Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Papegaaiduiker

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

Nijogeth schreef:
03 okt 2024 19:27
Ik weet niet hoe goed je bent met de werkgever. Een goede werkgever zal altijd begrijpen dat er emoties in het spel zijn, maar een goede werkgever waar je het goed mee kan vinden, die wil misschien helpen met een oplossing zoeken. Het is voor een werkgever namelijk ook fijn als een werknemer de privésfeer op orde heeft en niet met de ziel onder de arm loopt. Daarnaast is het voor een werkgever al helemaal niet fijn als een werknemer op straat terecht komt. Als je een goede band hebt met de werkgever, zou ik er gewoon eens mee om tafel gaan, het probleem uitleggen en misschien heeft die nog connecties of ideeën.

Dag Nijogeth,

Wie weet...
Ik heb al een afspraak gepland met mijn manager om dit probleem voor te leggen. Een aantal collega's weten ook van de situatie af, waaronder het planningsteam, zodat ze rekening kunnen houden met waarom ik bijvoorbeeld iets niet af krijg.

Ik heb wel aangegeven dat ik niet dag in, dag uit, gevraagd wil worden hoe het met mij gaat, gezien dat het een confronterende werking heeft. Het enige wat ik nu kan doen, is mijzelf proberen af te leiden door mij volledig te focussen op het werk. Ik heb kenbaar gemaakt bij de begeleiding dat zij maar met een oplossing moeten komen, omdat ik voor mijn gevoel genoeg heb gedaan, als je kijkt naar de stappen die ik heb ondernomen. Ze kunnen natuurlijk niet van mij verwachten dat ik een woning beschikbaar tover.

Papegaaiduiker

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Het grote probleem in de sociale huursector is dat er heel veel mensen een voorrangsindicatie hebben. Afgelopen januari schreef een hoogleraar al dat iemand zonder voorrangsindicatie praktisch kansloos is om een sociale woning te bemachtigen.

Zo gaat in Utrecht 75 procent van de sociale woningen naar personen met een voorrangsregeling. In 2023 was dit zelfs 87 procent.

https://nos.nl/regio/utrecht/artikel/47 ... hoogleraar

Papegaaiduiker

Dag forumleden,

Een update tot nu toe:
Voor nu heb ik een afspraak staan bij het wijkteam om te kijken naar een mogelijke oplossing. Deze vindt 10 oktober plaats, dus wie weet wat er uit komt rollen

Ik heb het probleem voorgelegd aan mijn leidinggevende, het was een zeer fijn gesprek. Natuurlijk kwamen de emoties los, maargoed. Hij toonde begrip voor de situatie en als ik ergens heen moet omtrent dit probleem, hoef ik het alleen te melden aan het planningsteam en hem, zodat ze op de hoogte zijn van mijn eerdere vertrek van het werk.

Daarnaast heb ik dit ook met mijn jobcoach erover gehad en zij is ook rond gaan kijken waar ik eventueel heen kan. Ik heb het gevoel dat mijn jobcoach meer doet dan de huidige begeleiding, ondanks dat dit niet haar verantwoordelijkheid is. Ik ben haar ook dankbaar dat ze probeert mee te denken.

Instanties als de Tussenvoorziening en Start Up in Utrecht zijn ook benaderd, echter wijst de eerste partij naar de tweede en de tweede partij verwijst mij vervolgens door naar het JL. JL heb ik ook maar benaderd, binnen acht werkdagen zal ik gebeld worden. Ik heb de indruk dat dit zo'n kastje-muurverhaal wordt, waarin elke benaderde instantie naar elkaar wijst. Dit is toch niet hoe het zou moeten?

In iedergeval, het is nu afwachten wat de volgende stappen zijn. Ik hou jullie op de hoogte.

