LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

sylvesterb

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
29 dec 2020 01:21
Zo vertelde hij over iemand die was overleden omdat zijn galblaasoperatie niet door was gegaan. Anders was ie 99,9% zeker geholpen en hersteld.
Kan echt nergens op Google hierover iets vinden, wel kan ik een patiënt vinden die overleden is door Corona i.c.m. een mislukte galblaasoperatie, maar deze is ook niet opgenomen op de IC omdat dit uitzichtloos zou zijn. Los dat je voor een galblaasoperatie geen IC opname nodig hebt, enkel bij complicaties tijdens de ingreep (erg zeldzaam) kan dit nodig zijn, maar dan is die 99,9% ook niet meer zeker en nergens op gebaseerd.

In de 1ste golf is de basis zorg extreem gestopt, gelukkig hebben we hier van geleerd en laten we hopen dat we de piek aankunnen zonder deze zorg weer compleet stop te zetten.

En ja er is een personeelstekort in de zorg. Veel mensen vergeten dat er niet is bezuinigd op de zorg, de zorguitgaven gaan enkel omhoog elk jaar. De CAO is aangepast waardoor de lonen de komende jaren al omhoog gaan. Wij (en geen enkel land) was voorbereid op een pandemie zoals Corona en je kunt nu niet opeens een blik met zorgmedewerkers optrekken.

Er was ook een onderzoek of mensen meer loon wilde voor zorgmedewerkers, hierop antwoord het grootste deel JA, toen de vraag werd gesteld of ze ook elke maand meer zorgpremie hiervoor wilde betalen veranderde hun mening opeens. Maar het een staat niet los van het andere.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

@reggie. En toch zijn het vooral de ouderen die in het ziekenhuis liggen en eraan doodgaan. Hebben die allemaal ten alle tijde anderhalve meter gehouden? Dat denk ik niet.

De beste manier om het virus niet te krijgen is afstand houden van iedereen. Simpeler dan dat is het niet. Maar dat is toch echt ieders eigen verantwoordelijkheid. Je kunt niet alles afschuiven op jongeren die amper ziek worden.

@sylvesterb. Dus om zo'n galblaasoperatie uit te kunnen voeren, houden ze ten alle tijde een IC-bed vrij, mocht het onverhoopt misgaan. Dat was de hele strekking van het verhaal.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
29 dec 2020 13:30

De beste manier om het virus niet te krijgen is afstand houden van iedereen. Simpeler dan dat is het niet.
Dat zegt de persoon ( zonder dat ik je verder wil aanvallen ) die zelf bij feestjes is. Met dit soort dingen schiet het niet op.

Hoor en lees genoeg over jongeren die er doodziek van zijn. dus sluit je ogen niet voor het feit dat jezelf ook het haasje kan worden.

sake1987

Ongelezen bericht door sake1987 »

Kom hier een hoop discussie tegen, wat er wel en niet goed gaat ,wat er wel en niet moet gebeuren en vooral wat de ander verkeerd doet of zegt.
Ondertussen blijkt de Corona niet het grootste probleem , maar het te kort aan personeel om de patiënten adequaat te verzorgen.
En alle oplossingen worden genoemd om dit personeel extra te krijgen.
Ondertussen krijgen wij verzorgenden van de heer van Dissel een beste trap na, zo even tussen neus en lippen door.
Onderwijzend personeel, die meer verdienen dan wij in de zorg, vliegt een paar keer naar Den Haag en hoppa extra salaris.
Als er over ons salaris moet worden gestemd rent men weg.
Politie die het zwaar heeft , nee hoor geen extra salaris, ondertussen wel miljarden naar de KLM want die arme piloten moeten hun dik betaalde banen wel houden ( of hebben de heren politici belangen in de KLM?)
Ben er schijt ziek van en meneer van Dissel bedankt, denk even aan ons als uw overdreven hoge salaris weer wordt uitgekeerd.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Van Dissel moet je laten kletsen, die man is echt niet in orde. Hoe vaak hij al niet het tegenovergestelde heeft gezegd, en dan weer terugkomt met hetzelfde, het is gewoon een arrogante kwast.

Jullie bij de zorg krijgen nu het leger er toch bij? Moet te doen zijn op deze manier en dan wel hopelijk dat iedereen zich aan de regels gaat houden.

sake1987

Ongelezen bericht door sake1987 »

reggie2 schreef:
29 dec 2020 15:08
Van Dissel moet je laten kletsen, die man is echt niet in orde. Hoe vaak hij al niet het tegenovergestelde heeft gezegd, en dan weer terugkomt met hetzelfde, het is gewoon een arrogante kwast.

