stelt u zich daaraan bloot? U heeft geen medische klachten wat mogelijk gevolg kan zijn van het ultrasone geluid?

puma73

gezondheid schreef:U gebruikt Puma 73 een ultrasone muggenverjager? Hoelang gebruikt u dat piepkastje al? En zo ja, hoelang stelt u zich daaraan bloot? U heeft geen medische klachten wat mogelijk gevolg kan zijn van het ultrasone geluid?
Ja, ik heb vier van die ultrasone muggenverjagers van die winkel. Ik heb geen enkele last meer van muggen in de ruimten waar deze in het stopcontact zitten.

Nee ik heb helemaal geen medische klachten en die zal ik niet krijgen ook. Bij mij gaan zulke dingen niet "tussen de oren" zitten.

gezondheid

U geeft te kennen puma73 dat er ook weleens kinderen bij u komen. Die horen dat geluid helemaal niet?

Wel bijzonder dat het bij u werkt:

http://www.volkskrant.nl/media/rel-om-s ... ~a3336206/
Uit diverse onderzoeken blijkt dat ultrasoon geluid gevolgen kan hebben voor de gezondheid tevens kan het gehoorbeschadigingen veroorzaken. Zwangere vrouwen wordt afgeraden om zich lang bloot te stellen aan ultrasoon geluid. Een ultrasone trilling is een mechanische trilling die zich met de geluidssnelheid voortbeweegt in een vaste stof, in een vloeistof of in de lucht. Ultrageluid ontstaat als de ultrasone trilling de mechanische energie naar de lucht afgeeft. Ultrageluid is voor de mens niet hoorbaar. Bij het gebruik van ultrasone apparatuur kunnen trillingen op het menselijk lichaam in werken. Dit komt door overdracht van de trillingen via de lucht of door direct contact met de trillingen via een vaste stof of een vloeistof.

Bron: http://www.arbovakbase.nl/artikel/trill ... 11609.html

Universiteit van Twente het valt hier niet onder maar heeft derhalve wel raakvlakken:
- Ultrasone trillingen en ultrageluid
Direct contact met ultrasone trillingen kunnen schadelijke effecten hebben op het ongeboren kind. Een ultrasone trilling is een mechanische trilling die zich met de geluidssnelheid voortplant in een vaste stof, in een vloeistof of in de lucht. Ultrageluid ontstaat als de ultrasone trilling de mechanische energie naar de lucht afgeeft. Ultrageluid is voor de mens niet hoorbaar; het is geluid met een kleine golflengte en een frequentie boven de 20 kHz.
Direct contact van het lichaam met de vaste stof of de vloeistof waarin de ultrasone trilling zich voortplant kan leiden tot weefselbeschadiging. Het ongeboren kind is hier over het algemeen gevoelig voor. Weefselbeschadiging bij het ongeboren kind kan leiden tot aangeboren afwijkingen.
De zwangere medewerkster mag derhalve niet worden verplicht om in direct contact te komen met een ultrasonore trillingsbron. Voor ultrasonore luchttrillingen met frequenties boven 20 kHz geldt als voorlopige grenswaarde 110dB(A) per tertsband.
http://www.utwente.nl/hr/vgm/gezondheid ... id_zw.html

puma73

gezondheid schreef:U geeft te kennen puma73 dat er ook weleens kinderen bij u komen. Die horen dat geluid helemaal niet?

Wel bijzonder dat het bij u werkt:

Uit diverse onderzoeken blijkt dat ultrasoon geluid gevolgen kan hebben voor de gezondheid tevens kan het gehoorbeschadigingen veroorzaken. Zwangere vrouwen wordt afgeraden om zich lang bloot te stellen aan ultrasoon geluid. Een ultrasone trilling is een mechanische trilling die zich met de geluidssnelheid voortbeweegt in een vaste stof, in een vloeistof of in de lucht. Ultrageluid ontstaat als de ultrasone trilling de mechanische energie naar de lucht afgeeft. Ultrageluid is voor de mens niet hoorbaar. Bij het gebruik van ultrasone apparatuur kunnen trillingen op het menselijk lichaam in werken. Dit komt door overdracht van de trillingen via de lucht of door direct contact met de trillingen via een vaste stof of een vloeistof.

