Het punt dat jij lijkt te missen is dat "nieuwstaat" geen vereiste is. Het product mag ook, zoals jij het noemt "tweedehands" terug.NeoDutchio schreef: ↑18 jan 2019 23:26Iets wordt als nieuw verkocht en zal als tweedehandsartikel, dat niet meer in nieuwstaat terug te brengen is, terug gestuurd gaan worden.
*Een gewassen en gedragen kledingstuk kan je niet meer in nieuwstaat terug brengen en dus ook niet meer kunnen verkopen als winkel.
*Een geinstalleerde en geregistreerde t.v. kan je niet meer opnieuw verkopen. Immers kan de volgende koper niets met het toestel beginnen.
*Een spiegel die je eerst vastplakt aan de muur, daarna er weer afhaalt en met onverwijderbare lijmresten terug gaat sturen.
En zo zijn er diverse voorbeelden te noemen dat een koper het product in gebruik neemt, veel verder gaat dan het testen, en de restwaarde gewoon 0 is. Het is immers niet meer in nieuwstaat terug te brengen en heeft een restwaarde die niet opweegt tegen de kosten die voor die verkoop gemaakt moeten worden.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Retourrecht internetshop
Re: Retourrecht internetshop
-
- Berichten: 12730
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Retourrecht internetshop
3. De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. Artikel 230s Burgerlijk Wetboek Boek 6
De waarde van een gewassen en gedragen kledingstuk is nihil voor een (web)winkel. Bij het dragen is het kledingstuk niet nieuw meer en kan nooit meer als zodanig verkocht worden.
Zo ook mijn ander voorbeel van de tv. Een winkelier kan een geregistreerd elektronica artikel niet meer opnieuw verkopen.
Je koopt een nieuw product die je waardeloos weer terug stuurt.
-
- Berichten: 12730
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Retourrecht internetshop
Wat moet bv een Zalando met een tweedehands kledingstuk doen? Dat heeft geen verkoopwaarde en de koper zal dan ook geen geld terug krijgen.
Re: Retourrecht internetshop
Waardevermindering staat los van de vraag of je überhaupt een herroepingsrecht hebt, he.NeoDutchio schreef: ↑18 jan 2019 23:333. De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. Artikel 230s Burgerlijk Wetboek Boek 6
De waarde van een gewassen en gedragen kledingstuk is nihil voor een (web)winkel. Bij het dragen is het kledingstuk niet nieuw meer en kan nooit meer als zodanig verkocht worden.
Zo ook mijn ander voorbeel van de tv. Een winkelier kan een geregistreerd elektronica artikel niet meer opnieuw verkopen.
Je koopt een nieuw product die je waardeloos weer terug stuurt.
Stap 1. Heeft de consument een herroepingsrecht? Antwoord ja --> het product mag retour, mits binnen de termijn een beroep op het recht is gedaan.
Stap 2. Het product is retour. Is er sprake van waardevermindering? Antwoord ja --> consument krijgt dit in rekening. Dit houdt meestal in dat er verrekend gaat worden. Als de waardevermindering bijv. 20% van het aankoopbedrag is, dan krijgt de consument 80% van het aankoopbedrag terug.
Waardevermindering wordt dan ook in een ander wetsartikel behandeld, dan in de 2 artikelen die ik eerder heb gequote.
Re: Retourrecht internetshop
Dat is het ondernemersrisico dat Zalando als webshop op de koop toe neemt (even los van een geslaagd beroep op waardevermindering).NeoDutchio schreef: ↑18 jan 2019 23:35Wat moet bv een Zalando met een tweedehands kledingstuk doen? Dat heeft geen verkoopwaarde en de koper zal dan ook geen geld terug krijgen.
Re: Retourrecht internetshop
En dat moet de verkoper accepteren, want art. 6:230o BWNeoDutchio schreef: ↑18 jan 2019 23:26Iets wordt als nieuw verkocht en zal als tweedehandsartikel, dat niet meer in nieuwstaat terug te brengen is, terug gestuurd gaan worden.
Kledingstukken kunnen naar de stomerij en daarna verkocht worden. Als er beschadigen zijn, dan kan het kledingstuk met korting worden verkocht.NeoDutchio schreef: ↑18 jan 2019 23:26*Een gewassen en gedragen kledingstuk kan je niet meer in nieuwstaat terug brengen en dus ook niet meer kunnen verkopen als winkel.
-
- Berichten: 12730
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Retourrecht internetshop
Ook gestoomde kleding kan niet als nieuw verkocht worden.
