NeoDutchio schreef: ↑07 okt 2024 13:37
Heel sekt gezien, als de verkoper een aanbod doet, de koper dit aanbod accepteert door een bestelling te plaatsen en de verkoper de aanvaarding geaccepteerd heeft (dus een mail stuurt met de bevestiging), dan is er een overeenkomst. Dat de betaling, die daar tussen zit, mislukt doet daar niets aan af.
Dus is die knop 'Bestel' helemaal niet zo duidelijk. Consumenten denken vaak dat ze bij de betaalpagina nog kunnen annuleren, zoals ik deed bij Thuisbezorgd.nl. Dat de overeenkomst pas tot stand komt na betaling.
En ook ons forum lid Witte Angora trapte daar, net zoals ik, in. Die dacht ook dat daarmee het bestelproces onderbroken was en er dus geen betaalverplichting was ontstaan. Immers er wordt ook niet geleverd.
Dat is dus de reden dat de EU destijds meende dat het voor consumenten klip-en-klaar duidelijk moet zijn op welk moment ze een betaalverplichting aan gaan. Wat nu wederom door de Hoge raad is bevestigd. Als het niet klip-en-klaar duidelijk is, heeft de leverancier een probleem.
Want hoe gaat het in de praktijk, na het klikken op het winkelwagentje en het selecteren van afrekenen:
Stap 1 : Vul u gegevens in en klik op de Naar bezorging knop.
Stap 2 : Kies de bezorg methode en datum / tijd slot en klik op de naar bestelling knop.
Stap 3 : Controleer het overzicht en klik op de Bestel knop.
Stap 4 : Voltooi de betaling waarna u de bevestiging ontvangt per email.
En dan blijkt dat na Stap 3 er al een overeenkomst bestaat die nageleefd moet worden. Dat het wegklikken van Stap 4 niet per definitie leidt tot vernietiging van de overeenkomst.
Vandaar Stap 3 volkomen helder moet zijn, dat is het moment dat er een overeenkomst en daaruit voortvloeiende betalingsverplichting ontstaat.