LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bijna de hele dag buiten geweest en niets van te merken.

ZeerPrivé
Berichten: 6126
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Twee uurtjes buiten geweest, was 'gezellig' druk hier. Niet alleen hier zo te lezen https://www.ad.nl/binnenland/opnieuw-dr ... ~ad762a42/

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik wacht wel op een vaccin. Tot dan alleen noodzakelijke boodschappen.

ZeerPrivé
Berichten: 6126
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Theotrucker schreef:
26 apr 2020 19:41
Ik wacht wel op een vaccin. Tot dan alleen noodzakelijke boodschappen.

Ook als dat vaccin nog een jaar op zich laat wachten? Dat houdt toch geen mens vol?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ja, dan wacht ik nog een jaar. Mijn pensioen en AOW komt per bank. Ik hoef alleen een keer per week levensmiddelen te halen. Waar wil je heen met 1,5 meter afstand.? Dat heeft toch geen zin.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

witte angora schreef:
26 apr 2020 19:16
Maar je kunt niet bepaalde groepen tot in de eeuwigheid dwingen binnen te blijven vanwege Corona. Vroeg of laat moet er een maatschappij zijn waarin iedereen een bepaalde bewegingsvrijheid heeft.

Bepaalde bewegingsvrijheid? Volledige bewegingsvrijheid! Iets anders zou recht ingaan tegen het Europees verdrag van de rechten van de mens.

Dat men maatregelen neemt in een tijd van acute crisis, oké. Maar wanneer men het heeft over een jaar, wellicht langer, dan gaat dat toch wringen. Vandaar ook mijn nare bijsmaak bij het overwegen van beperkingen in het OV en dan, om het fileprobleem wat daaruit voortkomt te beperken door te zeggen dat thuiswerken maar de norm moet worden.
Zoals ik al aangaf: onze maatschappij is op een bepaalde manier ingericht en dat kan niet zomaar omgegooid worden.

Het argument van beschermen van de zwakkere kan wat mij betreft ook de prullebak in. Niet omdat ik dat onzin vind, maar omdat de overheid dat zelf blijkbaar niet belangrijk vindt. Nog steeds hoor en lees ik berichten van zorgmedewerkers in tehuizen die moeten werken zonder enige bescherming. In sommige tehuizen zijn tientallen ouderen overleden.

Bij aanvang van de maatregelen is gezegd dat het was om de zorg te ontlasten. Wanneer daar weer ruimte is, is dat argument van tafel.

Terwijl de burgers snakken naar goed nieuws, komen er eigenlijk steeds meer beperkingen bij. De anderhalve meter maatschappij, het nieuwe normaal, beperkingen in het OV, ministers die blijkbaar zeggen dat recreatie en familiebezoek maar flauwekul zijn. Scholen, bedrijven, winkels moeten anders ingericht worden. Ik vind het nogal wat. En dat terwijl verschillende overheden de waarschuwingen voor een mogelijke pandemie in de wind geslagen hebben en er keer op keer bezuinigd werd op de zorg.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dus het enigste wat er overblijft is wachten op een vaccin. Anders gaan we nu op 1,5 meter, zodra er weer ruimte over is op de IC mogen er weer meer dood gaan, dan doen we 0,5 meter. Drie weken later gaan we weer doodskisten in massagraven leggen, dan maar weer naar 1,5 meter. En immuniteit na enkele maanden lijkt er ook niet te zijn. Dus dat circus blijft totdat er een vaccin is. Vergeet niet dat dit een globaal probleem is. Zo'n grote oorlog hebben we nog niet gehad waarbij elk land betroffen was. Dus laten we ons beperken tot het wezenlijke, de rest ,alles wat luxe is en niet noodzakelijk om te overleven gaat failliet. Het gaat erom om als mensheid te overleven en daarna opnieuw op te bouwen, zoals na de tweede wereldoorlog is gebeurd. Die wederopbouw geeft dan weer ca dertig a veertig jaar voorspoed.

ZeerPrivé
Berichten: 6126
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De NRC (e.a.) schrijft dat het kabinet bezig is met een spoedwet die waarschijnlijk tot 30 september gaat gelden

"De nieuwe wet moet een einde maken aan de, volgens juristen, ‘onhoudbare’, ‘ondemocratische’ en ‘ongrondwettelijke’ noodverordeningen. De daarin vastgelegde maatregelen als het verbod op groepsvorming zonder anderhalve meter afstand te houden, raken de grondwettelijk vastgelegde vrijheid van vereniging, godsdienst en onderwijs. En dat de politie te volle huizen binnengaat, schendt het recht op de persoonlijke levenssfeer.

