Rabobank weigert WIA WGA als inkomen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
GerdeV

Re: Rabobank weigert WIA WGA als inkomen

Ongelezen bericht door GerdeV »

witte angora schreef:
08 mei 2026 09:03
Volgens mij worden de WIA en WGA uitbetaald door het UWV. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Morgan le Fay schreef:
08 mei 2026 08:37
Als de bank(als werkgever) de risico drager is dan weet de afdeling die deze uitkering uitbetaald welke het is. WIA of WGA.
Het gaat om een WIA uitkering. En die uitkering is er in een WGA en in een IVA variant.
'WIA of WGA' bestaat niet.
Op de website van het UWV kunt u info vinden.

GerdeV

AvLM schreef:
08 mei 2026 09:28
Beste GerdeV,

Het klopt idd dat op de betaalspecificatie alleen WIA staat, maar in de de betalingsomschrijving staat "P00001260423 WGA 01-04-26/30-04-26". Wij geven zelf niets door aan de Rabobank, zij halen de informatie uit de betaalopdracht van het UWV.
Beste AvLM, hartelijk dank voor uw toelichting.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

GerdeV schreef:
08 mei 2026 11:05
witte angora schreef:
Volgens mij worden de WIA en WGA uitbetaald door het UWV. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Morgan le Fay schreef:
Als de bank(als werkgever) de risico drager is dan weet de afdeling die deze uitkering uitbetaald welke het is. WIA of WGA.
Het gaat om een WIA uitkering. En die uitkering is er in een WGA en in een IVA variant.
'WIA of WGA' bestaat niet.
Op de website van het UWV kunt u info vinden.
Welke variant het ook is: het wordt door het UWV uitbetaald. Niet door de Rabobank. Dát is de strekking van mijn post. Jammer dat je precies dat punt mist.

GerdeV

witte angora schreef:
08 mei 2026 11:21
Welke variant het ook is: het wordt door het UWV uitbetaald. Niet door de Rabobank. Dát is de strekking van mijn post. Jammer dat je precies dat punt mist.
Ik mis geen enkel punt hoor. U schrijft dat u het mis zou kunnen hebben en dat is inderdaad het geval.
Nog even hét punt: het probleem betreft niet dé WIA uitkering, maar het verschil tussen de WGA én de IVA variant.
Dat WIA uitkeringen uitbetaald worden door het UWV is algemeen bekend.
https://www.uwv.nl/nl/wia/wia-betekenis

witte angora

@ GerdeV: Ik reageerde hierop. Kennelijk weet niet iedereen dat arbeidsongeschiktheidsuitkeringen uitsluitend door het UWV worden betaald.
Morgan le Fay schreef:
Het zou fijn zijn als je even iets verder kijkt dan wat je zelf weet. Want dit punt heb je wel degelijk gemist.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Uit het artikel dat in het AD geschreven is blijkt niet dat alleen mensen met een WIA WGA inkomen de vragenlijst in moeten gaan vullen.
Het betreft het inkomen in het algemeen dus ook klanten met een inkomen uit werk e.d. krijgen als ze een roodstand krediet hebben afgesloten met de vragenlijst te maken.

De Rabobank gaat in de vraagstelling veel te ver want buiten de vaste lasten om tellen persoonlijke uitgaven ook mee om de kredietwaardigheid vast te stellen.
Vragen over het aantal kinderen in het gezin, het aantal auto's die in bezit zijn is al een schending van de privacyregels omdat de Rabobank zich gaat bemoeien met de persoonlijke financiële situatie van de klant.

GerdeV

witte angora schreef:
Lezers hebben recht op feitelijk juiste informatie. Het is taaie materie waar niet iedereen thuis is en dat is heel begrijpelijk. U vindt het hopelijk geen probleem als er correcte info komt nadat twee deelnemers hier een paar zaken door elkaar halen? Een forum is er voor feitelijk juiste info toch? Daar kunnen mensen mee vooruit.

WIA wordt betaald door het UWV.
- WGA is een variant die ook door het UWV uitbetaald wordt.
- In het rijtje ontbreekt dan nog de IVA variant die ook van het UWV komt.

Het verschil tussen WGA en IVA is het punt hier https://www.uwv.nl/nl/wia/wia-betekenis
WGA inkomen is volgens de Rabobank niet duurzaam, IVA inkomen wel.

Tevens mijn laatste reactie hier.

witte angora

GerdeV schreef:
08 mei 2026 13:11
witte angora schreef:
Lezers hebben recht op feitelijk juiste informatie. Het is taaie materie waar niet iedereen thuis is en dat is heel begrijpelijk. U vindt het hopelijk geen probleem als er correcte info komt nadat twee deelnemers hier een paar zaken door elkaar halen? Een forum is er voor feitelijk juiste info toch? Daar kunnen mensen mee vooruit.

