LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

J. Deltoer

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

moederslink schreef:
05 jan 2021 23:55
Jablan schreef: Stuur de overtollige vaccins alsjeblieft naar landen, die ze nodig hebben maar niet kunnen betalen. Daarvoor hoef je niet eens zover weg. Rond de Middellandse Zee, ZuidOost-Europa, Ukraïne.
Dát heb ik wel meegekregen , er zijn landen waar nog helemaal niet wordt ingeënt . Alle mensen hebben recht op een vaccinatie.
In het debat van de tweede kamer van vandaag kwam Segers daar ook mee en pakte op die manier ook lekker zijn deugmomentje.
Voorlopig zijn er slechts 300.000 vaccins, een schijntje van wat we echt nodig hebben. De knoflooklanden worden door ons al tot in den treure gesponsord, tijd om ook eens een keer de eigen broek op te houden. Als we wat overhouden mogen ze het overkopen wat mij betreft....

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
05 jan 2021 17:14
Moneyman schreef:
05 jan 2021 17:05
Oftewel: is er niet gewoon sprake van een aanname uit onwetendheid?
https://www.ad.nl/binnenland/vaccin-ont ... ~aedef313/
Ik denk dan bijvoorbeeld aan deze persoon. Die geeft gewoon aan dat het alleen mogelijk is om in korte tijd een vaccin te produceren, behalve als de EMA accepteert dat bepaalde fases worden overgeslagen.
Dat was in april, nog voor de start van de phase-3 trials, etc etc. Nu weten we, bij monde van veel meer betrokken personen/bedrijven/instanties, dat als iedereen alles laat vallen, en de hele medische wetenschap + goedkeurende instanties vól op die corona vaccins duiken, dat het wel in ~8 maanden kan. Overigens zit hier 20 tot 30 jaar onderzoek vóór, want de mRNA techniek die in deze drie vaccins gebruikt wordt, werd al veel langer gezien als de volgende grote stap in medicijn- en vaccinontwikkeling.

Wat overigens wel anders is gedaan, is dat de farmaceuten al begonnen met het produceren van de vaccins tijdens de trials, want dat enorme financiële risico was afgedekt, door de overheden die honderden miljoenen doses bestelden.

Los daarvan moet je deze uitspraken niet alleen zien in de tijd, dus ~8 maanden geleden, maar ook in de financiële context, want zij werkt bij een beursgenoteerd bedrijf, dus die kan en mag niet zomaar van alles claimen in interviews. (zie ook de historie van Elon Musk op dit vlak).

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
ik struikel hier ook over. Wie kan mij in Jip en Janneketaal uitleggen waarom er verschillende vaccins worden gebruikt ? Voor ook verschillende doelgroepen. En niet ieder land gebruikt hetzelfde vaccin. Waarom is dat? Misschien al besproken op tv? Dat heb ik dan gemist .
Een poging.

Verschillende vaccins: de EU heeft bij meerdere bedrijven vaccins besteld, nog voordat die een werkend vaccin hadden. Geen enkel bedrijf kan voor de hele bevolking in Europa zo snel leveren, de productie kost tijd en de productiecapaciteit is beperkt.

Doelgroepen: dat is linksom de vraag 'wie eerst' en rechtsom iets Nederlands: het idee, dat dit een soort griepprik is, die je bij de huisarts haalt. Dat kan niet bij elk vaccin, BionTech/Pfizer levert alleen grootverpakkingen.

Andere vaccins in andere landen: deels uit sentiment, deels uit angst. Oxford is in het VK en het vaccin van AstraZeneca is met hulp van de universiteit van Oxford ontwikkeld. Alleen het VK heeft dit vaccin voorlopig toegelaten, omdat de situatie daar uit de hand loopt. Zo gaat het vaccineren weliswaar sneller, maar de risico's zijn groter, dan wanneer je wacht en het middel op de gewone manier goed-/afkeurt.

