LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
06 feb 2021 11:48
De grootste kleerscheuren, als ik het in mijn geval nog kleerscheuren mag noemen, want ik zit wel redelijk dicht tegen het punt aan dat ik weer wekelijks langs de psycholoog kan gaan, worden puur en alleen veroorzaakt door de maatregelen.

Dan kan die psycholoog wel zeggen 'misschien is het goed voor u om wat meer onder de mensen te komen, misschien een keertje uit eten, ook wat vaker uw hobby's te gaan beoefenen, want dat vermindert stress'. Ja effectief als juist dat allemaal wordt afgeraden.

Want laat ik wel stellen dat ik een tijdje terug met mijn oude psychologe aan de telefoon heb gehangen. En ze zei daar letterlijk dat ze normaal gesproken dat advies zou geven en dit nu niet kan.
Herkenbaar, Nijogeth. Ik ga langzamerhand naar het punt toe dat ik begeleiding ga aanvragen. Dan zie ik eens in de 2 weken nog eens iemand. Niet dat we iets te bespreken hebben; er is niks. Dat is juist het probleem. De vorige vroeg of ik het niet leuk vond als ze af en toe een kop thee kwam drinken. 'Jawel, als je mijn dochter was absoluut. Maar je bent niet mijn dochter maar een hulpverlener, en dat is toch heel anders'.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
06 feb 2021 11:57
[
En wat een burn-out betreft : vóór Corona zaten veel dertigers, eind twintigers al regelmatig tegen een burn -out aan en dat juist vanwege de stress, de werkdruk etc etc.
Ook jongere kinderen hadden al met stress te maken vanwege het vaak overvolle dagprogramma .
Hoe dan ook , het leven is niet altijd leuk 😟
Feit blijft staan dat de jongeren van nu behoorlijk in de watten gelegd zijn, waardoor ze nu minder kunnen hebben.

Jonge kinderen die spelen hier aan een stuk door dus het valt wel mee voor die kleineren , dat studenten wat minder hebben is overduidelijk. Maar hee......je bent niet alleen op aarde.

reggie2

Lady1234 schreef:
06 feb 2021 12:01

@reggie

Beetje raar gequot. De jongeren die ik ken, zitten zeker niet tegen een burn-out aan.
Je hebt gelijk. :lol: Ik bedoelde ook de jongeren die ik ken, die zitten ook niet tegen een burn out aan.

Ze zijn in deze tijd ziekelijk verwend en kunnen weinig hebben.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
06 feb 2021 12:03

Herkenbaar, Nijogeth. Ik ga langzamerhand naar het punt toe dat ik begeleiding ga aanvragen. Dan zie ik eens in de 2 weken nog eens iemand. Niet dat we iets te bespreken hebben; er is niks. Dat is juist het probleem. De vorige vroeg of ik het niet leuk vond als ze af en toe een kop thee kwam drinken. 'Jawel, als je mijn dochter was absoluut. Maar je bent niet mijn dochter maar een hulpverlener, en dat is toch heel anders'.
Het is heel belangrijk om op tijd hulp te zoeken als je het gevoel hebt dat het allemaal niet zo goed gaat.
Niks mis mee, als je lichamelijk pijn hebt zoek je ook hulp.
Ik hoor om me heen dat ook veel ouders met jongere kinderen tegen een burn-out aan zitten. Het valt ook niet mee als je beiden, als ouders, thuis moet werken en dan ook nog kinderen moet bezig houden en ze les moet geven. Vind het helemaal niet gek als ook zij hulp daarbij inroepen.
Een steuntje in de rug kan veel schelen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
06 feb 2021 11:59
@nijogeth

Ja, heel vervelend voor u dat in deze tijd ook nog uw baan bent kwijtgeraakt en verhuisd bent. Dus niets meer te doen. Misschien wat meer contact zoeken met ouders en oma’s.
Ik werk gewoon weer. Eerste week er net op zitten. En ik heb me inderdaad gewoon bezig kunnen houden. Maar juist de zaken waar ik behoefte aan heb, geestelijk gezien, zijn vrijwel onmogelijk geworden. Dat concludeert mijn psychologe ook gewoon.

