LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

16again

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

1 apotheker die niet bij de 85% behoort, beinvloedt zijn personeel. Wat niet onwaarschijnlijk is, want van assistenten is landelijk maar 58% voor. Oftewel: Ik geloof verhaal Nijogeth

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
05 jan 2021 15:48
Gaat het hier nu over de apotheker of over de assistenten?
Per saldo gaat het inmiddels helemaal nergens meer over :wink:

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

16again schreef:
05 jan 2021 16:04
1 apotheker die niet bij de 85% behoort, beinvloedt zijn personeel. Wat niet onwaarschijnlijk is, want van assistenten is landelijk maar 58% voor. Oftewel: Ik geloof verhaal Nijogeth

Je bent de enigste, kan mij trouwens niet aan de indruk onttrekken dat je het zelf bent.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
Nijogeth heeft het over de vriendin van een maat die bij één apotheek werkt. M.i. is die ene apotheek niet zo heel representatief dat er landelijke percentages uit kunnen rollen. En ik geloof toch ook niet dat alle apothekersassistenten de mening van hun apotheker 1:1 overnemen of voor zoete koek slikken. Die zullen meer contact met angstige klanten hebben dan met hun werkgever, vermoed ik zo.

Plus, wat al eerder is aangegeven: - gehoord van - .

16again

witte angora schreef:
05 jan 2021 16:30
16again schreef:
Nijogeth heeft het over de vriendin van een maat die bij één apotheek werkt. M.i. is die ene apotheek niet zo heel representatief dat er landelijke percentages uit kunnen rollen.
Dat laatste beweer ik ook nergens. Die landelijke percentages geven hooguit inzicht op de statistische kans dat het verhaal waar is.
En verder: Bij dit soort verhalen zijn het vaak de uitzonderingen die in spotlight komen. Als iedereen in die apotheek wel meedoet met vaccineren, dan was het Nijogeth niet eens ten ore gekomen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sjohie schreef:
05 jan 2021 12:25
Hier een goed draadje op twitter van een epidemioloog, dus iemand die er voor doorgeleerd heeft op universitair niveau, en dagelijks met deze materie werkt, over het hoe en wat van het hele ontwikkeltraject van dit nieuwe type vaccin.
Maar waarom gaat ie niet in op het feit dat bijwerkingen over de lange termijn niet gemeten kunnen worden. De werking zal het probleem niet zijn, het is gewoon vreemd dat altijd een gigantisch lange testperiode wordt aangehouden, omdat men de bijwerkingen op lange termijn wil weten, maar deze nu overgeslagen wordt.

En ik snap wel dat een epidemioloog alles doet om in zijn straatje te praten (namelijk iedereen richting dat vaccin praten, want dan kan men de epidemie beteugelen). Maar ik kan nergens vinden dat men daadwerkelijk weet of er wel of geen bijwerkingen op lange termijn zijn. Ik vind het krom. Maar ondertussen wel het Spoetnik V vaccin van de Russen veroordelen, omdat men daar de testfase direct onder de bevolking doet. Zo komt het hier bij mij anders ook wel een beetje over.

En ook dat snap ik, het enige wat men nu wil en het enige waar men momenteel mee bezig is, is het gevecht tegen corona. De rest is allemaal bijzaak (en iedereen die een beetje anders denkt, had het pas zwaar gehad in de tweede wereldoorlog, toch?), maar voor mij is de rest hoofdzaak, het gevecht tegen corona is voor mij pure bijzaak, ik kan er namelijk helemaal 0,0 aan meehelpen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
05 jan 2021 16:59
sjohie schreef:
05 jan 2021 12:25
Hier een goed draadje op twitter van een epidemioloog, dus iemand die er voor doorgeleerd heeft op universitair niveau, en dagelijks met deze materie werkt, over het hoe en wat van het hele ontwikkeltraject van dit nieuwe type vaccin.
Maar waarom gaat ie niet in op het feit dat bijwerkingen over de lange termijn niet gemeten kunnen worden. De werking zal het probleem niet zijn, het is gewoon vreemd dat altijd een gigantisch lange testperiode wordt aangehouden, omdat men de bijwerkingen op lange termijn wil weten, maar deze nu overgeslagen wordt.

En ik snap wel dat een epidemioloog alles doet om in zijn straatje te praten (namelijk iedereen richting dat vaccin praten, want dan kan men de epidemie beteugelen). Maar ik kan nergens vinden dat men daadwerkelijk weet of er wel of geen bijwerkingen op lange termijn zijn. Ik vind het krom. Maar ondertussen wel het Spoetnik V vaccin van de Russen veroordelen, omdat men daar de testfase direct onder de bevolking doet. Zo komt het hier bij mij anders ook wel een beetje over.

