Dit terwijl wetenschapper de heer Knols aangeeft dat het niet werkt. En de muggen zelfs op het toestel gaan zitten?
Ik ben nog opzoek naar wetenschappelijk artikel waaruit blijkt dat onze hersenen onhoorbare geluiden wel 'registreren' en er hersen activiteit plaats vind in het audiotieve gedeelte.
Voor wat betreft de gehele lage tonen geldt het volgende volgens laagfrequentgeluid.nl:
Neurobioloog, professor A.N. Salt van de Washington University in de Verenigde Staten, heeft wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de biofysische waarneembaarheid van LFg. De oorzaak van LF-HYPERACUSIS ligt volgens zijn onderzoek aan de continue blootstelling aan (onhoorbaar) LFg. Dat veroorzaakt bij mensen een zwelling in de middelste buis van het slakkenhuis, drukt het helicotrema dicht en geeft kracht op nabijgelegen trilhaarcellen. Nabij deze helicotrema liggen de trilhaarcellen voor lage frequenties, die dan extra sterke signalen naar de hersenen sturen. Deze extra versterking maakt onhoorbare lage frequenties hoorbaar. Overigens verschilt de mate van de extra versterking per persoon: sommigen horen een irritante "mug" (die niet weg te slaan is), anderen het gedaver van een straaljager.
Ik kan me voorstellen dat ultrasoon geluid ook al hoor je het niet effecten heeft op de mens. Puma 73 verlangt naar Nederlandse onderzoeken die er vrijwel niet zijn. Dus moet je uitwijken naar buitenlandse onderzoeken die net zo goed kundig kunnen zijn.
Enige Nederlandstalige wat beschikbaar is uit Kijk Magazine:
http://www.kijkmagazine.nl/nieuws/kun-j ... ar-geluid/
Een uitzondering treedt op wanneer er ‘verstoringsproducten’ van een lagere frequentie ontstaan die bij hoge volumes toch weer schadelijk kunnen zijn. Zulke verstoringsproducten zijn een vorm van foto-akoestische emissie. De wetenschap begrijpt nog niet helemaal hoe dat werkt, maar het komt erop neer dat je oor zelf geluid produceert in reactie op geluiden van buiten (of zelfs bij stilte). Bij het aanbieden van twee verschillende toonhoogten maakt je oor frequenties aan die lager klinken dan het geluid van buitenaf. Als die verstoringsfrequenties wél hoorbaar zijn, dan kunnen ze in principe het gehoor ook beschadigen.
Bij Puma 73 jij zet wél de Tuinwachter uit als er kinderen bij zijn?
Ik gebruik zelf horren tegen de muggen. Ik wil liever geen gezondheidsrisico lopen door de ultrasone verdrijvers.