Papegaaiduiker

Papegaaiduiker

Dag forumleden,

Een update
De organisatie heeft de indicatie maar met één maand is verlengd...
De organisatie heeft een gedeelde woning in Utrecht die net vrij is gekomen, die ik had kunnen betrekken. De voorwaarde was wel dat ik een indicatie van Utrecht zou moeten krijgen.
Het leek heel even de positieve kant op te gaan, totdat ik hoorde dat de gemeente Utrecht geen WMO-budget meer had en dat de gemeente waar ik in verblijf niet van plan is om de indicatie voor Utrecht door te betalen. M.a.w. het hele feest gaat niet door. De huidige gemeente zou intern overleggen of ik toch deze indicatie kan krijgen, dus het is afwachten.
Ik loop tegen een muur van bureaucratie op, de organisatie en de gemeente vechten het dus boven mijn hoofd uit en het ergste is nog dat ik zelf daar geen controle over heb.
Ik heb de begeleiding letterlijk gevraagd welke stap ik nog kan zetten als dit geen soelaas biedt, waarna ik een nietszeggend antwoord als 'ik weet het niet' kreeg.

Ik overweeg zelfs een klacht in te dienen tegen de organisatie omdat ik niet de indruk heb dat ze deze situatie serieusnemen en mij daar in ondersteunen naar andere oplossingen. Het voelt echt alsof ze proberen mij zover te krijgen dat ik eieren voor mijn geld kies en met niets in handen zelf vertrek. Wat kan ik nu nog doen?

Papegaaiduiker.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd denk ik dat de mensen in 'de organisatie' hier op een zgn. professionele manier mee omgaan. Oftewel: ze zorgen ervoor dat het hen niet persoonlijk raakt. Moet ook wel, anders houden ze het zelf niet vol.

Ze kijken dus naar je dossier, kijken wat er mogelijk is, is er op dit moment niks mogelijk, 'o meneer wat vervelend', en next case, want ze hebben nog veel meer dossiers. Dat is volgens mij toch wel een beetje hoe het werkt. En daarmee, met die werkwijze/insteek, zal je dus een oplossing moeten zien te vinden voor je woonsituatie.

Een klacht indienen kun je altijd proberen, maar wat wil je bereiken? Dat is de eerste vraag die je moet zien te beantwoorden.

Speedy123

Dat een gemeente alleen kosten betaald voor haar eigen inwoners lijkt me vrij redelijk. Ze worden vanuit de centrale overheid gefinancierd op basis van hun inwoners aantal. Dus verhuisd u naar ene andere gemeente, dan zal die gemeente de kosten over moeten nemen.

U loopt niet op tegen een muur van bureaucratie, u heeft het probleem dat er een enorme woning schaarste in Nederland is, met name in de sociale sector. Vrijgekomen woningen worden praktisch alleen toegewezen aan mensen met een urgentie. U bent niet de enige die probeert met een urgentie verklaring een sociale woning te bemachtigen.

Dat het WMO budget in Utrecht al op is, geeft al aan dat u niet de enige bent die hier gebruik van maakt.

Uiteraard staat het u vrij om een klacht in te dienen maar zoals witte angora al meldde, wat wilt u met die klacht bereiken?

criticus2

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik vraag mij even af mbt indicatiestelling: zij willen niet verlengen vanwege een wachtlijst op de woonruimte. Maar volgens mij is dat geen punt wat mee kan/mag wegen bij afgeven van een op medische situatie gebaseerde indicatie... Ik denk dus dat men daarmee aardig uit de bocht vliegt. Denk dus ook dat je aanpak verkeerd is, ik zou bezwaar ertegen maken dat dat blijkbaar misbruikt wordt.

Papegaaiduiker

witte angora schreef:
23 okt 2024 21:17
Eerlijk gezegd denk ik dat de mensen in 'de organisatie' hier op een zgn. professionele manier mee omgaan. Oftewel: ze zorgen ervoor dat het hen niet persoonlijk raakt. Moet ook wel, anders houden ze het zelf niet vol.