En ook dat snap ik, het enige wat men nu wil en het enige waar men momenteel mee bezig is, is het gevecht tegen corona. De rest is allemaal bijzaak (en iedereen die een beetje anders denkt, had het pas zwaar gehad in de tweede wereldoorlog, toch?), maar voor mij is de rest hoofdzaak, het gevecht tegen corona is voor mij pure bijzaak, ik kan er namelijk helemaal 0,0 aan meehelpen.
Hoe kom je erbij dat de effecten op langere termijn niet gemeten kunnen worden?

Waarom zou het belang van een epidemioloog zijn om een vaccin te promoten? Zou het omgekeerde verwachten.

Daarnaast lijkt het me dat je alles doet om het virus te helpen.

Eigenlijk is het hele verhaal gewoon onzin..
Laatst gewijzigd door angel1978 op 05 jan 2021 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Nijogeth schreef:
05 jan 2021 16:59
Wordt die "gigantisch lange testperiode" uberhaupt normaal wel aangehouden?

In alle artikelen die ik lees uit diverse bronnen over de ontwikkeling van een vaccin worden exact de factoren genoemd die ook in dat twitterdraadje genoemd worden als verklaring waarom het normaal langer duurt om een vaccin op de markt te brengen. Nergens lees ik een feitelijke bevestiging dat er normaal een "gigantisch lange testperiode" wordt aangehouden voordat een vaccin uitgeleverd wordt. Behalve in allerlei statements op Facebook en fora van niet-deskundigen.

Oftewel: is er niet gewoon sprake van een aanname uit onwetendheid?

Nijogeth

angel1978 schreef:
05 jan 2021 15:48
Gaat het hier nu over de apotheker of over de assistenten?
Dit zal ik even verduidelijken. De vriendin van die maat van mij werkt dus als assistent bij een apotheker die in een ziekenhuis zit. Die maat vertelde wat haar baas (de apotheker dus) aan zijn vriendin had verteld.

Trouwens, wat betreft het niet vaccineren, omdat ik antistoffen heb. Ik lees hier dat mensen zeggen dat niet duidelijk is hoe lang die antistoffen in het lichaam blijven, maar volgens mij is dat bij virussen toch altijd heel erg lang. Ik had na 3 maanden nog een aardige ratio. Dan blijven misschien niet de antistoffen steeds in het lichaam, maar weet het lichaam wel hoe ze deze weer moeten maken en word je dus niet meer ziek van datzelfde virus. Maar Jablan zal er vast meer over kunnen zeggen.

Daartegenover staat overigens dat men ook niet weet hoe lang het vaccin nu daadwerkelijk effectief is. Als dit 6 maanden is en het duurt van januari tot september om iedereen te vaccineren, dan kun je dus weer van vooraf aan beginnen na een bepaalde tijd.

Nijogeth

Moneyman schreef:
05 jan 2021 17:05
https://www.ad.nl/binnenland/vaccin-ont ... ~aedef313/
Ik denk dan bijvoorbeeld aan deze persoon. Die geeft gewoon aan dat het alleen mogelijk is om in korte tijd een vaccin te produceren, behalve als de EMA accepteert dat bepaalde fases worden overgeslagen.

Moneyman

Nijogeth schreef:
05 jan 2021 17:14
Moneyman schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/vaccin-ont ... ~aedef313/
Ik denk dan bijvoorbeeld aan deze persoon. Die geeft gewoon aan dat het alleen mogelijk is om in korte tijd een vaccin te produceren, behalve als de EMA accepteert dat bepaalde fases worden overgeslagen.
Ja, dat artikel kende ik. Ik neem aan dat je doelt op deze alinea:
En dan zou een vaccin aan het einde van het jaar dus mogelijk zijn?
,,Ja, als alles loopt zoals gepland, kun je komen tot een vaccin voor een beperkte groep mensen, ik denk aan medisch personeel. Dan moeten de autoriteiten, bijvoorbeeld het EMA (Europees Geneesmiddelen Agentschap, red.) wel akkoord gaan met de manier waarop het vaccin tot stand is gekomen. Want je hebt nog niet al het onderzoek gedaan dat je normaal doet. Een echt goede, statistisch onderbouwde studie met meer dan 10.000 mensen bijvoorbeeld, waarbij je het ene deel vaccineert en het andere deel niet, en dan een tijd lang het ziekteverloop volgt. Dat lukt dit jaar gewoon niet. Qua tijd niet, maar ook omdat mensen voorzichtig zijn, of van hun regering binnen moeten blijven. Daardoor kun je moeilijk meten hoe effectief een vaccin in de dagelijkse praktijk is.”
Dat artikel bevestigt nergens dat er normaal gesproken "een gigantische lange testperiode" is. Wél bevestigt dat artikel in de quote hierboven dat de normale procedure uberhaupt niet gevolgd kán worden.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Maar Jablan zal er vast meer over kunnen zeggen.”