Jullie bij de zorg krijgen nu het leger er toch bij? Moet te doen zijn op deze manier en dan wel hopelijk dat iedereen zich aan de regels gaat houden.
Het steekt dat meneer van Dissel wel 1 van de zeer dik betaalde woordvoerders is.
En ondanks de strenge regels, waar de meeste mensen zich wel aan houden blijft de besmetting toe nemen.
Een virus laat zich niet tegen houden door een niet afdoende mondkapje die ook nog eens 90 % verkeerd wordt gebruikt of in plaats geregeld te vervangen, gewoon een maand wordt gedragen ( die leuke stoffen) liefst met neus er boven.
Dus dat het nu toeneemt, komt niet door die paar Wapies, die hielden zich er tijdens de eerste lock down niet aan en zullen dat nooit doen.
Zelfs in China en Japan , waar men zich er wel aan houdt, stopt de virus niet.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
29 dec 2020 13:30
@sylvesterb. Dus om zo'n galblaasoperatie uit te kunnen voeren, houden ze ten alle tijde een IC-bed vrij, mocht het onverhoopt misgaan. Dat was de hele strekking van het verhaal.
De situatie met het zorgstelsel is ernstig en door Corona lopen we tegen limieten aan, maar dat iemand overlijdt aan een "simpele" galblaas ontsteking omdat er geen capaciteit is betwijfel ik sterk en gezien je geen bronvermelding heb doe ik het maar af als een broodje aap verhaal.

Dat er op langere termijn mensen overlijden door het uitstellen van behandelingen betwijfel ik niet. Na de eerste golf bleek ook dat veel mensen hun klachten niet hebben gemeld bij de huisarts waardoor o.a. kanker diagnoses later waren met alle gevolgen van dien.

Heb zelf een maagonderzoek gehad op het einde van de 1ste golf, normaal moet je hier 4 tot 6 weken op wachten en ik kon nu de volgende dag terecht (er was geen enkele noodzaak om dit zo snel te doen) maar omdat er zo weinig patiënten waren met klachten kon het zo snel.

Voorlopig zullen we maar moeten accepteren dat Corona er is en laten we hopen dat er geen mutaties komen waarop het vaccin geen effect heeft.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Er wordt straks gevaccineerd tegen Covid19 , maar de Britse en Zuid-Afrikaanse , zeer besmettelijke dominante, variant rukt op. In Londen bv stijgt het aantal besmettingen met die nieuwe variant dramatisch en daar is nog geen vaccin tegen.
Dus dan ben ik straks waarschijnlijk beschermd tegen Covid19 , maar word ik misschien besmet met dat andere virus. Men zegt dat het minder hard aan komt , maar toch.....🤔

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
29 dec 2020 19:45
Er wordt straks gevaccineerd tegen Covid19 , maar de Britse en Zuid-Afrikaanse , zeer besmettelijke dominante, variant rukt op. In Londen bv stijgt het aantal besmettingen met die nieuwe variant dramatisch en daar is nog geen vaccin tegen.
Dus dan ben ik straks waarschijnlijk beschermd tegen Covid19 , maar word ik misschien besmet met dat andere virus. Men zegt dat het minder hard aan komt , maar toch.....🤔
Volgens mij roep je weer dingen die je helemaal niet weet. Heb je hier enige onderbouwing voor?

moederslink

Je leest en hoort genoeg over deze nieuwe dominante variant. Superbesmettelijk.
Mijn vraag of de vaccinatie tegen Covid 19 hier ook tegen beschermt , daar lees of hoor ik tot nu toe nog niets over.

angel1978

Vraag?
en daar is nog geen vaccin tegen.
En je hebt het over een 'ander virus'.
Hoe breng je geruchten de wereld in...

angel1978

https://www.newscientist.nl/nieuws/wat- ... ronavirus/

Genoeg te vinden over deze variant en de vaccins ook.. Meteen al overigens.

moederslink

Nou dank je wél.
Het is een variant van Covid19, een mutatie , dus anders.
Helpt het vaccin ook tegen deze variant?
Ik breng geen gerucht, ik stel gewoon een vraag.
Heb jij het antwoord voor mij?
Voor eenieder is deze vraag vlg mij vooralsnog simpelweg niet te beantwoorden .
Dat blijkt ook uit jouw link.
Men weet het ( nog) niet en daarom ben ik bezorgd en ik hoop dat ik gerustgesteld kan worden.
Dan ben ik straks ingeënt en daarna kan het vaccin alsnog worden ' aangepast ' (hetgeen mogelijk is) maar dan heb ik de inenting , die nu klaar staat , al gehad .
Ben ik dan beschermd tegen de variant? 🤔
Laatst gewijzigd door moederslink op 29 dec 2020 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978

Vragen worden over het algemeen gesteld met aan het einde een ?

Alle artikelen en wetenschappers die je hoort en leest zeggen dat het besmettelijker lijkt, maar dat het nog beter onderzocht moet worden.. jij noemt het super besmettelijk ( weer zonder ? ). Waar zijn die vragen dan?

moederslink

Dat het veel besmettelijker is staat in jouw eigen link ook .
Het nieuws spreekt ook over deze zeer besmettelijke variant.
Mijn vragen kun je zien staan.

angel1978

Hier al op 21 dec met info over het vaccin:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... oronavirus

angel1978

moederslink schreef:
29 dec 2020 19:45
Hoeveel vragen staan hierin?

angel1978

moederslink schreef:
29 dec 2020 20:52
Dat het veel besmettelijker is staat in jouw eigen link ook .
Het nieuws spreekt ook over deze zeer besmettelijke variant.
Mijn vragen kun je zien staan.

