LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Moneyman
Berichten: 30354
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
19 jan 2021 12:11
Moneyman schreef:
19 jan 2021 11:05
Ik moest toen ik net dit artikel op de NOS las, toch even terugdenken aan deze discussie.
Maar dat leed verandert niets aan mijn punt dat de groep jeugdigen veel minder zwaar getroffen is dan groep ouderen. En sterftecijfers zijn wat mij betreft een goede manier om dat aan te tonen, die cijfers zijn nauwkeurig voorhanden. Waar het NOS verhaal alleen rept over schattingen van post-covid gevallen.
Dat was alleen niet het punt. Het punt was juist dat de jeugdigen, als zij het gevoel hebben slechts straf te krijgen ten faveure van grijsaards met een hoog BMI, dat gevoel eens zouden moeten herijken aan de realiteit. En wat die realiteit is, blijkt heel goed uit het bewuste artikel.

En daar verandert jouw in deze discussie misplaatste cijfertjesfobie helemaal niets aan. Daarmee poog je slechts weg te draaien bij het punt wat ik maakte.
Moneyman schreef:
19 dec 2020 22:40
16again schreef:
19 dec 2020 22:25
Ik kan me heel goed indenken , dat de jongere generatie de maatregelen ervaart als het thuis uitzitten van een straf, maar dan zonder enkelband.
En in hun ogen (netjes gezegd) vooral ten faveure van de grijsaards met hoge BMI.
Dan moeten diegenen die het daadwerkelijk zo ervaren eens met een IC-arts gaan praten.

16again
Berichten: 16179
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
19 jan 2021 12:39
Dat was alleen niet het punt. Het punt was juist dat de jeugdigen, als zij het gevoel hebben slechts straf te krijgen ten faveure van grijsaards met een hoog BMI, dat gevoel eens zouden moeten herijken aan de realiteit. En wat die realiteit is, blijkt heel goed uit het bewuste artikel.
Dat artikel schetst alleen leed, maar niet de kans daarop , uitgesplitst per leeftijd groep

Moneyman schreef:
19 jan 2021 12:39
En daar verandert jouw in deze discussie misplaatste cijfertjesfobie helemaal niets aan.
Cijfertjesfobie? Dat lijkt me pas misplaatst, ik omarm juist cijfers !

Moneyman
Berichten: 30354
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

OK, ik geef het op. Kansloze discussie.

Nijogeth
Berichten: 10148
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
19 jan 2021 12:39
Dat was alleen niet het punt. Het punt was juist dat de jeugdigen, als zij het gevoel hebben slechts straf te krijgen ten faveure van grijsaards met een hoog BMI, dat gevoel eens zouden moeten herijken aan de realiteit. En wat die realiteit is, blijkt heel goed uit het bewuste artikel.
Ik denk dat zo'n artikel de meesten niet zal bereiken. Ondertussen kennen de meesten wel anderen die besmet zijn geweest en men zal kijken naar wat de besmetting met hen deed. En in vrijwel alle gevallen zal dat hooguit een beetje grieperig zijn. Deze verhalen kunnen je misschien wel zien als de uitzondering die de regel bevestigt.

Moneyman
Berichten: 30354
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
19 jan 2021 13:21
Ik denk dat zo'n artikel de meesten niet zal bereiken. Ondertussen kennen de meesten wel anderen die besmet zijn geweest en men zal kijken naar wat de besmetting met hen deed. En in vrijwel alle gevallen zal dat hooguit een beetje grieperig zijn. Deze verhalen kunnen je misschien wel zien als de uitzondering die de regel bevestigt.
Gelukkig is het inderdaad de uitzondering, bij grofweg 1 op de 100 Corona-zieken heeft de ziekte dit soort ernstige en langdurige gevolgen. Relatief gezien is dat misschien niet veel (al zijn er legio situaties waarin we een dergelijk kanspercentrage ondenkbaar zouden vinden), maar absoluut gezien gaat het inmiddels om forse aantallen. En, want daar ging het om, in ieder geval iets om terdege rekening mee te houden in je houding en gedrag als het gaat om Corona-maatregelen.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door joep873 »

Doet me denken aan mensen vinden dat een maximumsnelheid niet voor hen hoeft te gelden omdat het toch alleen maar jongeren zijn die de greppel inrijden.

16again
Berichten: 16179
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
19 jan 2021 13:39
Gelukkig is het inderdaad de uitzondering, bij grofweg 1 op de 100 Corona-zieken heeft de ziekte dit soort ernstige en langdurige gevolgen. Relatief gezien is dat misschien niet veel (al zijn er legio situaties waarin we een dergelijk kanspercentrage ondenkbaar zouden vinden), maar absoluut gezien gaat het inmiddels om forse aantallen. En, want daar ging het om, in ieder geval iets om terdege rekening mee te houden in je houding en gedrag als het gaat om Corona-maatregelen.
Genoemde cijfers zijn zeker fors. Al vraag ik me af of voorbeelden exemplarisch zijn voor de gehele groep, of dat juist de extreme gevallen uitgelicht zijn.

