16again schreef: ↑12 jan 2022 08:39
Of de bedrijfsleiding wel of geen vaccin wil, heeft weinig te maken of het personeel zich laat vaccineren.
Absoluut wel. Want juist op dit soort plekken worden de basisregels al niet aangehouden, zit er geen druk op de ketel om iedereen gezond te houden en het resultaat is zoveel uitval, dat de continuïteit op het spel staat.
Het is overigens steeds moeilijker om voor dit soort bedrijven nieuwe mensen te vinden.
sylvesterb schreef: ↑12 jan 2022 07:17
@Jablan ga vooral door en laat je niet lijden door een paar mensen die in dienst zijn van Willem Engel, Thierry Baudet of Maurice de Hond, ik kan je objectieve en met bron vermelde stukken erg waarderen.
Apart om mijn naam in één zin met die drie andere namen te zien. Het lijkt mij sterk, dat die anderen hier als spamrobot actief zijn of mensen daarvoor betalen.
Ergens kijk ik met dezelfde verbazing naar de anti-vaxxers als naar mensen, die nu hiv oplopen. Op zich is leven met hiv mogelijk, het vraagt wel een roestvaststalen discipline en zelfs dan is de levensverwachting fors korter. Dus waarom ben je niet voorzichtiger geweest? (Antwoord: de roes van het moment.) Met Corona hebben we het geluk van min of meer goede basisbescherming. Dus waarom wil je het risico lopen? Zo'n beetje alle antwoorden hebben iets van ontkenning, escapisme, religie in zich en slechts in hoge uitzonderingen feiten.
Ik pak hier de vermoeidheid uit om aan te geven, dat het niet zo makkelijk is. Meerdere oorzaken met wat voorbeelden.
Als eerste iemand, die na de laatste dosis vaccin dezelfde moeheid had als tijdens Covid. Hier mag je de toestand koppelen aan de reactie van het immuunsysteem. Dat is druk bezig met de aanmaak van specifieke T-cellen. (Het lemma op Wikipedia over T-cellen geeft de hele onderverdeling.)
Tweede is goede dagen, slechte dagen hebben. Dan werken niet alle organen even goed en is de vermoeidheid een signaal van herstel.
Als derde langere perioden van vermoeidheid na een virusinfectie. Hier zal een goede arts in meerdere richtingen gaan zoeken. Is het immuunsysteem nog bezig virusresten op te ruimen? Of heeft het virus het immuunsysteem deels verlamd, waardoor de moeheid een auto-immuunreactie is? Of heeft het virus zich verstopt, bijvoorbeeld in lever of beenmerg en komt het elke dag in kleine hoeveelheden terug in de bloedbaan, waardoor het immuunsysteem permanent in alarmtoestand is?
De vierde is het permanente gevoel van uitputting. Dit is als drie, maar hier wordt ook naar de werking van de schildklier en/of spijsvertering gekeken.
Om dit beter te kunnen behandelen, ontbreekt het nu aan voldoende kennis. Er is weinig onderzoek gaande, omdat het commercieel (nog) niet interessant is. Als er lange termijn beleid wordt ontwikkeld, hoort daar in mijn ogen ook structureel geld bij om dit type onderzoek te vergroten, te versnellen, zodat de werking van het immuunsysteem nog beter wordt ontrafeld.