Ze kijken dus naar je dossier, kijken wat er mogelijk is, is er op dit moment niks mogelijk, 'o meneer wat vervelend', en next case, want ze hebben nog veel meer dossiers. Dat is volgens mij toch wel een beetje hoe het werkt. En daarmee, met die werkwijze/insteek, zal je dus een oplossing moeten zien te vinden voor je woonsituatie.

Een klacht indienen kun je altijd proberen, maar wat wil je bereiken? Dat is de eerste vraag die je moet zien te beantwoorden.
Dag WA,

Dat snap ik ook wel, alleen lijkt het mij niet de bedoeling dat de organisatie mij eruitzet omdat ze plaats moeten maken voor iemand anders die ook een WMO heeft. Ik heb zoveel geprobeerd om iets anders te vinden, maar zoals men al zegt, er is een schaarste aan woningen. In dat geval kan ik gewoon niet weg, ookal gun ik anderen ook de hulp die ze verdienen. Het mag natuurlijk niet ertoe leiden dat ik dakloos word, zodat ze iemand anders de woning kunnen geven.

Voor wat betreft het indienen van een klacht, ik wil hiermee een stok achter de deur zetten, dat het niet zomaar kan hoe zij met die zaak omgaan. Zij hebben de plicht om mij te begeleiden zodat ik uiteindelijk geheel zelfstandig word om door te stromen naar een eigen plek. Echter lijkt het erop dat ze die inspanning niet kunnen of willen verrichten en mij eruit willen hebben.

Papegaaiduiker

Papegaaiduiker

Speedy123 schreef:
24 okt 2024 09:11
Dat een gemeente alleen kosten betaald voor haar eigen inwoners lijkt me vrij redelijk. Ze worden vanuit de centrale overheid gefinancierd op basis van hun inwoners aantal. Dus verhuisd u naar ene andere gemeente, dan zal die gemeente de kosten over moeten nemen.

U loopt niet op tegen een muur van bureaucratie, u heeft het probleem dat er een enorme woning schaarste in Nederland is, met name in de sociale sector. Vrijgekomen woningen worden praktisch alleen toegewezen aan mensen met een urgentie. U bent niet de enige die probeert met een urgentie verklaring een sociale woning te bemachtigen.

Dat het WMO budget in Utrecht al op is, geeft al aan dat u niet de enige bent die hier gebruik van maakt.

Uiteraard staat het u vrij om een klacht in te dienen maar zoals witte angora al meldde, wat wilt u met die klacht bereiken?
Dag Speedy123,

Er was al een mogelijke oplossing gevonden, echter (en begrijpelijk ook) wil de huidige gemeente niet garant staan voor de WMO in de gemeente Utrecht, zoals te lezen viel. Dus ik ben terug bij af, de huidige gemeente heb ik gesproken en zij zeggen dat de organisatie wel verantwoordelijk is voor de hulp (uiteindelijk ook bij het doorstromen) van de cliënt/WMO-gerechtigde.

Zie het antwoord op WA wat mijn bedoeling is met de klacht.

Papegaaiduiker

Papegaaiduiker

criticus2 schreef:
24 okt 2024 12:12
ik vraag mij even af mbt indicatiestelling: zij willen niet verlengen vanwege een wachtlijst op de woonruimte. Maar volgens mij is dat geen punt wat mee kan/mag wegen bij afgeven van een op medische situatie gebaseerde indicatie... Ik denk dus dat men daarmee aardig uit de bocht vliegt. Denk dus ook dat je aanpak verkeerd is, ik zou bezwaar ertegen maken dat dat blijkbaar misbruikt wordt.
Dag Criticus2,

Ze hebben mijn dossier, dus ze weten dondersgoed wat de situatie op dit moment is. Voor mij voelt het alsof ze proberen mij zodanig in het nauw te drijven zodat ik uiteindelijk zelf vertrek, maar dat gaat niet zomaar. Daarnaast oordeelt de GW'er (gedragswetenschapper) o.b.v. een dossier of ik die indicatie krijg of niet, erg knap om zoiets te beoordelen zonder mij daadwerkelijk gezien/gesproken te hebben.

