LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Waarnemingen zijn ook feiten toch?

Erthanax
Berichten: 10113
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het RIVM legt het netjes uit, dunkt me. Vergeet ook niet de bijbehorende pdf (in de voetnoot met *) te downloaden.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Erthanax schreef:
24 aug 2020 20:31
Het RIVM legt het netjes uit, dunkt me. Vergeet ook niet de bijbehorende pdf (in de voetnoot met *) te downloaden.
Yep, maar dit is geen youtube he.. dus dit telt niet.
Eigenlijk zou je de referenties ook nog moeten lezen, in ieder geval de belangrijkste..
Laatst gewijzigd door angel1978 op 24 aug 2020 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

sake1987

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als medewerker in de zorg en Hygiëne kwaliteit medewerker weet ik aardig veel van mondkapjes en overdraagbare ziektes door virussen en bacteriën.
En zoals ik net al schreef, alleen goed gedragen medische mondkapjes met de juiste filters, die werken.
Die dunne zelf gemaakte stukjes stof, wel of niet voorzien van een inlegkruisje, werken echt niet.
Niet voor jezelf en niet voor een ander. Het enige wat deze doen is ophopen van virussen en bacteriën.
En als je je neus er ook nog uitsteekt is het helemaal een lachertje.
Dus mondkapjes helemaal voor, maar dan wel echte goed gebruikt en geen huisvlijt

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

En dan zou je ze ook nog consequent ( goed ) moeten dragen.

Dus niet af:
Als het te warm wordt
Als je even wat wil drinken
Tijdens het eten
Tijdens oefeningetjes in de les
Voor het roken
Op een blokje om
Op de fiets
Bij jeuk aan je neus
...

Weet je wat... laat het aan de professional over.

Lowieze
Berichten: 6883
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

sake1987 schreef:
24 aug 2020 20:38
Als medewerker in de zorg en Hygiëne kwaliteit medewerker weet ik aardig veel van mondkapjes en overdraagbare ziektes door virussen en bacteriën.
En zoals ik net al schreef, alleen goed gedragen medische mondkapjes met de juiste filters, die werken.
Die dunne zelf gemaakte stukjes stof, wel of niet voorzien van een inlegkruisje, werken echt niet.
Niet voor jezelf en niet voor een ander. Het enige wat deze doen is ophopen van virussen en bacteriën.
En als je je neus er ook nog uitsteekt is het helemaal een lachertje.
Dus mondkapjes helemaal voor, maar dan wel echte goed gebruikt en geen huisvlijt
Tussen medische mondkapjes met een filter en stukjes zakdoek met een inlegkruisje, zitten dan nog de wegwerp en/of uitwasbare mondkapjes.
Als deze op de juiste manier gebruikt worden, denkt u dat deze ook geen enkel nut hebben?

Nijogeth
Berichten: 10594
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er waren deze week bijna 500 nieuwe besmettingen minder dan vorige week. Ik neem aan dat we gauw genoeg een persconferentie krijgen nu de positieve lijn is ingezet. Maar het zal wel niet, want dan grijpen ze niet zo snel in.

sake1987

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sake1987 »