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Cijfertjesfobie? Dat lijkt me pas misplaatst, ik omarm juist cijfers !
Wederom snap je het probleem niet :roll:

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door joep873 »

Cijfertjesfobie=angst voor cijfers.
Misschien wordt cijfermanie bedoeld?

angel1978
Berichten: 11083
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

cijferobsessie

Moneyman
Berichten: 30354
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

joep873 schreef:
19 jan 2021 14:49
Cijfertjesfobie=angst voor cijfers.
Misschien wordt cijfermanie bedoeld?
Geen angst voor, maar angst gerelateerd aan cijfers. In het geval van 16again de ziekelijke neiging om ieder inhoudelijk statement om zeep te helpen met cijfers die niets met de discussie te maken hebben.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

joep873 schreef:
19 jan 2021 13:41
Doet me denken aan mensen vinden dat een maximumsnelheid niet voor hen hoeft te gelden omdat het toch alleen maar jongeren zijn die de greppel inrijden.
Of binnen een VvE, dat mensen op de begane grond niet willen meebetalen aan het liftonderhoud, omdat zij er geen gebruik van maken. En dan vice versa de hoger gelegen appartementen als het om het groenonderhoud gaat etc.

Maar goed, het gaat er om dat we de toegang tot zorg kunnen blijven waarborgen, en dan boeit dat kommanuecken over een of twee procent langdurige ellende niet zoveel, of zelfs de coronapatiënten op de IC. Het gaat om de bulk er onder, die "gewone" ziekenhuisbedden bezet houden, waardoor operaties, en nu zelfs al transplantaties en kankerbehandelingen, niet door kunnen gaan binnen gewenste planningen.

16again
Berichten: 16179
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Ik herken geen enkele angst bij mezelf.
Eerder bij anderen, als ik bijvoorbeeld de vraag opwerp, hoeveel we als maatschappij willen ophoesten, om iemands leven met een jaar te rekken.
En als iemand hier verkondigt dat het nieuwe virus 70 keer besmettelijker is, is de discussie juist gebaat bij iemand die roept dat dit 70% is.

Het overlijdensrisico van jongeren vs ouderen koppelen aan het gedrag van die jongeren, lijkt me alles met de discussie te maken hebben. Helemaal als er een opmerkelijke factor 1000 verschil zit in dat risico.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

witte angora schreef:
19 jan 2021 11:50
Als ze niks kunnen vinden is er dus niks.
Wat op zich niet onlogisch is. Als je geen diagnose kunt stellen kan je ook geen behandeling bedenken.

witte angora
Berichten: 31048
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Exact, Peter. Maar dat wil dus niet zeggen dat er niks is, dat zie je nu dus exact zo bij (een deel van) de Coronapatiënten. Officieel genezen, maar ondertussen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

witte angora schreef:
19 jan 2021 15:38
Exact, Peter. Maar dat wil dus niet zeggen dat er niks is, dat zie je nu dus exact zo bij (een deel van) de Coronapatiënten. Officieel genezen, maar ondertussen.
Hoe kan je jouw situatie vergelijken met coronapatiënten?? beetje smakeloos.

Er is ook nog zoiets als "tussen de oren ".

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door joep873 »

16again schreef:
19 jan 2021 15:34
Het overlijdensrisico van jongeren vs ouderen koppelen aan het gedrag van die jongeren, lijkt me alles met de discussie te maken hebben. Helemaal als er een opmerkelijke factor 1000 verschil zit in dat risico.
De vraag is dan wat je zou willen bediscussiëren; of die factor niet dichter bij 100 of 10000 ligt of dat er nog iets anders telt dan overlijdensrisico per leeftijdsgroep.

16again
Berichten: 16179
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
19 jan 2021 15:25
Maar goed, het gaat er om dat we de toegang tot zorg kunnen blijven waarborgen, en dan boeit dat kommanuecken over een of twee procent langdurige ellende niet zoveel, of zelfs de coronapatiënten op de IC. Het gaat om de bulk er onder, die "gewone" ziekenhuisbedden bezet houden, waardoor operaties, en nu zelfs al transplantaties en kankerbehandelingen, niet door kunnen gaan binnen gewenste planningen.
Het gros van de ziekenhuisbedden staat leeg.
Het probleem is het gebrek aan handen in de zorg, en de volle ICs vormen een belemmering voor zware operaties. Nazorg op IC is dan onmogelijk.

16again
Berichten: 16179
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

joep873 schreef:
19 jan 2021 15:58
16again schreef:
19 jan 2021 15:34
Het overlijdensrisico van jongeren vs ouderen koppelen aan het gedrag van die jongeren, lijkt me alles met de discussie te maken hebben. Helemaal als er een opmerkelijke factor 1000 verschil zit in dat risico.
De vraag is dan wat je zou willen bediscussiëren; of die factor niet dichter bij 100 of 10000 ligt of dat er nog iets anders telt dan overlijdensrisico per leeftijdsgroep.
Dat risico koppel ik aan gedrag. Met die factor in achterhoofd is het begrijpelijk dat ouderen zeer voorzichtig zijn, en jongeren relaxter.

Moneyman
Berichten: 30354
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

... en daarmee kijk je wéér puur naar het overlijdensrisico, alsof er niets anders telt.

Gesloten