LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
27 apr 2020 15:56
Ik vind het werkelijk waar belachelijk dat de problemen die iemand ervaart met de huidige maatregelen, waarbij deze persoon aangeeft zich aan de regels te houden want hij heeft zijn oma's al anderhalve maand niet gezien, als zijnde asociaal weggezet worden.

Dat meningen verschillen, prima. Dat voor- en tegenargumenten soms op een pittige wijze uitgewisseld worden, ook goed.

Maar iemand zomaar wegzetten als asociaal, dat zegt in mijn ogen meer over de schrijver dan degene waarover dit gezegd wordt.

Mijn buurvrouw kan ook al een hele tijd niet genieten van haar kleinkinderen. De jongste is net een jaar geworden. Ze hebben de verjaardag gevierd via internet. Volgens de buurvrouw haalt dat het toch echt niet bij het normale contact, maar goed het kan aan haar liggen dat ze daar verdriet van heeft. Ze zal ook wel asociaal zijn, ondanks dat ze zich braaf aan alle regels houdt.

Ik drink niet en ik kan enorm genieten van mijn huisdieren en mijn tuin. Van mooi weer of een leuk programma op TV. Van het bakken van een lekkere cake of boterkoek. Toch voel ik me beperkt, enorm beperkt. Niet eens omdat ikzelf zoveel last van de beperkingen heb want mijn werk gaat gewoon door. Ik zie wel alle drie mijn kinderen en mijn man niet gelukkig zijn met de maatregelen, ieder op zijn/haar manier en daardoor geniet ik momenteel inderdaad niet van mijn kinderen, omdat ik zie dat ze niet lekker in hun vel zitten.

Terwijl ik wandel met de hond of in de supermarkt loop wordt ik links en rechts ingehaald door mensen die het niet zo nauw nemen met de 1,5 meter afstand. Mensen lopen, fietsen vlak langs je heen. In mijn eigen winkel kreeg ik van achteren zelfs een schouderklopje van een klant. En vaak genoeg vraag ik me af wie er zo stoer achter het toetsenbord iedereen veroordeelt die zich niet aan de regels houdt, want in het echt doet volgens mij bijna niemand dat meer.
Ik heb ondertussen lak aan de anderhalve meter maatschappij gekregen en ik houd me er niet aan
Dit vind ik asociaal. Mag ik dat vinden of mag dat ook al niet meer van jou?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
27 apr 2020 15:54
Ik weet zeker, dat wij heel goed met je oma's overweg kunnen. Lekker eigenwijs :D
Raar alleen, dat in een flink aantal landen de trend een hele andere kant opgaat: het virus is en blijft aanwezig, maar op een laag niveau: Nieuw-Zeeland, Oost-Europa met uitzondering van Servië. (Mening gebaseerd op de cijfers en de berichten t/m vandaag).
Die golven komen er als je niet meegaat met de rest van de wereld en alles laat gebeuren. Daar hoef je niet eens voor gestudeerd te hebben, alleen je gezonde verstand voor aan te zetten.
Dan trek je een hele andere conclusie dan ik daaruit ( en de schrijvers van het stuk :wink: )

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Het zou mij niets verbazen in ieder geval. Zo tegen de herfst/ winter.
Wonderlijk dat er ook werd gezegd dat het virus waarschijnlijk de zomer niet zou overleven, maar persoonlijk geloof ik daar niet ( meer ) in.

ZeerPrivé
Berichten: 6126
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Niet zo vreemd dat er een 2e golf komt als je de hele maatschappij platlegt en de mensen opsluit in hun huis.

Nijogeth
Berichten: 10585
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ach, als anderen me asociaal vinden, dan mogen ze dat. Recht in mijn gezicht zullen ze zoiets waarschijnlijk niet zeggen, want dan hadden ze daar geen tijd voor gehad, omdat ze zo ongeveer half Nederland daarover aan het aanspreken zijn.