Familie is leuk en aardig, maar anders. Die zie ik genoeg, misschien zelfs vaker dan zonder coronacrisis. Maar dat is niet het soort contact waar behoefte aan is in mijn hoofd. Even een kort praatje met iemand die je zelden ziet, een beetje flirten met een onbekende meid en kijken wat daar uit kan komen, gezellig tussen de mensen een voetbalwedstrijd kijken, samen op het veld staan op zondagochtenden, genietend van het spelletje dat we allemaal zo leuk vinden en totaal niet kunnen uitvoeren. Je mist het gewoon en er is geen zicht op wanneer je juist die dingen weer terug gaat krijgen en of we dat überhaupt ooit terug gaan krijgen.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
06 feb 2021 11:57
En wat een burn-out betreft : vóór Corona zaten veel dertigers, eind twintigers al regelmatig tegen een burn -out aan en dat juist vanwege de stress, de werkdruk etc etc.
Ook jongere kinderen hadden al met stress te maken vanwege het vaak overvolle dagprogramma.
Ik verbaas mij over het begrip 'burn-out' nu in de berichten. Zou dat niet 'bore-out' moeten zijn?
Nijogeth schreef:
06 feb 2021 11:48
De grootste kleerscheuren, als ik het in mijn geval nog kleerscheuren mag noemen, want ik zit wel redelijk dicht tegen het punt aan dat ik weer wekelijks langs de psycholoog kan gaan, worden puur en alleen veroorzaakt door de maatregelen.
Dan kan die psycholoog wel zeggen 'misschien is het goed voor u om wat meer onder de mensen te komen, misschien een keertje uit eten, ook wat vaker uw hobby's te gaan beoefenen, want dat vermindert stress'. Ja effectief als juist dat allemaal wordt afgeraden.
Want laat ik wel stellen dat ik een tijdje terug met mijn oude psychologe aan de telefoon heb gehangen. En ze zei daar letterlijk dat ze normaal gesproken dat advies zou geven en dit nu niet kan.
Je komt sterk over, Nijogeth.
Tegelijk is jouw ervaring precies de reden, waarom we in april zijn meegegaan met het opstarten van school en sinds half december ons huis openhouden voor iedereen, die langs wil komen. Dan hebben we maar mensen over de vloer dan mag, maar we zien liever stralende, levende dan doffe, lege ogen.
Andersom merk ik, dat veel mensen zich geen raad weten met hun vrije tijd en alleen nog naar een scherm staren. Doe eens gek, begin een nieuwe hobby, doe iets met je handen, ga koken, bakken, tekenen, schilderen, boetseren, wat dan ook. Zolang je jezelf maar losmaakt van dat scherm en wat nieuws probeert. Bevalt het, ga ermee door en anders ... is het een aandenken aan deze tijd.

Nijogeth

Lowieze schreef:
06 feb 2021 12:21
Het is heel belangrijk om op tijd hulp te zoeken als je het gevoel hebt dat het allemaal niet zo goed gaat.
Niks mis mee, als je lichamelijk pijn hebt zoek je ook hulp.
Ik hoor om me heen dat ook veel ouders met jongere kinderen tegen een burn-out aan zitten. Het valt ook niet mee als je beiden, als ouders, thuis moet werken en dan ook nog kinderen moet bezig houden en ze les moet geven. Vind het helemaal niet gek als ook zij hulp daarbij inroepen.
Een steuntje in de rug kan veel schelen.
Het probleem in deze is dat veel van deze klachten veroorzaakt worden door de maatregelen. De snelste manier om dit voor een grote groep op te lossen, is de maatregelen laten vallen. De andere manieren zijn toch een stuk omslachtiger en kunnen jaren in beslag nemen. En dat terwijl het in de GGZ al drukker is dan op de IC. Daar zit dus eigenlijk het knelpunt een beetje.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Je kunt ook online hulp zoeken, ik hoorde van mensen die daar baat bij hadden.
En ik ben het met Jablan eens, kijk eens of je een hobby kunt vinden waar je je mee bezig kunt houden. Er zijn ook veel online cursussen te vinden, er zit vast wel wat bij waar je interesse in hebt.

joep873

Ongelezen bericht door joep873 »

Nijogeth schreef:
06 feb 2021 12:31
Het probleem in deze is dat veel van deze klachten veroorzaakt worden door de maatregelen.
Het is een misverstand om te denken dat zonder maatregelen alle problemen zijn opgelost, want dan komen er andere problemen voor terug. Stukje hierover deze week: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/02/05/ve ... t-a4030708

Nijogeth

Die zit achter een paywall, maar wat ik er van kon vinden, klopt dat totaal niet. Versoepelingen helpen juist wel bij veel problemen. Het probleem zit juist in het vervolgens weer verzwaren, maar dat moet je dan dus juist niet doen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Waarmee je precies tegen je eigen idee in gaat van een paar dagen terug. Toch niet zo goed doordacht blijkbaar.

angel1978

joep873 schreef:
06 feb 2021 12:49
Nijogeth schreef:
06 feb 2021 12:31
Het probleem in deze is dat veel van deze klachten veroorzaakt worden door de maatregelen.
Het is een misverstand om te denken dat zonder maatregelen alle problemen zijn opgelost, want dan komen er andere problemen voor terug. Stukje hierover deze week: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/02/05/ve ... t-a4030708
De oorzaak wordt niet aangepast. Het is symptoombestreiding.