Ik vraag me wel af hoe ik zoiets kan bewijzen als ik bezwaar indien?

Papegaaiduiker

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Het lijkt mij dat iemand je eerst moet zien voordat deze een serieus oordeel kan vellen.

Kompasser

Ongelezen bericht door Kompasser »

Beste Papegaaiduiker,

je verhaal snap ik, je emoties ook.

Maar .. wat heb je nodig om te krijgen wat je wilt. Of .. te weten wat je kan krijgen, dat waar je recht op hebt.

Ik denk dat je - maar k ben helaas niet alwetend - het beste een patientenvertrouwenspersoon kan zoeken die jou kan helpen om de rechten die hebt te realiseren.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Misschien is het een idee om hier, https://www.mee.nl/faq, ondersteuning en advies te vragen bij wat u zelf verder nog kunt doen. Zij hebben de nodige kennis in huis en kunnen u eventueel doorverwijzen naar andere professionals.

Speedy123

Papegaaiduiker schreef:
24 okt 2024 17:53
Dag Speedy123,

Er was al een mogelijke oplossing gevonden, echter (en begrijpelijk ook) wil de huidige gemeente niet garant staan voor de WMO in de gemeente Utrecht, zoals te lezen viel. Dus ik ben terug bij af, de huidige gemeente heb ik gesproken en zij zeggen dat de organisatie wel verantwoordelijk is voor de hulp (uiteindelijk ook bij het doorstromen) van de cliënt/WMO-gerechtigde.

Papegaaiduiker
Niet om flauw te doen maar er was geen mogelijke oplossing. De gemeente Utrecht is kennelijk door haar WMO budget heen en wil u dus niet accepteren als nieuwe inwoner met WMO. Dus is momenteel een beschikbare plek in Utrecht met WMO ondersteuning kennelijk geen optie.

Ik begrijp dat de organisatie verantwoordelijk is voor hulp bij het doorstromen maar ook die zijn afhankelijk van anderen als ze zelf geen woonplekken beschikbaar hebben. En dit probleem speelt overal. Statushouders die nog altijd in de opvang zitten terwijl ze recht op een sociale woning hebben, gezinnen in blijf-van-mijn--lijf huizen die dringende een sociale woning nodig hebben, gescheiden vaders die al jaren in een sta-caravan op de camping wonen omdat er maar geen huis beschikbaar komt en moeders met kinderen die al jaren op zolder bij opa-en-oma wonen want er is maar geen sociale woning beschikbaar. En helaas wordt dit probleem als maar groter en groter.

Lijkt me evident dat u de huidige plek niet wil verlaten totdat er een oplossing is. Ik raad u ook ten zeerste aan voet-bij-stuk te houden en niet de plek te verlaten voor er een oplossing is.

Het staat u uiteraard helemaal vrij een klacht in te dienen, zeker als u denkt dat u een stok nodig hebt om te voorkomen dat u op straat komt te staan.

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

criticus2 schreef:
aan de andere kant kan dat ook betekenen dat er puur medisch gezien wellicht geen indicatie meer is, en ze het in het verleden hebben verlengd omdat er geen uitzicht was op een eigen woning.
Ik maak op dit moment hetzelfde van dichtbij mee. wij vinden wel dat die jongen hulp nodig heeft, wij vinden wel dat er genoeg aan de hand is dat hij een indicatie zou moeten hebben. Echter wij zijn niet bekwaam en al zeker niet objectief. De noodopvang waar hij een week kon blijven na een periode van crisis heeft hem gewoon op straat gezet. Er zijn niet genoeg bedden of kamers om iedereen op te vangen dus zullen degene die het net wat minder nodig hebben plaats moeten maken. dan is het ofwel het leger de heils, waar hij tussen de junks en profesioneel daklozen zit, of in huis nemen.. wij kozen voor het laatste. het is hard maar zo werkt het. De simpele reden dat je geen huis kan vinden is ook gewoon niet genoeg reden om je dan maar op kosten van de belastingbetaler in de GGZ te houden. als dat wel zo zou zijn dan kan je zo'n beetje elke jongere tussen de 18 en 26 een plekje geven