Dit is wat er letterlijk in de tekst staat
Om te kunnen achterhalen of deze variant echt besmettelijker is, moeten we hem langer monitoren. Ook zijn labstudies nodig, waarbij wordt gekeken naar de effecten van deze specifieke mutaties. Maar tot nu toe is van geen enkele mutatie met zekerheid vastgesteld dat hij een SARS-CoV-2-lijn makkelijker overdraagbaar of gevaarlijker maakt.

moederslink

Ja, en bedankt Angel1978.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

reggie2 schreef:
29 dec 2020 12:38
Ook door de mensen ( inderdaad ook wat ouderen ) die denken dat het een simpel griepje is. Maar het overgrote deel komt door de jongeren.
Er zijn vele locaties, waar men elkaar besmet en thuis is één van de belangrijkste plekken. Als zelfs het RIVM begint over christelijke gemeenten, waar deze weken bovengemiddeld veel besmettingen optreden, dan zijn er twee opties: thuis of tijdens een geloofsbijeenkomst. Daar kun je van vinden wat je wilt, maar vast staat wel dat het zeker niet alleen jongeren zijn, die voor de verspreiding verantwoordelijk zijn. Dat is onmogelijk, gegeven de leeftijdsopbouw en sociale omgang in die gemeenten.

Vandaag overigens een bericht van een logistiek bedrijf, waar een complete afdeling nu ziek thuis zit. De jongste is net 30, de oudste begin 60. Ze hebben elkaar op het werk besmet, dat staat vast. Ventilatie daar is ondermaats, afstand houden erg lastig en men zat zonder mondkapje op de werkplek. Drie dingen, die zonder meer helpen om elkaar snel en effectief te besmetten.
sylvesterb schreef:
29 dec 2020 13:27
Wij (en geen enkel land) was voorbereid op een pandemie zoals Corona en je kunt nu niet opeens een blik met zorgmedewerkers optrekken.
Ik ga ervan uit, dat je bedoelt, dat niemand voorbereid was. Dat klopt, tegelijk is het systeem 'zorg' in Nederland al jarenlang op krapte ingericht zonder enige reserve. Op dit punt zit Nederland heel erg onder het EU-gemiddelde, meeste andere landen hebben wel enige reserve.
moederslink schreef:
29 dec 2020 20:42
Het is een variant van Covid19, een mutatie , dus anders.
Helpt het vaccin ook tegen deze variant? [...] Men weet het ( nog) niet en daarom ben ik bezorgd en ik hoop dat ik gerustgesteld kan worden. Dan ben ik straks ingeënt en daarna kan het vaccin alsnog worden ' aangepast ' (hetgeen mogelijk is) maar dan heb ik de inenting , die nu klaar staat , al gehad . Ben ik dan beschermd tegen de variant? 🤔
Hiervoor val ik terug op de NDR-Podcasts.
Allereerst is Covid19 de ziekte, niet het virus (sorry, op dit punt blijf ik precies).
De mutaties uit Engeland en Zuid-Afrika zijn niet wereldschokkend. Alleen de manier, waarop het virus zich vastzet in lichaamscellen, is iets veranderd. Dat gaat nu makkelijker en is eigenlijk een verwachte ontwikkeling.

Het voordeel van deze mutatie: het virus blijft langer in je keel en neus aanwezig, dringt minder diep je lichaam binnen. Het nadeel: omdat het virus wat langer zo dicht bij lichaamsopeningen aanwezig blijft, ben je zelf ook langer besmettelijk voor anderen.

De vaccins van Pfizer/BionTech en Moderna zijn in de fase-3 van het ontwikkeling op meerdere continenten, met overal andere dominante virusstammen, getest en dat is goed verlopen. Juist deze vaccins bieden een hoge mate van bescherming. Vanuit BionTech is al aangegeven, dat hun vaccin ook tegen de nieuwe mutaties werkzaam is, omdat de methodiek met boodschapper-RNA een hele brede reactie van je immuunsysteem oproept, breed genoeg om nieuwe veranderingen van het virus aan te kunnen.

Bij het vaccin van AstraZeneca zijn je twijfels terecht, want dit vaccin bevat dood virus en is de reactie van de testgroep verschillend, daarom wordt het hele fase-3-onderzoek opnieuw uitgevoerd.

Om je vraag te beantwoorden: Voorlopig hoef je niet te twijfelen, omdat er nog maar 1 vaccin is toegelaten en dat is van het nieuwe type zonder dood virus, met een opgevouwen instructie voor je immuunsysteem.

Mijn eigen verwachting: vaccins met dood virus zullen eerder bij kinderen (tot 13-14 jaar) worden ingezet (omdat hun immuunsysteem nog in aanbouw is) en vanwege de lage prijs vooral in arme landen voor de hele bevolking. De vaccins op basis van mRNA zijn duurder, zullen vooral voor zorgmedewerkers en risicogroepen beschikbaar zijn.

Gesloten