LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

reggie2

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 4)

Ongelezen bericht door reggie2 »

een groeiend aantal forumleden (is mijn indruk) raakt geërgerd. Dat is wat mij betreft een "lose/lose situation".
Geen last van .....of je moet dat "kliekje " bedoelen.
Onkruid heeft net zoveel recht om hier te reageren .

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

reggie2 schreef:
28 jun 2022 18:15
een groeiend aantal forumleden (is mijn indruk) raakt geërgerd. Dat is wat mij betreft een "lose/lose situation".
Suggeeert u nu dat ik Onkruid71 het recht ontzeg, of zou willen ontzeggen, hier te reageren? Daarvan is is geen sprake en mijn bericht geeft ook geen enkele aanleiding dat te veronderstellen.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Erthanax schreef:
28 jun 2022 21:22
reggie2 schreef:
28 jun 2022 18:15
Suggeeert u nu dat ik Onkruid71 het recht ontzeg, of zou willen ontzeggen, hier te reageren? Daarvan is is geen sprake en mijn bericht geeft ook geen enkele aanleiding dat te veronderstellen.

Goed lezen, maar jij begrijpt precies wat ik bedoel.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik lees goed en ik lees nog steeds uw suggestie.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik vond nog een samenvatting LongCovid debat van gisteren.
https://threadreaderapp.com/thread/1542 ... 92417.html

Onkruid71

Korte samenvatting van de eerste resultaten van het onderzoek van C-support/Erasmus.

https://threadreaderapp.com/thread/1542 ... 98945.html

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Onkruid71 schreef:
30 jun 2022 20:12
Korte samenvatting van de eerste resultaten van het onderzoek van C-support/Erasmus.

Ik mis in zulke onderzoeken hoe de gezondheid was voordat deze mensen besmet werden met het corona-virus, dat lijkt me namelijk niet onbelangrijk.

Onkruid71

Lowieze schreef:
30 jun 2022 20:59
Onkruid71 schreef:

Ik mis in zulke onderzoeken hoe de gezondheid was voordat deze mensen besmet werden met het corona-virus, dat lijkt me namelijk niet onbelangrijk.
Dat is toch niet belangrijk om behandelingen te zoeken voor deze mensen lijkt me.

Lowieze

Onkruid71 schreef:
30 jun 2022 21:30
Dat is toch niet belangrijk om behandelingen te zoeken voor deze mensen lijkt me.
O, de behandeling zou dan voor iedereen hetzelfde moeten zijn? Bijzonder.
Ik zie veel vermoeidheidsklachten en o.a. conditieverlies. Wat als je conditie al bijzonder slecht was vóór de besmetting?
Wat als je bijv. al tegen een burn-out aan zat vóór de besmetting?
Het lijkt me niet goed als zulke mensen precies dezelfde revalidatie zouden krijgen als hele fitte mensen die 100% gezond waren.
Ik vind het heel apart dat de condities niet worden benoemd, het lijkt me sterk dat het allemaal gezonde mensen waren zonder onderliggende kwalen.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Het was doorklikken om bij de publiekssamenvatting uit te komen en lezen. Sommige resultaten zijn ronduit alarmerend.

Kanttekening: 6.764 deelnemers (11.548 uitgenodigd voor onderzoek) verkleuren het beeld. Ik ben al meer onderzoeken tegengekomen, waarin naast de enquête in de database wordt gekeken om de resultaten te controleren en waar nodig te corrigeren om op een algemeen geldend beeld uit te komen. Dat is hier niet mogelijk, omdat vanaf dag 1 in Nederland niets is ingericht voor follow-up. Misschien kunnen de zorgverzekeraars de data nog aanvullen aan de hand van de behandelcodes, zodat de resultaten meer kwaliteit krijgen. Met de aanbevolen vervolgstappen ben ik het hartgrondig eens (met van mij de toevoeging: de situatie in Nederland en Duitsland is grotendeels hetzelfde. Waar multi-disciplinair wordt gewerkt, melden de patiënten de meeste progressie.)

