Door dit schriftelijk te sturen:NeoDutchio schreef: ↑17 okt 2024 19:23Nogmaals, hoe kan je een dienst herroepen is al uitgevoerd is?
Beste verkoper,
Ik herroep hierbij de overeenkomst die u als grondslag gebruikt om € 30 van mij te vorderen.
Met vriendelijke groet,
De koper
En laat voor een dienst die direct wordt uitgevoerd nu exact dezelfde voorwaarden gelden:NeoDutchio schreef: ↑17 okt 2024 19:23Je kan dit op 2 manieren scharen, of onder en kopen van een online te downloaden gebruiksaanwijzing, of het kopen van een dienst om alle gebruiksaanwijzingen online te kunnen downloaden.
Artikel 6:230p aanhef en onder d BW
De consument heeft geen recht van ontbinding bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten, na nakoming van de overeenkomst, en voor zover de overeenkomst voor de consument een betalingsverplichting inhoudt, indien:
1°.de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
2°.de consument heeft verklaard afstand te doen van zijn recht van ontbinding zodra de handelaar de overeenkomst is nagekomen.
Publicatieblad van de Europese Unie - C 525/1
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE
Richtsnoeren met betrekking tot de uitlegging en toepassing van Richtlijn 2011/83/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende consumentenrechten
5.6. Herroepingsrecht bij overeenkomsten voor diensten en openbare voorzieningen
5.6.1. Instemming van de consument met onmiddellijke uitvoering
Naar analogie met de regels over extra betalingen in artikel 22, moeten de termen “uitdrukkelijke instemming/uitdrukkelijk verzoek” in deze context worden uitgelegd als een handeling waarvoor een positieve actie van de consument is vereist, zoals het aankruisen van een vakje op de website. Door voor dit doel gebruik te maken van vooraf aangekruiste vakjes of een bepaling in de algemene voorwaarden op te nemen, zou niet aan deze vereisten worden voldaan (132).
De uitdrukkelijke instemming en erkenning van de consument kunnen worden verkregen vóór, tijdens of na het sluiten van de overeenkomst, zolang dit maar gebeurt voordat de uitvoering begint. Het verzoek en de erkenning van de consument kunnen tegelijk kenbaar worden gemaakt. Er kan aan de eisen van artikel 7, lid 3, artikel 8, lid 8, en artikel 16, eerste alinea, punt a), worden voldaan door het gebruik van bijvoorbeeld de volgende formulering:
— […] Ik verzoek hierbij de dienstenovereenkomst [onmiddellijk / met ingang van een specifieke datum tijdens de herroepingstermijn] uit te voeren en erken dat ik mijn recht om de overeenkomst te herroepen verlies zodra de dienstenovereenkomst volledig is uitgevoerd.