LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax schreef:
12 aug 2020 15:29
Het zegt eigenlijk al genoeg dat u denkt dat euthanasie iets simpels is. Euthanasie is nooit simpel. Zelfs voor de patiënt die uitzichtloos en ondraaglijk lijdt is het niet simpel, voor de arts die de noodzakelijke handelingen moet uitvoeren is het niet simpel, voor de aanstaande nabestaanden is het niet simpel.
Wow , hoe eens ben ik het hiermee!

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@Nijogeth

Blijkbaar hebt u nog nooit euthanasie meegemaakt van een dierbare, want u weet werkelijk niet waar u het over hebt.

Zeker is er overbevolking, maar mijn oplossing is niet dat “ANDEREN” dan maar de pijp aan maarten moeten geven, zodat ik meer plek heb.

Nijogeth
Berichten: 10596
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat hele proces zelf zal niet zo simpel zijn inderdaad, maar ik vind het echter heel logisch dat mensen zelfbeschikkingsrecht krijgen en dan is het toestaan van euthanasie in mijn ogen iets heel simpel, maar krijgen we dat er zelfs niet door. Dat zegt eigenlijk al genoeg over het concept 'mensen mogen niet dood' dat in onze wereld verankerd is.

Het zegt al genoeg dat wanneer dat ter sprake gebracht wordt, dat er al enkelen hier direct op springen, zonder zelf hun eigen ideeën erachter te durven verkondigen en dit vooral doen om anderen persoonlijk aan te vallen omdat ze schijnbaar iedereen dood wensen. Ik denk dat de meesten me hier ondertussen wel moeten kennen als het type dat niemand dood zou wensen, tenminste, daar houd ik me dan maar aan vast.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
12 aug 2020 15:24
Feiten in deze situatie zijn het aantal doden. En dan heb ik het over Nederland. Al is elke dode er een teveel en triest. Vooral voor de familie. Maar het leven is nu eenmaal zo. Als ik straks op mijn motor stap kan ik ook een ongeluk krijgen. Moeten we dan maar altijd binnen blijven?
Niemand verplicht jou om binnen te blijven.
Niemand zou je ook moeten tegenhouden in het risico dat je zelf wenst te lopen mbt corona.. daar gaat het dus ook niet om.. Het gaat om het risico dat ANDEREN lopen door de beslissingen die je neemt waar het om gaat.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
12 aug 2020 15:43
Dat hele proces zelf zal niet zo simpel zijn inderdaad, maar ik vind het echter heel logisch dat mensen zelfbeschikkingsrecht krijgen en dan is het toestaan van euthanasie in mijn ogen iets heel simpel, maar krijgen we dat er zelfs niet door. Dat zegt eigenlijk al genoeg over het concept 'mensen mogen niet dood' dat in onze wereld verankerd is.

Het zegt al genoeg dat wanneer dat ter sprake gebracht wordt, dat er al enkelen hier direct op springen, zonder zelf hun eigen ideeën erachter te durven verkondigen en dit vooral doen om anderen persoonlijk aan te vallen omdat ze schijnbaar iedereen dood wensen. Ik denk dat de meesten me hier ondertussen wel moeten kennen als het type dat niemand dood zou wensen, tenminste, daar houd ik me dan maar aan vast.
Inmiddels voldoet het beeld dat ik van je heb daar niet echt meer aan.

ZeerPrivé
Berichten: 6131
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
12 aug 2020 15:29
Nijogeth schreef:
12 aug 2020 14:18
(...) Het zegt eigenlijk al genoeg dat er nog steeds zo moeilijk gedaan wordt over zoiets simpel als euthanasie.
Het zegt eigenlijk al genoeg dat u denkt dat euthanasie iets simpels is. Euthanasie is nooit simpel. Zelfs voor de patiënt die uitzichtloos en ondraaglijk lijdt is het niet simpel, voor de arts die de noodzakelijke handelingen moet uitvoeren is het niet simpel, voor de aanstaande nabestaanden is het niet simpel.

