Fixitfaster stuurt aanmaningen

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
angel1978
Berichten: 11374
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
19 okt 2024 09:35
alfatrion schreef:
18 okt 2024 22:33
De meerderheid denkt daar alleen anders over. Uitgangspunt is dat overeenkomsten op afstand wel te herroepen zijn, dus ook als het gaat om diensten. Dat brengt mijn inziens met zich mee dat een wachttijd de standaard zou moeten zijn en dat daarvan alleen kan worden afgeweken als de consument daar op eigen initiatief om vraagt.
Weet je zeker dat de meerderheid daar anders over denkt? Hier op het forum zie ik dat namelijk niet. Ik denk dat veel mensen het met me eens zijn als je de vraag stelt 'moet al een afgenomen dienst te herroepen kunnen zijn?'.
Het is in de wet vastgelegd en die komt over het algemeen tot stand met....
Ook zie ik nog nergens een poging om dit te veranderen.

En hoe kun jij de mening op dit forum inschatten?

Speedy123
Berichten: 2220
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Nijogeth schreef:
19 okt 2024 09:35
Weet je zeker dat de meerderheid daar anders over denkt? Hier op het forum zie ik dat namelijk niet. Ik denk dat veel mensen het met me eens zijn als je de vraag stelt 'moet al een afgenomen dienst te herroepen kunnen zijn?'.
Als de afgenomen dienst niet geleverd is zoals beloofd, vind u dat er dan wel betaal moet worden? Het grote verschil tussen een gewone winkel en een internet shop is de informatie achterstand van de consument.

Als ik bij HandyMan een handleiding bestel, dan hoef ik niet te betalen als Handyman die handleiding niet kan leveren. Ik vraag de verkoper om de handleiding, ik krijg als antwoord, sorry die hebben we niet. Ik kan de winkel dan weer zonder te betalen verlaten.

Fixitfaster beloofd op voorhand alle handleidingen te kunnen leveren. Zie hun claim op de eerste pagina:
Ontvang direct de handleiding die je zoekt.
Ervaar je een probleem of storing in huis aan een van jouw huishoudelijke apparaten? En wil je dit probleem zo snel mogelijk verholpen hebben? Fixitfaster vindt voor jou razendsnel de handleiding die jij nodig hebt. Vul hieronder jouw klantgegevens in en de juiste handleiding heb je direct tot je beschikking.
De klant vult alle velden in, klikt op handleiding downloaden en betalen en dan blijkt de handleiding niet geleverd te kunnen worden.

De klant vraagt om de koop te ontbinden terug maar Fixitfaster zegt niet terug te kunnen betalen. U kunt in de toekomst wellicht een andere keer wel gebruik maken van de service, zeggen ze dan.

Dat is het probleem met webwinkels. Je kan het product niet uitproberen in de winkel. Na aflevering kan blijken dat het product niet voldoet, zoals in dit geval, de handleiding helemaal niet geleverd kan worden.

16again
Berichten: 16664
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door 16again »

https://www.acm.nl/sites/default/files/ ... sument.pdf
Zorg dat de informatie goed vindbaar is. U mag geen informatie die belangrijk is voor de keuze van consumenten verstoppen op uw website of in de algemene voorwaarden. Een consument moet informatie over bijvoorbeeld
de prijs, gebruik van persoonsgegevens en andere voorwaarden op een logische plek kunnen vinden
De prijs achter het vinkje om AV te accepteren is evident geen logische plek.

Moneyman
Berichten: 32134
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
19 okt 2024 13:13
https://www.acm.nl/sites/default/files/ ... sument.pdf
Zorg dat de informatie goed vindbaar is. U mag geen informatie die belangrijk is voor de keuze van consumenten verstoppen op uw website of in de algemene voorwaarden. Een consument moet informatie over bijvoorbeeld
de prijs, gebruik van persoonsgegevens en andere voorwaarden op een logische plek kunnen vinden
De prijs achter het vinkje om AV te accepteren is evident geen logische plek.
Zo evident is dat niet. Het staat op de enige plek (op 1 scherm) waar alle informatie te vinden is. Als er op de downloadknop niet heel duidelijk een betaalverplichting zou hebben gestaan, was ik het met je eens geweest. Nu niet.