Re: Retourrecht internetshop
Kom op zeg, Bol.com is een van de grootste webshops en daar gaan maar 4,7% van de artikelen retour, ondanks dat iedereen die er bestelt weet dat alles binnen 30 dagen retour mag. Het herroepingsrecht geeft consumenten een zeker gevoel van veiligheid en trekt ze juist over de streep om bepaalde aankopen online te doen. Het herroepingsrecht is juist wat er voor gezorgd heeft en nog steeds voor zorgt dat webshops blijven bestaan. Hoeveel consumenten zouden producten bestellen, die ze niet live hebben gezien, als ze weten dat het niet retour kan?NeoDutchio schreef: ↑18 jan 2019 23:47Dus de beer is los en binnen nu en 1 jaar kunnen alle webshops weer verdwijnen. Immers mag alles terug. Bedankt voor de tip.
-
- Berichten: 12730
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Retourrecht internetshop
Hoeveel webwinkels zouden blijven bestaan als we dit allemaal deden? Het recht is er, dus het recht nemen we. Lijkt mij sterk dat dat zou gaan lukken en de wet niet zo vrij is als hier nu gezegd wordt.Student90 schreef: ↑18 jan 2019 23:53Kom op zeg, Bol.com is een van de grootste webshops en daar gaan maar 4,7% van de artikelen retour, ondanks dat iedereen die er bestelt weet dat alles binnen 30 dagen retour mag. Het herroepingsrecht geeft consumenten een zeker gevoel van veiligheid en trekt ze juist over de streep om bepaalde aankopen online te doen. Het herroepingsrecht is juist wat er voor gezorgd heeft en nog steeds voor zorgt dat webshops blijven bestaan. Hoeveel consumenten zouden producten bestellen, die ze niet live hebben gezien, als ze weten dat het niet retour kan?
Re: Retourrecht internetshop
Een (kort) gebruikt product heeft waarde.NeoDutchio schreef: ↑18 jan 2019 23:33Je koopt een nieuw product die je waardeloos weer terug stuurt.
Verkopen, dat kan best.NeoDutchio schreef: ↑18 jan 2019 23:35Wat moet bv een Zalando met een tweedehands kledingstuk doen?
Je bent aan het vechten tegen een probleem dat niet bestaat.NeoDutchio schreef: ↑18 jan 2019 23:56Hoeveel webwinkels zouden blijven bestaan als we dit allemaal deden?
Re: Retourrecht internetshop
Natuurlijk zou dat wel lukken. De vraag is echter of dat wel zo handig is. Ik zou in ieder geval al snel moe worden van het om de 2 weken producten moeten vervangen. Het recht is er al een lange tijd, dus ik snap niet goed waar jouw vrees vandaan komt. Ik denk dat de meeste webshops niet zulke doemdenkers zijn; en dat blijkt wel weer in de praktijk. Er verdwijnen steeds meer stenen winkels en elke dag komen er weer nieuwe webshops bij.NeoDutchio schreef: ↑18 jan 2019 23:56Hoeveel webwinkels zouden blijven bestaan als we dit allemaal deden? Het recht is er, dus het recht nemen we. Lijkt mij sterk dat dat zou gaan lukken en de wet niet zo vrij is als hier nu gezegd wordt.Student90 schreef: ↑18 jan 2019 23:53Kom op zeg, Bol.com is een van de grootste webshops en daar gaan maar 4,7% van de artikelen retour, ondanks dat iedereen die er bestelt weet dat alles binnen 30 dagen retour mag. Het herroepingsrecht geeft consumenten een zeker gevoel van veiligheid en trekt ze juist over de streep om bepaalde aankopen online te doen. Het herroepingsrecht is juist wat er voor gezorgd heeft en nog steeds voor zorgt dat webshops blijven bestaan. Hoeveel consumenten zouden producten bestellen, die ze niet live hebben gezien, als ze weten dat het niet retour kan?
-
- Berichten: 32220
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Retourrecht internetshop
Even resumeren.
De TS mocht van BeterBed de dekbedden terugsturen, dus zijn/haar probleem is opgelost.
Vanavond ben ik om 18.30 de deur uit gegaan om foto's te maken van het Light Festival in Amsterdam. Heb het prima naar de zin gehad, en heb onverwacht nog wat extra avondfoto's van andere locaties weten te scoren. Om 23.50 was ik weer thuis. Zit dus 5 uurtjes tussen. In de tussentijd zijn er hier ruim 2 pagina's bijgekomen met een discussie die niemand zal winnen omdat niemand ook maar een duimbreed toe wil geven. Het enige wat ik even gauw zie is een voortdurende herhaling van zetten.
