LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
04 feb 2021 08:27
witte angora schreef:
03 feb 2021 23:32
Nou, ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken. Juist omdat er tegenstrijdige berichten zijn verschenen. Maar als het inderdaad effectief blijkt te zijn, dan is dat zeker een mooi extra.
Dit is exact de reden waarom wij naar Servië kijken. Geen EU-lid, ze hebben alleen BionTech, AstraZeneca en Sputnik 5 om mee te werken. Tot vandaag geen rare meldingen over sterven na vaccinatie en verder is het aantal gemelde gevallen een goede indicatie, want de mentaliteit wijkt iets af. Als mensen positief zijn getest, gaan ze zo lang mogelijk gewoon door - en besmetten daardoor vele anderen. Als de vaccins goed werken, zal de komende tijd het aantal besmettingen scherp dalen.
Dus eigenlijk zou het zinvol om een grote groep in het land te volgen? Bijvoorbeeld kijken hoe het gaat na een week, na een maand, na 3 maanden, en uiteindelijk na 6 maanden? Dan kun je exact zien hoe mensen reageren op de 3 vaccins.

Servië als proeftuin voor Europa en de wereld...

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Yo, het is apart, momenteel is er geen betere plek te vinden, waar je kunt volgen hoe de vaccins in de praktijk werken. Met gisteren 363.000 actieve gevallen raast het virus nog rond, die hoge aantallen verklaren ook de haast waarmee wordt ingeënt.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Ktugach schreef:
04 feb 2021 09:22
Ik werk zelf bij Beelen.nl en zij achten het noodzakelijk in mijn functie van verkoper/accountmanager dat ik van 8:00 tot 17:00 op kantoor aanwezig ben. Er is zelfs een verklaring dat ik een vitaal beroep zou hebben. Hebben andere mensen in een soortgelijke functie ook dezelfde problematiek met hun werkever. Ik sta niet achter de kassa o.i.d. en de containers worden gewoon continu bezorgd door onze chauffeurs.

Misschien handig om erbij te vermelden. Het is al die tijd zo geweest dat je vanuit huis kon werken. Maar ze willen het vanaf volgende week invoeren.

Opvallend dat meerdere bedrijven de noemer - vitaal beroep - gebruiken om medewerkers meer op kantoor te laten werken ipv thuis.
Zag het al aan het toenemende verkeer op de weg.

Wat zegt de OR ? Wat doet firma Beelen aan de overige RIVM regels op kantoor als afstand, mondkapjes, sput / kuch schermen, handen wassen, desinfectie middelen etc etc etc.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn »

Duitsland is zo snel dat ze nu al zijn uitgeprikt .

Ktugach

Ongelezen bericht door Ktugach »

Teunbosseman schreef:
04 feb 2021 12:24
Ktugach schreef:
Ik werk zelf bij Beelen.nl en zij achten het noodzakelijk in mijn functie van verkoper/accountmanager dat ik van 8:00 tot 17:00 op kantoor aanwezig ben. Er is zelfs een verklaring dat ik een vitaal beroep zou hebben. Hebben andere mensen in een soortgelijke functie ook dezelfde problematiek met hun werkever. Ik sta niet achter de kassa o.i.d. en de containers worden gewoon continu bezorgd door onze chauffeurs.

Misschien handig om erbij te vermelden. Het is al die tijd zo geweest dat je vanuit huis kon werken. Maar ze willen het vanaf volgende week invoeren.

Opvallend dat meerdere bedrijven de noemer - vitaal beroep - gebruiken om medewerkers meer op kantoor te laten werken ipv thuis.
Zag het al aan het toenemende verkeer op de weg.

Wat zegt de OR ? Wat doet firma Beelen aan de overige RIVM regels op kantoor als afstand, mondkapjes, sput / kuch schermen, handen wassen, desinfectie middelen etc etc etc.
Chauffeurs lopen te pas en te onpas binnen op kantoor. Er zijn geen sput/kuch schermen, de ruimtes hebben een duiding met hoeveel medewerkers zijn toegestaan maar deze quota wordt steeds overschreden. Ook komen er steeds bezoekers langs, soms voor de koffie een andere keer om het wel over zaken te hebben. Maar niet voor de verkopers/accountmanagers. Daarnaast moet ik ook continu mensen erop wijzen om de handen te desinfecteren bij binnenkomst.

Toen ik eens met een mondkapje op de kantoor kwam werd ik ook meteen als vreemd/raar bestempeld.

Het koffiezetapparaat is een touchscreen. Iedereen haalt hier z'n koffie. Dit is dus zeker een broeinest voor bacterieen/virussen om op te blijven kleven.