WIA wordt betaald door het UWV.
- WGA is een variant die ook door het UWV uitbetaald wordt.
- In het rijtje ontbreekt dan nog de IVA variant die ook van het UWV komt.

Het verschil tussen WGA en IVA is het punt hier https://www.uwv.nl/nl/wia/wia-betekenis
WGA inkomen is volgens de Rabobank niet duurzaam, IVA inkomen wel.

Tevens mijn laatste reactie hier.
Denk dat het laatste beter is, ja. Er was maar één deelnemer die zaken door elkaar haalde, en dat was ik niet. Je kan ook gewoon erkennen dat je het punt dat ik benoemde gemist hebt. Of, dat doen de meesten, gewoon niet meer reageren. In plaats daarvan blijf je doordrammen, en de dingen die volgens jou iedereen weet, blijf je maar herhalen. Nergens voor nodig.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

AvLM schreef:
08 mei 2026 09:28
En voor Moneyman, discriminatie is volgens artikel 1 van onze Grondwet wel degelijk verboden, dus die vlieger gaat niet op.
Ongeoorloofde discriminatie is verboden ja, maar er is ook geoorloofde discriminatie.

Er is in jouw casus helemaal geen sprake van verboden onderscheid in gelijke gevallen. Je discriminatie-vlieger gaat dus niet op.

Moneyman

witte angora schreef:
08 mei 2026 12:25
@ GerdeV: Ik reageerde hierop. Kennelijk weet niet iedereen dat arbeidsongeschiktheidsuitkeringen uitsluitend door het UWV worden betaald.
Morgan le Fay schreef:
Het zou fijn zijn als je even iets verder kijkt dan wat je zelf weet. Want dit punt heb je wel degelijk gemist.
Jullie missen hier beiden het punt dat Morgan le Fay het heeft over eigen risico dragerschap. En in dat geval betaalt wel degelijk (ook) de werkgever de WGA/ WIA uitkering.

Dat de uitkering uitsluitend door het UWV betaald zou kunnen worden, is dus onjuist.

Len123

Ongelezen bericht door Len123 »

Tja, Rabo bank hè?
Verbaast me helemaal niets en ik ben om een soortgelijke reden al jaren geleden weg gegaan en zit sindsdien bij de SNS/ASR. Tot volle tevredenheid.
Van en over de klacht die ik toen bij de Rabo heb ingediend heb ik nooit iets gehoord.
Gewoon doodgezwegen terwijl de medewerkster duidelijk haar boekje te buiten was gegaan.
Liever een (goede) klant kwijt dan een medewerkster op haar vingers tikken.
Nee, Rabo had toen en heeft nu volledig voor mij afgedaan.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tja, andere banken geven mij dan weer gezeik en de Rabobank hielp mij juist uit de brand toen ik ze nodig had. Zo heeft iedereen een eigen verhaal.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ron5300 schreef:
08 mei 2026 12:27
Uit het artikel dat in het AD geschreven is blijkt niet dat alleen mensen met een WIA WGA inkomen de vragenlijst in moeten gaan vullen.
Het betreft het inkomen in het algemeen dus ook klanten met een inkomen uit werk e.d. krijgen als ze een roodstand krediet hebben afgesloten met de vragenlijst te maken.

De Rabobank gaat in de vraagstelling veel te ver want buiten de vaste lasten om tellen persoonlijke uitgaven ook mee om de kredietwaardigheid vast te stellen.
Vragen over het aantal kinderen in het gezin, het aantal auto's die in bezit zijn is al een schending van de privacyregels omdat de Rabobank zich gaat bemoeien met de persoonlijke financiële situatie van de klant.
Het is toch heel gek dat mij zulke vragen niet zijn gesteld, terwijl ik regelmatig onbedoeld gebruik maak van roodstand, als ik weer net te veel heb overgemaakt naar de spaarrekening.

Aan de andere kant zou ik het wel fijn vinden als de partij die overzicht heeft in mijn financiën ook wil meedenken mocht ik daadwerkelijk een financiële idioot zijn en dat zou dus kunnen door actief vragen te stellen.

Geen idee of het een of ander te maken heeft met regels voor kredieten (roodstand is een krediet), waarbij je normaal gesproken dit soort gegevens al voor moet delen, en dat in mijn geval die data al bekend is vanuit mijn hypotheek, maar roodstand is wel iets dat mensen op termijn problemen kan geven.

Mensen gaan het op een bepaald moment gebruiken in hun berekening over hoeveel geld ze nog uit kunnen geven in een maand. En mensen die al iedere maand net halen, die komen daardoor in de problemen. Dan krijg je dus van die taferelen zoals in de VS, waarbij ze de ene schuld afbetalen met een andere lening en die lening weer afbetalen met nog een lening (creditcards stapelen, zeg maar).

