LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Coronavirus - algemeen topic
Re: Coronavirus - algemeen topic
Niet bang zijn laat je enten...eens komt de dag dat je er niet meer bent....of er dan nog een ander leven is....kun je over nadenken.
Apart. De namen Jules en Deltoer wijzen op voorouders uit knoflook-, wijn- en stokbroodland.J. Deltoer schreef: ↑06 jan 2021 00:19De knoflooklanden worden door ons al tot in den treure gesponsord, tijd om ook eens een keer de eigen broek op te houden. Als we wat overhouden mogen ze het overkopen wat mij betreft....
Ongeveer elke vierde inwoner in Nederland heeft directe banden met het buitenland. Daarnaast gaan Nederlanders graag op vakantie in knoflookparadijzen, zoals jij ze noemt. Omgekeerd werken hier veel mensen uit zo'n land. Virussen reizen graag mee met mensen. Kortom: Het is ook eigenbelang om het overschot aan vaccins naar landen te sturen, die (nog) zonder zitten en ze niet kunnen betalen en dat eigenbelang is heel simpel: voorkomen, dat het virus via de achterdeur weer terugkomt.
Misschien is dit de reden, waarom bij de thuisvaccinatie de traditionele vaccins zijn vermeld in het diagram.
Persoonlijk denk ik, dat het zinvoller is meer mensen in te zetten voor deze grote vaccinatieronde, zodat bij ieder vaccin even gewacht kan worden op eventuele allergische reacties.
De busjes voor het leerlingenvervoer in het bijzonder onderwijs lijken mij erg geschikt als transportmiddel. Niet te groot, niet te klein, ingericht voor rolstoelen en de chauffeurs zijn getraind in Corona-proof vervoeren van mensen.
De -70/-80 is de bewaartemperatuur. Met dagelijks transport naar de plek, waar gevaccineerd wordt, kun je dit probleem oplossen - alleen ampullen meegeven, die dezelfde dag nog volledig gebruikt worden.sjohie schreef: ↑06 jan 2021 10:45Maar goed, de aankomende vaccins hebben minder stringente logistieke eisen, denk aan koelkasttemperatuur ipv -70 etc, als dat van Pfizer-BioNtech, en dan kan je die bijvoorbeeld wel goed distribueren bij huisartsen. Die zouden dan zeg de assistente, die prik-bevoegd is, een dag lang op ronde kunnen sturen langs de gevallen die jij schetst.
Mijn punt was meer: Er is een volgorde vastgesteld wie als 1e, 2e, 3e aan de beurt is om zich te laten vaccineren. Hou dat vast en gebruik de voorraad vaccins, die fysiek aanwezig is, zo snel mogelijk op. De werkelijkheid komt toch anders dan de verwachtingen, die achter zo'n roadmap zitten.
Moneyman
en moederslink
vinden dit leuk
Overigens hebben we hier in het oooosten net een nieuwe OV-concessie laten starten, met allemaal nieuwe elektrische bussen, dus al die oude dieselmodellen staan nog bij een opkoper. Paar honderd stuks geloof ik. Mooie verzameling mobiele prikposten.. Busbouwer VDL heeft wel wat capaciteit om deze even wat aan te passen gok ik zo, want de hele touringcar-branche ligt op z'n gat, dus orders voor nieuwe bussen zullen wel wat opdrogen op het moment.
Nou zie ik bij een klasgenoot/kennis op de social media een foto voorbij komen van koorrepetitie gisteravond in de kerk. Dat lijkt me nu toch ook niet de bedoeling? Of ben ik nou gek?
Dat lijkt me zéker niet. Hoewel het strikt genomen met inachtneming van de voorwaarden waarschijnlijk wel mag, als het een religieus koor is, zou je dit gewoon niet moeten doen. Ik hoor en lees overal ook dat (al dan niet kerkelijke) (kinder)koren niet langer repeteren.
-
Dan hebben we al vier opties die elkaar goed kunnen aanvullen:
- particuliere initiatieven/mantelzorg
- ANWB automaatje of vergelijkbaar
- busjes leerlingenvervoer (buiten schooltijden om natuurlijk)
- mobiele prikposten waarbij deze oude bussen zeker geschikt kunnen zijn. Ze hoeven enkel heen en weer naar een locatie, kunnen misschien zelfs meerdere dagen op één locatie staan, dus de dieseldampen kunnen beperkt worden. Ook degenen die over een scootmobiel beschikken kunnen er zelfstandig heen. Dan blijft alleen de vraag over hoe je ze de bus in- en uit krijgt.