Ik ga gewoon lekker met de meute mee daarin. Ik heb voor mijn werk geen verplichting om anderhalve meter afstand te houden, dat is in veel gevallen namelijk niet mogelijk en ik val onder de vitale beroepen (voedselvoorziening), al ligt het bedrijf op zijn gat, omdat een groot deel van de klanten horeca is. Mogelijk vindt het bedrijf mij echter asociaal genoeg om als 1 van de weinigen te blijven functioneren en volledig te werken, want schijnbaar is asociaal zijn een vereiste voor mijn beroep.

Als ik dan in mijn eigen tijd zie dat mensen er lak aan hebben en geen rekening houden met de anderhalve meter afstand (die ik niet voor mezelf hield. Ik ben namelijk totaal niet bang voor Corona, want heb ik het niet gehad en krijg ik het en ga ik er aan dood, dan is dat zo. Ik leef liever nu, dan in de toekomst, want nu weet ik wat ik heb en kan, in de toekomst niet), dan ga ik me daar toch niet meer druk om maken? De mensen die wel die anderhalve meter afstand willen houden, die zijn daar heel erg duidelijk in en die zal ik dan ook gewoon op anderhalve meter afstand houden.

En als rekening houden met die mensen dan asociaal is, dan is dat maar zo.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik merk toch dat mensen nonchalanter worden. In de winkels en op straat.
Het volhouden is kennelijk voor velen niet meer op te brengen en ze geloven er misschien niet langer in.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij lezen jullie Niogeths reactie(s) bijzonder selectief. Ik denk dat hij één van de weinige wat jongere forumgebruikers is en ik denk dat het juist goed is om eens verder te kijken dan hoe je er zelf mee omgaat. Hij is sowieso niet de enige die moeite heeft met die situatie.

En zoals ik al zei, ik zie echt niemand zich meer houden aan die anderhalve meter. Ikzelf ben altijd best op mezelf en respecteer een ander zijn ruimte, ook buiten corona tijd. Is het ergens druk, dan zal ik er met een boog omheen gaan. Staat er een goeie rij voor de ijstent dan doe ik het wel zonder. Die 1,5 meter (hoewel in de praktijk veelal onwerkbaar) daar kan ik op het moment prima mee omgaan. Anderen daarentegen... Waarschijnlijk zijn degenen die het nog wel doen, mensen net zoals ik, die het altijd wel prettig vinden om een beetje 'personal space' te hebben.

Ik vind het forum er echt niet op vooruit gaan, nogal op de persoon, nogal beschuldigend. Wanneer er een redelijk tegenargument ingebracht wordt, gelijk de dooddoener (letterlijk en figuurlijk): als je dood bent heb je nergens meer wat aan. Alsof iedereen die corona krijgt, gelijk dood neervalt. De nuances vallen echt hier en daar volledig weg.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij lezen jullie Niogeths reactie(s) bijzonder selectief. Ik denk dat hij één van de weinige wat jongere forumgebruikers is en ik denk dat het juist goed is om eens verder te kijken dan hoe je er zelf mee omgaat. Hij is sowieso niet de enige die moeite heeft met die situatie.
Ik denk dat bijna iedereen moeite heeft met de hele situatie. Ik ben in ieder geval nog niemand tegengekomen die zegt: “he gezellig dat corona”. Iedereen heeft er moeite mee en iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om. Is dat erg? Ik denk van niet!

Ik denk ook niet dat zijn reacties selectief worden gelezen. Al vanaf het begin is het duidelijk Nijogeth moeite heeft om het allemaal te verwerken en dat hij vooral zijn vrienden, sociale interactie, voetbal en avondjes uit mist.. Is dat erg? Nee, ik denk van niet!

Dit is zwaar en iedereen moet offers brengen. De een moet zijn voetbal missen, de ander het contact met dierbaren en sommigen werken bijna 24/7 op een IC om anderen in leven te houden en zien de meest vreselijke dingen voorbij komen of nog erger: moeten inmiddels dierbaren missen omdat ze het niet gered hebben.. Sommigen (ook jongeren) komen er zo slecht uit dat het maar de vraag is of ze ooit nog normaal kunnen functioneren.

