J. Deltoer schreef: ↑21 jul 2025 23:22
Dan zijn we het niet eens.
Belastingdienst zakelijk die mij belt is gewoon scam. Waarom zouden die mij als particulier bellen. Stuur maar een brief.
En telefoontjes waarvan het nummer afgeschermd is? Waarom zou ik die opnemen. Je weet mijn nummer ook, waarom mag ik het jouwe niet weten?
Voorbeelden te over.
Een arts kan U bellen met de uitslag van een onderzoek. Dezelfde arts wil vervolgens niet door U om de 5 minuten gebeld worden met allerlei vragen. Daar kunt U het nummer van de assistente bellen wat wel bekend is.
De klantenservicemedewerker die U net via het algemene nummer gebeld hebt met een vraag belt U na een tijdje terug met het antwoord. Die medewerker wil niet dat U vervolgens met iedere vraag direct naar hem/haar gaat bellen maar via het algemene nummer.
Op mijn werk hadden we voor de mobiele telefoons allemaal een toestel met eigen nummer op het buro. Als ik naar buiten belde konden de mensen met een nummermelder wel een nummer zien maar dat was het nummer van de telefoon centrale en niet mijn nummer. Mijn vrouw had wel mijn nummer en kon mij direct bellen als dat nodig was.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Bellen met een onderdrukt nummer is niet altijd spam of scam. Pas na het opnemen weet U dat.
Los daarvan heb ik niet zoveel moeite met onderdrukte nummers. Ik kom uit de tijd van de draaischijf toestellen zonder nummer melder. Als je gebeld werd wist je nooit wie er belde. Maar toen bestonden er ook nog geen spam telefoontjes. En geloof het of niet er waren hele boekwerken met namen, adressen en telefoonnummers. Dat zou nu ook niet meer kunnen denk ik.
Spamtelefoontjes kwamen pas veel later. Mijn kinderen vonden het toen heel leuk om hele verhalen te houden tegen de bellers. Naderhand hebben we de vaste telefoon opgeruimd en waren we van de spam telefoontjes verlos.
Op de mobiele telefoons hebben we er eigenlijk geen last van.