Jose2501 schreef: ↑12 nov 2021 09:13
Ben ik blij dat ik ook besmet ben geweest. Alleen natuurlijke immuniteit lijkt het antwoord op de Covid pandemie. Hoogstens ouderen en mensen met onderliggende ziektes zouden geholpen kunnen zijn met boosterprikken.
Het wordt een derde ronde voor iedereen. Dat komt niet uit de lucht vallen, want zulke inentingscampagnes zijn tijdrovend en duur. Je begint er niet aan als je er niet van overtuigd bent, dat het helpt.
Jose2501 schreef: ↑12 nov 2021 09:13
In The Lancet is grote Zweedse studie gepubliceerd (nog niet peer reviewed) die aantoont dat na 6 maanden de bescherming van de vaccins terug is gelopen naar onder de 50 procent. Nog dramatischer is het beeld na 9 maanden want blijkt er nauwelijks nog bescherming. Ook niet tegen ernstig ziek worden en overlijden.
Correctie: het artikel is wel aangeboden aan The Lancet, maar alleen in de 'proeftuin' gepubliceerd. oftewel: alleen beoordeeld op de basis voorwaarden voor zo'n document, maar nog niet inhoudelijk geanalyseerd door vakgenoten.
In de 16 commentaren bij de publicatie worden al de nodige kritische vragen gesteld en eerste fouten opgemerkt.
Hm ... messcherp is bij mij anders. Waar je flinterdunne plakjes gerookte ham zou verwachten, krijg je hier gehakt over datum voorgeschoteld.
Weet je, dit soort onderzoeken zijn momenteel nauwelijks goed uit te voeren, omdat externe factoren soms een kleine, soms een grote rol spelen. Dat zijn:
- gemiddelde gezondheidstoestand van de populatie. (Stockholm vs. New York).
- afspiegeling van de bevolking of subgroep (Iedereen of alleen de mensen met een laag of hoog inkomen).
- de beperkingen tijdens de onderzoeksperiode.
- de evolutie van het Sars-CoV2-virus.
Hier is het tijdstip van het onderzoek van belang (juni t/m oktober) en daaraan gekoppeld welke virusvariant in deze periode rondging in Zweden.
Waar de onderzoekers denken een snelle afname van de werkzaamheid te zien, is er iets heel anders aan de hand. Want 'na twee maanden' minder werkzaam? Dat is ... juni niet ... juli niet ... augustus wel. En wat gebeurde er in augustus? Zomervakantie, dus meer reizigers, plus het dominant worden van de Deltavariant in Zweden. Dat zijn net twee dingen, die de onderzoeksopzet verstoren en daardoor het trekken van goede conclusies onmogelijk maken.