Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
-
Consumenneke
- Berichten: 2075
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
Klinkt heel stoer, maar is geen goed advies.
Argeloze consumenten kunnen beter de eenheidsprijzen vergelijken* (gas in kubieke meters, elektriciteit in Kwh) en op grond daarvan een overeenkomst aangaan, niet op basis van een willekeurig voorschotbedrag dat ze voorgespiegeld krijgen. Dat wordt namelijk misbruikt om een goedkopere indruk te maken.
Hoe werkt dat? De leverancier geeft een voorschotbedrag dat 20 euro lager is en komt aan het einde van het jaar afrekenen over het werkelijk gebruik. Ik spaar daarom wel via mijn energierekening, door met opzet iets meer dan het geschat gebruik te betalen. Gewoon omdat ik een hekel heb aan tegenvallers in de vorm van een hoge rekening achteraf. Dan liever een meevaller.
De rente die de bank betaalt is de moeite niet.
* Korting is wel iets om rekening mee te houden, maar dat wordt doorgaans pas aan het einde van de looptijd verrekend.
Alex van Kampen
vindt dit leuk
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
Bij grote leveranciers als Vattenfall en Eneco hoef je je geen zorgen te maken dat ze omvallen en kan je veilig meer betalen, maar genoeg kleintjes en cowboys kunnen omvallen en dan ben je je geld kwijt.Consumenneke schreef: ↑06 jan 2025 17:10Ik spaar daarom wel via mijn energierekening, door met opzet iets meer dan het geschat gebruik te betalen. Gewoon omdat ik een hekel heb aan tegenvallers in de vorm van een hoge rekening achteraf. Dan liever een meevaller.
De rente die de bank betaalt is de moeite niet.![]()
Als je minder betaalt, maar bang bent voor een hoge rekening achteraf kan je ook via de bank elke maand een bedrijf opzijzetten.
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
Er zijn veel meer verschillen tussen de energieleveranciers dan alleen de kWh voor stroom en me voor gas.
Elke leverancier heeft verschillende vaste kosten, verschillende terugleveringskosten, verschillende terugleveropbrengsten, verschillende bonussen.
Juist de vergelijkers zoals gaslicht.com houden hier allemaal rekening mee. Wie bij gaslicht op 1 staat is ook echt de goedkoopste.
De laatste jaren zijn er veel consumenten geweest die duizenden euros verloren hebben bij faillissementen van energieleveranciers. Van mij krijgen ze het laagst mogelijke voorschot. Na de overstap naar de volgende heb ik nog altijd vele honderden euros retour gekregen dankzij de bonussen. Ik heb nog nooit geld moeten nabetalen. Maar om altijd een veel hoger voorschot te gaan betalen omdat je het na een jaar hopelijk terug krijgt vind ik erg dom. Daar is mijn spaarrekening beter geschikt voor. Die is door de Nederlandse Staat gegarandeerd faillissement bestendig en brengt ook nog een beetje rente.
Elke leverancier heeft verschillende vaste kosten, verschillende terugleveringskosten, verschillende terugleveropbrengsten, verschillende bonussen.
Juist de vergelijkers zoals gaslicht.com houden hier allemaal rekening mee. Wie bij gaslicht op 1 staat is ook echt de goedkoopste.
De laatste jaren zijn er veel consumenten geweest die duizenden euros verloren hebben bij faillissementen van energieleveranciers. Van mij krijgen ze het laagst mogelijke voorschot. Na de overstap naar de volgende heb ik nog altijd vele honderden euros retour gekregen dankzij de bonussen. Ik heb nog nooit geld moeten nabetalen. Maar om altijd een veel hoger voorschot te gaan betalen omdat je het na een jaar hopelijk terug krijgt vind ik erg dom. Daar is mijn spaarrekening beter geschikt voor. Die is door de Nederlandse Staat gegarandeerd faillissement bestendig en brengt ook nog een beetje rente.
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
2,6 procent op een 1 jaars deposito onder het DNB garantie stelsel. Het is maar wat u niet de moeite waard vind.
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
Rente ontvangen bij een bank of gratis uitlenen zonder enige garantie bij een faillissement van de energieleverancier.
Dat advies geef je dan ook nog onder de naam consumenneke.
Onverstandig en dom.
Daardoor zou zelfs de consumentenbond een twijfelachtige reputatie krijgen.
Er zijn veel consumenten grote sommen geld door verloren. Dat zijn we toch nog niet vergeten.
Dat advies geef je dan ook nog onder de naam consumenneke.
Onverstandig en dom.
Daardoor zou zelfs de consumentenbond een twijfelachtige reputatie krijgen.
Er zijn veel consumenten grote sommen geld door verloren. Dat zijn we toch nog niet vergeten.
kuklos
vindt dit leuk
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
Die consumenten verloren dat niet door
Als je een jaarcontract laat ingaan op 1 april, en 1 december is de leverancier failliet, ga je ondanks een laag voorschot toch flink het schip in.
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
@16again, als je een te hoog voorschot betaalt en de leverancier gaat failliet krijg je ook geen jaarafrekening met geld terug, dus dat geld ben je dan wel degelijk verloren.
Erthanax
vindt dit leuk
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
Natuurlijk ben je dat geld verloren.