Euthanasie is in ieder geval heel wat 'simpeler' dan van 10 hoog naar beneden te moeten springen omdat de 'deskundige' vindt dat er geen noodzaak is voor euthanasie. Ik heb 2 vrienden gehad die zichzelf voor de trein hebben geworpen, waarvan 1 het overleefde en het daarna nog maar eens dunnetjes over deed. Een jong familielid heeft zich opgehangen.
Alle drie mensen die al jaren om euthanasie vroegen, maar nee, de 'deskundigen' beslissen anders.

Ik herinner me ook een voorval van jaren geleden dat een ouder echtpaar het water ingereden was. Een bouwvakker sprong meteen er achter aan en de man smeekte hem of hij hun alsjeblieft wilde laten zitten. Hij heeft ze er uitgehaald, de vrouw was inmiddels overleden, de man godzijdank de volgende dag.

Hoe mensonwaardig wil je het hebben? Bah.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@nijogeth

“Ik denk dat de meesten me hier ondertussen wel moeten kennen als het type dat niemand dood zou wensen, tenminste, daar houd ik me dan maar aan vast“

Zolang die oudjes, kwetsbaren en zieken u maar niet in de weg zitten bij uw pleziertjes. Ja dat herken ik uit uw bijdragen.

Nijogeth
Berichten: 10596
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Eigenlijk een hele kromme redenatie, Angel. Jose mag zelf zoveel risico's nemen als ze wil, maar het probleem is dat anderen dan door haar risico lopen. Maar als die anderen diezelfde risico's willen nemen, is dat toch geen probleem. Willen ze die risico's niet nemen, dan zorgen ze er toch voor dat ze dat risico niet lopen (we weten nu ondertussen toch allemaal wel wat risicovol is en wat niet?)?

Ik had ergens een column gelezen (overigens hier door iemand gelinkt) waarin werd afgevraagd waarom alle verantwoordelijkheid bij de jeugd gelegd lijkt te worden. De ouders en grootouders (en alle anderen in de buurt van een jongere) kunnen uiteraard ook gewoon zeggen 'ben je naar een feestje geweest, dan hoef je voorlopig niet bij me in de buurt te komen'. Waarom wordt er niet meer op eigen verantwoordelijkheid gegooid wat dat betreft?

En Lady en Angel zijn inderdaad de personen die ik bedoel. Geen eigen mening, maar direct de aanval zoeken. Daar leer je mee leven als je op bepaalde vlakken een hardere mening hebt, de rest zal wel een wat completer beeld hebben gekregen.

ZeerPrivé
Berichten: 6131
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@Nijogeth: precies, de mens heeft zelfbeschikkingsrecht, maar daar wordt door artsen liever aan voorbij gegaan omdat zij koste wat kost de mens zo lang mogelijk in leven moeten houden, ook al is dit tegen hun wens in 30 jaar liggend doorbrengen in één of ander tehuis.

Nijogeth
Berichten: 10596
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ZeerPrivé schreef:
12 aug 2020 15:47
Erthanax schreef:
12 aug 2020 15:29
Nijogeth schreef:
12 aug 2020 14:18
(...) Het zegt eigenlijk al genoeg dat er nog steeds zo moeilijk gedaan wordt over zoiets simpel als euthanasie.
Het zegt eigenlijk al genoeg dat u denkt dat euthanasie iets simpels is. Euthanasie is nooit simpel. Zelfs voor de patiënt die uitzichtloos en ondraaglijk lijdt is het niet simpel, voor de arts die de noodzakelijke handelingen moet uitvoeren is het niet simpel, voor de aanstaande nabestaanden is het niet simpel.