Lowieze schreef:
25 aug 2020 10:06
sake1987 schreef:
24 aug 2020 20:38
Als medewerker in de zorg en Hygiëne kwaliteit medewerker weet ik aardig veel van mondkapjes en overdraagbare ziektes door virussen en bacteriën.
En zoals ik net al schreef, alleen goed gedragen medische mondkapjes met de juiste filters, die werken.
Die dunne zelf gemaakte stukjes stof, wel of niet voorzien van een inlegkruisje, werken echt niet.
Niet voor jezelf en niet voor een ander. Het enige wat deze doen is ophopen van virussen en bacteriën.
En als je je neus er ook nog uitsteekt is het helemaal een lachertje.
Dus mondkapjes helemaal voor, maar dan wel echte goed gebruikt en geen huisvlijt
Tussen medische mondkapjes met een filter en stukjes zakdoek met een inlegkruisje, zitten dan nog de wegwerp en/of uitwasbare mondkapjes.
Als deze op de juiste manier gebruikt worden, denkt u dat deze ook geen enkel nut hebben?
Die wegwerp zijn maar tijdelijk bruikbaar, Die uit wasbare hebben niet de juiste filters. Een virus gaat in principe overal doorheen, daarom zijn er voor virussen speciale medische maskers.
En kijk nu eens naar het journaal dan zie je de burgemeester in die Amerikaanse stad waar net weer iemand is neergeschoten een interview geven met zijn neus er boven. En zie je verder op TV veel mondkapjes totaal verkeerd gebruikt.
Ik zeg niet dat mondkapjes niet werken, zeker wel maar dan echte en goed gebruiken.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach ja, ruim 3.500 besmettingen, meer ziekenhuisopnamen, meer doden.

Toch tijd dat bij deze “positieve” lijn wordt ingegrepen.

Nijogeth
Berichten: 10594
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Juist Lady, ingrijpen, zodat de economie niet nog erger eraan toe is over 5 jaar. Wat is nu belangrijker?

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Prima economie voor de begraafplaats.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
24 aug 2020 18:27
Inmiddels is bekend dat een HongKonger voor de 2e keer besmet is geraakt. Wel met een iets andere variant, maar toch. Conclusie is dat het Covid-19 virus zich net zo gedraagt als de gewone verkoudheidsvirussen. Een andere conclusie is dat we dit waarschijnlijk niet meer kwijt gaan raken. Dan krijg je de vraag: wat nu?
Bron: Onderzoekers Hong Kong: voor het eerst herbesmetting met Corona vastgesteld.
Ik moest hieraan denken:
Moneyman schreef:
29 mei 2020 21:26
Jablan schreef:
29 mei 2020 20:02
@Moneyman: zullen we die 2e besmettingen in de parkeerstand zetten?
Prima. Als ik meer concrete input terugkrijg, post ik het.
Het is concreet geworden. Drie keer een tweede besmetting bewezen. In Hong Kong was het virus gemuteerd, in Nederland betreft het de mevrouw uit Wapenveld, die in een verpleeghuis woonde en uit België is alleen bekend, dat het een mevrouw van middelbare leeftijd is, die de eerste keer wel positief testte, maar verder nauwelijks symptomen had. De gevallen in Nederland en België worden verklaard doordat het immuunsysteem niet of nauwelijks heeft gereageerd tijdens de eerste besmetting.

Het RKI heeft in Bayern een compleet dorp, Bad Feilnbach, getest op antistoffen. 2153 inwoners. Van de mensen met antistoffen heeft 85,5% symptomen gehad, meestal gelijk aan een verkoudheid (griep zou raar zijn). Koorts, kortademigheid, snotteren of hoesten. 14,5% heeft geen symptomen gehad en dat percentage is eigenlijk verrassend hoog. 1 op 7.
sake1987 schreef:
25 aug 2020 18:27
Als medewerker in de zorg en Hygiëne kwaliteit medewerker weet ik aardig veel van mondkapjes en overdraagbare ziektes door virussen en bacteriën. En zoals ik net al schreef, alleen goed gedragen medische mondkapjes met de juiste filters, die werken. Die dunne zelf gemaakte stukjes stof, wel of niet voorzien van een inlegkruisje, werken echt niet. Niet voor jezelf en niet voor een ander. Het enige wat deze doen is ophopen van virussen en bacteriën. En als je je neus er ook nog uitsteekt is het helemaal een lachertje. Dus mondkapjes helemaal voor, maar dan wel echte goed gebruikt en geen huisvlijt.
Dank je, mooie samenvatting. Het punt van virussen en bacteriën is terecht: als mensen klagen over huiduitslag, dragen ze te lang hetzelfde masker. Zelf zijn we wat minder stellig bij het punt 'werkt niet'. Ze maken verschil en of het nu komt, omdat je op een iets andere manier adem haalt of omdat anderen wat voorzichtiger worden of omdat ze de lucht beter filteren dan verondersteld, dat vind ik niet zo spannend.

