Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

reggie2 schreef:
17 dec 2021 17:25
Waar zeg ik dat je een kwakzalver medicijn moet slikken? Nergens.
Dat beweer ik ook niet
Je reacties lijken er wel op te wijzen, dat je dit middel vergelijkbare status geeft.
Prima, is je goed recht.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
17 dec 2021 11:17
Dit is een leuke. Ik had zelf 1 van de 7 goed. Maar ik moet zeggen dat het me nog bar weinig interesseert: de meeste vragen gaan over gezinnen met kleine kinderen. Die heb ik dus niet.

Het betekent wel dat ik na iedere treinreis of ieder loopje door een stad in quarantaine zal moeten, gezien de huidige besmettingscijfers. Als ik het goed heb begrepen tenminste.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... oe-de-quiz
Ik had er 5 goed. Ik ging vooral nat op de quarantaine voor gevaccineerde personen. Schijnbaar bestaat dat amper nog, bizar eigenlijk.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

16again schreef:
17 dec 2021 17:54
reggie2 schreef:
17 dec 2021 17:25
Waar zeg ik dat je een kwakzalver medicijn moet slikken? Nergens.
Dat beweer ik ook niet
Je reacties lijken er wel op te wijzen, dat je dit middel vergelijkbare status geeft.
Prima, is je goed recht.
Maak er van wat jij wil joh...

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Jose2501 schreef:
17 dec 2021 18:23


Zou het RIVM Maurice niet stiekem volgen? Zijn gesprek met twee Zuid-Afrikaanse wetenschappers die nauw betrokken zijn bij onderzoek naar Omicron variant geeft toch ander beeld dan wat Jaap van Dissel schetst. Ik weet dat voor de meesten hier op dit forum Maurice niet hun favoriet is maar zijn analyse is toch wel interessant. En geeft mij wel hoop dat het allemaal meevalt met Omicron variant.
Bron: https://www.maurice.nl/2021/12/16/het-z ... n-scenario
Ik weet dat er eerst gezegd werd , dat het meevalt met deze variant, weet alleen niet meer door wie.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bij de mensen die ik ken die in ziekenhuizen werken, zijn ze toch heel blij met de Omikron variant. Voorlopige cijfers geeft hun namelijk de hoop dat de drukte er weg valt, doordat mensen er veel minder ziek van worden.

Dat heeft schijnbaar (gehoord vanuit mijn zusje, die in 1 van de grotere ziekenhuizen haar opleiding geniet) te maken met het soort virus dat het is, Omikron schijnt namelijk op de keel te slaan en veel minder op de longen. Je kunt je voorstellen dat dat veel minder ziekenhuisbezetting op zou leveren.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat zou kunnen maar is nog hoogst onzeker. Wat wel al kenbaar is is dat de besmettingen exploderen (verdubbelingen per dag is niet ongewoon). Ook al komt er maar een fractie van in het ziekenhuis, als de getallen maar hoog genoeg zijn neemt de druk vanzelf weer toe. Valt het tegen en worden mensen toch zieker dan nu lijkt dan gaan we een groot probleem krijgen.
Hopen er maar het beste van.
Andere Europese landen kondigden al eerder maatregelen aan of overwegen die. Denemarken, waar het aantal omikrongevallen dagelijks verdubbelt, wil eerder gaan beginnen met boosterprikken voor mensen van veertig jaar en ouder en wil onder meer theaters, bioscopen en musea sluiten. Het land verwacht door de nieuwe variant met Kerstmis dagelijks 500 nieuwe ziekenhuisopnames.
https://nos.nl/l/2409901
Laatst gewijzigd door angel1978 op 17 dec 2021 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Op je keel lijkt mij ook niet fijn.
Hier hoorde ik ook van iemand die op de IC werkt dat de drukte meevalt, waarmee ik het niet wil bagatelliseren.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, de besmettingen schieten het dak door, maar dat lijkt me geen punt. Er wordt gestuurd op ziekenhuisbezetting, toch?

Als je even kijkt naar de landen waar Omikron zich al helemaal gevestigd lijkt te hebben als overheersende variant, valt toch 1 ding op. In Engeland zijn de besmettingen veel hoger, maar het aantal nieuwe ziekenhuisopnames is nog steeds maar rond de 1000 per dag, iets wat al langere tijd zo is. Als je de geluiden uit Zuid-Afrika hoort lijkt het daar ook mee te vallen.

Denemarken zelf is misschien wel een mooi voorbeeld, de besmettingen zijn verdubbeld, maar de ziekenhuisbezetting lijkt op een soort plateau te zitten, zo rond de 500 mensen.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
17 dec 2021 19:19
Ja, de besmettingen schieten het dak door, maar dat lijkt me geen punt. Er wordt gestuurd op ziekenhuisbezetting, toch?