Jablan
Contacteer:

Ktugach schreef:
Ik werk zelf bij Beelen.nl en zij achten het noodzakelijk in mijn functie van verkoper/accountmanager dat ik van 8:00 tot 17:00 op kantoor aanwezig ben. Er is zelfs een verklaring dat ik een vitaal beroep zou hebben. Hebben andere mensen in een soortgelijke functie ook dezelfde problematiek met hun werkever. Ik sta niet achter de kassa o.i.d. en de containers worden gewoon continu bezorgd door onze chauffeurs. Misschien handig om erbij te vermelden. Het is al die tijd zo geweest dat je vanuit huis kon werken. Maar ze willen het vanaf volgende week invoeren.
Het antwoord op je vraag: ja, dit speelt in veel meer bedrijven.

De laatste persconferentie heeft een misverstand opgeleverd: omdat de basisscholen weer een beetje open mogen en er niets over thuiswerken is gezegd, denken sommigen, dat het thuiswerken eraf zou gaan. Het ligt anders. Thuiswerken blijft de norm, volgens de regering.

Heb jij op jouw werk naar het 'waarom' gevraagd?

Eigenlijk zijn er slechts 2 redenen om niet thuis te mogen werken:
- traag internet thuis
- slecht beveiligd of verouderd bedrijfssysteem of de systemen staan vol met informatie, die anderen (andere landen) graag willen hebben.

Op je werk gelden de normale basisregels: afstand houden, hygiëne, ventilatie en dat mag je vertalen naar 10 vierkante meter per werkplek plus continu aanvoer van verse lucht van buiten (overdruk) of afvoer van de lucht naar buiten (onderdruk). Als dit niet op orde is, heb je een argument om thuis te blijven werken.
Op de achtergrond speelt hier de arbo-wetgeving mee: je hebt recht op een veilige werkplek.

Als je werkgever iedereen weer op het bedrijf wil hebben, omdat de leidinggevenden zo iedereen beter in de gaten kunnen houden, dan speelt een gebrek aan vertrouwen een grote rol en wordt het tijd om rond te kijken naar een andere werkgever.

Ga het gesprek aan en vraag na. De reden waarom je niet meer thuis zou mogen werken, kan een misverstand zijn of controledwang of er zijn inmiddels aanpassingen doorgevoerd aan de werkplekken. Zolang je dit niet weet, heb je geen argumenten om te weigeren. Probeer vooraf je eigen bezwaren/angsten zo goed mogelijk in woorden te vatten en verwerk dit in het gesprek.

Edit: met je laatste reactie erbij, zou ik in jouw plaats met de personeelsman/vrouw gaan praten. Die moet iedereen overtuigen van nut en noodzaak van de regels, de virusontkenners de wacht aanzeggen.
Touchscreens zijn geen echte bron van besmettingen, het idee van besmetting via oppervlakte-contact is alleen in Nederland heel hardnekkig, gevolg van de geruchtenmolen in maart 2020. Besmettingen vinden in de eerste plaats via de lucht plaats.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ktugach schreef:
Ik werk zelf bij xyz.nl en zij achten het noodzakelijk in mijn functie van verkoper/accountmanager dat ik van 8:00 tot 17:00 op kantoor aanwezig ben. Er is zelfs een verklaring dat ik een vitaal beroep zou hebben. Hebben andere mensen in een soortgelijke functie ook dezelfde problematiek met hun werkever. Ik sta niet achter de kassa o.i.d. en de containers worden gewoon continu bezorgd door onze chauffeurs.

Ik zou sowieso even uitkijken met het noemen van bedrijfsnamen op openbare fora als deze, en er idd een eigen topic voor openen.

Ik zit overigens in de OR-corona commissie, en heb dus wel wat raakvlakken met deze materie. Alhoewel geen enkel bedrijf hetzelfde is op dit vlak weet ik inmiddels.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zul je zien dat de regering dadelijk ook weer moeilijk gaat doen als mensen dit weekend in grote getale op natuurplassen gaan schaatsen. Nou heb ik zelf niets met schaatsen, maar het zou wel weer typisch zijn.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

In jouw oplossing ( na 3 dagen oplopende cijfers gaan alle versoepelingen weer eruit ) zouden ze nu ook moeilijk hebben gedaan.
Net alle horeca en winkels weer enthousiast aan het opstarten en nog voor ze open mogen moeten ze alweer sluiten.
Goed voor het draagvlak ook...

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, ik voorspel zo dat er van het weekend heel wat take-away coffee, take-away hot chocomilk, take-away gevulde koeken, take-away gluhwein en nog wel het een en ander verkocht gaat worden.

Uiteraard wel allemaal op anderhalve meter afstand en een mondkapje op.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
04 feb 2021 19:20
Zul je zien dat de regering dadelijk ook weer moeilijk gaat doen als mensen dit weekend in grote getale op natuurplassen gaan schaatsen. Nou heb ik zelf niets met schaatsen, maar het zou wel weer typisch zijn.
Lijkt mij ook wel logisch, je mag niet bij elkaar samen zijn.
Maar ach, ga je naar een grote plas, kan je afstand houden.