Ik heb nu iets langer naar dat diagram met de vaccins, doelgroepen en locaties gekeken. Het is nog steeds gebaseerd op kleinschalig, ter plekke vaccineren. Jammer, het is praktischer om nu niet alles te willen regelen, maar uit te gaan van wat je hebt. Wie zelf niet naar zo'n plek kan reizen, kun je halen en brengen of je zet mobiele teams in. 's Morgens de dagvoorraad op een centraal punt ophalen en daarmee naar de mensen gaan.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
Wie kan mij in Jip en Janneketaal uitleggen waarom er verschillende vaccins worden gebruikt ? Voor ook verschillende doelgroepen. En niet ieder land gebruikt hetzelfde vaccin. Waarom is dat?
Simpelweg, omdat er meerdere pharmaceuten dit naast elkaar ontwikkeld hebben. En producten al werden besteld voordat deze klaar waren. Anders sta je achteraan bij levering.
En als land wil je niet op het verkeerde paard wedden, dus verdeel je de bestelling over meerdere pharmaceuten.

sjohie

moederslink schreef:
Jablan schreef:
05 jan 2021 21:36
(...)
Van Pfizer/BionTech worden de opties afgeroepen en dan heb je ruim voldoende voor de belangrijkste groepen. Moderna komt er ook aan. Die twee samen zijn goed voor 18,4 miljoen prikken = 9,2 miljoen inwoners.
De C-groep geeft 4 fabrikanten, die alle vier dood virus in hun vaccin verwerken oftewel een traditioneel vaccin produceren. AstraZeneca is wensdenken, dat komt met vertraging. Janssens is van J&J, Nederlands-Amerikaans. CureVac is nog een vraagteken en Sanofi ... nog nergens zien opduiken. Dat is toch geen Chinees vaccin?
ik struikel hier ook over. Wie kan mij in Jip en Janneketaal uitleggen waarom er verschillende vaccins worden gebruikt ? Voor ook verschillende doelgroepen. En niet ieder land gebruikt hetzelfde vaccin. Waarom is dat? Misschien al besproken op tv? Dat heb ik dan gemist .
Jablan schreef:Er zijn veel te veel vaccins besteld en dat geeft luxe, er kan gekozen worden. Stuur de overtollige vaccins alsjeblieft naar landen, die ze nodig hebben maar niet kunnen betalen. Daarvoor hoef je niet eens zover weg. Rond de Middellandse Zee, ZuidOost-Europa, Ukraïne.
Dát heb ik wel meegekregen , er zijn landen waar nog helemaal niet wordt ingeënt . Alle mensen hebben recht op een vaccinatie.

Ik mis toch ook een wel een éénduidend antwoord van welke 'leider' dan ook .
Heldere uitleg/ voorlichting/ communicatie in deze vind ik nu toch echt ook wel erg gewenst én nodig .
Nmm wordt er ook nog teveel gedraaid .
Zie het als paardenrennen, de rijke westerse landen hebben gewoon geld gezet op alle rennende paarden. Overigens heeft de VS 4x zoveel vaccins gereserveerd als dat ze inwoners hebben, en in de EU is dit krap 2x, met oa de belofte van Duitsland, dat alle vaccins zó worden bewaard en ingezet, dat overgebleven vaccins geschonken kunnen worden aan andere landen. Dus er wordt wel over nagedacht gelukkig. Maar goed, hoe hoog schat je de carrièrekansen in van een Nederlandse politicus die vaccins naar zeg Tanzania verscheept, terwijl er in Nederland nog mensen niet zijn ingeënt? Die kan zijn biezen wel pakken.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Jablan.
“Ik heb nu iets langer naar dat diagram met de vaccins, doelgroepen en locaties gekeken. Het is nog steeds gebaseerd op kleinschalig, ter plekke vaccineren. Jammer, het is praktischer om nu niet alles te willen regelen, maar uit te gaan van wat je hebt. Wie zelf niet naar zo'n plek kan reizen, kun je halen en brengen of je zet mobiele teams in. 's Morgens de dagvoorraad op een centraal punt ophalen en daarmee naar de mensen gaan.”

