Steekproef
Nijogeth schreef: ↑25 dec 2020 14:53
Omdat men daar toen niet de middelen voor had.
Weet je dit zeker?
Ik hou het op onwil. Pas de laatste tijd kijkt de NL-regering meer naar het buitenland. De lijst met winkels, die momenteel gesloten zijn, is vrijwel identiek aan de lijst uit Duitsland (eerste voorbeeld, dat mij is bijgebleven).
Voor steekproeven moest men nog een grens over. Oostenrijk houdt al sinds maart steekproeven. Zweden doet dit ook - daar krijg je per post een oproep in de bus. Luxemburg en Slowakije hebben minstens 1 keer geprobeerd de hele bevolking te testen.
ik heb de indruk, dat het hele concept 'steekproef' niet tussen de oren zit en daar ook niet wil landen, want - even heel ernstig kijken - dat is zo moeilijk.
*
Kerst en Corona. Ook deze dagen contact gehad met de zieken links en rechts. Meestal is het een luisterend oor en een kijkend oog met aan de andere kant van de verbinding een opgeluchte reactie 'iemand, die het begrijpt' en af en toe ergernis, omdat ik door sommige leugens heen prik. Niet met een vaccinatienaald, wel met een neus voor valse ziekmeldingen
Toch blijven sommige verhalen aangrijpend. Iemand verliest begin december zijn vader, 92 jaar, en had de man beloofd voor zijn moeder, 92 jaar, te zorgen. Maar moeders is direct na het overlijden van haar man positief getest, haar zoon en zijn gezin zijn ook besmet geraakt. Dat werd een crematie per laptop met moeders in het ziekenhuis, het gezin in quarantaine. Nu acht dagen in kritieke toestand ging het beter, moeders is nu in een verpleeghuis en komt niet meer thuis. Ondertussen is het gezin van zoon echt ziek geworden, een stevig verloop, ze zijn nu al elf dagen bezig. Maar de frustratie, de woede, de machteloosheid zit erin, dat hij er nu niet voor zijn moeder mag en kan zijn. Mijn gevoel zegt, dat moeder het nog even volhoudt, totdat ze haar zoon en zijn gezin weer echt heeft gezien, en dan haar man achterna gaat. Ze waren tenslotte ruim 70 jaar getrouwd.
Gelukkig staan daar weer andere dingen tegenover. Bij vriend van zoon is iedereen weer 'hersteld en gezond', inclusief de grootouders.