LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Moneyman
Berichten: 31179
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
11 mei 2020 10:13
Het is niet gauw goed of het deugt niet.
Dit dus. Iets met "beste stuurlui..."

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat is een bittere pil, minder doden door minder ongelukken. Dat geeft minder donoren.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Dat zal inderdaad één van de verklarende factoren zijn.

Erthanax
Berichten: 10067
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het programma Tegenlicht heeft een mooie verzamelpagina met allerhande items over corona, met invalshoeken als wetenschap, economie en maatschappij.

witte angora
Berichten: 32000
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Theotrucker schreef:
11 mei 2020 10:35
Dat is een bittere pil, minder doden door minder ongelukken. Dat geeft minder donoren.
Eigenlijk zijn er door de Corona-aanpak dus niet alleen Corona-doden gespaard. De 'oversterfte' is, denk ik, dan ook niet een kwestie van simpel kijken hoeveel er nu overleden zijn en hoeveel in dezelfde periode een jaar eerder, om vervolgens daaruit het vermoedelijke aantal Corona-doden te berekenen. Als er drie maanden lang 30-35 minder verkeersdoden zijn, zijn dat er toch ook weer 100. Dan hebben we het niet eens over het aantal gewonden, en de materiële schade.

Ik denk dat we met zijn allen toch moeten blijven nadenken over een andere maatschappij, wat betreft mobiliteit, en dit er zeker in meenemen.

16again
Berichten: 16402
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
11 mei 2020 13:48
Ik denk dat we met zijn allen toch moeten blijven nadenken over een andere maatschappij, wat betreft mobiliteit, en dit er zeker in meenemen.
Ik denk dat we het reproductiegetal wereldwijd al lang geleden onder de 1 hadden moeten brengen. En dan heb ik het niet over Corona...

Moneyman
Berichten: 31179
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is in allerlei opzichten wel de meeste effectieve maatregel inderdaad. Maar ja, of je dat nou verplicht moet willen invoeren...

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de andere kant op bevorderen door allerlei toeslagen en “voordeeltjes” is volgens mij ook niet een verstandige zet.

Moneyman
Berichten: 31179
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens!!

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
11 mei 2020 13:58
Dat is in allerlei opzichten wel de meeste effectieve maatregel inderdaad. Maar ja, of je dat nou verplicht moet willen invoeren...
En dan moet er economisch ook een heel andere wind gaan waaien, want met alleen geboortebeperking red je het ook niet.

Nijogeth
Berichten: 10551
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
11 mei 2020 14:00
Maar de andere kant op bevorderen door allerlei toeslagen en “voordeeltjes” is volgens mij ook niet een verstandige zet.
Ja, helemaal mee eens. Als je kinderen wil nemen, dan zal je ervoor moeten zorgen dat je dat ook zelf kan dragen. Het krijgen van een kind is tegenwoordig een pure keuze geworden, want er zijn genoeg opties om niet zwanger te raken of een zwangerschap te beëindigen.

Nijogeth
Berichten: 10551
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
11 mei 2020 13:48
Ik denk dat we met zijn allen toch moeten blijven nadenken over een andere maatschappij, wat betreft mobiliteit, en dit er zeker in meenemen.
Ten eerste werk en wonen dichter bij elkaar brengen. Kilometervergoeding bij woon-werkverkeer afschaffen of zelfs negatief maken bij een bepaald aantal kilometers.

Woont u binnen 20 kilometer van uw werk, dan krijgt u een kilometervergoeding. Woont u verder weg, dan heeft u helaas pech (of mag u eventueel zelfs gaan betalen per extra kilometer).

Dan moet in mijn ogen het OV op de lange termijn wel uitbreiden, want dat hebben we buiten de grote steden vaak heel slecht geregeld.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Max 20 km afstand?

In Amsterdam is dat gehele stad door en lagere reistijd.

In Friesland gaat 60 Km van werk vaak file vrij en sneller, en dichterbij niets te vinden aan werk.

Ook wil je niet zomaar overal wonen, kijk wat vrijstaande villa in Friesland en Appartementje in Centrum Amsterdam kosten!
En dan roepen ze gezellige stad, maar hoor ze klagen over vergunning kosten en geen parkeerplek te vinden klagen!