scharrelschipper
Berichten: 1886
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Heb een vraag,hoe kan het dat de site van de Franse overheid aan geeft dat alle departementen groen zijn,dat wil zeggen een zwakke rondwaring van het virus,en dat er hier in Nederland gezegd wordt dat grote delen van Frankrijk oranje zijn?
Binnenkort gaan we weer het Franse land in,dus wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Frankrijk Is deels oranje. Kijk maar even op het internet.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

scharrelschipper schreef:
25 aug 2020 23:02
Heb een vraag,hoe kan het dat de site van de Franse overheid aan geeft dat alle departementen groen zijn,dat wil zeggen een zwakke rondwaring van het virus,en dat er hier in Nederland gezegd wordt dat grote delen van Frankrijk oranje zijn?
Binnenkort gaan we weer het Franse land in,dus wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Er wordt niet gezegd dat 'grote delen' van Frankrijk oranje zijn.
Parijs en vier departementen zijn oranje: alleen noodzakelijke reizen.

De Nederlandse overheid gebruikt een kleurensysteem voor andere landen om reisadvies te geven.
De kleuren die Frankrijk intern, voor het eigen land, gebruikt, hebben een andere betekenis. Reisadvies is het niet.
Die twee zaken kun je niet zo maar met elkaar vergelijken, ook al is de kleur hetzelfde.

In Frankrijk wordt de kleur volgens mij gebruikt om aan te geven in welke mate een departement het voorziene schema voor versoepeling van maatregelen ('terug naar normaal') kan blijven volgen. Groen betekent zo iets als 'loopt volgens plan' en rood betekent 'beperkingen t.o.v. plan zijn van kracht'.

Moneyman
Berichten: 31247
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
25 aug 2020 21:05
witte angora schreef:
24 aug 2020 18:27
Inmiddels is bekend dat een HongKonger voor de 2e keer besmet is geraakt. Wel met een iets andere variant, maar toch. Conclusie is dat het Covid-19 virus zich net zo gedraagt als de gewone verkoudheidsvirussen. Een andere conclusie is dat we dit waarschijnlijk niet meer kwijt gaan raken. Dan krijg je de vraag: wat nu?
Bron: Onderzoekers Hong Kong: voor het eerst herbesmetting met Corona vastgesteld.
Ik moest hieraan denken:
Moneyman schreef:
29 mei 2020 21:26
Jablan schreef:
29 mei 2020 20:02
@Moneyman: zullen we die 2e besmettingen in de parkeerstand zetten?
Prima. Als ik meer concrete input terugkrijg, post ik het.
Het is concreet geworden. Drie keer een tweede besmetting bewezen. In Hong Kong was het virus gemuteerd, in Nederland betreft het de mevrouw uit Wapenveld, die in een verpleeghuis woonde en uit België is alleen bekend, dat het een mevrouw van middelbare leeftijd is, die de eerste keer wel positief testte, maar verder nauwelijks symptomen had. De gevallen in Nederland en België worden verklaard doordat het immuunsysteem niet of nauwelijks heeft gereageerd tijdens de eerste besmetting.
Haha ja, ik ook, toen ik de nieuwsberichten zag. Had alleen nog geen zin gehad de eerdere berichten op te zoeken :wink:

scharrelschipper
Berichten: 1886
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

tttlocke schreef:
26 aug 2020 00:25
scharrelschipper schreef:
25 aug 2020 23:02
Heb een vraag,hoe kan het dat de site van de Franse overheid aan geeft dat alle departementen groen zijn,dat wil zeggen een zwakke rondwaring van het virus,en dat er hier in Nederland gezegd wordt dat grote delen van Frankrijk oranje zijn?
Binnenkort gaan we weer het Franse land in,dus wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Er wordt niet gezegd dat 'grote delen' van Frankrijk oranje zijn.
Parijs en vier departementen zijn oranje: alleen noodzakelijke reizen.

