Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Onkruid71 schreef:
24 nov 2023 19:38
De vraag is eigenlijk waarom de vvd dit zou kunnen doen, partij belang of lands belang.
Eigenbelang. Luxe positie innemen, ondanks het verlies.

Rondje Speculeren?

Scenario 1. VVD wacht of NSC-BBB gaan onderhandelen met PVV en wat daar uit komt. Die uitkomst bepaalt of zij het kabinet gedogen of niet. Dat is onderhandelen met drie mensen aan tafel plus een zwevende geest boven tafel. Bevalt de uitkomst, is er een kabinet met VVD-steun. Anders niet. Dit is de positie van jurylid en examinator ineen.

Scenario 2. NSC en BBB doen alsof ze gaan onderhandelen met PVV. Dat is tijd kopen om eerst het onderling eens te worden. Tijdens de onderhandelingen trekt de wolf het lamsvel uit en klapt de zaak. Zo kan de VVD nooit worden verweten, dat zij een regering met PVV hebben geblokkeerd. Maar...

Scenario 3. Wat als NSC en BBB het eens worden over hun inzet en daarna in stilte het gesprek aangaan met Timmermans en Jetten? Dan is er een minderheidskabinet en zit de VVD op de plek om elk wetsvoorstel te blokkeren of te accepteren.

Scenario 4 is het middenkabinet, waarbij de VVD pas begint met onderhandelen als de druk flink wordt opgevoerd. Zogenaamd in het landsbelang.

Scenario 5 is een PVV-minderheidskabinet met in vrij korte tijd nieuwe verkiezingen.

In elk scenario zit de VVD in een luxe positie. Afwachten, thee drinken en toeslaan, zodra de tijd er rijp voor is. Hopelijk niet weer 9 maanden.

Het probleem op de achtergrond: Wilders heeft nogal wat oud zeer achtergelaten in en rond de Tweede Kamer. Daarom is iedereen op zijn hoede.
Voorbeeld is het aantreden van Dilan Yesilgöz. Wilders ging tekeer over haar wortels en na een goed gesprek werd het stil. Reken er niet op, dat dit is vergeten binnen de VVD. Bij NSC zit net zo'n groep, die hele slechte ervaringen heeft met Wilders en net zo'n olifantengeheugen.

Een ander probleem is de houding van rechts Nederland sinds ... meerdere generaties. Daar weet men heel goed wat men niet wil, lukt het ook prima om allerlei goede dingen af te breken, maar de echte vernieuwingen en oplossingen komen altijd vanuit links. Daar zit de creativiteit, die nodig is om verder te komen.

*

Hier in huis: hoe vaker Caroline langskomt op een scherm, hoe leuker we haar vinden. Heerlijk sympathieke dame, tegelijk goed in zwijgen.

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Jablan schreef:
24 nov 2023 18:01
Ik weet hoe oorlogen kunnen starten, maar dat maakt nog niet dat fysiek geweld tegen personen met een andere seksuele voorkeur terecht kan zijn en goedgepraat wordt
Vreemd dat het bij politici blijkbaar geen probleem is, getuige deze eerdere post van je:
Jablan schreef:
21 nov 2023 21:14
En dan naar Baudet. Waar ik vandaag was (overleg op WO-niveau) en dit ter sprake kwam, was er niemand, die ook maar één seconde medelijden of medeleven had. 'Terecht' vat de privémeningen het beste samen.

Onkruid71
Berichten: 2762
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Mijn dochter had het ff over toeslagen voor volgend jaar.
Nu ben ik voor mezelf gaan kijken en nu zie ik dus dat ik er zelf nog behoorlijk veel op achteruit ga.

Nu hoorde ik de politici de afgelopen tijd steeds praten over armoede bestrijding, en ze lieten het overkomen alsof we op onze knieën moesten om ze dankbaar te zijn.
2 miljard ging er heen.
Hoe kan het dan dat ik volgend jaar minder overhoud elke maand.

Misschien moet er vaker gefact checked worden naar wat politici beweren.

Wat is er dan eigenlijk met dat geld gebeurt?