reggie2

Nijogeth schreef:
06 feb 2021 12:55
Die zit achter een paywall, maar wat ik er van kon vinden, klopt dat totaal niet. Versoepelingen helpen juist wel bij veel problemen. Het probleem zit juist in het vervolgens weer verzwaren, maar dat moet je dan dus juist niet doen.
Ik denk dat gezien dat jij steeds over feestjes spreekt het een beetje ongeloofwaardig klinkt.
Als jij echt depressief aan het worden bent moet je eens proberen wat Lowieze hier schreef over online cursus of wat dan ook.

Versoepelingen zitten er voorlopig niet in, en pak zover het kan jezelf aan.....psychologen moet je ook niet te lang bij lopen.
Laatst gewijzigd door reggie2 op 06 feb 2021 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth

angel1978 schreef:
06 feb 2021 12:57
Waarmee je precies tegen je eigen idee in gaat van een paar dagen terug. Toch niet zo goed doordacht blijkbaar.
Uhm, ja, is dat gek?

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
06 feb 2021 10:10
(...) En voor wat betreft dat levenstestament, dat heb ik niet precies. Ik heb 3 mensen officieel gemachtigd om de keus te maken als ik het zelf niet kan. Dat zijn mijn ouders en mijn zusje en die weten precies wat ik wil en die vertrouw ik er ook op dat ze op zo'n moment de logica boven de emotie stellen.

Heel goed!
Toch nog een kanttekening ter overweging. U heeft drie personen gemachtigd. Moeten die het alle drie eens zijn? Wat gebeurt er als dat niet zo is?
U hoeft daar hier natuurlijk geen antwoord op te geven, maar ik adviseer u daar wel over na te denken, voor zover u dat nog niet gedaan heeft.
Nijogeth schreef:
06 feb 2021 10:10
Wat dat betreft werd bij de broer van mijn oma dan ook niet echt geluisterd naar wat ie toen ie nog redelijk goed was erover zei. Want dan was ie inderdaad waarschijnlijk niet op de IC terecht gekomen.
Wie luisterden niet goed? De behandelende arts(en)? Dan vind ik dat zeer kwalijk.

angel1978

Nijogeth schreef:
06 feb 2021 13:05
angel1978 schreef:
Uhm, ja, is dat gek?
Op zijn minst hypocriet.

Nijogeth

Nee, zijn directe familie luisterde niet goed. Hij heeft (volgens mijn oma) door de jaren heen vaak genoeg gezegd dat ze hem nooit koste wat kost het leven moesten verlengen.

En nee, ik vertrouw mijn ouders en zusje voldoende dat ze er samen wel uit komen. We hebben vaker met dit bijltje gehakt in de directe omgeving. De instelling is vaak wel hetzelfde als die van mij.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
06 feb 2021 10:20
Alles lezende krijgt Nijogeth best wel een en ander over zich heen. Wat al eerder gezegd is, ik meen door Moneyman: je kunt het met hem oneens zijn, maar hij denkt wel goed na over dingen.
Dat was ik inderdaad, en dat vind ik nog steeds. Ik ben het vaak heel erg oneens met zijn standpunten, maar tegelijk begrijp ik vaak wel heel goed vanuit welke emotie/ behoefte zijn standpunten komen. Ik vind het dapper om tegen de stroom in te blijven roeien.
16again schreef:
06 feb 2021 10:56
Jose2501 schreef:
06 feb 2021 09:45
Ik red me wel maar de dwang van de kwetsbare oudjes die hun belang maar blijven opeisen gaat me steeds meer irriteren.
Volgens mij zijn de maatregelen vooral VOOR maar niet DOOR die kwetsbare oudjes tot stand gekomen
Dat is inderdaad het geval, en een behoorlijk relevant onderscheid. Voordat die ouderen structureel de zwarte piet toegespeeld krijgen...

Nijogeth

Daar tegenover staat wel dat bepaalde maatregelen niet voor of door jongeren zijn, maar specifiek tegen jongeren. Dat is ook zo benoemd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
06 feb 2021 13:38
Nijogeth schreef:
06 feb 2021 13:05
angel1978 schreef:
Uhm, ja, is dat gek?
Op zijn minst hypocriet.
Waarom hypocriet? Waarom zou iemand aan een idee vast moeten houden als hij na voortschrijdend inzicht er achter komt dat het idee toch niet zo heel goed was? Veranderen van mening heeft niets met hypocrisie te maken. Je loopt weer eens te zeeleeuwen.

Gesloten