NeoDutchio schreef: ↑31 aug 2024 19:46
*Afterpay is kopen op krediet en hangen strenge voorwaarden aan.
Afterpay is volgens mij geen krediet. Afterpay biedt aan de verkoper aan om de vordering te kopen tegen een lagere vergoeding dan de verkoper met de koper heeft afgesproken. De verkoper kan regelen dat er aan de deur betaald wordt
Ik_weet_niet_alles schreef: ↑01 sep 2024 11:34
Blijkbaar vergeet u waarom de wet deze regels heeft opgenomen. Puur en alleen omdat er in het verleden veel faillissementen zijn geweest waarbij de consument volledig heeft aanbetaald en niets meer krijgt. Deze wet is opgenomen om de consument te beschermen, niet om verkopende partijen te plagen.
Je verwijst naar de 50% regel. Die is opgenomen omdat de consument een verrekenings- en opschortingsrecht heeft.
NeoDutchio schreef: ↑01 sep 2024 11:54
In dat geval kan het online kopen per direct afgeschaft worden aangezien er geen wettelijke manier is om te kunnen betalen.
AH stopt met pinnen aan de deur, niet omdat pinnen niet meer bestaat, maar omdat ze dat niet meer willen. Er kan overigens ook gewoon contant betaald worden en dat is een wettig betaalmiddel.
NeoDutchio schreef: ↑01 sep 2024 11:54
*Vooraf betalen moet in overleg. Even als voorbeeld, Bol heeft 13 miljoen klanten. Hoe kan je daar persoonlijke afspraken mee maken?
*In de voorwaarden zetten dat er vooraf betaald moet worden mag niet.
*50% aanbetalen is vergelijkbaar met afterpay. Kom je weer uit dat afterpay veel mensen in de problemen brengt en het hier om een krediet gaat. En ook al valt het niet onder de strikte wetgeving, het blijft krediet en lang niet iedereen mag hiervan gebruik maken.
Volgens mij zie je meer problemen dan dat er daadwerkelijk zijn.
Moneyman schreef: ↑01 sep 2024 13:33
We hebben al sinds 2001 (!) de Wet Koop op Afstand, die later is geïmplementeerd in het BW. Je stelling “ online kopen ligt gelijk aan offline kopen” slaat dus werkelijk nergens op.
De Wet Koop op Afstand is een implementatie wet die bepaald hoe het BW moet worden aangepast. Inmiddels is de Wet Koop op Afstand vervangen door de Wet Consumentenrechten.
Moneyman schreef: ↑02 sep 2024 16:38
Het is ook uitermate logisch dat dat geschreven wordt, want het vloeit rechtstreeks voort uit de wet.
Nee, de tekst is onjuist en ook al door mij weerlegt.
- Dat een afspraak onderling wordt gesloten, maakt niet dat dat het betreffende beding geen algemene voorwaarden is.
- Een afspraak dat er 100% vooruitbetaald wordt verplicht tot vooruitbetaling van 100%.