In de bijsluiter van het Pfizer vaccin staat vermeld, i.v.m. een eventuele allergische reactie:
“Medisch toezicht en een gepaste medische behandeling moeten altijd onmiddellijk beschikbaar zijn voor het geval dat zich een anafylactische reactie voordoet na de toediening van het vaccin.
Na vaccinatie is een nauwlettende observatie gedurende ten minste 15 minuten aanbevolen.”

Dan lijkt het me niet mogelijk om dit vaccin bij de mensen thuis te gaan brengen, wordt dan nogal omslachtig en tijdrovend.

sjohie

Lowieze schreef:
06 jan 2021 09:50
@Jablan.
“Ik heb nu iets langer naar dat diagram met de vaccins, doelgroepen en locaties gekeken. Het is nog steeds gebaseerd op kleinschalig, ter plekke vaccineren. Jammer, het is praktischer om nu niet alles te willen regelen, maar uit te gaan van wat je hebt. Wie zelf niet naar zo'n plek kan reizen, kun je halen en brengen of je zet mobiele teams in. 's Morgens de dagvoorraad op een centraal punt ophalen en daarmee naar de mensen gaan.”

In de bijsluiter van het Pfizer vaccin staat vermeld, i.v.m. een eventuele allergische reactie:
“Medisch toezicht en een gepaste medische behandeling moeten altijd onmiddellijk beschikbaar zijn voor het geval dat zich een anafylactische reactie voordoet na de toediening van het vaccin.
Na vaccinatie is een nauwlettende observatie gedurende ten minste 15 minuten aanbevolen.”

Dan lijkt het me niet mogelijk om dit vaccin bij de mensen thuis te gaan brengen, wordt dan nogal omslachtig en tijdrovend.
Tussen de Brabanthallen afhuren en bij mensen thuis langsgaan, zit natuurlijk nog wel wat ruimte. Maar het 15m moeten wachten onder medische supervisie ivm mogelijke allergische reacties, is wel een complicerende factor. Ik bedoel, ze kunnen in zo'n prikstraat 12 mensen/uur per prikker doen, die moeten vervolgens wel allemaal ergens coronaproof 15m kunnen zitten, daar moet je ook wel ruimte voor hebben. Dus ik denk dat het niet fijnmaziger zal gaan worden dan zeg een groot bejaardentehuis of GGD locatie. Dus een paar prikkers, en 1 persoon die de wachtende mensen naderhand in de gaten houdt, en bij optreden van zo'n anafylactische shock er een spuit adrenaline in kan jassen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan kom je dus uit op de vraag: hoe ga je al de thuiswonende bejaarden/invaliden op de priklocaties krijgen? Niet iedereen heeft eigen vervoer. Regiotaxi's zijn een mogelijkheid, maar die moeten de afspraken ook maar in kunnen plannen. Al dat geprik komt er nu ineens tussendoor. Plus: zijn mensen die weinig buiten komen sowieso bereid de rit te maken, en zo ja, willen ze zich aan de maatregelen houden, o.a. mondkapje en dergelijke.

Zijn er andere vervoersinitiatieven die een bijdrage kunnen leveren? De ANWB kent bijvoorbeeld het 'automaatje'. Welke mogelijkheden zijn er nog meer? En is het handig als chauffeurs, indien nodig, op voorhand wat informatie kunnen geven wat mensen kunnen verwachten? Soms hebben mensen vooral behoefte aan geruststelling omdat het best wel 'spannend' is.

sjohie

witte angora schreef:
06 jan 2021 10:39
Dan kom je dus uit op de vraag: hoe ga je al de thuiswonende bejaarden/invaliden op de priklocaties krijgen? Niet iedereen heeft eigen vervoer. Regiotaxi's zijn een mogelijkheid, maar die moeten de afspraken ook maar in kunnen plannen. Al dat geprik komt er nu ineens tussendoor. Plus: zijn mensen die weinig buiten komen sowieso bereid de rit te maken, en zo ja, willen ze zich aan de maatregelen houden, o.a. mondkapje en dergelijke.