Papegaaiduiker

Lowieze schreef:
25 okt 2024 09:40
Misschien is het een idee om hier, https://www.mee.nl/faq, ondersteuning en advies te vragen bij wat u zelf verder nog kunt doen. Zij hebben de nodige kennis in huis en kunnen u eventueel doorverwijzen naar andere professionals.
Dag Lowieze,

Ik heb deze casus ook met mijn jobcoach besproken, ondanks dat het niet haar verantwoordelijkheid is, zal ze toch navraag doen of bij de zorgtak van Jados het mogelijk is om het intakegesprek te versnellen. Dit heb ik vandaag gehoord, en ik ben haar wel dankbaar dat ze die moeite wil doen i.t.t. de huidige begeleiding die niets voor mij doet behalve fungeren als een bulletinbord van alles wat ze door krijgt van de organisatie. Dit heb ik haar ook kenbaar gemaakt en ik ben er eerlijk in geweest dat ik het vertrouwen in zowel de organisatie als haar begin te verliezen...

Ik overweeg sterk om een andere begeleider te vragen die wat meer ervaren is binnen de organisatie en weet welke wegen nog meer te bewandelen zijn. Met de huidige kom ik gewoon geen steek verder.

Papegaaiduiker

Speedy123 schreef:
25 okt 2024 10:05
Papegaaiduiker schreef:
24 okt 2024 17:53
Dag Speedy123,

Papegaaiduiker
Niet om flauw te doen maar er was geen mogelijke oplossing. De gemeente Utrecht is kennelijk door haar WMO budget heen en wil u dus niet accepteren als nieuwe inwoner met WMO. Dus is momenteel een beschikbare plek in Utrecht met WMO ondersteuning kennelijk geen optie.

Ik begrijp dat de organisatie verantwoordelijk is voor hulp bij het doorstromen maar ook die zijn afhankelijk van anderen als ze zelf geen woonplekken beschikbaar hebben. En dit probleem speelt overal. Statushouders die nog altijd in de opvang zitten terwijl ze recht op een sociale woning hebben, gezinnen in blijf-van-mijn--lijf huizen die dringende een sociale woning nodig hebben, gescheiden vaders die al jaren in een sta-caravan op de camping wonen omdat er maar geen huis beschikbaar komt en moeders met kinderen die al jaren op zolder bij opa-en-oma wonen want er is maar geen sociale woning beschikbaar. En helaas wordt dit probleem als maar groter en groter.

Lijkt me evident dat u de huidige plek niet wil verlaten totdat er een oplossing is. Ik raad u ook ten zeerste aan voet-bij-stuk te houden en niet de plek te verlaten voor er een oplossing is.

Het staat u uiteraard helemaal vrij een klacht in te dienen, zeker als u denkt dat u een stok nodig hebt om te voorkomen dat u op straat komt te staan.
Dag Speedy123,
Die oplossing leek er wel te zijn, in Utrecht was er een gedeelde woning vrijgekomen die ik tijdelijk kon betrekken totdat ik een woning aangeboden. Het enige wat nodig was, is een WMO-indicatie van de gemeente Utrecht. Maar als het budget er niet is, dan is het er niet. De huidige gemeente wil dat niet doorbetalen voor Utrecht, dus dan houdt het ook op.