De lijst met de gezondheidsklachten komt mij akelig bekend voor. *grijns* Achter het symptoom onze ervaring of mijn commentaar
  1. Vermoeidheid We slapen meer dan voor maart 2020.
  2. Conditieverlies Logisch gevolg van verminderde longcapaciteit en te lang te weinig doen. Atrofie.
  3. Concentratieproblemen Waren bij ons tijdelijk. Zelf ben ik weer terug bij de situatie van voor Corona - ik verveel mij tijdens vergaderingen, omdat ik altijd direct bij de oplossing ben, terwijl de rest nog bezig is om zich het probleem eigen te maken.
  4. Problemen met prikkelverwerking Dit is een kip-ei-symptoom. Komt het door het virus of komt het door de beperkingen? Als het door het virus komt, dan moet het meetbaar zijn, bijvoorbeeld lichtflitsen en de reactie van de ogen daarop. Komt het door de beperkingen van de overheden, dan is het ontwenning en het weer wennen aan meer drukte.
  5. Kortademigheid bij inspanning Wijst in 2 richtingen: Longcapaciteit minder of bloed kan minder zuurstof transporteren.
  6. Geheugenproblemen De volgende vage. Een hersenscan geeft hier meer duidelijkheid: is de doorbloeding van dit deel van de hersenen minder? Zo nee, dan hangt het meer samen met de concentratieproblemen. Training helpt. Abonnement op Denksport, zeggen we dan.
  7. Woordvindstoornissen Nog steeds, maar niet dagelijks.
  8. Hoofdpijn Vochthuishouding ontregeld.
  9. Slaapproblemen Niet door Covid.
  10. Prikkelbaarheid Als de prikkelverwerking al moeizaam gaat ...
  11. Hartkloppingen Ook een dubbele. Kan samenhangen met dit virus, maar ook met stress.
  12. Spierpijn Alweer een kip-ei. Gevolg van slechter bloed of van te weinig doen?
  13. Duizeligheid Wijst naar de bloeddruk en die kan sterker schommelen dan voor Covid. Als je beweegt, dan daalt de bloeddruk en als je weinig kunt, maar veel wilt, dan is duizeligheid een symptoom daarvan.
  14. Spierzwakte Atrofie?
  15. Pijn in extremiteiten Pijn op het toilet. Virus heeft nieren, darmen beschadigd of de controle over de spieren is moeilijker geworden.
  16. Pijn op de borst Hart en longen.
  17. Gewrichtspijn Vochthuishouding, belasting.
  18. Kortademigheid in rust Deze kennen we alleen van andere patiënten, bij wie het virus grote longschade heeft veroorzaakt. Al dan niet versterkt door een verblijf op de IC.
  19. Somberheid Goede dagen, slechte dagen.
  20. Verminderde/verlies van reuk Pas de laatste tijd ruik ik meer. Ruim 2 jaar verder, terwijl ik voor maart 2020 al een redelijk slechte neus had.
  21. Keelpijn
  22. Koorts
  23. Verminderde/verlies van smaak De smaak - niet meer het idee hebben dat je karton eet - was vrij snel terug.
  24. Tintelingen in extremiteiten
  25. Hoesten Meer dan vroeger. Heeft te maken met de slijmproductie.
  26. Verwardheid
  27. Angst Last van angst, paniek en desoriëntatie had ik recent voor het eerst - nooit eerder gehad. De plaatselijke verdoving van de tandarts had dit effect. Dat wordt in de toekomst flink zeuren om minder dan 50% van de normale dosis te krijgen.
  28. Misselijkheid
  29. Menstruatieklachten Mannenhuishouding.
  30. Haarverlies Groeit weer terug, kan bij stress optreden en dan het soort stress, waarbij je onbewust bezig bent met lastige onderwerpen.
  31. Huidproblemen Idem.
  32. Diarree
  33. Slijm ophoesten Nog steeds een hogere slijmproductie dan voor maart 2020.
  34. Verminderde eetlust
Wij zijn nu 2 jaar en 4 maanden verder. Meeste symptomen zijn verleden tijd. Longen zijn nog herstellende. Wel een reminder erbij: wij zijn mannen, ons immuunsysteem werkt anders dan dat van vrouwen, en we waren in de eerste ronde aan de beurt.