Zijn er andere vervoersinitiatieven die een bijdrage kunnen leveren? De ANWB kent bijvoorbeeld het 'automaatje'. Welke opties zijn er nog meer?
Een prikbus langs kleinere locaties? Zeg formaat stadsbus, dus met één prikplek, en een paar plekken waar mensen die 15m kunnen wachten onder medische supervisie? Dit zijn dus precies die logistieke pijnpunten die er (mede) voor zorgen dat dit goed uitrollen, geen sinecure is, en het goed op de rails zetten, zo lastig is.

Maar goed, de aankomende vaccins hebben minder stringente logistieke eisen, denk aan koelkasttemperatuur ipv -70 etc, als dat van Pfizer-BioNtech, en dan kan je die bijvoorbeeld wel goed distribueren bij huisartsen. Die zouden dan zeg de assistente, die prik-bevoegd is, een dag lang op ronde kunnen sturen langs de gevallen die jij schetst.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lowieze schreef:

Dat is het nadeel van bijsluiters, je kan zoveel bijwerkingen krijgen dat je onderhand de schrik van je leven krijgt.
Meestal lees ik bijsluiters niet eens, pas als je denkt van , wat is dat of dat....

zeug

Ongelezen bericht door zeug »

Niet bang zijn laat je enten...eens komt de dag dat je er niet meer bent....of er dan nog een ander leven is....kun je over nadenken.

Jablan
Contacteer:

J. Deltoer schreef:
06 jan 2021 00:19
De knoflooklanden worden door ons al tot in den treure gesponsord, tijd om ook eens een keer de eigen broek op te houden. Als we wat overhouden mogen ze het overkopen wat mij betreft....
Apart. De namen Jules en Deltoer wijzen op voorouders uit knoflook-, wijn- en stokbroodland.
Ongeveer elke vierde inwoner in Nederland heeft directe banden met het buitenland. Daarnaast gaan Nederlanders graag op vakantie in knoflookparadijzen, zoals jij ze noemt. Omgekeerd werken hier veel mensen uit zo'n land. Virussen reizen graag mee met mensen. Kortom: Het is ook eigenbelang om het overschot aan vaccins naar landen te sturen, die (nog) zonder zitten en ze niet kunnen betalen en dat eigenbelang is heel simpel: voorkomen, dat het virus via de achterdeur weer terugkomt.
Lowieze schreef:
Misschien is dit de reden, waarom bij de thuisvaccinatie de traditionele vaccins zijn vermeld in het diagram.
Persoonlijk denk ik, dat het zinvoller is meer mensen in te zetten voor deze grote vaccinatieronde, zodat bij ieder vaccin even gewacht kan worden op eventuele allergische reacties.
witte angora schreef:
06 jan 2021 10:39
Welke opties zijn er nog meer?
De busjes voor het leerlingenvervoer in het bijzonder onderwijs lijken mij erg geschikt als transportmiddel. Niet te groot, niet te klein, ingericht voor rolstoelen en de chauffeurs zijn getraind in Corona-proof vervoeren van mensen.
sjohie schreef:
06 jan 2021 10:45
Maar goed, de aankomende vaccins hebben minder stringente logistieke eisen, denk aan koelkasttemperatuur ipv -70 etc, als dat van Pfizer-BioNtech, en dan kan je die bijvoorbeeld wel goed distribueren bij huisartsen. Die zouden dan zeg de assistente, die prik-bevoegd is, een dag lang op ronde kunnen sturen langs de gevallen die jij schetst.
De -70/-80 is de bewaartemperatuur. Met dagelijks transport naar de plek, waar gevaccineerd wordt, kun je dit probleem oplossen - alleen ampullen meegeven, die dezelfde dag nog volledig gebruikt worden.

Mijn punt was meer: Er is een volgorde vastgesteld wie als 1e, 2e, 3e aan de beurt is om zich te laten vaccineren. Hou dat vast en gebruik de voorraad vaccins, die fysiek aanwezig is, zo snel mogelijk op. De werkelijkheid komt toch anders dan de verwachtingen, die achter zo'n roadmap zitten.

