Bij palliatieve sedatie is het doel het overlijden te verzachten. Ik vraag mij altijd af of de nabestaanden of de patiënt daar meer mee geholpen is. Morfine is zeker niet altijd de manier om prettig uit te stappen.scharrelschipper schreef: ↑16 feb 2021 15:20Hm,en als het palliatieve sedatie is, "mag"het wel. Is daar een groot verschil tussen dan?
Ja. Waarbij de arts naar mijn idee vrijuit gaat, omdat het een nieuw vaccin is en het daarom moeilijk is om in te schatten welke patiënt er geen baat bij heeft.
Ter vergelijking: de meeste huisartsen in Nederland kregen pas in de tweede helft van vorig jaar 'gevoel' voor wie besmet was en wie niet. Het was een kwestie van ervaring opdoen.
De familie moet instemmen, maar uiteindelijk is het wel de arts, die beslist en verantwoordelijk is voor zijn/haar medisch handelen.Lowieze schreef: ↑16 feb 2021 15:21Als een patiënt zelf geen beslissingen meer kan nemen of er nog behandeld moet worden, dan beslist de familie hierover. En natuurlijk doen ze dat in overleg met de behandelende artsen.
Een arts kan advies geven, maar de beslissing om al dan niet te behandelen is aan de patiënt zelf of eventueel aan de naaste familie.