16again
Berichten: 16664
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door 16again »

ZeerPrivé schreef:
19 okt 2024 13:22
Ik vind het wel een logische plek, voor iedereen die kan lezen duidelijk zichtbaar.
Dat je het kan lezen, maakt de plek niet logisch. Welke websites dioen dit nog meer?

Nijogeth
Berichten: 11013
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Speedy123 schreef:
19 okt 2024 12:20
Nijogeth schreef:
19 okt 2024 09:35
Weet je zeker dat de meerderheid daar anders over denkt? Hier op het forum zie ik dat namelijk niet. Ik denk dat veel mensen het met me eens zijn als je de vraag stelt 'moet al een afgenomen dienst te herroepen kunnen zijn?'.
Als de afgenomen dienst niet geleverd is zoals beloofd, vind u dat er dan wel betaal moet worden?
Nee.

witte angora
Berichten: 32647
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
18 okt 2024 21:17
(die ze trouwens ook nooit lezen, want ach, wie leest de AV nog???).
Degenen die onder een aangegane verplichting uit proberen te komen.

NeoDutchio
Berichten: 12883
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
19 okt 2024 19:08
ZeerPrivé schreef:
18 okt 2024 21:17
(die ze trouwens ook nooit lezen, want ach, wie leest de AV nog???).
Degenen die onder een aangegane verplichting uit proberen te komen.
Neen, diegene die andere proberen onder een aangegane verplichting uit proberen te laten komen.

alfatrion
Berichten: 22199
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
19 okt 2024 13:13
https://www.acm.nl/sites/default/files/ ... sument.pdf
Zorg dat de informatie goed vindbaar is. U mag geen informatie die belangrijk is voor de keuze van consumenten verstoppen op uw website of in de algemene voorwaarden. Een consument moet informatie over bijvoorbeeld
de prijs, gebruik van persoonsgegevens en andere voorwaarden op een logische plek kunnen vinden
De prijs achter het vinkje om AV te accepteren is evident geen logische plek.
De prijs is zo belangrijk dat deze moet worden getoond op een duidelijke en in het oog springende manier en onmiddellijk voordat de consument zijn bestelling plaatst. De prijs staat op dezelfde pagina als de bestelknop met betaalverplichting en zit niet verstopt achter een knop. Mijn inschatting is nog steeds dat de rechter hier geen probleem mee zal hebben.
Nijogeth schreef:
19 okt 2024 09:35
Ik denk dat veel mensen het met me eens zijn als je de vraag stelt 'moet al een afgenomen dienst te herroepen kunnen zijn?'.
De uitkomst wordt sterk beïnvloed door de vragen die gesteld worden. Het gaat jou niet om de afgenomen dienst maar om de volledig uitgevoerde dienst. Je kan vragen stellen ook als "vindt u dat consumenten overeenkomsten tot levering van een goed moeten kunnen herroepen?", "vindt u dat consumenten overeenkomsten tot levering van een dienst moeten kunnen herroepen?", "vindt u dat consumenten overeenkomsten tot levering van een dienst die volledig is uitgevoerd binnen de herroepingstermijn moeten kunnen herroepen?", "bij wie vindt u dat het initiatief moet liggen om een overeengemonen dienst binnen de herroepingstermijn uit te voeren?", "vindt u dat de handelaar erop moet wijzen dat het herroepingsrecht komt te vervallen als de dienst volledig wordt uitgevoerd binnen de herroepingstermijn?", "vindt u dat het herroepingsrecht ook moet komen te vervallen als de handelaar op eigen initiatief de dienst uitvoert binnen de herroepingstermijn?, "vindt u dat het herroepingsrecht ook moet komen te vervallen als de handelaar er niet op heeft gewezen dat het herroepingsrecht komt te vervallen?"