Euthanasie is in ieder geval heel wat 'simpeler' dan van 10 hoog naar beneden te moeten springen omdat de 'deskundige' vindt dat er geen noodzaak is voor euthanasie. Ik heb 2 vrienden gehad die zichzelf voor de trein hebben geworpen, waarvan 1 het overleefde en het daarna nog maar eens dunnetjes over deed. Een jong familielid heeft zich opgehangen.
Alle drie mensen die al jaren om euthanasie vroegen, maar nee, de 'deskundigen' beslissen anders.

Ik herinner me ook een voorval van jaren geleden dat een ouder echtpaar het water ingereden was. Een bouwvakker sprong meteen er achter aan en de man smeekte hem of hij hun alsjeblieft wilde laten zitten. Hij heeft ze er uitgehaald, de vrouw was inmiddels overleden, de man godzijdank de volgende dag.

Hoe mensonwaardig wil je het hebben? Bah.
Eens, maar daar heb ik dan weer wel een kanttekening bij. Ik heb een jaar of 15 geleden eens een jongen van het spoor afgetrokken. Geen goede vriend van me, wel iemand die gepest werd en met mij als een van de weinigen op school een normale band had. Na een voor hem heel verschrikkelijke dag (de pesterijen gingen erg ver) kreeg ik een sms met een tekst die er op neer kwam dat hij niemand ging missen, maar het wel waardeerde dat ik hem altijd als normaal persoon behandeld had. Nu wist ik waar hij woonde en heb ik alles neergegooid en ben naar de spoorwegovergang het dichtst bij zijn huis gereden. Zijn fiets stond er, maar hij niet. Toen ben ik op goed geluk maar een kant opgelopen en kwam ik hem tegen en heb ik hem onder dwang meegenomen.

Jarenlang heeft hij niets meer tegen me gezegd. Totdat hij ineens een jaar of 5 terug voor mijn neus stond in mijn stamkroeg (hij gokte dat ik daar nog steeds kwam) om mij als eerste buiten zijn familie te vertellen dat hij vader ging worden en dat dat zonder mij nooit was gebeurd. Zelf als ik dit typ moet ik een traantje weg pinken, want dat doet me nog steeds heel veel.

De andere kant van de medaille is 2 jongens die ik goed kende die uiteindelijk wel de trein als eindstation hebben gehad. Als je dan achteraf hoort door wat voor traject ze zijn geweest dat niet geholpen heeft, dan vraag je je toch af waarom het zo ver moet gaan.

ZeerPrivé
Berichten: 6131
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@Nijogeth: klopt, sommigen zijn achteraf blij dat het bij een poging is gebleven. Maar als je er niet meer bent, kun je die gedachte of dat gevoel achteraf nooit meer hebben...

16again
Berichten: 16409
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
12 aug 2020 16:02
Eens, maar daar heb ik dan weer wel een kanttekening bij. Ik heb een jaar of 15 geleden eens een jongen van het spoor afgetrokken…..
Ontroerend verhaal, maar de link met euthansie ontbreekt. Je verhaal gaat over zelfdoding.

Nijogeth
Berichten: 10596
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Klopt, maar ik wil er maar mee zeggen dat zo'n beslissing in de meeste gevallen onomkeerbaar is en bij zelfdoding en vast ook bij euthanasie er misschien achteraf wel een moment had kunnen zijn waarop men misschien de beslissing daartoe niet meer had genomen. En dat is het grote minpunt van zelfdoding en euthanasie, maar daar staan in mijn ogen ook heel wat plussen tegenover, zoals de vele gevallen waarin het onnodig leed kan voorkomen, trauma's bij betrokkenen (want in sommige gevallen leidt het gebrek aan euthanasie tot een poging tot of tot zelfdoding) en de vrijheid zelf beslissingen te kunnen nemen.

ZeerPrivé
Berichten: 6131
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Jose2501 schreef:
12 aug 2020 16:23
Wat een lullige opmerkingen van Lady en Angel naar Nijogeth zeg. Hij is open en eerlijk en jullie zijn zo veroordelend. Hier heb ik echt geen zin aan.

En de knop staat al enkele maanden op repeat.