Jablan
Contacteer:

En daar was het volgende advies van de Gezondheidsraad. AstraZeneca voor 60-65 jaar. Omdat België de bovengrens voor deze fabrikant op 55 jaar heeft gezet, verwacht ik dat veel mensen willen wachten op een vaccin van een andere fabrikant.

Deze keer eens gekeken wie daar inzitten. Ik ben te onbekend met alle namen, maar de functies, de toelichting op de werkwijze en het feit, dat men wordt gevraagd om lid te worden, wijst richting een gesloten netwerk met een redelijk eenzijdige, vooral medisch-etische blik, dat zonder te vergaderen adviseert.

Het verklaart waarom het opvolgen van deze adviezen zal leiden tot minder Covid19-opnames in de ziekenhuizen, maar verder niets verandert. Het doel is blijkbaar niet om het virus uit te laten doven, maar sec de druk op de zorg verlichten.

De adviezen zie ik als een reeks gemiste kansen. Zorgpersoneel als eerste, ja, maar dan ook het hele zorgpersoneel en geen onderscheid maken naar het type zorg. Als je daarna - en hier begin ik te twijfelen aan de verzamelde expertise in deze raad - begint met vaccineren van jong naar oud, dan ben je veel sneller van de overlast af en zitten we veel korter met een vrijwel volledig slot op het land dan met de werkwijze oud naar jong.

Aangezien deze regering zich graag verstopt achter adviezen, is het realistisch om minimaal tot en met april geen verbetering van de situatie te verwachten. Zelf hebben wij het toeristenseizoen 2021 alvast doorgestreept.

Overigens zijn BionTech, Moderna en AstraZeneca bezig met aanvullend onderzoek om met zekerheid een ondergrens voor hun vaccin aan te geven, vanaf 12/13/14/15/16 jaar. Nogal een contrast met de NL-aanpak vanaf 18 jaar.

reggie2

@jablan, wij kunnen zelf lezen en het nieuws volgen.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Onze Jablan heeft ondertussen al heel wat meters tekst (over- en ) hergeschreven, ik kom nog maar amper aan bod met mijn korte berichtjes......

Net nog met een noodzakelijke essentiële reis bezig, wat is het ongelofelijk druk op de weg, even voor 21.00 uur.
Dit lijkt toch niet op een Lockdown of avondklok ! Wanner gast er gehandhaafd worden, de besmettingscijfers stijgen weer...

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

reggie2 schreef:
04 feb 2021 20:40
@jablan, wij kunnen zelf lezen en het nieuws volgen.
Toch maar gelukkig dat we alleen maar dit topic hoeven te volgen om volkomen op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de wereld. 😳

reggie2

BL2 schreef:
04 feb 2021 21:31

Net nog met een noodzakelijke essentiële reis bezig, wat is het ongelofelijk druk op de weg, even voor 21.00 uur.
Na 21.00 uur is het hartstikke rustig op straat. Je komt alleen mensen met honden tegen.
Handhaving zien we hier zo goed als nooit, maar zal wel ergens lopen/rijden.

Jablan plempt nieuws wat we zelf kunnen lezen op dit forum.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

BL2 schreef:
04 feb 2021 21:31
Onze Jablan heeft ondertussen al heel wat meters tekst (over- en ) hergeschreven, ik kom nog maar amper aan bod met mijn korte berichtjes......

Dit lijkt toch niet op een Lockdown of avondklok ! Wanner gast er gehandhaafd worden, de besmettingscijfers stijgen weer...
Vast ook allemaal mensen met een eigen verklaring en werkgevers verklaring welke van het werk komen of naar het werk gaan.
Veel bedrijven zijn ineens "essentieel en vitaal" geworden.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
04 feb 2021 20:32
(...)
is het realistisch om minimaal tot en met april geen verbetering van de situatie te verwachten.
(...)
De vaccinatiestrategie wordt ook wel weer omgegooid vermoed ik.
Ik ga ervan uit dat we hier sowieso tot en met het 3e kwartaal mee zitten.
Dan zitten we in de zomer , dan dalen de besmettingen wellicht weer en dan tegen de winter zal iedereen wel ingeënt zijn.

reggie2

Niet iedereen laat zich enten.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
04 feb 2021 21:57

De vaccinatiestrategie wordt ook wel weer omgegooid vermoed ik.
Ik ga ervan uit dat we hier sowieso tot en met het 3e kwartaal mee zitten.
Dan zitten we in de zomer , dan dalen de besmettingen wellicht weer en dan tegen de winter zal iedereen wel ingeënt zijn.
Tot en met het 3e kwartaal, dan zitten we al in december 2021. Zelf vermoed ik, gezien de chaos in de vaccinatiestrategie dat we het hele jaar hier nog mee zitten.
Zeker 70%, liefst meer, zou ingeënt moeten zijn, wil er sprake zijn van enige veiligheid. En dan weten we nog niet eens wat de variatie van het virus gaat doen.

Gesloten