Als je even kijkt naar de landen waar Omikron zich al helemaal gevestigd lijkt te hebben als overheersende variant, valt toch 1 ding op. In Engeland zijn de besmettingen veel hoger, maar het aantal nieuwe ziekenhuisopnames is nog steeds maar rond de 1000 per dag, iets wat al langere tijd zo is. Als je de geluiden uit Zuid-Afrika hoort lijkt het daar ook mee te vallen.

Denemarken zelf is misschien wel een mooi voorbeeld, de besmettingen zijn verdubbeld, maar de ziekenhuisbezetting lijkt op een soort plateau te zitten, zo rond de 500 mensen.
Nu nog sturen als er een explosieve stijging is van de ziekenhuisbezetting kan niet meer. Die marge is er simpelweg niet meer.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar Engeland en Denemarken vieren de maatregelen wel op.

https://www.nu.nl/coronavirus/6172135/e ... riant.html

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, maar nu al sturen zonder indicatie dat die stijging er komt, is ook vreemd. Zeker juist nu de ziekenhuisbezetting de afgelopen paar dagen met 200 is afgenomen.

Of ze moeten cijfers hebben die anders zijn dan de officiële cijfers van de landen die al veel van Omikron merken. En dat zou betekenen dat de officiële cijfers niet meer te vertrouwen zijn.

Ik denk dat het vooral angst aanjagen is, want met angst kun je de bevolking nog enigszins in toom houden, want de meesten hebben toch al lak aan veel van de maatregelen. Maar, angst is een slechte raadgever. Het zal blijken dat als je nu zou verzwaren, dat dit je in je kont gaat bijten als het toch niet zo erg blijkt te zijn. Dan gaan ze nooit meer luisteren, lijkt me. Hoe vaak je dan nog gaat claimen dat het allemaal juist meeviel door de maatregelen.

De algemene tendens is wel dat ze al die tijd allemaal prognoses lieten zien, grafieken met lijnen (en daar werden dan de maatregelen naast gelegd). En daarvan is nooit iets uitgekomen, steeds wees men maar erop dat de maatregelen (waar niemand zich aan hield, getuige de vaak gehoorde uitspraak 'mensen, we moeten ons beter aan de maatregelen houden') hiervoor zorgden. Ik heb me vaak genoeg afgevraagd wat er daadwerkelijk zou gebeuren als de maatregelen wat meer maatwerk waren geweest. Draagbaarder, gericht op de specifieke situatie in plaats van globaal (bijvoorbeeld in plaats van de winkelsluiting vorig jaar, gewoon een maximum aantal bezoekers en werken met tijdsloten). Ik denk dat je daar veel meer mee had gewonnen, op alle gebied.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
17 dec 2021 19:24
Maar Engeland en Denemarken vieren de maatregelen wel op.

https://www.nu.nl/coronavirus/6172135/e ... riant.html
Dan stel ik voor dat we de Engelse maatregelen per direct gaan hanteren, als die de sleutel zijn om met Omikron om te gaan. Ik wil wel weer eens een avondje de volle kroeg in tot 4 uur.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

reggie2 schreef:
17 dec 2021 17:23
Vijf dagen lang iets slikken wat niet goed gekeurd is, je zou wel gek zijn.
Nuance: Nederland reserveert alvast deze voorlopig goedgekeurde pillen:
https://nos.nl/liveblog/2409823-venlo-s ... -fabrikant

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
17 dec 2021 19:36
Lady1234 schreef:
17 dec 2021 19:24
Maar Engeland en Denemarken vieren de maatregelen wel op.

https://www.nu.nl/coronavirus/6172135/e ... riant.html
Dan stel ik voor dat we de Engelse maatregelen per direct gaan hanteren, als die de sleutel zijn om met Omikron om te gaan. Ik wil wel weer eens een avondje de volle kroeg in tot 4 uur.

Ik denk dat meer mensen wel willen uitgaan. Het is niet anders.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

Jose2501 schreef:
17 dec 2021 18:23
ZeerPrivé schreef:
17 dec 2021 17:48
Nou, er komt een strengere lockdown. Zelfs alleen mag je nu kerst niet vieren. :shock: :mrgreen:
Zou het RIVM Maurice niet stiekem volgen? Zijn gesprek met twee Zuid-Afrikaanse wetenschappers die nauw betrokken zijn bij onderzoek naar Omicron variant geeft toch ander beeld dan wat Jaap van Dissel schetst. Ik weet dat voor de meesten hier op dit forum Maurice niet hun favoriet is maar zijn analyse is toch wel interessant. En geeft mij wel hoop dat het allemaal meevalt met Omicron variant.
Bron: https://www.maurice.nl/2021/12/16/het-z ... n-scenario
Meevalt?
Zoals ik dat artikel lees, is de RIVM inschatting veels te rooskleurig, en kan het dagelijks aantal ziekenhuis/IC-opnames 3 keer hoger uitpakken dan men nu verwacht

scharrelschipper
Berichten: 1880
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