Mijn punt: De kosten voor verwarming worden gelijk over het jaar verdeeld, maar de kachel brandt enkel in de winter.
In zomermaanden betaal je meer dan je in die maanden verbruikt, daardoor kun je ook met een laag voorschot het schip ingaan.
Energieleveranciers gaan "toevalligerwijs" altijd juist aan het begin van de winter failliet.
NB:.....er is ook nog zo iets als storneren , dat is (deels) een reddingsboei gebleken.
Mijn punt: De kosten voor verwarming worden gelijk over het jaar verdeeld, maar de kachel brandt enkel in de winter.
In zomermaanden betaal je meer dan je in die maanden verbruikt, daardoor kun je ook met een laag voorschot het schip ingaan.
Energieleveranciers gaan "toevalligerwijs" altijd juist aan het begin van de winter failliet.
NB:.....er is ook nog zo iets als storneren , dat is (deels) een reddingsboei gebleken.
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
Allemaal leuk en aardig, maar dat maakt nog steeds niet dat het statement van Thuis24 onjuist is.
Mensen zijn óók geld verloren door onnodig hoge voorschotten te betalen. Feit blijft dat het in zijn algemeenheid dus een ronduit slecht advies is om bij de energieleverancier te gaan sparen in plaats van bij de bank.
En al helemaal in het geval van Dagkoers, waar dit topic over gaat.
Mensen zijn óók geld verloren door onnodig hoge voorschotten te betalen. Feit blijft dat het in zijn algemeenheid dus een ronduit slecht advies is om bij de energieleverancier te gaan sparen in plaats van bij de bank.
En al helemaal in het geval van Dagkoers, waar dit topic over gaat.
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
Dan is de discussie dus klaar. Je bent het geld verloren. Punt.
Hier heb je ongetwijfeld onderbouwing voor.
Elke vezel in mijn lichaam schreeuwt nee als ik dit lees. Slecht advies. gewoon niet een te hoog voorschot. Punt. Klaar. Veiligste wat je kan doen. Niet, ja, maar ......
Erthanax
vindt dit leuk
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
En dan nog bijna verward worden met iemand van de consumentenbond.
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
Tuurlijk. Maar dit lees ik niet als sparen:
Hoe vaak sta je bij iemand aan de deur, waar de ellende klein begon, bijvoorbeeld een tegenvallende energierekening? Dat is de doelgroep voor zijn "advies."Consumenneke schreef: ↑06 jan 2025 17:10...door met opzet iets meer dan het geschat gebruik te betalen.
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
Nee, als je lekker selectief precies het stukje wat letterlijk over sparen en over de lage rente van de bank weglaat, nee, dan leest het niet als als sparen...16again schreef: ↑07 jan 2025 10:51Tuurlijk. Maar dit lees ik niet als sparen:Hoe vaak sta je bij iemand aan de deur, waar de ellende klein begon, bijvoorbeeld een tegenvallende energierekening? Dat is de doelgroep voor zijn "advies."Consumenneke schreef: ↑06 jan 2025 17:10...door met opzet iets meer dan het geschat gebruik te betalen.
Ik kom ook bij mensen aan de deur die juist bakken met geld kwijtgeraakt zijn dankzij de situatie die Thijs24 omschrijft.
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
Dat ligt voor de hand , die periode is financieel het moeilijkst voor de leverancier.
Hier staan wat data...
https://www.gaslicht.com/energie-inform ... an%20komen.
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
Ligt eraan hoe groot "iets" is.
50% is overduidelijk sparen, is je voorschot 5% te hoog dan kun je na een koude winter nog bij moeten betalen.
kuklos
, Alex van Kampen
en Moneyman
vinden dit leuk
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
Dan slaat je suggestieve “toevalligerwijs” dus nergens op.16again schreef: ↑07 jan 2025 12:32Dat ligt voor de hand , die periode is financieel het moeilijkst voor de leverancier.
Hier staan wat data...
https://www.gaslicht.com/energie-inform ... an%20komen.
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
Beste Radar/Moderator, er mag een slotje op.
Ik ben goed geholpen door o.a. Zeerprive, Kuklos, Witte Angora, Thijs en Moneyman.
Ik ben goed geholpen door o.a. Zeerprive, Kuklos, Witte Angora, Thijs en Moneyman.
witte angora
en BL2
vinden dit leuk
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
En daarom staan er quotes bij !Moneyman schreef: ↑07 jan 2025 18:12Dan slaat je suggestieve “toevalligerwijs” dus nergens op.16again schreef: ↑07 jan 2025 12:32Dat ligt voor de hand , die periode is financieel het moeilijkst voor de leverancier.
Hier staan wat data...
https://www.gaslicht.com/energie-inform ... an%20komen.
10 vergunningen ingetrokken in de periode oktober-februari.
Maart-september 0.
Dat lijkt niet op random verdeling.
Re: Dit vind ik misleiding! Hoe denken jullie erover?
En de reden in dat voorbeeld is al genoemd: Een koude winter , dat kan wel 25% schelen in het gasverbruik.
Pas als je een betrouwbare weersverwachting voor 365 dagen hebt, dan kun je het juiste voorschot berekenen.
Anders is je voorschot "duidelijk te laag" of "ben je aan het sparen." Althans, volgens het gros hier......