Universiteit van Twente het valt hier niet onder maar heeft derhalve wel raakvlakken:
- Ultrasone trillingen en ultrageluid
Direct contact met ultrasone trillingen kunnen schadelijke effecten hebben op het ongeboren kind. Een ultrasone trilling is een mechanische trilling die zich met de geluidssnelheid voortplant in een vaste stof, in een vloeistof of in de lucht. Ultrageluid ontstaat als de ultrasone trilling de mechanische energie naar de lucht afgeeft. Ultrageluid is voor de mens niet hoorbaar; het is geluid met een kleine golflengte en een frequentie boven de 20 kHz.
Direct contact van het lichaam met de vaste stof of de vloeistof waarin de ultrasone trilling zich voortplant kan leiden tot weefselbeschadiging. Het ongeboren kind is hier over het algemeen gevoelig voor. Weefselbeschadiging bij het ongeboren kind kan leiden tot aangeboren afwijkingen.
De zwangere medewerkster mag derhalve niet worden verplicht om in direct contact te komen met een ultrasonore trillingsbron. Voor ultrasonore luchttrillingen met frequenties boven 20 kHz geldt als voorlopige grenswaarde 110dB(A) per tertsband.
Zijn geen van allen wetenschappelijke onderzoeken, maar richtlijnen die gesteld zijn. En hebben geen betrekking op de door jouw geponeerde stelling in de OP.

En nee kinderen hebben geen last van die ultrasone muggenverjager. Ook hebben de kinderen geen hinder van de straling die van mijn (legale) zender(s) afkomt.

gezondheid

Gelukkig maar Puma 73. Ik denk dat elk mens verschilt en het niet zo is dat iedereen dezelfde klachten ervaart en afhankelijk is van persoonlijke gevoeligheid.

Ik heb zelf ooit een ultrasone muggenverjager gehad. De muggen zaten bovenop het toestel. Ik weet niet in hoeverre de geluidssterke is van het toestel dat Action verkoopt. IK heb in tv uitzending gezien dat de muggen er ook op zaten. De Consumentenbond heeft diverse toestellen getest. Daaruit bleek dat geen van de ultrasone muggenverjagers werkten.

gezondheid

In het bericht van de heer Knols staat dat een mug hoort op 700 hertz. Dus helemaal geen ultrasoon geluid kan horen. Wat is uw mening omtrent de heer Knols puma 73? Het feit dat er geen muggen zijn in uw woning is natuurlijk geen bewijs dat het apparaat werkt. Er bestaat ook géén wetenschappelijk bewijs dat het muggen uit je woning houdt van de muggenverdrijver.

Maar goed, het onderzoek is gedaan bij de universiteit in Liverpool en volgens de theorie van Puma 73 had dat onderzoek in Nederland moeten gebeuren.....(?).

Onderzoek gehoor van muggen:

http://www.npowetenschap.nl/nieuws/arti ... oogte.html

Allemaal géén ultrasoon geluid!

Op speciaal verzoek Nederland onderzoek door Wageningse Universiteit die aangeeft dat ultrasone muggenverjagers nutteloos zijn. Het is een wonder dat het bij Puma 73 wél zou werken.

http://resource.wageningenur.nl/nl/show ... rijver.htm

Zij zeggen dat mogelijk de mannetjes wel weggejaagd kunnen worden, maar in dat geval gaat het om hoogfrequent geluid en niet om ultrasoon geluid.

gezondheid

Kritische vragen zijn goed. Ik geef aan dat ik het niet eens ben dat het een kind- en diervriendelijk product is. Het toestel werkt in het hoorbare gedeelte van dieren zoals katten, konijnen en honden.

https://hondenbescherming.nl/nieuws/201 ... traslecht/

http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout ... -1.5098277

http://www.igo.nl/nieuws/algemeen/artik ... ns-en-dier

Sommige dierenverjagers werken eveneens boven de 20KHz daar waar de muggenverjager ook mee werkt. [Aanvallende frase verwijderd door de moderator] om zo'n apparaat van de Action op de slaapkamer van de baby te gaan plaatsen. Waarbij niet bekend is wat een baby kan horen.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 aug 2015 08:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende frase verwijderd

gezondheid

Hierbij het schrijven van Action klantenservice
Naar aanleiding van uw bijlages begrijpen wij dat de onderzoeken kunnen zorgen voor ongerustheid. Wij volgen nauwgezet alle berichtgevingen omtrent wetten en regels aangaande artikelen die wij verkopen. Vooralsnog is er geen verbod op de verkoop van deze insectenverdrijver, daarom behoort deze nog tot ons assortiment. Mochten er veranderingen in komen, zullen wij daar uiteraard ook onze acties op nemen. Wij zullen uw voorstel over een duidelijke waarschuwing over mogelijke gevolgen van dit artikel overleggen met onze inkopers. Wellicht kunnen zij dit opnemen met onze leverancier.

