LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat zou jij dan willen, José? Alles opengooien en loslaten?
Survival of the fittest?

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
19 okt 2020 16:07
Wat zou jij dan willen, José? Alles opengooien en loslaten?
Survival of the fittest?
In de hele evolutie is dat nooit anders geweest. We doen nu iets ontzettend tegen-natuurlijks. Wat aanvoelt als constant tegen de stroom opzwemmen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik ben van mening dat, alles wat je afdwingt bij veel mensen oproept om zich er tegen te verzetten.
Dat zie je met Alcohol, Drank en drugs ook gebeuren.
En de één zoekt daarmee de grens op terwijl een ander weet dat hij die grens moet respecteren.

Misschien werkt de schok het beste om te zeggen, tja we kunnen er niets meer aan doen en dan beelden te laten zien wat je van de ziekte kunt verwachten. Als het jou of iemand in je omgeving hard treft.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »


Ik zie het ook bij collega's. Sommigen kunnen het gewoon niet aan. En melden zich ziek of vertonen gedrag dat zo anders is dan voorheen
Klinkt alsof die collega's die survival niet gaan overleven.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
19 okt 2020 14:53
Als die oversterfte voor 96 procent komt door overlijden van 75 plussers wat heeft dan het sluiten van horeca en verbieden van sporten voor zin?
Het doel is om een besmettingsketen te doorbreken. Persoon A besmet B en die denkt, dat hij/zij gewoon verkouden is en besmet in één keer twintig anderen. Daaronder ook iemand, die met ouderen werkt ...
Jose2501 schreef:
19 okt 2020 16:03
Ik zie het ook bij collega's. Sommigen kunnen het gewoon niet aan. En melden zich ziek of vertonen gedrag dat zo anders is dan voorheen.
Dat is een normale reactie.
Bij reorganisaties zie je hetzelfde gebeuren. Iedereen nerveus, begint op de tenen te lopen, het werk beter/slechter doen, veel geroddel over collega's en dat heeft allemaal te maken met onzekerheid. Pas wanneer er duidelijkheid is - wie blijft, hoe gaan we verder - wordt het gedrag weer gewoner, zoals voor de bekendmaking van de veranderingen.

Op mijn werk zijn we al langer bezig om iedereen duidelijk te maken, dat dit nog 'erg lang' gaat duren en de gevolgen tot eind 2021 te merken zullen zijn. Dat werkt. Na de schrik 'zo lang nog?' duurt het een paar dagen en dan, vanuit het niets, heeft iedereen zijn eigen ideeën hoe je dit het beste volhoudt.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Uit het topic van de uitzending van 19-10-2020
breien schreef:
19 okt 2020 20:29
Het openbaar vervoer rijdt vrijwel volgens dienstregeling. Dus de smoes dat men het openbaar vervoer niet in durft is lariekoek. De meeste bestuurders zijn zeer goed in hun werk. Het is niet gevaarlijk.
Als aanvulling: achter de schermen wordt hard gewerkt om de buurtbussen zo aan te passen, dat ook die weer kunnen gaan rijden.

Erthanax
Berichten: 10050
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als aanvulling: Niet alle buurtbussen rijden niet; ofwel: er zijn buurtbussen die wél rijden. Uit betrouwbare bron weet ik dat er in Salland een rijdt.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Dan is die al omgebouwd / aangepast.
In Salland rijdt Keolis => Reizigers binnenkort weer welkom in de buurtbus

Erthanax
Berichten: 10050
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn betrouwbare bron woont in Lettele. Geen idee wie de buurtbus daar verzorgt. In Salland rijden meer buurtbussen dan alleen Keolis, is mijn stellige indruk.

beltesassar1
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 sep 2018 16:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door beltesassar1 »

Mijn tandarts brengt extra toeslag in rekening (code C88) vanwege de extra kosten wegens corona (SARS-CoV-2)
De belangenorganisaties van tandartsen (ANT) heeft de NZA zover gekregen dat ze elke patiënt € 4,26 in rekening mogen brengen ter bestrijding van uitgaven i.v.m. corona. Ik stel deze beslissing van de NZA ter discussie.
1. De noodzaak om de kosten van ons zorgstelsel te beperken is iedereen en i.h.b. ons parlement duidelijk. Ik zie dan ook geen enkele reden voor de NZA om de tandartsen in deze kosten tegemoet te komen. Iedereen in Nederland beleeft een zware tijd, sommigen gaan failliet of moeten staatsteun aanvragen. Weer anderen zoals Baumarkt of mijn slager zetten hele dagen veel extra personeel in om winkelwagentjes te ontsmetten, muntjes uit te delen of klantdiscussies te reguleren. Ik heb nog geen extra kostenpost op mijn kassabon gezien bij mijn slager of de bouwmarkt.
2. De NZA schrijft in haar instructie ( https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2020/ ... met-corona ): "Wij verwachten van mondzorgaanbieders dat zij hun patiënten voorafgaand aan de afspraak goed informeren over het in rekening brengen van deze toeslag. Het is belangrijk dat patiënten vooraf weten waar ze aan toe zijn." Helaas ben ik en ook eerder mijn vrouw, niet voor- of achteraf geïnformeerd.
3. Patiënt-gerelateerde meerkosten: "Zo geven mondzorgaanbieders bijvoorbeeld meer uit aan persoonlijke beschermingsmaterialen (bijvoorbeeld mondkapjes) die zij na elke patiënt (of familie) moeten weggooien." Mijn tandarts gebruikte een ongecertificeerd mondkapje. Op mijn vraag daar na kwam het antwoord "We krijgen deze altijd van Dental". Op het doosje dat erbij gehaald werd stond geen enkele certificering. Geen pff2 noch Reg IIa o.i.d. Mijn conclusie was dat er geen extra uitgaven voor mondkapjes gedaan zijn. En dat mijn persoonlijke veiligheid in het geding was.
4. De assistente, die regelmatig in- en uitliep, droeg al helemaal geen mondkapje. Geheel in lijn met mijn conclusie dat mondkapjes hier de C88-kostenpost niet rechtvaardigen.
5. In de behandelruimte stond het raam iets op een kier. Er is niet geventileerd, ook niet tussen behandelingen door, terwijl er al uren gewerkt werd. De airco stond uit en de deur was dicht.