Ik denk dat 'we' hiermee al een heel eind komen, maar misschien zijn er meer ideeën?
De volgende vraag is: vaak hebben ouderen (en sommige anderen) wat geruststelling nodig, of misschien beter gezegd: behoefte aan een praatje. Plus dat de mobiliteit niet altijd zo geweldig is. Is het dan zaak in zo'n mobiele prikpost op vol vermogen te prikken, of kan er beter wat meer tijd voor worden genomen? En is het een idee dat er behalve iemand die de boel 15 minuten in de gaten houdt een of twee gastheren/vrouwen in de bus aanwezig zijn, juist voor dat praatje, en eventueel koffie of zo?
witte angora schreef: ↑07 jan 2021 10:17
En is het een idee dat er behalve iemand die de boel 15 minuten in de gaten houdt een of twee gastheren/vrouwen in de bus aanwezig zijn, juist voor dat praatje, en eventueel koffie of zo?
Degene die de boel in de gaten gaat houden moet wel verstand van gezondheidszorg hebben en om dan koffie te gaan schenken?? het is geen bijeenkomst van een koffie club.
-
De verschillen in de diverse vaccins zijn mij ook nog steeds niet helemaal duidelijk, plus de eventuele bijwerkingen. Ik blijf met het unheimische gevoel zitten dat er te snel teveel verschillende vaccins worden ingezet. Het is idd een kwestie van ' vertrouwen ' , maar sorry , ik ben en blijf wat sceptisch.
Maar die informatie is toch wel gewoon te vinden? Volgens mij heeft Jablan al eens een heldere samenvatting gegeven hier.moederslink schreef: ↑07 jan 2021 11:54De verschillen in de diverse vaccins zijn mij ook nog steeds niet helemaal duidelijk, plus de eventuele bijwerkingen.
Praten met je huisarts over wat je wil weten??? de mijne doet dat wel. Indien nodig.moederslink schreef: ↑07 jan 2021 11:54De verschillen in de diverse vaccins zijn mij ook nog steeds niet helemaal duidelijk, plus de eventuele bijwerkingen. Ik blijf met het unheimische gevoel zitten dat er te snel teveel verschillende vaccins worden ingezet. Het is idd een kwestie van ' vertrouwen ' , maar sorry , ik ben en blijf wat sceptisch.
-
Ik lees er van alles over :
MODERNA
-geeft bij méér mensen ook méér bijwerkingen
-er zitten 28 dagen tussen
-je krijgt 30 microgram ingespoten
- is 94,5 % effectief
PFIZER :
-minder bijwerkingen
-er zitten 21 dagen tussen
- je krijgt 100 microgram ingespoten
-is 95 % effectief
NB : bij beiden is ( nog) niet zeker of je daarna nog wel/ niet besmettelijk bent, dat vereist nog meer onderzoek.
MODERNA
-geeft bij méér mensen ook méér bijwerkingen
-er zitten 28 dagen tussen
-je krijgt 30 microgram ingespoten
- is 94,5 % effectief
PFIZER :
-minder bijwerkingen
-er zitten 21 dagen tussen
- je krijgt 100 microgram ingespoten
-is 95 % effectief
NB : bij beiden is ( nog) niet zeker of je daarna nog wel/ niet besmettelijk bent, dat vereist nog meer onderzoek.
-
Wie maakt de keuzes en op basis waarvan?
Waarom bv de instellingen met verstandelijk beperkten het één (MODERNA) en zorgmedewerkers bv het ander ( PFIZER ) , waarom dát is is mij niet helemaal duidelijk.
Waarom bv de instellingen met verstandelijk beperkten het één (MODERNA) en zorgmedewerkers bv het ander ( PFIZER ) , waarom dát is is mij niet helemaal duidelijk.
-
Ik zal u even uit de droom halen, J. Deltoer is niet mijn echte naam, welke voornaam u er verder aan wenst te koppelen laat ik aan uw fantasie (kan ook jerome of jan zijn) .Jablan schreef: ↑07 jan 2021 08:53Apart. De namen Jules en Deltoer wijzen op voorouders uit knoflook-, wijn- en stokbroodland.J. Deltoer schreef: ↑06 jan 2021 00:19De knoflooklanden worden door ons al tot in den treure gesponsord, tijd om ook eens een keer de eigen broek op te houden. Als we wat overhouden mogen ze het overkopen wat mij betreft....
