rwolters schreef: ↑30 apr 2024 16:10
Je begon zo goed totdat je in de laatste alinea met een hoop onzin kwam. De grootste vraag naar woningen komt door de forse toename van kleine huishoudens (1- en 2-persoons). Daarbij valt immigratie in het niet.
Het is gewoon de realiteit. Toen ik studeerde stond er een leuk nummer in de hitparade, 15 miljoen mensen op dit kleine stukje aarde. Van Fluitsma en van Tijn geloof ik.
Vlak naar mijn afstuderen kon ik zo mijn eerste woning krijgen. Van de woningbouwvereniging. Het enorme complex had zelfs leegstand, dus de conciërge had allemaal naambordjes op het grote tableau geplaatst van spelers van Ajax. Zo leek alles bewoond, leek het minder verpauperd vond men.
Dit was een paar jaar voor het millennium. Er waren geen problemen met huisvesting. In de sociale sector had men te maken met leegstand. Er waren geen wachtlijsten, puntensystemen, voorrangsregelingen en urgentie verklaringen. Je kon er zo intrekken als je het kon betalen.
Een paar jaar later veranderde de wereld. De EU werd fors uitgebreid, de grenzen gingen open. We kregen vrij verkeer van mensen.
Nu heden ten dage lees ik dat we binnenkort 18 miljoen mensen in dit land hebben. Dat zijn drie miljoen mensen meer in minder dan 30 jaar tijd. Dat scheelt meer dan een miljoen benodigde huizen.
Ik vind het allemaal prima hoor. Iedereen mag vinden wat hij wil. Maar daar ligt mijn inziens de kiem van de hedendaagse woning tekorten.