alfatrion schreef: ↑18 okt 2024 16:51
Er is niets inherents aan een dienst dat maakt dat daarop geen herrpoepingsrecht zou moeten zitten. De dienstverlener kan ook gewoon 14 dagen wachten voordat hij de dienst uitvoert, maar velen willen allemaal direct starten. Wat mij betreft passen we de wet aan in de zin dat uitvoering alleen binnen de herroepingstermijn mag starten op initiatief van de consument, die hier door de handelaar niet mee toe verplicht mag worden. Dat kan wellicht ook op basis van jurisprudentie.
Je vergeet dat een consument in de meeste gevallen graag heeft dat dingen zo snel mogelijk gedaan worden. Ik stel voor dat we de wet gewoon aanpassen dat voor iedere dienst eerst 14 dagen bedenktijd geldt, waarna pas begonnen mag worden met de uitvoering. "Lekkage? Over 2 weken bent u de eerste, zodat u niet meer kunt herroepen."
"Toilet verstopt? Ik zou de komende 2 weken bij de buren in de tuin schijten, want eerder kom ik niet."
Wil je niet dat een dienst direct gedaan wordt, dan kun je dat ook als consument prima aangeven. Sommige diensten (waaronder de dienst waar dit topic om draait) zijn er gewoon voor bedoeld om meteen afgenomen te worden. Iemand zoekt niet naar de gebruiksaanwijzing van een apparaat om daar over 2 weken mee aan de slag te gaan. Iemand zit met een probleem met dat apparaat en wil dat zo snel mogelijk oplossen.
Soms moeten we het niet moeilijker maken dan het is. Dus we kunnen prima stellen dat het het beste is dat een afgenomen dienst niet meer te herroepen is. Ik kan me ook geen situatie voorstellen waar dat nodig is, behalve bij een dom e consument. En hij die domme dingen doet, mag wat mij betreft ook wel eens op de blaren zitten.
In dit topic ook, ze klikken maar door, vullen allerhande gegevens in, lezen niet, kijken gewoon over de prijs heen en zijn vervolgens boos dat ze ergens voor moeten betalen. Laat ze lekker boos zijn, geen reden om dan iemand te belonen met het herroepen van zo'n overeenkomst.