De een heeft het zwaarder dan de ander en de een gaat er beter mee om dan de ander..

Tot zover geen probleem lijkt mij..

Echter als dan een reactie en gedrag als: “ ik heb lak aan de 1,5 meter maatschappij en anderen moeten maar duidelijk aan mij aangeven als ze zich daar wel aan willen houden” als niet heel sociaal wordt ervaren ( de reactie is niet sociaal, dat is iets anders dan dat ‘ iemand’ asociaal is ), dan lijkt me dat helemaal niet zover gaan.. Ik vind het eerder respectloos naar anderen die zich uit de naad werken om mensen te helpen, dag en nacht aan het ic-bed staan en/of hun stinkende best doen om de kwetsbare groepen te beschermen. En ja er zijn ook groepen die kwetsbaar zijn en die ‘bescherming’ niet nodig vinden en dat is hun goed recht.. Echter is er ook een hele grote groep die doodsbang is dit virus te krijgen en niet in het ziekenhuis wil belanden en/of dood wil.. Hen geen keus geven omdat je lak hebt aan de regels ( die je wellicht even niet zo goed uit komen of niet goed bevallen ) vind ik dan weer respectloos..

En ja, dat geldt ook voor al die anderen die dit gedrag vertonen, maar eigenlijk hoef ik dat niet te zeggen vind ik. Dat zou voor zichzelf moeten spreken!

Nijogeth
Berichten: 10585
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Aan de andere kant vind ik het dan weer respectloos (van de overheid voornamelijk) dat er van mensen wordt verwacht dat ze zo klakkeloos hun fundamentele rechten laten vallen. Een mens heeft gewoon behoefte aan bepaalde sociale contacten, dat mag je in mijn ogen niet zomaar af proberen te nemen. Als een land als Noord Korea zoiets had gedaan (zei het zonder corona), dan hadden ze hier moord en brand geschreeuwd. Dan moet je dit in mijn ogen zelf niet gaan invoeren op de langere termijn.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat wordt dus ook niet ingevoerd en ook niet op de langere termijn. Er wordt hier al moord en brand geschreeuwd als er adviezen worden gegeven.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
27 apr 2020 17:30
Aan de andere kant vind ik het dan weer respectloos (van de overheid voornamelijk) dat er van mensen wordt verwacht dat ze zo klakkeloos hun fundamentele rechten laten vallen. Een mens heeft gewoon behoefte aan bepaalde sociale contacten, dat mag je in mijn ogen niet zomaar af proberen te nemen. Als een land als Noord Korea zoiets had gedaan (zei het zonder corona), dan hadden ze hier moord en brand geschreeuwd. Dan moet je dit in mijn ogen zelf niet gaan invoeren op de langere termijn.
Volgens mij was het de maatschappij zelf die moord en brand schreeuwde toen de overheid geen lockdown wilde en scholen open wilde houden.. wie neemt nu wat af?

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Adviezen? Volgens mij kan je toch echt een boete krijgen als je je er niet aan houdt.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Regels rondom visite
Bezoek ontvangen is in deze tijd niet zo’n goed idee. Het RIVM en de Rijksoverheid adviseren mensen van boven de 70 om geen visite te ontvangen en anderen mogen niet meer dan 3 mensen tegelijk over de vloer hebben. Wie bezoek krijgt, moet zeker 1,5 meter afstand houden.

Dus wat dat betreft kan Nijogeth gewoon op bezoek bij zijn oma, vooropgesteld dat zij niet in een verpleeghuis woont

Nijogeth
Berichten: 10585
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat klopt inderdaad, maar er is duidelijk een advies afgegeven dat niet te doen. En aangezien de ene oma daar graag aan wil voldoen, accepteer ik dat. En omdat de familie aan de andere kant dit ook wil voor de andere oma, accepteer ik dat ook. Dat ik het er niet mee eens ben, wil niet zeggen dat ik me niet aan de situatie aan pas. En zo doe ik dat overal.