puma73

gezondheid schreef:Hierbij het schrijven van Action klantenservice
Naar aanleiding van uw bijlages begrijpen wij dat de onderzoeken kunnen zorgen voor ongerustheid. Wij volgen nauwgezet alle berichtgevingen omtrent wetten en regels aangaande artikelen die wij verkopen. Vooralsnog is er geen verbod op de verkoop van deze insectenverdrijver, daarom behoort deze nog tot ons assortiment. Mochten er veranderingen in komen, zullen wij daar uiteraard ook onze acties op nemen. Wij zullen uw voorstel over een duidelijke waarschuwing over mogelijke gevolgen van dit artikel overleggen met onze inkopers. Wellicht kunnen zij dit opnemen met onze leverancier.
Het zou ook van de zotte zijn als action die dingen uit de verkoop had gehaald. Er is nergens, maar dan ook nergens wetenschappelijk aangetoond dat die dingen schadelijk zijn.

gezondheid

@ Puma 73:

Dat was de vraagstelling dan ook niet aan Action.

Kennelijk verjaagt het in uw optiek de muggen. Waarom zouden ze vluchten? Omdat ze het geluid zo fijn vinden? De gehoorgrens van het menselijk gehoor ligt niet absoluut vast op 20.000 hertz.

Maar misschien vind u het een uitstekend idee Puma73 om een baby daar 24 uur per dag aan te laten blootstellen.

In programma Vroege Vogels gaf een vader aan dat zijn kinderen huilden 's nachts. Hij had een soort gelijk systeem in werking steenmarter verjager. Hij zei dat het door het geluid van de steenmarters kwam. Dat bleek dus niet zo te zijn volgens de steenmarter deskundige

http://vroegevogels.vara.nl/Fragment.15 ... 3c20b49d74

Het ging mij om de tekst op de verpakking kind- en diervriendelijk apparaat. Hoezo is het een dier/kind vriendelijk apparaat? De Wageningse Universiteit heeft soort gelijke geluiden getest op honden. Daaruit bleek dat zij een verhoogd stress hormoon hadden aangemaakt.

Dus volgens u Puma73 als een apparaat op de markt is dat allemaal mensen ziek maakt en er geen wetenschappelijk bewijs voor is, gewoon verkopen maar? Bij medicijnen heb je een lijst van mogelijke bijwerkingen. Dat zou ook op de verpakkingen van producten vermeld moeten worden bij x aantal meldingen vind ik. Dat geldt dan niet voor alle producten indien dat niet noodzakelijk is.

Conrad verkoopt een spinnenverjager. Dit terwijl spinnen niets kunnen horen.

Heeft u de reactie van Jerwarm gelezen? Je hebt ook iets van hinder en schadelijkheid. Als je continue aan herrie wordt blootgesteld dan kan dat op een gegeven moment invloed hebben op je gezondheid.

puma73

gezondheid schreef:@ Puma 73:

Dat was de vraagstelling dan ook niet aan Action.

Kennelijk verjaagt het in uw optiek de muggen. Waarom zouden ze vluchten? Omdat ze het geluid zo fijn vinden? De gehoorgrens van het menselijk gehoor ligt niet absoluut vast op 20.000 hertz.

Maar misschien vind u het een uitstekend idee Puma73 om een baby daar 24 uur per dag aan te laten blootstellen.

In programma Vroege Vogels gaf een vader aan dat zijn kinderen huilden 's nachts. Hij had een soort gelijk systeem in werking steenmarter verjager. Hij zei dat het door het geluid van de steenmarters kwam. Dat bleek dus niet zo te zijn volgens de steenmarter deskundige

http://vroegevogels.vara.nl/Fragment.15 ... 3c20b49d74

Het ging mij om de tekst op de verpakking kind- en diervriendelijk apparaat. Hoezo is het een dier/kind vriendelijk apparaat? De Wageningse Universiteit heeft soort gelijke geluiden getest op honden. Daaruit bleek dat zij een verhoogd stress hormoon hadden aangemaakt.

Dus volgens u Puma73 als een apparaat op de markt is dat allemaal mensen ziek maakt en er geen wetenschappelijk bewijs voor is, gewoon verkopen maar? Bij medicijnen heb je een lijst van mogelijke bijwerkingen. Dat zou ook op de verpakkingen van producten vermeld moeten worden bij x aantal meldingen vind ik. Dat geldt dan niet voor alle producten indien dat niet noodzakelijk is.

Conrad verkoopt een spinnenverjager. Dit terwijl spinnen niets kunnen horen.
Ik ben van mening dat er helemaal niks aan de hand is, ubegint op het gemoed van mensen te werken door er baby's bij te halen en allerlei andere niet ter zake doende argumenten aan te voeren.

De onderzoeken zijn duidelijk, zoals alle andere aken is het gebruik van dingen met gezond verstand.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 aug 2015 10:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende offtopic bijdrage verwijderd

Gesloten