Bedankt, dit is een goede samenvatting van alle ontwikkelingen sinds januari 2020.sjohie schreef: ↑05 jan 2021 12:25Hier een goed draadje op twitter van een epidemioloog, dus iemand die er voor doorgeleerd heeft op universitair niveau, en dagelijks met deze materie werkt, over het hoe en wat van het hele ontwikkeltraject van dit nieuwe type vaccin.
Van onze artsen heb ik geleerd, dat 'lange termijn' alles voorbij de zes maanden is. Voor risico's, neveneffecten, bijwerkingen moet de testgroep voor een vaccin zes maanden lang gevolgd worden (raadpleeg uw arts of apotheker). Uit de NDR-Podcasts weet ik, dat deze periode voor het BionTech/Pfizer vaccin is verkort, omdat er vloek-nog-eens-aan-toe simpelweg niets is gevonden in de testgroep. Veilig is veilig, de fabrikant durfde het aan om nu al toelating te vragen, de verschillende beoordelings-/toelatingsinstanties hebben hier echt kritisch naar gekeken en het middel het groene licht gegeven.
Bij AstraZeneca ligt dit anders, dit bedrijf moet het fase-3-onderzoek herhalen, omdat de data inconsistent zijn en meer vragen dan antwoorden opleveren.
Het is geen grootspraak. De ontwikkeling van de mRNA-vaccins van BionTech/Pfizer en Moderna is zo revolutionair verlopen - zie de Twitterlink van Sjohie hierboven - dat bijna iedereen moeite heeft om het te volgen of erop te vertrouwen. Daardoor zie je bij zorgprofis ook aarzelingen en in eerste instantie een weigering om zich hiermee te laten vaccineren. Nijogeth merkt het in zijn omgeving, ik heb mijn nachtrust opgeofferd om een familielid (SEH-Arts) te overtuigen dat dit type vaccin niets met je eigen DNA doet en je erfgoed meer schade oploopt van alcohol dan van dit nieuwe type vaccin, Sake had zijn twijfels en zo zal iedereen wel mensen kennen, die nog twijfelen en daarom momenteel geen zin in die naald in de bovenarm hebben. Hier zag ik Scontra met een mooi argument langskomen: Heb hetzelfde vertrouwen als in de monteur die de remmen van mijn auto heeft gerepareerd, want ook dat is een kwestie van vertrouwen.reggie2 schreef: ↑05 jan 2021 12:56Hoop flauwekul weer, juist een apotheek zal een van de eersten zijn waar geënt gaat worden. Hou eens op met al die grootspraak. Wordt namelijk erg vervelend.Nijogeth schreef: ↑04 jan 2021 23:56Vandaag een maat van me na lange tijd weer eens gesproken. Zijn vriendin werkt bij een apotheek en niemand van haar collega's laten zich vaccineren. De apotheker zelf geeft dat namelijk als advies en geeft aan dat de angst van mensen om zich te vaccineren gegrond is.