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
11 mei 2020 15:18
witte angora schreef:
11 mei 2020 13:48
Ik denk dat we met zijn allen toch moeten blijven nadenken over een andere maatschappij, wat betreft mobiliteit, en dit er zeker in meenemen.
Ten eerste werk en wonen dichter bij elkaar brengen. Kilometervergoeding bij woon-werkverkeer afschaffen of zelfs negatief maken bij een bepaald aantal kilometers.

Woont u binnen 20 kilometer van uw werk, dan krijgt u een kilometervergoeding. Woont u verder weg, dan heeft u helaas pech (of mag u eventueel zelfs gaan betalen per extra kilometer).

Dan moet in mijn ogen het OV op de lange termijn wel uitbreiden, want dat hebben we buiten de grote steden vaak heel slecht geregeld.
Nog meer mensen naar de randstad :roll:

witte angora
Berichten: 32000
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Of het werk naar buiten de Randstad brengen. Ik heb eerlijk gezegd nooit begrepen waarom al die bedrijven zo dicht bij elkaar moeten zitten. Als een flink deel de Flevopolders in zou gaan, zou het al een enorme slok op een borrel schelen in woon-werkverkeer, en zeker in files.

Maar ook het thuiswerken bevalt een grote groep mensen best wel, dus waarom dat niet wat meer stimuleren?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
11 mei 2020 16:27
Of het werk naar buiten de Randstad brengen. Ik heb eerlijk gezegd nooit begrepen waarom al die bedrijven zo dicht bij elkaar moeten zitten. Als een flink deel de Flevopolders in zou gaan, zou het al een enorme slok op een borrel schelen in woon-werkverkeer, en zeker in files.

Maar ook het thuiswerken bevalt een grote groep mensen best wel, dus waarom dat niet wat meer stimuleren?
In een ideale wereld zou dat inderdaad werken, maar in de realiteit:

* Willen bedrijven vlak bij aanvoerkanalen zitten ( haven rotterdam, schiphol )
* Willen bedrijven daar zitten waar de meeste mensen wonen
* Willen bedrijven vlak bij klanten en leveranciers zitten
* Willen bedrijven daar zitten waar de beste faciliteiten zijn (OV o.a.)

Allemaal ook om de vervoersbewegingen te beperken.
Het zijn net mensen wat dat betreft ;)

Dus dat los je niet op door even de kilometervergoeding weg te halen. Alles is zo met elkaar verweven dat je daar een alomvattend idee over moet hebben, anders vul je het ene gat met het andere.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat thuiswerken zal beslist wel meer en meer ingang vinden, nu blijkt dat dat heel goed te doen is.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
11 mei 2020 16:56
Dat thuiswerken zal beslist wel meer en meer ingang vinden, nu blijkt dat dat heel goed te doen is.
Dat hoop ik ook, dat heb ik ook al eerder gezegd. Maar ik besef ook dat thuiswerken voor een deel van de werkende bevolking een oplossing is, maar er ook genoeg beroepen zijn waarbij dit niet of maar heel beperkt mogelijk is.
De vraag is of bedrijven met voornamelijk kenniswerkers (vooral geschikt voor thuiswerken) niet al wat beter verspreid over het land zitten omdat die veel minder afhankelijk zijn van de locatie.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »


ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Nijogeth schreef:
11 mei 2020 15:18
Ten eerste werk en wonen dichter bij elkaar brengen. Kilometervergoeding bij woon-werkverkeer afschaffen of zelfs negatief maken bij een bepaald aantal kilometers.

Woont u binnen 20 kilometer van uw werk, dan krijgt u een kilometervergoeding. Woont u verder weg, dan heeft u helaas pech (of mag u eventueel zelfs gaan betalen per extra kilometer).
Dat klinkt leuk op papier maar zal in de praktijk niet werken. Het verschil zal hoog genoeg moeten zijn om mensen te laten zoeken naar een andere woning of een andere baan. In de huidige huizenmarkt zal dat eerste niet makkelijk gaan, zoveel betaalbare woningen staat niet te koop of te huur, laat staan in de omgeving van je werklocatie. Dan zou je dus op zoek moeten gaan naar een andere baan, maar wel binnen een maximale afstand van je huidige woning. Dat wordt ook lastig.

Gesloten