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat komt omdat u niet erg opgelet hebt. De zorgtoeslag is dit jaar extra verhoogd. En het was ook aangekondigd dat het alleen voor dit jaar was. En die extra verhoging gaat er gewoon weer af.

Een alleenstaande gaat er maximaal 25 tot 30 euro per maand op achteruit voor wat betreft de zorgtoeslag. Maar de huurtoeslag wordt wel iets verhoogd.

Onkruid71
Berichten: 2762
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
24 nov 2023 21:51
Maar dat komt omdat u niet erg opgelet hebt. De zorgtoeslag is dit jaar extra verhoogd. En het was ook aangekondigd dat het alleen voor dit jaar was. En die extra verhoging gaat er gewoon weer af.

Een alleenstaande gaat er maximaal 25 tot 30 euro per maand op achteruit voor wat betreft de zorgtoeslag. Maar de huurtoeslag wordt wel iets verhoogd.
Met alle toeslagen erbij gerekend ga ik er toch meer als 30 euro op achteruit. En dan de huisvesting straks er nog bij. Dan nog maar zien hoeveel we straks voor wind en zon moeten betalen. En het gas ook nog.

Ik zie geen armoede bestrijding dan als mensen met het laagste inkomen er op achteruit gaan.

Lekker geregeld dan door het vorige kabinet.

Edit.
Ik let wel goed op, die 2 miljard voor armoede bestrijding kwam na de verhouding van de zorg toeslag.

Cro
Berichten: 2086
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Cro »

Misschien zit je wel niet in de categorie die armoede bestrijding nodig heeft. Daarnaast was je er mogelijk zonder maatregelen nog wel verder op achteruit gegaan, het heeft natuurlijk niet altijd te betekenen dat je meer krijgt.

Onkruid71
Berichten: 2762
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Cro schreef:
24 nov 2023 22:16
Misschien zit je wel niet in de categorie die armoede bestrijding nodig heeft. Daarnaast was je er mogelijk zonder maatregelen nog wel verder op achteruit gegaan, het heeft natuurlijk niet altijd te betekenen dat je meer krijgt.
Nou geloof me, als ik elke dag fatsoenlijk normaal kon eten, redde ik het niet eens.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik weet niet wat de verhouding van de zorgtoeslag er toe doet.

Maar omdat u, en iedereen die dit jaar zorgtoeslag heeft gekregen, dit jaar EXTRA heeft gekregen, maakt niet dat u daar in 2024 recht op zou hebben.

Onkruid71
Berichten: 2762
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
24 nov 2023 22:56
Ik weet niet wat de verhouding van de zorgtoeslag er toe doet.

Maar omdat u, en iedereen die dit jaar zorgtoeslag heeft gekregen, dit jaar EXTRA heeft gekregen, maakt niet dat u daar in 2024 recht op zou hebben.
Dat snap ik ook wel. Maar ja, armoede bestrijding, ze zullen het wel anders bedoeld hebben of ik moet het iets genuanceerder zien. Zoiets zal het wel zijn.

Daarom ben ik bij dat de laatste coalitie weg is.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik zo kijk naar de cijfers:

2022 € 111
2023 € 154
2024 € 127

De toekomstige coalitie zal het echt niet veel hoger maken.
Alles maximaal circa per maand, was men in 2023 een spekkoper.

Thijs124
Berichten: 810
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar juist die laatste coalitie heeft gezorgd voor die zorgtoeslag verhoging van dit jaar , de energiehulp etc. Dat moet je nu nog maar afwachten. Hij kan wel veel beloven maar ergens moet dat geld dan ook weer weggehaald worden. Linkse beloftes en rechtse discriminaties. Dan geloven ze alles. Daar krijg je het klxxxtjesvolk mee in beweging.

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Thijs124 schreef:
24 nov 2023 23:25
Daar krijg je het klxxxtjesvolk mee in beweging.
Kijk eens in de spiegel voordat je mensen die op een andere partij stemmen dan de jouwe wegzet.