Dat sommigen hier niet verder kijken dan hun neus lang is, dat kan. Maar als ik iedereen die binnen anderhalve meter komt erop moet gaan wijzen, dan ben ik met boodschappen doen al een uur langer kwijt daardoor. Dan is het makkelijk dat ik mezelf er niet druk om maak en gewoon lekker met de rest mee doe. Volgens mij is dat dan juist weer sociaal. Het is niet zo dat ik er alles aan doe om juist die maatregelen niet te volgen, dat zou dan weer niet sociaal zijn.

Sociaal (in mijn ogen) is niet heel breed over de hele bevolking, sociaal is in mijn ogen juist iets wat plaats vindt binnen de persoonlijke levenssfeer (laten we zeggen binnen de anderhalve meter). Mensen die standaard al die anderhalve meter aanhouden (en die zijn er) zijn over het algemeen minder sociaal aangelegd dan mensen die daar binnen komen. Niets verkeerds aan verder, maar je hebt er gewoon mensen bij die altijd graag wat meer op zichzelf zijn en graag uit de buurt van anderen blijven en ik denk dat die types ook van zichzelf zullen zeggen dat ze niet per se behoefte hebben aan dat sociale contact overal.

Je hebt natuurlijk ook sociaal in de politiek, maar in hoeverre de politiek überhaupt sociaal genoemd kan worden, dat weet ik niet. Het is daar altijd geven en nemen en nooit een keer gewoon geven. Het zal nooit eens zijn dat de PvdA met de VVD wil regeren en zegt 'ach, jullie hebben een paar punten in het programma staan, wij zijn het er niet mee eens, maar we gaan ze toch uitvoeren omdat jullie de grootste partij zijn'. Nee, er moet altijd iets tegenover staan. Lekker sociaal toch? En het hele sociale vangnet uitbreiden is ook leuk, maar hoe sociaal is dat als anderen daarvoor moeten inleveren? En aan de andere kant is inleveren voor een ander dan weer heel sociaal, maar alleen als dat uit jezelf komt, niet als dat moet.

Maar ik ben nu best wel offtopic aan het gaan.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Nijogeth geeft aan: er wordt aan onze rechten getornd.

Daar heeft hij gewoon gelijk in, ongeacht het feit dat onze rechten momenteel beperkt zijn wel of niet terecht is.

Dat onze burgerrechten ingeperkt worden hoeft niet recht gepraat te worden, dat is gewoon een feit. Ik las hierover een aardig artikel in het RD.

https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/no ... -1.1645468

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u kunt dus ook gewoon drie maatjes ontvangen.

Nijogeth
Berichten: 10585
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
27 apr 2020 19:16
Maar u kunt dus ook gewoon drie maatjes ontvangen.
Ja, en dat gebeurt ook gewoon. Maar mijn wereld is wel een stuk groter dan dat. Een beetje idioot dat een virus (waarvan men eigenlijk te weinig weet) zomaar aan mijn rechten mag tornen.

Zoals ik al vaker heb gezegd, is dat anders als er duidelijkheid wordt gegeven over een aantal zaken, maar dat doet men niet. Volgens mij zou het wel moeten zijn dat men de volgende dingen aangeeft bij het nemen van maatregelen:
-bewezen effecten van de maatregelen
-maximale duur van de maatregelen
-uitzonderingen op de maatregelen
-bewezen gevolgen bij het niet nemen van de maatregelen
-eventuele toekomstige maatregelen

Als je het mij vraagt zijn alleen de uitzonderingen behandeld en is er verder weinig duidelijkheid verschaft. Dus is het vrij logisch dat men nu gaat 'muiten' als men geen duidelijkheid krijgt.

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het probleem is dus dat niemand antwoord heeft op je vragen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou dan maar gauw regelen met de kamers dat het in orde is, dan is dat gemuts daarover ook afgelopen.


