Erthanax schreef: ↑14 jun 2023 22:01
kuklos schreef: ↑14 jun 2023 21:37
Hoe kom je aan 5%?
Als het 5% procent, en dat is een als, dan vind ik dat een zeer hoog percentage. Ik zou eerder een percentage verwachten van kleiner dan 1%, en mogelijkerwijs twee cijfers achter de komma, dus niet 0,9% maar 0,09% dat het mis gaat.
Ik heb echter geen onderbouwing voor mijn percentages.
Die 5% schat ik ook maar. Noem het gerust de dikke duim. Ik denk dat het bij mij pakwek 1 op de 10 keer fout gaat, wat ik gezien de complexiteit van de hele keten helemaal niet gek vind. Voor de zekerheid heb ik dat maar gehalveerd.
Een foutpercentage van 1% lijkt me al aan de lage kant, en 0,1% of lager kan ik me niet voorstellen. Misschien dat er bij de ACM cijfers te vinden zijn, maar daar ben ik nu te lui voor.
Ik heb bij een bedrijf gewerkt met een magazijn, waarbij qua automatisering er echt nog zeer flinke slagen gemaakt konden worden, en daar werd een foutpercentage van de orderpickers boven de 1% als onacceptabel gezien, meestal lag het tussen de 0,52% en 0,68%. Dit gecombineerd met het continue optimaliseren leidt tot mijn percentage.
Erthanax schreef: ↑14 jun 2023 22:01
Hoe dan ook, bij de enorme aantallen verzendingen per dag, levert ook een klein percentage al een flink aantal klachten op.
Eens. Zelfs 0,01% van 654.000.000 is al 65.400 klachten, gedeeld door 52 weken van 6 werkdagen (312 dagen) is 209,62 oftewel 210 klachten per dag. met een werkdag van 10 uur, is dit 21 klachten per uur, oftewel elke 3 minuten één klacht.
En let wel, ik neem een foutpercentage van 0,01%, zeer laag dus.
Erthanax schreef: ↑14 jun 2023 22:01
Daar zitten dus ook serieuze klachten bij.
Eens. En bij mij is de indruk ontstaan dat de bedrijven daar onvoldoende goed mee omgaan. We horen uiteraard slechts één kant van het verhaal hier, maar dat is genoeg om te zien dat de klachten echt niet altijd goed afgehandeld worden.
Doch, wat Lady1234 al schreef, hoeveel van de klachten zijn een fout van de klant en hoeveel van de bezorger? Dat is ook van belang voor de gehele discussie. Wat nog niet wegneemt dat klachten goed opgelost moeten worden en elke fout er een te veel is.