Ingaan tegen de Grondwet is alleen toegestaan als het wettelijk is vastgelegd – dat is bij de noodverordeningen niet het geval. De nieuwe wet moet dat beter regelen, waardoor burgerrechten (tijdelijk) ingeperkt kunnen worden. Dat kan betekenen dat burgers makkelijker gestraft kunnen worden als ze maatregelen niet opvolgen."

Volledig artikel https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/27/sp ... n-a3997955

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Op naar een soort Noord Korea dus. En dan maar zeggen dat het democratisch besloten is.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar denk eraan, zelfs tijdens de tweede wereldoorlog ging het leven (niet) gewoon verder. Mijn ouders zijn in 1942 getrouwd. Dus 2042 zal ook wel komen. Voor de anderen.

ZeerPrivé
Berichten: 6126
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Kees2850 schreef:
27 apr 2020 09:44
mh73 schreef:
27 apr 2020 09:41
Op naar een soort Noord Korea dus. En dan maar zeggen dat het democratisch besloten is.
Deze wet moet door 2e en 1e Kamer goedgekeurd worden.

Klopt, maar ik vrees dat deze wet gewoon goedgekeurd gaat worden. We weten het binnen een paar weken.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

De reacties op het nrc artikel zijn niet mals...

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Na elke oorlog, als alles kapot is, wordt er geld verdiend aan de wederopbouw. Daar heb ik geen jomanda voor nodig. Je ziet toch nu al dat alles in elkaar stort. Ook met veel geld kun je dat niet in de lucht houden. Maak de ogen open en aanvaard het maar.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

mh73 schreef:
27 apr 2020 10:01
De reacties op het nrc artikel zijn niet mals...
Waar? Hier op het forum bedoel je?

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat artikel over de noodwet heb ik gelezen, ja. Het gaat nog een aantal weken duren voor het zover is. En hoe het er uit gaat zien, of wat het concreet voor ieder individueel gaat betekenen, kan ook niemand voorspellen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar we komen eerst in een crisis. De oorlogen om alles te vernietigen kwamen altijd pas na de crisis.

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
27 apr 2020 10:42
De mensheid heeft ook de pest-epidemieën overleefd. Het aantal doden {zeker vergeleken met het totaal aantal mensen} was wel een beetje meer dan deze coronagriep.
Maar deze Coronagriep is nog lang niet voorbij. Dat het aantal besmettingen en doden afvlakt zegt (mij in ieder geval) helemaal niets. En wat er in de nasleep hiervan gaat gebeuren, daar is nog geen zinnig woord over te zeggen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, als je dood bent, ben je ook werkloos. Of als je partner dood is, sta je er ook alleen voor met misschien maar de helft van het inkomen.

En de kosten van revalidatie gaan bij overlevenden van die ziekte ook niet in je kouwe kleren zitten. Dus voor die bedrijfstakken is er straks “genoeg brood op de plank”.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Ja, die kosten ... we hebben een deel van de rekeningen binnen en tot nu toe valt alles mee. Ondersteuning van de familie kost veel meer.
Theotrucker schreef:
27 apr 2020 11:20
Maar we komen eerst in een crisis. De oorlogen om alles te vernietigen kwamen altijd pas na de crisis.
Het een als voorbereiding op het ander?
mh73 schreef:
27 apr 2020 09:41
Op naar een soort Noord Korea dus. En dan maar zeggen dat het democratisch besloten is.
Nou ... met alle kliklijnen en andere loketten om anoniem iemand te melden, doen we niet onder voor (ooit) communistische landen. Hetzelfde geldt voor de mogelijkheden, die de veiligheidsdiensten hebben (aivd, mivd, politie, marechaussee, etc.).

Eerst afwachten of deze regering in de kramp blijft zitten, zo de schade vergroot, of toch luistert en kijkt naar wat elders gebeurt en dingen overneemt, zodat deze zomer wel gereisd mag worden en in het najaar evenementen ook weer mogelijk zijn.

Wachten op een vaccin is voor mij een utopie. Voor HIV is ook na 45 jaar geen vaccin gevonden, voor SARS niet, voor Ebola zijn er alleen kleinschalige oplossingen mogelijk. Beetje gebrek aan realiteitszin, om een vaccin als voorwaarde voor een 'normaal' te stellen. De beperkingen komen allerhande populistische, law&order partijen wel goed uit, net zoals terrorismebestrijders juichen over elke aantasting van de persoonlijke levenssfeer.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Kees je bent inmiddels van 80 via 70 op 50 jaar uitgekomen.
We blijven het volgen. Op 1,5 meter afstand.

Gesloten