De Nederlandse overheid gebruikt een kleurensysteem voor andere landen om reisadvies te geven.
De kleuren die Frankrijk intern, voor het eigen land, gebruikt, hebben een andere betekenis. Reisadvies is het niet.
Die twee zaken kun je niet zo maar met elkaar vergelijken, ook al is de kleur hetzelfde.

In Frankrijk wordt de kleur volgens mij gebruikt om aan te geven in welke mate een departement het voorziene schema voor versoepeling van maatregelen ('terug naar normaal') kan blijven volgen. Groen betekent zo iets als 'loopt volgens plan' en rood betekent 'beperkingen t.o.v. plan zijn van kracht'.
tttlocke schreef:
26 aug 2020 00:25
scharrelschipper schreef:
25 aug 2020 23:02
Heb een vraag,hoe kan het dat de site van de Franse overheid aan geeft dat alle departementen groen zijn,dat wil zeggen een zwakke rondwaring van het virus,en dat er hier in Nederland gezegd wordt dat grote delen van Frankrijk oranje zijn?
Binnenkort gaan we weer het Franse land in,dus wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Er wordt niet gezegd dat 'grote delen' van Frankrijk oranje zijn.
Parijs en vier departementen zijn oranje: alleen noodzakelijke reizen.

De Nederlandse overheid gebruikt een kleurensysteem voor andere landen om reisadvies te geven.
De kleuren die Frankrijk intern, voor het eigen land, gebruikt, hebben een andere betekenis. Reisadvies is het niet.
Die twee zaken kun je niet zo maar met elkaar vergelijken, ook al is de kleur hetzelfde.

In Frankrijk wordt de kleur volgens mij gebruikt om aan te geven in welke mate een departement het voorziene schema voor versoepeling van maatregelen ('terug naar normaal') kan blijven volgen. Groen betekent zo iets als 'loopt volgens plan' en rood betekent 'beperkingen t.o.v. plan zijn van kracht'.
Groen betekent in Frankrijk "une faible circulation du virus" Zwak dus.
Als je verder leest zie je wat je wel en niet mag i.v.m. afstand houden en mondkapjes etc.
En de andere kleur is niet oranje maar rood.
Geen enkel departement is rood.
ik blijf dat vreemd vinden omdat b.v. in Marseille er weer een flinke toename schijnt te zijn.
Het zou wel handig zijn als de verschillende landen een zelfde systeem zouden gebruiken.

Moneyman
Berichten: 31247
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou volgende week een rally door Europa rijden, die zou eindigen aan de Cote dÁzur. Die is nu (logischerwijs) ook gecancelled, vanwege de code oranje in die omgeving en in Spanje.

Nijogeth
Berichten: 10594
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mijn werkgever (tot 1 september nog) stuurde pas opnieuw de eigen coronaregels door. Daarin stond letterlijk aangegeven dat, wanneer je in een gebied met oranje advies bent geweest, je verplicht 2 weken onbetaald in quarantaine moet blijven. Hoe gaat men dit hard maken als dadelijk bepaalde gebieden in Nederland oranje worden, waarin werknemers wonen?

Moneyman
Berichten: 31247
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
26 aug 2020 10:35
Daarin stond letterlijk aangegeven dat, wanneer je in een gebied met oranje advies bent geweest, je verplicht 2 weken onbetaald in quarantaine moet blijven.
Als dat er zo generiek stond, is dat juridisch onhoudbaar. Alleen onder voorwaarden kan de quarantaine-tijd voor rekening van de werknemer komen. De situatie waarin het woongebied van de werknemer oranje wordt, lijkt me daar niet onder vallen.

Gesloten