Speedy123
Berichten: 2220
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Nijogeth schreef:
19 okt 2024 19:04
Speedy123 schreef:
19 okt 2024 12:20
Nijogeth schreef:
19 okt 2024 09:35
Weet je zeker dat de meerderheid daar anders over denkt? Hier op het forum zie ik dat namelijk niet. Ik denk dat veel mensen het met me eens zijn als je de vraag stelt 'moet al een afgenomen dienst te herroepen kunnen zijn?'.
Als de afgenomen dienst niet geleverd is zoals beloofd, vind u dat er dan wel betaal moet worden?
Nee.
Berend52 schreef:
15 okt 2024 18:28
Ik heb een paar keer naar een handleiding gezocht, maar iedere keer kreeg ik niets te zien. Dus je moet betalen voor iets wat je niet krijgt.
Krijg je als antwoord dat je je hele leven voor 30 euro naar handleidingen kan zoeken.
Daar lijkt Fixitfaster dus anders over te denken. TS kreeg niet de handleiding die hij zocht maar moest wel betalen. De dienst die Fixitfaster meent aan TS verkocht te hebben, is het recht dat hij naar handleidingen mag zoeken op de site. Dus niet het daadwerkelijk leveren van de benodigde handleiding.

Daarom is recht op herroeping zo belangrijk. De potentiele koper heeft een informatie achterstand. Eerst betalen en dan pas erachter komen dat men de handleiding helemaal niet kan leveren.

In een fysieke winkel zou je nooit betalen voor het stellen van een vraag aan de verkoper te stellen of ze een handleiding kunnen leveren als het antwoord van de verkoper vervolgens nee is.

Bij Fixitfaster moet je eerst betalen, daarna kunnen ze klaarblijkelijk zeggen, die handleiding hebben we niet. Maar u moet toch betalen want u heeft erna kunnen zoeken op onze site.

Nijogeth
Berichten: 11013
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar het feit dat er niet geleverd is wat er beloofd is, heeft niets met herroeping te maken.

witte angora
Berichten: 32647
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat heet dan wanprestatie. Maar kun je dat aantonen?

Nijogeth
Berichten: 11013
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het zou zo maar eens kunnen dat er uiteindelijk wel degelijk geleverd is, maar dat de browser gewoon PDF bestanden begint te downloaden en dat vrij onduidelijk is. Ik weet het, maar bij Chrome en Firefox is het vrij onduidelijk.

Speedy123
Berichten: 2220
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Nijogeth schreef:
20 okt 2024 15:57
Maar het feit dat er niet geleverd is wat er beloofd is, heeft niets met herroeping te maken.
Het feit is dat TS op afstand niet kan controleren wat er nu precies gekocht heeft. Pas bij aflevering wordt dat duidelijk. Daarom heeft de wetgever het recht op herroeping in het leven geroepen.

Speedy123
Berichten: 2220
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Nijogeth schreef:
20 okt 2024 18:26
Het zou zo maar eens kunnen dat er uiteindelijk wel degelijk geleverd is, maar dat de browser gewoon PDF bestanden begint te downloaden en dat vrij onduidelijk is. Ik weet het, maar bij Chrome en Firefox is het vrij onduidelijk.
Nee dat is flauw.

TS stelt duidelijk dat er niet geleverd is. Fixitfaster antwoord hem niet dat de handleiding toch echt gewoon beschikbaar is. Ze stellen dat hij de rest van zijn leven naar handleidingen kan zoeken en dat hij daarom zijn geld niet terug krijgt.