Tandartsen behoren niet tot een categorie die slecht betaald worden. Enkele jaren geleden wilden de tandartsen een vrije markt. Hun tarieven werden zelfs vrijgegeven omdat marktwerking de totaal tandzorguitgaven wel zou verminderen. Wat niet gebeurde, integendeel, waarna deze vrijheid werd ingeperkt. Ondanks hun vrije ondernemersschap kon deze beroepsgroep in maart binnen enkele dagen een luxe continuiteitsregeling afspreken met de NZA ( https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_307025_22/1/ ). De omzet van de komende maanden werd volledig uitgekeerd met de afspraak dat de meer-omzet in latere maanden daarmee verrekend zou gaan worden. Ik heb echter nog nooit gelijktijdig twee patiënten in een tandartsstoel zien zitten. Van een meer omzet zal dus geen sprake zijn. Dus een uiterst luxueuze regeling van NZA, in schril contrast met het vrije markt-idee van enkele jaren geleden. Maar ook met de minder goede afspraken die met bijv. fysiotherapeuten gemaakt werden (na een erg langdurig en moeizaam overleg).

De NZA gedraagt zich duidelijk NIET als een zorgzaam huisvader die op de centen let, dat is duidelijk. Ik heb de NZA hierover gebeld maar ik heb niet de indruk dat mijn telefoongesprek ook maar iets zal veranderen. In dat opzicht moet ik denken aan beleidsmedewerker Arthur Gotlieb van de Nederlandse Zorgautoriteit die is postuum gerehabiliteerd door zijn werkgever ( https://nos.nl/artikel/2010525-nza-reha ... tlieb.html ).
Hopelijk is de leiding van de NZA in de toekomst bereid beter weerstand te bieden aan de belangenorganisaties van tandartsen.

J. Deltoer
Berichten: 3369
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Is inderdaad absurd die extra kostentoeslag speciaal voor de toch al overbetaalde tandartsen. In Duitsland hebben een aantal horecaondernemers in het voorjaar een tijdje geprobeerd de caferekening op te hogen met covid19 toeslag, maar verder heb ik het nergens gezien.

Edit: huisartsen vragen ook 10 euro toeslag lees ik

kuklos
Berichten: 10109
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door kuklos »

Bij de kapper betaal ik ook een toeslag.

Dat tandartsen overbetaald zijn is een mening, geen feit.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En die € 10,00 is op jaar basis.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... ik vind 20 euro voor een kwartier werk (controle), exclusief schoonmaken van de apparatuur voor 2 personen samen toch echt niet zo heel veel hoor. Zeker niet als je ziet wat er aan apparatuur staat.

eetcafe
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 okt 2020 11:58

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door eetcafe »

Jose2501 schreef:
19 okt 2020 16:12
moederslink schreef:
19 okt 2020 16:07
Wat zou jij dan willen, José? Alles opengooien en loslaten?
Survival of the fittest?
Ja misschien wel.
Ja, waarom eigenlijk niet.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Jose2501 schreef:
19 okt 2020 14:53
Als die oversterfte voor 96 procent komt door overlijden van 75 plussers wat heeft dan het sluiten van horeca en verbieden van sporten voor zin?
Omdat daar veel (jongere) mensen komen die door gebrek aan antistoffen (is nieuw virus voor mensheid), het virus wel krijgen bij blootstellin, maar met zeer milde, en soms onopvallende klachten. Dat is fijn voor hen, maar betekent wel dat ze het ongemerkt door kunnen geven aan de kwetsbare groepen in onze samenleving.

Nijogeth
Berichten: 10524
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De scholen dan maar direct sluiten? Daar komen ook jonge mensen bij elkaar.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
20 okt 2020 15:20
De scholen dan maar direct sluiten? Daar komen ook jonge mensen bij elkaar.
Ik denk dat het meer om die klo/te feestjes van dat jonge spul gaat.

Ik zeg altijd maar zo......we moeten het met zijn allen doen en niks of niemand apart in lockdown, het zouden je ouders/grootouders maar zijn. Of met zijn allen of gewoon verder sudderen zoals het nu gaat.

eetcafe
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 okt 2020 11:58

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door eetcafe »

Als je zo snel besmet kunt raken wat intussen wel aangetoond is, waarom dan niet alles gewoon open en bepaal jezelf of je deel neemt aan de party of niet. Ik ben ook geraakt en ben gewoon netjes thuis gebleven en uitgeziekt. Ook heb ik me afgevraagd waar ik het opgelopen zou kunnen hebben, ik heb mondkapje op, was regelmatig handen en houd ruim 2 meter afstand. En toch!

Moet daarom alles op slot, de economie en zelfstandigen liggen te kreunen. En zit er al licht in de tunnel? het kan nog wel een tijd duren, een hele lange tijd. Alles open en iedereen neemt zijn eigen verantwoordelijkheid. Dan valt er nog iets te redden hopelijk.

Vind ik tenminste.

Erthanax
Berichten: 10050
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
20 okt 2020 15:20
De scholen dan maar direct sluiten? Daar komen ook jonge mensen bij elkaar.
Dat is dan ook precies wat het RED-team voorstelt, volgens BNR.

Gesloten