Ongeveer elke vierde inwoner in Nederland heeft directe banden met het buitenland. Daarnaast gaan Nederlanders graag op vakantie in knoflookparadijzen, zoals jij ze noemt. Omgekeerd werken hier veel mensen uit zo'n land. Virussen reizen graag mee met mensen. Kortom: Het is ook eigenbelang om het overschot aan vaccins naar landen te sturen, die (nog) zonder zitten en ze niet kunnen betalen en dat eigenbelang is heel simpel: voorkomen, dat het virus via de achterdeur weer terugkomt.
Met de vakantie naar knoflookparadijzen brengen onze toeristen veel geld daar in het laatje. Andersom verdienen mensen uit die landen hier ook inkomen. Via Brussel worden daarnaast deze landen met stoombootladingen geld gesponsort. Laat ze daar maar eens allemaal de vaccins van betalen, maar nee, het moet weer via een achterdeurtje door de nederlandse belastingbetaler worden opgehoest.
Waarom vind je dat dit voor jou duidelijk zou moeten zijn?moederslink schreef: ↑07 jan 2021 12:24Wie maakt de keuzes en op basis waarvan?
Misschien omdat het vaccin van Moderna gemakkelijker op kleine schaal gedistribueerd kan worden vanwege de hogere bewaartemperatuur?
Als een peuter of kleuter op Het Bureau een prik krijgt, doet z'n been pijn en is-ie een dagje hangerig of huilerig. "Ach, ja, hij heeft gisteren z'n DKTP gehad. Beetje zielig is het wel, maar morgen is het weer over." Als daarentegen de ouders een prikje krijgen, zijn het ineens bijwerkingen. Oei, oei, als dat maar goed gaat.
Als ik bij gelegenheid een oproep krijg, dan laat ik mij met een gerust hart vaccineren. Met plezier zelfs, omdat ik iets moois voor de maatschappij kan doen, zonder dat ik me hoef in te spannen. Een onvervalste win-winsituatie.
Als een peuter of kleuter op Het Bureau een prik krijgt, doet z'n been pijn en is-ie een dagje hangerig of huilerig. "Ach, ja, hij heeft gisteren z'n DKTP gehad. Beetje zielig is het wel, maar morgen is het weer over." Als daarentegen de ouders een prikje krijgen, zijn het ineens bijwerkingen. Oei, oei, als dat maar goed gaat.
Als ik bij gelegenheid een oproep krijg, dan laat ik mij met een gerust hart vaccineren. Met plezier zelfs, omdat ik iets moois voor de maatschappij kan doen, zonder dat ik me hoef in te spannen. Een onvervalste win-winsituatie.
reggie2
vindt dit leuk
-
Omdat ik graag duidelijkheid wilangel1978 schreef: ↑07 jan 2021 13:44Waarom vind je dat dit voor jou duidelijk zou moeten zijn?moederslink schreef: ↑07 jan 2021 12:24Wie maakt de keuzes en op basis waarvan?
De vaccins zijn in een ongekend razend tempo ontwikkeld, iedereen roept: " hoera hoera " !
Beschermt het ook tegen de Britse variant ? Ook nog niet echt duidelijk.
Ik zal de prik dan heus laten zetten, maar niet voordat ik voldoende, voor mijn gevoel, gerustgesteld ben.
Na het zetten kun je misschien nog besmettelijk zijn, dat is ook nog niet 100 % duidelijk.
En wat weet men van mijn gezondheid/ medische geschiedenis? Misschien is een ander vaccin wel beter voor mij?
-
En is het klaar na het zetten vd tweede prik ? Wat is er te vinden van de tussenliggende 21 of 28 dagen?
Dat werd gisteren al gezegd door Ernst Kuiper , niemand kan zeggen of het wel of niet goed werkt. Of je nog wel besmettelijk kan zijn.moederslink schreef: ↑07 jan 2021 14:36En is het klaar na het zetten vd tweede prik ? Wat is er te vinden van de tussenliggende 21 of 28 dagen?
Volgens mij heb je geen keus uit vaccins, zover ik weet krijg je een oproep en krijg je wat er dan geënt wordt.
-
En dat baart mij dus zorgen , er is nog teveel onduidelijk en de virologen en epidemiologen proberen iedereen gerust te stellen, maar niemand weet er echt het fijne nog van.
Welk vaccin zouden zij zelf het liefst willen hebben?
Enfin ik houd er over op .
Welk vaccin zouden zij zelf het liefst willen hebben?
Enfin ik houd er over op .