angel1978 schreef:
17 dec 2021 19:04
Dat zou kunnen maar is nog hoogst onzeker. Wat wel al kenbaar is is dat de besmettingen exploderen (verdubbelingen per dag is niet ongewoon). Ook al komt er maar een fractie van in het ziekenhuis, als de getallen maar hoog genoeg zijn neemt de druk vanzelf weer toe. Valt het tegen en worden mensen toch zieker dan nu lijkt dan gaan we een groot probleem krijgen.
Hopen er maar het beste van.
Andere Europese landen kondigden al eerder maatregelen aan of overwegen die. Denemarken, waar het aantal omikrongevallen dagelijks verdubbelt, wil eerder gaan beginnen met boosterprikken voor mensen van veertig jaar en ouder en wil onder meer theaters, bioscopen en musea sluiten. Het land verwacht door de nieuwe variant met Kerstmis dagelijks 500 nieuwe ziekenhuisopnames.
https://nos.nl/l/2409901
Inderdaad we hopen er het beste van.
Maar iedere keer als iemand iets post wat misschien iets minder negatief is of zelfs de schijn heeft van positief,moet dat onmiddelijk de kop ingedrukt worden zo blijkt.
En dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Wat heeft al dat doemdenken toch voor zin?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door reggie2 »

Net een artikel gelezen in het AD van een arts die deze variant heeft gemeld, dat juist deze variant zou kunnen zorgen voor terugdringen van het virus, door geen strenge regels in te voeren. Zij werkt in Afrika waar het begon.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Jablan »

Frank Kraak schreef:
16 dec 2021 19:48
Ik (75 jaar)heb geprobeerd on line een afspraak te plannen. Op basis van postcode kreeg een aantal mogelijkheden in buurt. In januari 2022. Dichtstbij: 48 minuten enkele reis per auto.
Je vraagt je af welk criterium ggd hanteerd voor "in de buurt". :(
Postcode plus eerstvolgende vrije plek levert een locatie op. Met de eerste rondes ging dat net zo: collega's moesten tot 75 kilometer verderop hun prik halen. Of de afspraak verplaatsen, want het kan ook anders, heb ik gemerkt met de paar mensen, die vaker een prik hebben gekregen omdat hun immuunantwoord niet goed genoeg was: allemaal op de dichtstbijzijnde locatie een afspraak.
Nijogeth schreef:
17 dec 2021 19:00
Omikron schijnt namelijk op de keel te slaan en veel minder op de longen. Je kunt je voorstellen dat dat veel minder ziekenhuisbezetting op zou leveren.
Het maakt de behandeling wel eenvoudiger. Als je het niet erg vind, wacht ik nog verder af hoe deze variant uitpakt in Europa. (Die melding over kinderen, die een paar dagen naar het ziekenhuis in Pretoria moeten met deze variant, wil maar niet naar de achtergrond verdwijnen.)
reggie2 schreef:
17 dec 2021 15:03
Die dingen zijn nog niet goedgekeurd maar je mag ze wel nemen........bizar...
Dat heet off-label voorschrijven. Betekent dat het middel wel veilig genoeg is voor gebruik, maar verder nog in het toelatingsproces zit.

Hetzelfde is gebeurd met kinderen tot 12/16/18 jaar. Een aantal kinderartsen hebben deze kinderen gevaccineerd, omdat er aanleiding voor was, en dat is gedaan aan de hand van de tabellen voor een aangepaste dosis en deze ervaringen hebben BionTech weer geholpen een goede gemiddelde dosis voor de kinderversie van hun vaccin te vinden.

Ik weet het, Reggie, jij bent wars van onderzoek en ontwikkeling, maar zo gaan die dingen.

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De Engelse maatregelen kun je in je eigen post lezen. Ze hebben de maatregelen verzwaard, als in:
Nachtclubs en plekken met veel mensen moeten nu met het 3G systeem werken, er zijn verder geen beperkingen. Mondkapjes moeten op in het OV en in winkels. En ze worden weer verzocht zoveel mogelijk thuis te blijven.

Ja, geef mij die maatregelen maar.

En wil je aub stoppen met het woordje illegaal te gebruiken voor feesten die binnen de maatregelen vallen en waar zelfs de gemeente van heeft gezegd dat het mag? Je valt namelijk een beetje in herhaling daarover, zonder echt wat toe te voegen.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic (deel 3)

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
18 dec 2021 02:23
En wil je aub stoppen met het woordje illegaal te gebruiken voor feesten die binnen de maatregelen vallen en waar zelfs de gemeente van heeft gezegd dat het mag?
Waarom is dat dan niet illegaal?
-Ontvang thuis niet meer dan 4 personen per dag (met uitzondering van kinderen tot 13 jaar).
-Algemene sluitingstijden tussen 17:00 en 05:00 uur voor niet-essentiële dienstverlening, zoals zaalverhuur en horeca

Je bent wel in goed gezelschap: Koningshuis dacht er ook zo over bij verjaarsfeest Amalia

Gesloten