Ktugach schreef: ↑04 feb 2021 09:22
Ik werk zelf bij Beelen.nl en zij achten het noodzakelijk in mijn functie van verkoper/accountmanager dat ik van 8:00 tot 17:00 op kantoor aanwezig ben. Er is zelfs een verklaring dat ik een vitaal beroep zou hebben.
Hebben andere mensen in een soortgelijke functie ook dezelfde problematiek met hun werkever. Ik sta niet achter de kassa o.i.d. en de containers worden gewoon continu bezorgd door onze chauffeurs. Misschien handig om erbij te vermelden. Het is al die tijd zo geweest dat je vanuit huis kon werken. Maar ze willen het vanaf volgende week invoeren.
Het antwoord op je vraag: ja, dit speelt in veel meer bedrijven.
De laatste persconferentie heeft een misverstand opgeleverd: omdat de basisscholen weer een beetje open mogen en er niets over thuiswerken is gezegd, denken sommigen, dat het thuiswerken eraf zou gaan. Het ligt anders. Thuiswerken blijft de norm, volgens de regering.
Heb jij op jouw werk naar het 'waarom' gevraagd?
Eigenlijk zijn er slechts 2 redenen om niet thuis te mogen werken:
- traag internet thuis
- slecht beveiligd of verouderd bedrijfssysteem of de systemen staan vol met informatie, die anderen (andere landen) graag willen hebben.
Op je werk gelden de normale basisregels: afstand houden, hygiëne, ventilatie en dat mag je vertalen naar 10 vierkante meter per werkplek plus continu aanvoer van verse lucht van buiten (overdruk) of afvoer van de lucht naar buiten (onderdruk). Als dit niet op orde is, heb je een argument om thuis te blijven werken.
Op de achtergrond speelt hier de arbo-wetgeving mee: je hebt recht op een veilige werkplek.
Als je werkgever iedereen weer op het bedrijf wil hebben, omdat de leidinggevenden zo iedereen beter in de gaten kunnen houden, dan speelt een gebrek aan vertrouwen een grote rol en wordt het tijd om rond te kijken naar een andere werkgever.
Ga het gesprek aan en vraag na. De reden waarom je niet meer thuis zou mogen werken, kan een misverstand zijn of controledwang of er zijn inmiddels aanpassingen doorgevoerd aan de werkplekken. Zolang je dit niet weet, heb je geen argumenten om te weigeren. Probeer vooraf je eigen bezwaren/angsten zo goed mogelijk in woorden te vatten en verwerk dit in het gesprek.
Edit: met je laatste reactie erbij, zou ik in jouw plaats met de personeelsman/vrouw gaan praten. Die moet iedereen overtuigen van nut en noodzaak van de regels, de virusontkenners de wacht aanzeggen.
Touchscreens zijn geen echte bron van besmettingen, het idee van besmetting via oppervlakte-contact is alleen in Nederland heel hardnekkig, gevolg van de geruchtenmolen in maart 2020. Besmettingen vinden in de eerste plaats via de lucht plaats.