Consumenneke schreef: ↑02 okt 2025 12:50
- Volgens het Voedingscentrum moet er daarom meer aandacht komen voor structurele oorzaken, zoals de ongezonde voedselomgeving.
Het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum (NVIC) registreerde in 2024 vijfenzeventig meldingen van gezondheidsproblemen door afslankmedicatie, tegenover eenenveertig in 2023.
Het Voedingscentrum pleit voor een brede aanpak: een gezondere voedselomgeving, betere voedselvaardigheden, passende ondersteuning voor mensen met overgewicht én toegang tot medicatie voor wie het nodig heeft.
In deze wereld van parallelle waarheden ligt elke autoriteit onder vuur. Gewoon rustig naar de feiten kijken is beter dan paniek zaaien en polariseren. Zo volg ik met belangstelling de twin-studies en het darm-microbioom ofwel de darm-flora.
De cijfers zijn onvolledig. Zo wordt er niet vermeldt hoeveel patiënten Ozempic gebruiken. Ook niet of de meldingen zijn van patiënten die Ozempic op voorschrift en onder begeleiding van een arts gebruiken.
BNR gaat er wat dieper op in:
https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politi ... nkmiddelen
Vorig jaar kwamen er bij het NVIC 41 meldingen binnen van blootstelling aan Ozempic, Wegovy en Saxenda – ruim vier keer zo veel als in 2021. In de eerste zeven maanden van dit jaar werden al 32 gevallen gemeld.
Slachtoffers hebben doorgaans een te hoge dosering van het middel binnengekregen en krijgen hierdoor last van misselijkheid en braken. In uitzonderlijke gevallen kan een vergiftiging ernstiger gevolgen hebben, bijvoorbeeld als sprake is van een verhoogde gevoeligheid voor het medicijn of een allergie.
Dit is zeer bijzonder te noemen. Ozempic dat voorgeschreven wordt door de arts wordt ook begeleidt door de arts. Men begint met een kleine dosis, vier weken 0,25mg. Dan vier weken 0,5mg per week en dan pas een jaar 1mg per week. Tussendoor houdt de arts contact om te bepalen of er bijwerkingen zijn.
Lezen we iets verder bij BNR:
Halverwege dit jaar waren al negen gevallen gemeld waarbij iemand het middel zonder doktersvoorschrift had gebruikt.
Daar komt de app uit de mouw. Mensen gebruiken Ozempic buiten doktersvoorschrift om, worden niet begeleidt en slaan hoogst waarschijnlijk de opbouw fases over. Maar die cijfers tellen wel mee!
Lezen we nog iets verder bij BNR:
Volgens cijfers van het Zorginstituut Nederland gebruikten vorig jaar bijna 90.000 Nederlanders Ozempic. Internist en hoogleraar obesitas aan het Erasmus MC Liesbeth van Rossum vindt het aantal vergiftigingen dan ook 'verrassend laag'.
En dan is er ineens een heel ander beeld. Er zijn nauwelijks problemen met Ozempic.
Het Voedingscentrum pleit voor een brede aanpak: een gezondere voedselomgeving, betere voedselvaardigheden, passende ondersteuning voor mensen met overgewicht én toegang tot medicatie voor wie het nodig heeft.
Dat is niet de praktijk bij Diabetes Type II dat geconstateerd wordt.. De praktijk is dat men begint met het voorschrijven van Metformine bij de constatering van Diabetes type II. Gecombineerd met heel veel nadruk op aanpassing van de levensstijl en meer bewegen. Dan drie maanden later wordt opnieuw gekeken, bloedwaardes nog niet goed, metformine dosis wordt verhoogd.
Drie maanden later hetzelfde, opnieuw bloedonderzoek, nog altijd te hoge bloedwaarden, metformine gaat naar 3x 1000 mg per dag. Weer die maanden later, nog altijd niet goed, dan 30mg glicazide erbij. Weer drie maanden later, nog altijd niet goed, dan 2x 30 mg glicazide per dag naast de 3x 1000mg metformine. Maar ook nu werden de bloedwaarden nog altijd niet goed.
Dan na bijna anderhalf jaar moest ik zelf beginnen over Ozempic. Vragen waarom ik het niet voorgeschreven had gekregen gezien alle berichten dat het zo goed werkt. De dokter zei, we schrijven het eigenlijk zo min mogelijk voor omdat het niet altijd vergoed wordt en dan kost het u meer dan 100 euro per maand. Ik gaf aan, geen enkel probleem. Ik aan de Ozempic. Drie maanden later, mijn bloedwaarden zijn goed terwijl ik de metformine en glicazide dosis al meer dan gehalveerd had naar 1x 1000mg metformine en 30mg glicazide per dag.
Nu heb ik eindelijk gezonde bloedwaarden maar wel anderhalf jaar extra schade in mijn lichaam opgelopen door de versuikering. Schade die permanent is. Wat in mijn geval niet nodig was geweest als er eerder begonnen was met Ozempic.