Bij latere virusvarianten zullen dezelfde symptomen in een andere volgorde opduiken.

Jablan
Contacteer:

Onkruid71 schreef:
Dat is wel belangrijk, omdat niet elk symptoom 1 op 1 te koppelen is aan een virus.

Een meer bekend voorbeeld nu: Diabetes. Het symptoom is uitval van de alvleesklier. Dat kan een gevolg zijn van
- verkeerd dieet
- erfelijke aanleg
- kanker in een vroeg stadium

Vooral die kanker kan heel lang onder de oppervlakte blijven.

Jablan
Contacteer:

Lowieze schreef:
30 jun 2022 21:58
Het lijkt me niet goed als zulke mensen precies dezelfde revalidatie zouden krijgen als hele fitte mensen die 100% gezond waren.
Je zegt het helemaal correct. Bij andere chronische ziektes werken de behandelingen bij een deel van de patiënten en bij een ander deel verergeren ze de toestand.
Bij Sars-CoV2 is niet altijd het virus de boosdoener, maar veroorzaken de kunstmatige beademing op de IC, langdurige sedatie, het type pijnstiller/ontstekingsremmer de klachten.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Onkruid71 schreef:
Lowieze schreef:
Onkruid71 schreef:

Bedoel je hiermee dat als iemand long covid heeft, of de arts denkt dat iemand dat heeft we gewoon elke keer dezelfde behandeling kunnen toepassen, ongeacht eventuele andere medische situaties die er al waren voor de long covid?

Onkruid71

kuklos schreef:
30 jun 2022 22:46
Onkruid71 schreef:
Lowieze schreef:

Bedoel je hiermee dat als iemand long covid heeft, of de arts denkt dat iemand dat heeft we gewoon elke keer dezelfde behandeling kunnen toepassen, ongeacht eventuele andere medische situaties die er al waren voor de long covid?
Ik denk als er een oplossing voor de uitputting en PEM dat er al een heleboel gedaan is om te herstellen. Herstellen kost energie.

kuklos

@Onkruid71, ik snap je reactie niet.

Onkruid71

kuklos schreef:
30 jun 2022 23:00
Ik denk met diegenen die uitputting en PEM hebben wel. Zeker weten doe ik dat niet.

kuklos

Onkruid71 schreef:
30 jun 2022 23:03
kuklos schreef:
Ik denk met diegenen die uitputting en PEM hebben wel. Zeker weten doe ik dat niet.
Dus jouw reactie als je om nadere duiding wordt gevraagd is melden dat een bepaalde groep mensen, die hier voor zover we hebben kunnen zien niet meeleest, het vermoedelijk wel snapt?

Onkruid71

kuklos schreef:
30 jun 2022 23:06
Onkruid71 schreef:
kuklos schreef:
Dus jouw reactie als je om nadere duiding wordt gevraagd is melden dat een bepaalde groep mensen, die hier voor zover we hebben kunnen zien niet meeleest, het vermoedelijk wel snapt?
Nee ik plaatste het alleen maar omdat het een uitslag van een onderzoek is. Of vind je dat ook niet in orde?

Lowieze

Onkruid71 schreef:
30 jun 2022 22:50

Ik denk als er een oplossing voor de uitputting en PEM dat er al een heleboel gedaan is om te herstellen. Herstellen kost energie.
Ik snap hier niets van. Het gaat helemaal niet over PEM.

kuklos

Onkruid71 schreef:
30 jun 2022 23:09
kuklos schreef:
30 jun 2022 23:06
Onkruid71 schreef:

Nee ik plaatste het alleen maar omdat het een uitslag van een onderzoek is. Of vind je dat ook niet in orde?
Sorry hoor, maar is het nu onwil of onkunde dat je niet leest wat ik schreef?
Dit was wat ik schreef:
kuklos schreef:
Als reactie op jouw comment dat het niet van belang was om te weten wat de situatie van iemand voor de long covid was. Mijn vraag is dus nog steeds niet beantwoord, maar je begint wéér over mij. Dus nogmaals mijn vraag dan maar:
Dit was wat ik schreef:
kuklos schreef:

Gesloten