Dat zal vast wel, maar om nou een leek eerder te geloven dan een wetenschapper?

witte angora

Vreemd genoeg had ik het er een week of twee geleden al over dat ik niet geloofde dat na 19 januari versoepelingen zouden volgen. En wat lezen we vandaag:

https://nos.nl/artikel/2363155-rutte-so ... opvol.html

Ik hou het op zijn vroegst op half februari, en dan nog zeer beperkt. Scholen waarschijnlijk wel, en een paar frutsels wat winkels betreft. Misschien boekwinkels en dergelijke, omdat mensen toch een kaartje bij de postzegel willen. Maar voor de rest? Heb er weinig vertrouwen in.

Nijogeth

Wat winkels betreft moeten ze gewoon op afspraak gaan werken. Gewoon een max aantal klanten per vierkante meter, maximaal 2 klanten per afspraak en nooit meer afspraken dan personeel. Dan krijg je ook niet dat mensen even lekker gaan funshoppen. Maar als je bijvoorbeeld snel even naar de Blokker wil, dan bel je even, is er ruimte over 10 minuten, dan kun je er alsnog heen.

witte angora

Iets dergelijks zag je al in een aantal winkels, waaronder die van KPN en Hifi Klubben. Niet dat je hoefde te bellen voor een afspraak, maar er mocht per medewerker maar één persoon of één stel de winkel in. De rest moest buiten wachten.

Of het zo effectief was? Mwoah. Als je met vijf of zes man zonder mondkapjes hutje-mudje in de rij gaat staan niet echt volgens mij. Maar of afspraken gaan werken? Weet niet. Dan staan mensen alsnog in de rij omdat ze niet te laat willen zijn. En als een of twee afspraken uitlopen kom je ook niet meer goed uit. Denk ik.

16again

angel1978 schreef:
Meten kun je het wel , maar de uitkomst afwachten is het probleem.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
05 jan 2021 18:48
Als je met vijf of zes man zonder mondkapjes hutje-mudje in de rij gaat staan niet echt volgens mij. Maar of afspraken gaan werken? Weet niet. Dan staan mensen alsnog in de rij omdat ze niet te laat willen zijn.
Het zou best kunnen werken, mits er buiten lijnen zijn met 1.5 meter ertussen.
Én verplicht neus/mondkapje op, ook in de rij.
Een tijd terug hier bij de Action stond een megalange rij , waar de mensen keurig achter de lijnen bleven wachten. Het vereist geduld dus 😉

witte angora

moederslink schreef:
05 jan 2021 19:46
witte angora schreef:
05 jan 2021 18:48
Als je met vijf of zes man zonder mondkapjes hutje-mudje in de rij gaat staan niet echt volgens mij. Maar of afspraken gaan werken? Weet niet. Dan staan mensen alsnog in de rij omdat ze niet te laat willen zijn.
Het zou best kunnen werken, mits er buiten lijnen zijn met 1.5 meter ertussen.
Én verplicht neus/mondkapje op, ook in de rij.
Het laatste zou, hoewel vermoedelijk door weinigen gewenst, zeker nut kunnen hebben. Hoewel het zomaar zou kunnen dat het vooral een kwestie van wennen is. Voldoende afstand houden is en blijft volgens mij lastig. Vooral omdat het eigenlijk niet natuurlijk is. Ik zie het in mijn omgeving ook: je ziet dat mensen er bewust mee bezig zijn, maar langzamerhand ga je toch dichter bij elkaar staan als die anderhalve meter. Juist omdat anderhalve meter afstand onnatuurlijk is, en je moet zo hard praten om elkaar te verstaan. Zeker als je wat ouder wordt, en het gehoor wordt minder.

Afijn, ik heb de afgelopen tijd met een hoop mensen kennis gemaakt. Ik zie ernaar uit om ze over een paar maanden een hand te kunnen geven, alhoewel dat ook wel weer wennen zal zijn in het begin.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat mijzelf betreft : handen schudden zit er nog lang niet in.
Afstand houden? Geen moeite mee 😆

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
05 jan 2021 19:06
angel1978 schreef:
Meten kun je het wel , maar de uitkomst afwachten is het probleem.
Maar dat geldt voor eigenlijk alle vaccins. Of denk je dat men voor het griepvaccin van volgend jaar eerst 10 jaar wordt gewacht op bijwerkingen?

Gesloten