Jablan
Contacteer:

Jablan schreef:
05 jan 2021 21:36
CureVac is nog een vraagteken
Sinds vanmorgen is dit vaccin een kleiner vraagteken. CureVac uit Tübingen gaat voor de productie en distributie samenwerken met Bayer, bekend van aspirine (en sinds de overname van Monsanto ook van glyfosaat).

sjohie

Overigens hebben we hier in het oooosten net een nieuwe OV-concessie laten starten, met allemaal nieuwe elektrische bussen, dus al die oude dieselmodellen staan nog bij een opkoper. Paar honderd stuks geloof ik. Mooie verzameling mobiele prikposten.. Busbouwer VDL heeft wel wat capaciteit om deze even wat aan te passen gok ik zo, want de hele touringcar-branche ligt op z'n gat, dus orders voor nieuwe bussen zullen wel wat opdrogen op het moment.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Nou zie ik bij een klasgenoot/kennis op de social media een foto voorbij komen van koorrepetitie gisteravond in de kerk. Dat lijkt me nu toch ook niet de bedoeling? Of ben ik nou gek?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat lijkt me zéker niet. Hoewel het strikt genomen met inachtneming van de voorwaarden waarschijnlijk wel mag, als het een religieus koor is, zou je dit gewoon niet moeten doen. Ik hoor en lees overal ook dat (al dan niet kerkelijke) (kinder)koren niet langer repeteren.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
07 jan 2021 09:43
Overigens hebben we hier in het oooosten net een nieuwe OV-concessie laten starten, met allemaal nieuwe elektrische bussen, dus al die oude dieselmodellen staan nog bij een opkoper. Paar honderd stuks geloof ik. Mooie verzameling mobiele prikposten.
Dan hebben we al vier opties die elkaar goed kunnen aanvullen:
- particuliere initiatieven/mantelzorg
- ANWB automaatje of vergelijkbaar
- busjes leerlingenvervoer (buiten schooltijden om natuurlijk)
- mobiele prikposten waarbij deze oude bussen zeker geschikt kunnen zijn. Ze hoeven enkel heen en weer naar een locatie, kunnen misschien zelfs meerdere dagen op één locatie staan, dus de dieseldampen kunnen beperkt worden. Ook degenen die over een scootmobiel beschikken kunnen er zelfstandig heen. Dan blijft alleen de vraag over hoe je ze de bus in- en uit krijgt.

Ik denk dat 'we' hiermee al een heel eind komen, maar misschien zijn er meer ideeën?

De volgende vraag is: vaak hebben ouderen (en sommige anderen) wat geruststelling nodig, of misschien beter gezegd: behoefte aan een praatje. Plus dat de mobiliteit niet altijd zo geweldig is. Is het dan zaak in zo'n mobiele prikpost op vol vermogen te prikken, of kan er beter wat meer tijd voor worden genomen? En is het een idee dat er behalve iemand die de boel 15 minuten in de gaten houdt een of twee gastheren/vrouwen in de bus aanwezig zijn, juist voor dat praatje, en eventueel koffie of zo?

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
07 jan 2021 10:17

En is het een idee dat er behalve iemand die de boel 15 minuten in de gaten houdt een of twee gastheren/vrouwen in de bus aanwezig zijn, juist voor dat praatje, en eventueel koffie of zo?

Degene die de boel in de gaten gaat houden moet wel verstand van gezondheidszorg hebben en om dan koffie te gaan schenken?? het is geen bijeenkomst van een koffie club.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

De verschillen in de diverse vaccins zijn mij ook nog steeds niet helemaal duidelijk, plus de eventuele bijwerkingen. Ik blijf met het unheimische gevoel zitten dat er te snel teveel verschillende vaccins worden ingezet. Het is idd een kwestie van ' vertrouwen ' , maar sorry , ik ben en blijf wat sceptisch.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
07 jan 2021 11:54
De verschillen in de diverse vaccins zijn mij ook nog steeds niet helemaal duidelijk, plus de eventuele bijwerkingen.
Maar die informatie is toch wel gewoon te vinden? Volgens mij heeft Jablan al eens een heldere samenvatting gegeven hier.

Gesloten