Onkruid71
Berichten: 2762
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
24 nov 2023 23:24
Als ik zo kijk naar de cijfers:

2022 € 111
2023 € 154
2024 € 127

De toekomstige coalitie zal het echt niet veel hoger maken.
Alles maximaal circa per maand, was men in 2023 een spekkoper.
Ik had het niet over zorgtoeslag meer. Het gaat over de waarde van het woord armoedebestrijding.
Volgens de ombudsman gaan de alleenstaande met een bijstandsuitkering er op achteruit.

Volgens het Nibud ga ik er 72 euro op achteruit per maand.. En geloof me, het wordt allemaal niet goedkoper.
https://www.nibud.nl/nieuws/nibud-verdw ... -inkomens/

De armoede bestrijding kwam na de verhoging van de zorgtoeslag. En dus de coalitie heeft ook 2 miljard besteed, en toch gaan we achteruit.

witte angora
Berichten: 30949
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gekke is dat ik, ondanks mijn WAO-tje en de voortdurende achteruitgang toch ieder jaar er iets op vooruit ga qua koopkracht. Dat wil zeggen: het lijkt wel of ik steeds meer kan doen. Toch wel apart.

Zal wel komen omdat ik steeds zuiniger ga leven of zo. Geen idee eigenlijk.

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zult in 2021 en 2023 huurverlaging gehad hebben.

Onkruid71
Berichten: 2762
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
24 nov 2023 23:46
U zult in 2021 en 2023 huurverlaging gehad hebben.
Nee ook niet. Wat is dan de betekenis van armoedebestrijding als er er toch op achteruit gaan?
Waarom probeert u te rechtvaardigen waarom we volgend jaar minder krijgen?
Nogmaals die 2 miljard is toegezegd nadat de toeslagen verhoogd waren.

kuklos
Berichten: 9829
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik kan in niemands portemonnee kijken en doe daarmee dus geen uitspraken over specifieke forumleden, maar voor mensen aan de financiële onderkant is €30 per maand minder krijgen veel geld. En dus snap ik de zorgen van mensen wel.

zeug
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door zeug »

Lady1234 schreef:
23 nov 2023 20:07
zeug schreef:
23 nov 2023 19:59
Als Weert Gilders premier wordt, dan mag hij als hij naar het buitenland gaat wel de gehele krijgsmacht meenemen. Vrees dat hij het zelfde lot ondergaat als Pim F. destijds.

Waarom verbastert u zijn naam?
Dit moet natuurlijk Geert Wilders zijn mijn nederige excuses...ik had er blijkbaar geen actieve herinnering aan.

Lowieze
Berichten: 6654
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
24 nov 2023 23:35
Het gekke is dat ik, ondanks mijn WAO-tje en de voortdurende achteruitgang toch ieder jaar er iets op vooruit ga qua koopkracht. Dat wil zeggen: het lijkt wel of ik steeds meer kan doen. Toch wel apart.

Zal wel komen omdat ik steeds zuiniger ga leven of zo. Geen idee eigenlijk.
U heeft toch ook 2x de energietoeslag van 1300 euro gehad?
Dan is het niet zo gek dat je meer koopkracht hebt.
En 2x 190 euro energiecompensatie, niet te vergeten.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

kuklos schreef:
24 nov 2023 21:38
Jablan schreef:
24 nov 2023 18:01
Ik weet hoe oorlogen kunnen starten, maar dat maakt nog niet dat fysiek geweld tegen personen met een andere seksuele voorkeur terecht kan zijn en goedgepraat wordt
Vreemd dat het bij politici blijkbaar geen probleem is, getuige deze eerdere post van je:
Jablan schreef:
21 nov 2023 21:14
En dan naar Baudet. Waar ik vandaag was (overleg op WO-niveau) en dit ter sprake kwam, was er niemand, die ook maar één seconde medelijden of medeleven had. 'Terecht' vat de privémeningen het beste samen.
Je trekt weer dingen uit hun context. Eerste quote is een parafrase van een uitspraak van onze gewaardeerde Lady. Tweede is simpelweg de reactie van een groep op de Groninger Flessenwerpers.

Wat ik de hele tijd heb geschreven: Bij Baudet was dit te verwachten en als Baudet minder extreem zou zijn, zich niet zou profileren over de rug van zwakkere groepen, dan waren de Groninger Flessenwerpers gewoon thuis gebleven.

Plaats reactie