De Posthoorn

Ongelezen bericht door De Posthoorn »

Dergelijke vragen krijgen ook klanten die nooit rood hebben gestaan. Dit is het betreffende AD artikel https://www.ad.nl/economie/nooit-rood-g ... ~a21c5adf/

Moneyman

Nijogeth schreef:
08 mei 2026 18:30
Mensen gaan het op een bepaald moment gebruiken in hun berekening over hoeveel geld ze nog uit kunnen geven in een maand. En mensen die al iedere maand net halen, die komen daardoor in de problemen. Dan krijg je dus van die taferelen zoals in de VS, waarbij ze de ene schuld afbetalen met een andere lening en die lening weer afbetalen met nog een lening (creditcards stapelen, zeg maar).
Je hebt helaas helemaal gelijk. Behalve dan dat je er niet voor naar de VS hoeft, maar dat dat tegenwoordig in Nederland ook de gewoonte begint te worden. Wat wil je, in een land waar je de flitskredieten en BNPL-constructies om de oren vliegen... :roll:

Het is echt om te janken als je de ellende ziet die ik daarvan tegenkom.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Nijogeth schreef:
08 mei 2026 18:30
Ron5300 schreef:
08 mei 2026 12:27

Het is toch heel gek dat mij zulke vragen niet zijn gesteld, terwijl ik regelmatig onbedoeld gebruik maak van roodstand, als ik weer net te veel heb overgemaakt naar de spaarrekening.

Aan de andere kant zou ik het wel fijn vinden als de partij die overzicht heeft in mijn financiën ook wil meedenken mocht ik daadwerkelijk een financiële idioot zijn en dat zou dus kunnen door actief vragen te stellen.

Geen idee of het een of ander te maken heeft met regels voor kredieten (roodstand is een krediet), waarbij je normaal gesproken dit soort gegevens al voor moet delen, en dat in mijn geval die data al bekend is vanuit mijn hypotheek, maar roodstand is wel iets dat mensen op termijn problemen kan geven.

Grote bedrijven en banken konden er daar ook wat van : ENRON, Freddy Mac en Fanny Mae

Mesritz

Ongelezen bericht door Mesritz »

Ook mij is dit overkomen en met ons nog vele anderen. Mensen met en mensen zonder WIA uitkering. Zelfs mensen met een volledige goed betaalde baan en pensionado's. Het is een absurd nieuw beleid van Rabobank waarover ik een officiële klacht heb ingediend en daarop binnenkort de reactie verwacht.
Het idiote is dat ik in een discussie met de Klantenservice te horen kreeg dat mijn inkomen lager is dan deze aantoonbaar in werkelijkheid is. Het antwoord van de Klantenservice: "Ja meneer, dit heeft de computer zo berekend". En op mijn opmerking dat hij als mens toch een computer kan overrulen op basis van aantoonbare onjuistheid, gaf hij de verrassende reactie: "Nee meneer, de computer klopt en daar kan en ga ik niets aan doen".
Ik zou willen adviseren aan ieder die het overkomt, om bezwaar te maken en na (automatische) afwijzing de klachtenprocedure van de Rabobank te volgen; dan komt het bij de klachtenmanager terecht die het goed uitzoekt.

Moneyman

Mesritz schreef:
21 mei 2026 16:36
Ik zou willen adviseren aan ieder die het overkomt, om bezwaar te maken en na (automatische) afwijzing de klachtenprocedure van de Rabobank te volgen; dan komt het bij de klachtenmanager terecht die het goed uitzoekt.
... en die zal er vervolgens niets aan doen. Want het is immers gewoon nieuw beleid gebaseerd op nieuwe wet- en regelgeving.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

En zo is het kringetje weer rond.
Zaken die geregeld moeten zijn worden afgedaan als zijnde discrimminerend of men gaat er en masse tegen in en zaken die wettelijk niet kunnen of mogen worden voetstoots aangenomen.

Moneyman

Ik moest toch even aan dit topic denken toen ik dit nieuwsbericht las. Tot zover de IAV als duurzame structurele inkomstenbron...
Een van de voorgenomen kabinetsmaatregelen is het afschaffen van de In­ko­mens­voorzie­ning Vol­le­dig Ar­beids­on­ge­schik­ten (IVA), een regeling voor mensen die nooit meer aan het werk kunnen gaan. De IVA is een van de twee varianten onder de WIA-regeling voor arbeidsongeschikten.

Mensen die voor altijd arbeidsongeschikt raken, zouden in de toekomst onder de andere regeling vallen: de Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA). Die is nu alleen bedoeld voor mensen die naar verwachting wel terugkeren naar de werkvloer. De WGA is een lagere uitkering dan de IVA. Bij de IVA krijgen mensen 75 procent van het laatstverdiende loon. Bij de WGA is dat 70 procent.

Plaats reactie