Nijogeth
Berichten: 10596
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jose2501 schreef:
12 aug 2020 16:23
Wat een lullige opmerkingen van Lady en Angel naar Nijogeth zeg. Hij is open en eerlijk en jullie zijn zo veroordelend. Hier heb ik echt geen zin aan.
Ach, je went er aan. Ik doe er niet moeilijk over, maar ik zou graag eens hun kant van de medaille horen, maar die krijgen we helaas nooit te horen.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Volgens mij weet jij exact hoe ik erin sta.. dus dit is absoluut onwaar.

Nijogeth
Berichten: 10596
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou nee. Je geeft alleen aan dat je het er niet mee eens bent dat ik een mensenleven niet boven alles heb staan en breder denk dan een paar mensenlevens. Maar om het dan duidelijker te hebben, vraag ik het toch gewoon nog een keer. We zijn er, denk ik, ondertussen wel uit dat er teveel mensen wonen op de aarde en dat dit alleen maar erger wordt doordat we ook nog eens steeds ouder worden, hoe vindt jij dat we dit moeten oplossen?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dit is volslagen offtopic in een corona-topic. Iets specifieker dan: je weet exact hoe ik denk over de corona-maatregelen.

Maar om alvast een voorproefje te geven op een evt nieuw topic: ik vind en denk niet dat wij in de positie zijn om de overbevolking van de wereld op te lossen. Daarop volgend vind ik jouw oplossing dus ook niet passend. Als je een puur filosofische discussie wilt voeren is daar ongetwijfeld een subforum voor te vinden, waar je geen last van mij zult hebben qua tegengas.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 12 aug 2020 16:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 10596
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Oh ja, nu weet ik weer hoe je erin staat.

En offtopic? Als het offtopic is om te zeggen dat we moeten kunnen accepteren dat corona mensenlevens kan kosten, omdat dat nu gewoon onderdeel van de natuur is om overbevolking tegen te gaan, dan weet ik niet meer wat ontopic is

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
12 aug 2020 14:54
Ja mijn ervaring is er maar 1 ervaring. Maar al die gevallen die in de media worden uitgelicht zijn ook individuen, met een eigen verhaal. De media smullen ervan, maar is niet het algemene beeld van al die mensen die het hebben gehad. En ik ga helemaal niet alleen van mezelf uit. Ik ken meerdere jonge mensen die het ook allemaal gehad hebben. En als ik bloedplasma ga geven, heb dit nu 2x gedaan, zijn er vooral jonge mensen die je daar ziet. Sorry hoor maar dat er ook ouderen en mensen met diabetes of longproblemen zijn weet ik ook allemaal wel. Maar ik ben super voorzichtig geweest met de ouderen uit mijn familie en omgeving en werk. Waarschijnlijk voorzichtiger dan menig ander. Omdat ik het niet op mijn geweten wil hebben een ander dood te laten gaan door mij. Maar de angst voor dit virus wordt ook sterk aangewakkerd, terwijl als je naar de feiten kijkt is het lang niet zo dramatisch als de media doen voorkomen.
Sinds iedereen zoveel mogelijk thuis moet werken, zie ik drie stromingen in de media. Als eerste iets meer gezagsgetrouw, geen ruimte voor twijfels bij alle maatregelen toelaten. Als tweede de paniek vergroten door extreem op uitzonderingen te focussen, onevenredig veel aandacht te geven. Als derde merk je, dat aannames en vooroordelen het verloop van de berichtgeving beïnvloeden. Wat mij betreft hoogste tijd om iedereen weer op de redacties te laten werken, zodat er meer wordt overlegd, voordat iets naar buiten wordt gebracht.

Hoe jong is jong? Tot 10 of 10-14, 15-19, 20-24 jaar?

Bloedplasma geven, hebben wij direct geweigerd. Vroeger mochten we geen bloed geven, dan krijgt dezelfde bloedbank nu ook niets. Bovendien vonden we het tijdsbeslag te groot.

Gesloten