Ik begrijp uw verhaal omtrent de andere ' wachtenden' en ik ontken ook deze problematiek niet, maar ik neem aan dat u wel snapt dat het niet de bedoeling is dat ik uiteindelijk dakloos raak, omdat het niet voor mij mogelijk is om door te stromen gezien de huidige situatie met de woningnood.

En geloof mij, ik ben moe van deze onzekerheid en toch probeer ik strijdbaar te blijven. En deze stok heb ik helaas wel nodig, gezien zij proberen mij op de kast te jagen zodat ik vrijwillig met lege handen vertrek. Ik laat mij dat niet zo snel aandoen.

Papegaaiduiker

Papegaaiduiker

Kokka1 schreef:
25 okt 2024 15:40
criticus2 schreef:
aan de andere kant kan dat ook betekenen dat er puur medisch gezien wellicht geen indicatie meer is, en ze het in het verleden hebben verlengd omdat er geen uitzicht was op een eigen woning.
Ik maak op dit moment hetzelfde van dichtbij mee. wij vinden wel dat die jongen hulp nodig heeft, wij vinden wel dat er genoeg aan de hand is dat hij een indicatie zou moeten hebben. Echter wij zijn niet bekwaam en al zeker niet objectief. De noodopvang waar hij een week kon blijven na een periode van crisis heeft hem gewoon op straat gezet. Er zijn niet genoeg bedden of kamers om iedereen op te vangen dus zullen degene die het net wat minder nodig hebben plaats moeten maken. dan is het ofwel het leger de heils, waar hij tussen de junks en profesioneel daklozen zit, of in huis nemen.. wij kozen voor het laatste. het is hard maar zo werkt het. De simpele reden dat je geen huis kan vinden is ook gewoon niet genoeg reden om je dan maar op kosten van de belastingbetaler in de GGZ te houden. als dat wel zo zou zijn dan kan je zo'n beetje elke jongere tussen de 18 en 26 een plekje geven
Dag Kokka1,
Wat vervelend om te lezen dat deze jongen niet elders terechtkan en fijn dat jullie hem ook opvangen, ondanks dat er geen zicht is op elders om te verblijven. Terug naar de indicatie, ik blijf deze nodig hebben totdat ik volledig op mijn eigen benen kan staan, ik heb duidelijk aangegeven waarom ik dit nodig heb. Iedereen die hulp nodig heeft, gun ik daadwerkelijk de indicatie en een veilig onderkomen. Echter moet men wel begrijpen dat het mij eruitzetten ook niet gaat helpen in mijn traject om volledig zelfstandig te worden. En ik wil niet vervelend doen, maar ik teer niet op de zakken van de belastingbetaler om mezelf in de GGZ te houden, ik betaal er nota bene ook zelf aan mee. Het is juist de bedoeling om uiteindelijk de GGZ te verlaten wanneer mijn leven en toekomst stabiel genoeg is om verder te kunnen gaan.

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Hoi papegaaiduiker,
Het was niet de bedoeling om je ervan te beschuldigen dat je misbruik maakt van belastinggeld. Ik hoop van harte dat je een plekje vind waar je verder kan met je leven en waar je verder kan werken aan herstel. Ik besef dat je daar niet voor de lol zit.

Papegaaiduiker

Kokka1 schreef:
25 okt 2024 23:15
Hoi papegaaiduiker,
Het was niet de bedoeling om je ervan te beschuldigen dat je misbruik maakt van belastinggeld. Ik hoop van harte dat je een plekje vind waar je verder kan met je leven en waar je verder kan werken aan herstel. Ik besef dat je daar niet voor de lol zit.

Dag Kokka1,
Bedankt voor uw toelichting, ik had namelijk het idee dat ik werd aangevallen vanwege het gebruik van het begeleid wonen en dat ik daar expres zit om anderen te ontzien van de hulp die zij ook nodig hebben. Die boodschap wou ik uiteraard niet uitdragen met mijn berichten.

Papegaaiduiker

Plaats reactie