Fixitfaster laat klanten vooraf betalen en als er niet geleverd kan worden, dan is er geen terug betaal beleid. Dan stellen ze, u kunt de rest van uw leven gewoon andere handleidingen downloaden.

Op de website staat dat ze altijd de juiste handleiding leveren, notabene op de pagina met de betaal button.
Ervaar je een probleem of storing in huis aan een van jouw huishoudelijke apparaten? En wil je dit probleem zo snel mogelijk verholpen hebben? Fixitfaster vindt voor jou razendsnel de handleiding die jij nodig hebt. Vul hieronder jouw klantgegevens in en de juiste handleiding heb je direct tot je beschikking
In hun algemene voorwaarden staat iets heel anders:
Disclaimer – Levering
Bij Fixitfaster.nlstreven we ernaar om ons aanbod van handleidingen continu uit te breiden
en te verbeteren, zodat we onze gebruikers de best mogelijke service kunnen bieden.
Ondanks onze inspanningen kunnen wij echter niet garanderen dat wij elke handleiding tot
onze beschikking hebben of dat wij in staat zullen zijn om specifieke handleidingen op
verzoek te leveren.
En dat is het probleem met Internet aankopen, daarom is herroepingsrecht zo belangrijk. In een fysieke winkel is direct duidelijk als er niet geleverd kan worden en dan wordt er ook niet betaald. Bij Fixitfaster moet er eerst betaald worden. En als er niet geleverd kan worden, dan heeft de klant pech. Hij is dan al lid geworden en krijgt zijn geld niet terug.

alfatrion
Berichten: 22199
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Of de pagina "over ons" schrijft FixitFaster:
We ervaren allemaal wel eens problemen in en rondom huis. De wasdroger functioneert niet, de vaatwasser geeft een storing aan, geen wifi, de televisie heeft geen signaal….. allemaal vervelende zaken die je natuurlijk zo snel mogelijk weer verholpen wilt hebben.

Het vinden van de juiste handleiding net nu je deze met spoed nodig hebt is vaak net zo lastig. Fixitfaster heeft daarom alle handleidingen van apparaten van alle bekende merken voor jou verzameld. Met onze dienstverlening maken we het herstellen van allerhande storingen zo eenvoudig mogelijk. Je hoeft alleen maar jouw klantgegevens in te vullen en er wordt een account voor je aangemaakt waarmee je onbeperkt naar handleidingen kunt zoeken en opslaan. Zo hoef je nooit meer lang te zoeken en kun je eventuele storingen ‘vliegensvlug’ verhelpen.

Erthanax
Berichten: 10316
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als er zo’n groot en essentieel verschil bestaat tussen de uitleg en de algemene voorwaarden, is dat dan misleiding?

alfatrion
Berichten: 22199
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, ik denk dat dit misleiding is. Er is sprake van misleiding wanneer informatie onjuist, onduidelijk of dubbelzinnig is, waardoor de gemiddelde consument over een overeenkomst neemt of kan nemen, die hij anders niet had genomen. Daarnaast denk ik ook dat het beding in de algemene voorwaarden onredelijk bezwarend is, omdat daarmee iets wordt afgenomen dat eerst is toegezegd.

Consumenneke
Berichten: 535
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Erthanax schreef:
20 okt 2024 21:45
Als er zo’n groot en essentieel verschil bestaat tussen de uitleg en de algemene voorwaarden, is dat dan misleiding?
Kun je dat bij de Stichting Reclame Code laten toetsen? Dat kost je als consument niets, je hebt binnen een week of zes een uitspraak en die uitspraak wordt door de kantonrechter doorgaans gevolgd.

Erthanax
Berichten: 10316
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Fixitfaster stuurt aanmaningen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij is de RCC alleen voor zelfregulering van reclame en zal ze dit niet in behandeling nemen.
Een melding bij de ACM is wel mogelijk, maar heeft ook geen direct effect, omdat die pas actie onderneemt als er meer meldingen zijn.

Plaats reactie