Het vreemde is dat alle glazen bollen beslagen zijn.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Die golven komen er als je niet meegaat met de rest van de wereld en alles laat gebeuren. Daar hoef je niet eens voor gestudeerd te hebben, alleen je gezonde verstand voor aan te zetten.
angel1978 schreef:
27 apr 2020 16:17
Dan trek je een hele andere conclusie dan ik daaruit ( en de schrijvers van het stuk :wink: )
Zo spannend is het niet. Meningen als in dat stuk worden gebruikt om verscherping of verlenging van de beperkingen te rechtvaardigen, zijn voeding voor de algemene angst en ook in dit stuk nauwelijks onderbouwd.
Die 2e/3e golf mening is gebaseerd op slecht geventileerde lucht, want tot nu toe is elke epidemie anders verlopen dan die ervoor. Oftewel: geen virus gedraagt zich voorspelbaar. Dat zal hiervoor ook gelden.
Bovendien zijn herhalingsgolven van virae altijd zwakker als het origineel.


Verder zit HIV in mijn achterhoofd. Er zijn overeenkomsten met Corona:

1. De zoektocht naar patiënt nul bij HIV leidde naar een steward uit Canada, maar later is vastgesteld, dat deze man nooit patiënt nul kon zijn, omdat in de jaren ervoor mensen met dezelfde symptomen in het ziekenhuis waren beland en via afgenomen en geconserveerde monsters hun besmetting en doodsoorzaak achteraf kon worden vastgesteld. Nu is het nog te vroeg om dezelfde conclusie voor Corona te trekken, maar alleen al de discussies waar de eerste patiënt het heeft opgelopen, wijzen in dezelfde richting.

2. De eerste patiënten werden als melaatsen behandeld, inclusief thuiszorg of wijkverpleging, die weigerde langs te komen voor de noodzakelijke verzorging. Artsen, die deze mensen wel wilden behandelden, namen extreme voorzorgsmaatregelen. Nu: wegens een tekort aan PBM wordt hier en daar geen zorg verleend.

3. Artsen, die zich verbazen over symptomen en complicaties. Het is vastgelegd bij de eerste HIV-patiënten. Nu horen we dezelfde reacties uit de IC-unit. In beide gevallen gaat het om reacties van het immuunsysteem, waardoor andere ziektes de kop opsteken.

4. Ook bij de opkomst van HIV regende het alternatieve geneeswijzen, net zoals nu bij Corona. In beide gevallen is de oorzaak helder: er is geen vaste behandelmethode mogelijk en daarom zoekt iedereen naar iets, een heilige graal, de Haarlemmerolie van nu.

5. Er kwam voorlichting, er kwamen methoden om jezelf te beschermen. Altijd en overal een condoom,. De toenmalige virologen van dienst adviseerden dit zelfs aan mensen met een monogaam huwelijk, die in hun hele leven met minder dan 5 anderen de lakens hadden gedeeld. Nu: er is voorlichting en de manieren om jezelf te beschermen, zijn behoorlijk goed in beeld. Mondkapjes.

6. Er kwamen HIV-remmers op de markt. Dat leidde tot een gedragsverandering. Safe seks bleef de officiële norm, maar niet meer voor iedereen, want condooms zijn onhandig. Waardoor het aantal HIV-positief geteste personen weer steeg, maar niet zo extreem, dat je van een 2e of zelfs 3e golf kunt spreken. Nu: zodra er iets van middel is, zul je zien, dat mensen minder voorzichtig worden, het aantal besmettingen even iets stijgt en daarna stabiel laag blijft.

7. De 2e generatie virusdempers werd ontwikkeld, kortweg PREP. Waardoor HIV in de westerse wereld geen sterk ingekort leven meer betekent, met de nodige discipline kun je er hoogbejaard mee worden. In Afrika is het nog steeds erg dodelijk.
Voor Corona zal het perspectief hetzelfde zijn: het zal aanwezig blijven in de bevolking, zelfs met een vaccin kun je er nog steeds aan overlijden, tegelijk zal een eventueel middel 99% van de patiënten helpen over de infectie weg te komen. Nu hoop ik alleen, dat dit middel dan wereldwijd tegen lage prijzen beschikbaar zal worden.

Gesloten