Dat er kijkers op afkomen die op zoek zijn naar een betaalbare woning kan ik me wel voorstellen. Een woonoppervlak van 135 m² op ruim 750 m² eigen grond, wie wil dat nou niet? Maar voor die vraagprijs kan dat natuurlijk niet zomaar, dat weten die kijkers ook wel.jeneverbes schreef: ↑19 apr 2023 13:06Dank u wel voor uw reactie.
Het huis lijkt voor de verkeerde "doelgroep" in de markt te zijn gezet.
Het doel was mensen te vinden die er van houden een oude karakteristieke woning aan te pakken zodat het meer aan de moderne eisen gaat voldoen.
Echter er komen (vele) mensen op af die verwachten een betaalbare woning aan te treffen.
Om een of andere reden heeft men dus een verkeerde eerste indruk.
Mijn voorstel was om die eerste indruk aan te passen.
De makelaar wil echter niet anders dan de vraagprijs verlagen.
Maar je kunt niet een oude Jeep kopen en dan eisen dat die aan de standaard van een Tesla voldoet.
En je kunt mijns inziens ook niet een oude Jeep zo ver in prijs verlagen dat ook een Tesla liefhebber de oude Jeep wil kopen.
Het is een oude karakteristieke woning, zonder status van beschermd gebouw of idem uitzicht.
Waren de foto's op Funda dezelfde als nu? Als de "oude kijkers" deze foto's hebben gezien, dan kunnen ze onmogelijk denken dat ze klaar zijn met een nieuwe badkamer.
Uit ervaring weet ik dat foto's doorgaans een geflatteerd beeld geven. Met dat in het achterhoofd slaat de angst me al om het hart als ik de huidige foto's zie: op vrijwel alle muren en vloeren groezelige vlekken en kringen die veel optrekkend vocht doen vermoeden. Hoe ziet het er dan in het echt uit?
De beschrijving van het huis en de mogelijkheden vind ik ook nodeloos lang en gecompliceerd (dijkhiel, sloot, huisnummers, enz.).
Als ik u was zou ik de tekst sterk inkorten en vereenvoudigen: Maak heel duidelijk dat het om een naar huidige maatstaven nauwelijks bewoonbare woning gaat, die een grote investering en heel veel werk noodzakelijk maakt. (Het klinkt hard, maar volgens mij is dit wel het geval.) Geef ook een reële indicatie van het bedrag (bv 200.000 tot 250.000 euro; met een ton red je het echt niet!), zodat ze een goede indruk krijgen van de in totaal noodzakelijke investering.
Een complicatie is mogelijk dat de verbouwingskosten hoog zijn ten opzichte van de huidige waarde. Het kon wel eens lastig zijn dat hypothecair te lenen, wat de doelgroep ernstig beperkt. Wie het geld wel heeft liggen (of het binnen de familie kan lenen koopt mogelijk liever iets waar minder werk en tijd in gaat zitten.