Hadden jullie nu echt niks beters/leukers/anders te doen? Het mag hoor, daar niet van...
De TS mocht van BeterBed de dekbedden terugsturen, dus zijn/haar probleem is opgelost.
Vanavond ben ik om 18.30 de deur uit gegaan om foto's te maken van het Light Festival in Amsterdam. Heb het prima naar de zin gehad, en heb onverwacht nog wat extra avondfoto's van andere locaties weten te scoren. Om 23.50 was ik weer thuis. Zit dus 5 uurtjes tussen. In de tussentijd zijn er hier ruim 2 pagina's bijgekomen met een discussie die niemand zal winnen omdat niemand ook maar een duimbreed toe wil geven. Het enige wat ik even gauw zie is een voortdurende herhaling van zetten.
Hadden jullie nu echt niks beters/leukers/anders te doen? Het mag hoor, daar niet van...
Re: Retourrecht internetshop
En zo simpel is het. Inmiddels ook al meermaals uitgelegd en onderbouwd, maar blijkbaar vinden sommigen hun gevoel boven de wet gaan.Student90 schreef: ↑18 jan 2019 23:41Waardevermindering staat los van de vraag of je überhaupt een herroepingsrecht hebt, he.NeoDutchio schreef: ↑18 jan 2019 23:333. De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. Artikel 230s Burgerlijk Wetboek Boek 6
De waarde van een gewassen en gedragen kledingstuk is nihil voor een (web)winkel. Bij het dragen is het kledingstuk niet nieuw meer en kan nooit meer als zodanig verkocht worden.
Zo ook mijn ander voorbeel van de tv. Een winkelier kan een geregistreerd elektronica artikel niet meer opnieuw verkopen.
Je koopt een nieuw product die je waardeloos weer terug stuurt.
Stap 1. Heeft de consument een herroepingsrecht? Antwoord ja --> het product mag retour, mits binnen de termijn een beroep op het recht is gedaan.
Stap 2. Het product is retour. Is er sprake van waardevermindering? Antwoord ja --> consument krijgt dit in rekening. Dit houdt meestal in dat er verrekend gaat worden. Als de waardevermindering bijv. 20% van het aankoopbedrag is, dan krijgt de consument 80% van het aankoopbedrag terug.
Waardevermindering wordt dan ook in een ander wetsartikel behandeld, dan in de 2 artikelen die ik eerder heb gequote.
Re: Retourrecht internetshop
Dit argument is echt té kinderachtig voor woorden. Check voor de grap eens hoe lang dit al staand recht is...NeoDutchio schreef: ↑18 jan 2019 23:47Dus de beer is los en binnen nu en 1 jaar kunnen alle webshops weer verdwijnen. Immers mag alles terug. Bedankt voor de tip.
Re: Retourrecht internetshop
Maar wat heeft de consument aan dat herroepingsrecht als hij het aankoopbedrag voor een flink deel niet terug krijgt? Lijkt me een lege dop.
Re: Retourrecht internetshop
Je gaat uit van de veronderstelling dat een eventuele waardevermindering altijd erg groot zal zijn. Deze veronderstelling is onjuist. Bij de rechter zal de verkoper moeten bewijzen hoe hoog de waardevermindering is. De verkoper red het daar niet met het argument dat het product voor hem waardeloos is omdat hij geen "tweedehandse goederen" verkoopt. In gevallen waarin er sprake is van waardevermindering, zal die waardevermindering beperkt zijn. Kijk maar eens naar hoe Coolblue hiermee om springt.
Re: Retourrecht internetshop
Hoeveel denk je dat de opkoper betaald voor gebruikt en teruggestuurd spul?
Mijn inschatting is: niet meer dan 20...50% van consumentenprijs
En die factuur toont perfect de waardevermindering aan. En dat is fors hoger dan de kosten voor het nieuwe labeltje.
Mijn inschatting is: niet meer dan 20...50% van consumentenprijs
En die factuur toont perfect de waardevermindering aan. En dat is fors hoger dan de kosten voor het nieuwe labeltje.
Re: Retourrecht internetshop
Natuurlijk mag de winkel meer bieden dan wettelijk verplicht.
Volgens Volkskrant verhaal geldt bij Bol retourregeling van 30 dagen.
Dit soort extra goede regelingen zijn natuurlijk niet meer dan het "kopen" van marktaandeel.
Re: Retourrecht internetshop
De waarde van het product hangt af van wat een andere consument voor dat product wilt betalen. Een opkoper zal minder willen betalen dan de waarde van het product. De keuze van de verkoper om het product niet zelf aan te bieden komt niet voor rekening van de consument.