(Zo'n filmpje is interessant, valt vandaag even slecht. Tja, PostCovid, het was weer een slechte nacht. Sorry als ik te hard overkom.)
De oorzaak ligt helemaal in het begin bij het idee van groepsimmuniteit. Dat baseert op een dna-virus, terwijl dit een dynamisch rna-virus is. Gevolg: na elke golf denkt men, dat het klaar is. Is het niet.
Wij zien het iets anders of in de woorden van La Familia; oorlogen duren gemiddeld vier jaar en virussen ook.
Onder immunologen is nu overeenstemming over de mRNA-vaccins: het zijn drietrapsraketten oftewel: drie keer prikken en dan pas werken ze zoals bedoeld.moederslink schreef: ↑21 dec 2021 23:41Die booster viel ook rauw op mijn dak , toch ben ik er nu blij mee, voel me beter beschermd.
Zie ik anders. Hier op dit forum zijn er meer meelezers dan reageerders en al zal er maar één overtuigd worden, dan is dat er weer één. In mijn werk gaat dat net zo.
Aflevering 106 van de NDR-Podcast. Interessant, omdat Sandra Ciesek in Frankfurt am Main werkt en de testen van de luchthaven in haar lab worden verwerkt. Zodoende had ze op de dag, dat Omikron bekend werd, al direct twee 'gelukkigen' met deze variant en kon ze uitgebreider onderzoek doen. Meest interessante punten:
- incubatietijd is korter
- Omikron lijkt zich in eerste instantie niet goed te kunnen nestelen in de diepere longen, maar ... ook deze variant gaat de longen in. Rest van het ziekteverloop en behandelmethoden lijkt sterk op dat van eerdere varianten.
- geen conclusies trekken of Omikron minder/meer ziekmakend is dan Delta. In Engeland raast Omikron door het jongere deel van de bevolking en dat is niet representatief voor de bevolking in (Nederland of) Duitsland.
- onderzoek naar Omikron is heel lastig, omdat deze variant slecht in een laboratorium kan worden gekweekt. Bij celculturen worden hulpstoffen gebruikt om een virus op te kweken en deze variant is heel gevoelig voor de hoeveelheid van die hulpstoffen, waardoor onderzoeksresultaten sterk afhangen meer afhangen van de hulpstoffen dan van het virus. => Mijn interpretatie: Afwachten en studies pas vertrouwen als ze in verschillende laboratoria zijn uitgevoerd of niet afgaan op de cijfers van 1 ziekenhuizen, maar van meerdere.
Lockdown in Nederland is vervelend, maar wel beter te verteren met deze info erbij. Bescherming tegen Omikron is pas enkele weken na de extra prik goed genoeg (en daarbij maakt het niet zoveel verschil welk merk eerder is gebruikt).